F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

kokemuksia 225 xe / x5 hybrideistä ja moottorilämmittimen tarpeesta:

tässä tullut ajeltua näillä hybrideillä kunnon talvikeleissä. Lyhyesti, ei ongelmia, pelaavat ja kulkevat. X5:ssa kabiinissa sai olla takki päällä kun maantiellä ajoi 100km/h ja pakkasta oli 31,5 C. 225 xe:ssä joka yöpyy ulkona ja jolla ei ajeta joka päivä, polttoaineen kulutus on selkeästi noussut n 5l tuntumaan. Tosin nelivetotekniikan toteutus niin että takaa vetää vain sähköllä, eli liukkailla syö sähköä.

Mutta huomasin tämän liittyen näihin hybridien talvitoimintaan. http://www.active-tourer-forum.de/index ... eim-225xe/ Meinasin laittaa jatkokyssäriä siitä että miksi moottorin jäähdytysvesi näyttää edelleen kylmää salavalikosta katsottuna, mutta se onkin varmaan termostaatin takana oleva lämpö.

Oleellinen osa vapaasti suomennettuna BMW AG:lta saatuun vastaukseen liittyen kysymykseen moottorin esilämmityksen tarpeesta

"Moottorin jäähdytysvesi esilämmitetään n. 70 C lämpöön sekä plug-in-lataus mutta myös ajaessa puhtaasti sähköllä. Täten estetään se että moottori käynnistyisi yhtäkkiä jääkylmä jäähdytysvesi sisässään joka voi siis tapahtua manuaalisesti ajotilaa vaihtamalla tai voimakkaassa kiihdytyksessä tai kun akkukapasiteetti loppuu.

Jäähdytysveden esilämmitys tapahtuu seinään kytkettynä luonnollisesti vain jos sähköinen esilämmitys on kytketty päälle. "

Sowohl während des Plug-In-Lade-Vorganges als auch im rein elektrischen Fahrbetrieb wird das Motorkühlwasser auf ca. 70° Celsius vorgewärmt. So wird der Motor niemals mit eiskaltem Kühlwasser während der Fahrt plötzlich zugeschaltet. Sei es durch manuelle Wahl der Fahrmodi oder automatisch durch eine starke Beschleunigung oder wenn die Hochvoltbatteriekapazität zur Neige geht.

Das Vorheizen des Motor-Kühlwassers im Plug-In-Zustand geschieht jedoch nur, wenn man den elektrischen Vorheizer aktiviert hat.
***
Tätä tukee se että autolla voi ajaa puhtaassa sähkömoodissa vain kun se on juuri ladattu ja siten lämmitetty tai vastaavasti kun esilämmitys on päällä. Esilämmityshetki kannattaa valita noin 15 min ennen varsinaista lähtöhetkeä niin laturi ehtii ladata akun taas täydeksi.
Viimeksi muokannut wilho, 23 Tammi 2017, 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

wilho kirjoitti:Moi,

kokemuksia 225 xe / x5 hybrideistä ja moottorilämmittimen tarpeesta:

tässä tullut ajeltua näillä hybrideillä kunnon talvikeleissä. Lyhyesti, ei ongelmia, pelaavat ja kulkevat. X5:ssa kabiinissa sai olla takki päällä kun maantiellä ajoi 100km/h ja pakkasta oli 31,5 C. 225 xe:ssä joka yöpyy ulkona ja jolla ei ajeta joka päivä, polttoaineen kulutus on selkeästi noussut n 5l tuntumaan. Tosin nelivetotekniikka liukkailla syö sähköä.

Mutta huomasin tämän liittyen näihin hybridien talvitoimintaan. http://www.active-tourer-forum.de/index ... eim-225xe/ Meinasin laittaa jatkokyssäriä siitä että miksi moottorin jäähdytysvesi näyttää edelleen kylmää salavalikosta katsottuna, mutta se onkin varmaan termostaatin takana oleva lämpö.

Oleellinen osa vapaasti suomennettuna BMW AG:lta saatuun vastaukseen liittyen kysymykseen moottorin esilämmityksen tarpeesta

"Moottorin jäähdytysvesi esilämmitetään n. 70 C lämpöön sekä plug-in-lataus mutta myös ajaessa puhtaasti sähköllä. Täten estetään se että moottori käynnistyisi yhtäkkiä jääkylmä jäähdytysvesi sisässään joka voi siis tapahtua manuaalisesti ajotilaa vaihtamalla tai voimakkaassa kiihdytyksessä tai kun akkukapasiteetti loppuu.

Jäähdytysveden esilämmitys tapahtuu seinään kytkettynä luonnollisesti vain jos sähköinen esilämmitys on kytketty päälle. "

Sowohl während des Plug-In-Lade-Vorganges als auch im rein elektrischen Fahrbetrieb wird das Motorkühlwasser auf ca. 70° Celsius vorgewärmt. So wird der Motor niemals mit eiskaltem Kühlwasser während der Fahrt plötzlich zugeschaltet. Sei es durch manuelle Wahl der Fahrmodi oder automatisch durch eine starke Beschleunigung oder wenn die Hochvoltbatteriekapazität zur Neige geht.

Das Vorheizen des Motor-Kühlwassers im Plug-In-Zustand geschieht jedoch nur, wenn man den elektrischen Vorheizer aktiviert hat.
***
Tätä tukee se että autolla voi ajaa puhtaassa sähkömoodissa vain kun se on juuri ladattu ja siten lämmitetty tai vastaavasti kun esilämmitys on päällä. Esilämmityshetki kannattaa valita noin 15 min ennen varsinaista lähtöhetkeä niin laturi ehtii ladata akun taas täydeksi.
Tämä on ilmeisesti uutta tietoa...eikös 330e:ssa johtopäätös ollut ainakin, että preconditioning lämmittää vain kabiinin?

Oletteko huomannut, että kylmässä polttomoottorin käynnistyessä ekan kerran myös sähkömoottori pysyy päällä keventäen kylmän bensiinimoottorin rasitusta?


Sent from my iPhone using Tapatalk
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

olen huomannut tismalleen saman että sähkömoottori tukee kylmää polttomoottoria, tämän näkee myös kulutusmittarista. Selvästi myös toinen ilmiö on se että polttomoottori käy kunnes jäähdytysveden lämpötila on riittävä. Tämä tapahtuu käytännössä joka kerta kun lähtee pakkasessa niin että esilämmitystä ei ole käytetty.

Eilen pidempää matkaa ajaessa -15 C lähtiessä auton seistyä pari päivää pakkasessa ihmettelin kun autoa ecodrive päällä ajattaessa ja akun ollessa 26% välillä lataa noin 10 kWh/100km ja välillä purkaa -10kWh/100km. Teki tätä kohtuu pitkän matkan edestakaisin kunnes kolmio hävisi mittaristosta ja olisi antanut käyttää myös max-e-driveä. Tämä ilmeisesti liittyy siihen että purkamalla ja lataamalla saadaan akun lämpötila ylös.

Nämä 225 xe:stä
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Autotohtori kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti uutta tietoa...eikös 330e:ssa johtopäätös ollut ainakin, että preconditioning lämmittää vain kabiinin?

Oletteko huomannut, että kylmässä polttomoottorin käynnistyessä ekan kerran myös sähkömoottori pysyy päällä keventäen kylmän bensiinimoottorin rasitusta?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyvää informaatiota wilholta. Aikaisempi johtopäätös taisi perustua juurikin tuon salavalikon takaa saatavan jäähdytysveden lämpötilan lukemaan liikkeelle lähdettäessä, joka voidaan tämän uuden informaation turvin olettaa näyttävän jäähdytysveden lämpötilaa päätermostaatin "kylmällä puolella".

...Ja juurikin samat havainnot tuosta sähkömoottorin avustuksesta bensiinimoottorin ollessa kylmänä (taisin siitä joskus aikaisemmin kirjoitellakin). Sitä en vielä ole saksalaisesta insinöörilogikasta ymmärtänyt, että miksi tuo sähkömoottoriavustus loppuu kokonaan siinä vaiheessa kun keltainen kolmio mittaristosta sammuu, kun kuitenkaan sähköajo ei vielä silloin ole mahdollista, vaan menee muutama minuutti/kilometri puhtaasti bensalla ennenkuin sähköajo mahdollistuu. (Tai kääntäen siis että miksi se keltainen merkkivalo sammuu reilusti ennen kuin sähköajo on mahdollista, kun kuitenkaan sähköä ei sen jälkeen kuluteta "mihinkään" esim. kuormiteta akustoa lämmitystarkoituksessa - oletan siis että akuston lämpötila tässä vaiheessa on saavuttanut tarvittavan käyttölämpötilan sähköajon mahdollistamiseksi). Varmaan tuollekin on joku järkevä selitys, tai sitten tuo meidän yksilö vaatii softapäivitystä.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Zei-M-Zei kirjoitti: Hyvää informaatiota wilholta. Aikaisempi johtopäätös taisi perustua juurikin tuon salavalikon takaa saatavan jäähdytysveden lämpötilan lukemaan liikkeelle lähdettäessä, joka voidaan tämän uuden informaation turvin olettaa näyttävän jäähdytysveden lämpötilaa päätermostaatin "kylmällä puolella".
Tuntuu että tuossakaan ei juuri ois järkeä, mitata lämpötilaa toiselta puolen? :) Pitäisi varmistaa tämä kuvio ihan kokeilemalla koneen kylkeä tuon preconditioningin päätteeksi, tulisi loppu näille arvuutteluille...
Zei-M-Zei kirjoitti: ...Ja juurikin samat havainnot tuosta sähkömoottorin avustuksesta bensiinimoottorin ollessa kylmänä (taisin siitä joskus aikaisemmin kirjoitellakin). Sitä en vielä ole saksalaisesta insinöörilogikasta ymmärtänyt, että miksi tuo sähkömoottoriavustus loppuu kokonaan siinä vaiheessa kun keltainen kolmio mittaristosta sammuu, kun kuitenkaan sähköajo ei vielä silloin ole mahdollista, vaan menee muutama minuutti/kilometri puhtaasti bensalla ennenkuin sähköajo mahdollistuu. (Tai kääntäen siis että miksi se keltainen merkkivalo sammuu reilusti ennen kuin sähköajo on mahdollista, kun kuitenkaan sähköä ei sen jälkeen kuluteta "mihinkään" esim. kuormiteta akustoa lämmitystarkoituksessa - oletan siis että akuston lämpötila tässä vaiheessa on saavuttanut tarvittavan käyttölämpötilan sähköajon mahdollistamiseksi). Varmaan tuollekin on joku järkevä selitys, tai sitten tuo meidän yksilö vaatii softapäivitystä.
Sama toiminto ihmetyttää/ärsyttää itseäkin :). Samaten tuo kun kylmästä lyöt auton käyntiin, potkaisee se polttomoottorin tulille heti. Käytännössä se voi kuitenkin sammuttaa sen luokkaa 2min päästä, ja loppumatkan voit ajella varovasti sähköllä. Miksi se moottori piti käynnistää :lol:

Oma auto kävi softapäivityksessä viime viikolla, ja ei tuossa kyllä juuri mitään eroa tunnu käytännössä. Ehkä vähän pehmeämmin vaihtaa sähköllä vaihteita? EOS...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

toukopouko kirjoitti:
Sama toiminto ihmetyttää/ärsyttää itseäkin :). Samaten tuo kun kylmästä lyöt auton käyntiin, potkaisee se polttomoottorin tulille heti. Käytännössä se voi kuitenkin sammuttaa sen luokkaa 2min päästä, ja loppumatkan voit ajella varovasti sähköllä. Miksi se moottori piti käynnistää :lol:
Moi,

minä olen päätellyt että tämä johtuu siitä että ilma ja siten moottori on niin kylmä että sähköinen esilämmitys ei ole saanut moottorin jäähdytysveden lämpötilaa riittävän ylös ja polttomoottori käy siksi hetken. Että vältetää'n tilanne jossa jääkylmä kone heitetään tulille ja samantien 3000+ kiekkaa. Erityisesti 225 xe tekee näin esim nopeassa kiihdytyksessä.
Sitten tähän liittyen X5 raja näyttää olevan noin -15C kun lähtee työpäivän jälkeen ladattuna ja esilämmitettynä liikkeelle. Sen alle mentäessä polttomoottori käy ainakin hetken.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Vastaa Viestiin