Tämä vaatii vähän lisää kenttätutkimusta. Oli hieman yllättäviä havaintoja äsken 330e:n huoltovalikon kautta.
Ensimmäisellä näkymällä jäähdytysnesteen lämpötila 32 astetta, moottoriöljy 39 astetta. Tässä vaiheessa olin laittanut 10 minuuttia aikaisemmin preconditioningin päälle ja kymmenisen minuuttia meni että tajusin miten tuo valikko toimii ja miten se lukitus puretaan.
Erikoista noissa lukemissa on se, että polttomoottoria ei ollut kyllä käytetty kuin huolimattomuuttani 10 sekunnin ajan neljä tuntia aiemmin ja silti oli aika lämmin öljy vielä. Olin tuolloin ajanut n. 24 km matkan sähköllä kotiin. Ulkolämpötila nyt 10,5 astetta.
Ajoin n. 4 kilometriä sähköllä millä ei ollut mitään vaikutusta lämpötiloihin. Vasta kun polkaisin polttomoottorin käyntiin, lämmöt nousivat (öljy 45 astetta, jäähdytysneste 49 asteeseen). Vaihdoin takaisin sähkölle ja lähtivät hitaasti taas tippumaan kunnes pian pysäytinkin auton.
Yritän muistaa aamulla käydä tarkistamassa lämpötilat ennen klo 07:30:ä jolloin auto alkaa lämpenemään ja otan toiset lukemat klo 08:00.
F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Saisko vielä kertauksena: miten tohon lämpötilat näyttävään valikkoon pääsee?ssalmela kirjoitti:Tämä vaatii vähän lisää kenttätutkimusta. Oli hieman yllättäviä havaintoja äsken 330e:n huoltovalikon kautta.
Ensimmäisellä näkymällä jäähdytysnesteen lämpötila 32 astetta, moottoriöljy 39 astetta. Tässä vaiheessa olin laittanut 10 minuuttia aikaisemmin preconditioningin päälle ja kymmenisen minuuttia meni että tajusin miten tuo valikko toimii ja miten se lukitus puretaan.
Erikoista noissa lukemissa on se, että polttomoottoria ei ollut kyllä käytetty kuin huolimattomuuttani 10 sekunnin ajan neljä tuntia aiemmin ja silti oli aika lämmin öljy vielä. Olin tuolloin ajanut n. 24 km matkan sähköllä kotiin. Ulkolämpötila nyt 10,5 astetta.
Ajoin n. 4 kilometriä sähköllä millä ei ollut mitään vaikutusta lämpötiloihin. Vasta kun polkaisin polttomoottorin käyntiin, lämmöt nousivat (öljy 45 astetta, jäähdytysneste 49 asteeseen). Vaihdoin takaisin sähkölle ja lähtivät hitaasti taas tippumaan kunnes pian pysäytinkin auton.
Yritän muistaa aamulla käydä tarkistamassa lämpötilat ennen klo 07:30:ä jolloin auto alkaa lämpenemään ja otan toiset lukemat klo 08:00.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Mittaripaneelin vasemmassa alanurkassa oleva resetointinappi pohjaan. Pidetään pohjassa kunnes ensin ilmestyvä huoltovalikko katoaa ja tekstivalikko tulee tilalle. Nopeilla näpäytyksillä kohtaan unlock. Kohdalla pitkä painallus. Sitten koodiksi nopeilla näpyttelyillä auton VIN-koodin (tuulilasissa) viiden viimeisen numeron summa. Sitten taas pitkä painallus. Sitten nopeilla kohtaan "Temperature"... ja pitkä painallus. Sieltä sitten eri mittaustuloksia nopeilla näpäytyksillä.Autotohtori kirjoitti: Saisko vielä kertauksena: miten tohon lämpötilat näyttävään valikkoon pääsee?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Aamulla auto oli tehnyt preconditioningin, ja ulkolämpömittari näytti katoksessa 12,5c. Jäähdytysnesteen lämpötila oli 25c ja moottoriöljyn lämpö 32c. Vaikuttaa niinkuin tuolla preconditioningilla olisi jotain vaikutusta nesteiden lämpöihin.
Ajelin sähköllä töihin 20km matkan, mutta unohdin katsoa perillä lämpötilat uusiksi kun puhuin puhelimessa. Pitänee tsekkailla uusiksi kotimatkalla, kun nyt sain auton töissäkin lataukseen...
Ajelin sähköllä töihin 20km matkan, mutta unohdin katsoa perillä lämpötilat uusiksi kun puhuin puhelimessa. Pitänee tsekkailla uusiksi kotimatkalla, kun nyt sain auton töissäkin lataukseen...
^Janisema, miten tuo yhteistoiminta parani, osaatko sanoa mitään konkreettisia havaintoja? Milloin autosi oli valmistettu/toimitettu?Huollon jälkeen auton bensamoottori ja sähkömoottori on pelannut selvästi paremmin yhteen. Vieläkin erittäin tyyväinen ostoon, kulutus ollut 3,5l/100km 9,5kWh/100km.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Ajoin aamun työmatkan lämpötiloja tarkkaillen. Hieman yllättäviä lukemia mielestäni edelleen.
Aamulla klo 06:45 auto ollut ulkona latauspiuhassa koko yön, ulkolämpötila +13, jäähdytysneste +20, moottorin öljy +24.
N. llo 07:30 preconditioning lähti päälle, auton lähtö ajastettu klo 08:00.
Klo 08:00 ulkoilma edelleen +13, jäähdytysneste +18, moottorin öljy +24. Siitä sähköajoa 2 km ajo ilman muutosta lämpötiloissa.
Klo 08:15 uudelleen liikkeelle, ulkoilma +13, jäähdytysneste +20, moottorin öljy +24. Sähköllä ajoa 24 km lisää.
Klo 08:40 ei muutosta lämpötiloissa. +13/+20/+24. Auto parkkiin. Polttomoottori päälle ja jäähdytysneste heti +25 asteeseen eli mittaus säilyi reaaliaikaisena.
Eli sähköllä ajo ei muuttanut lämpötiloja lainkaan, mutta yön jäljiltä sekä jäähdtysneste että moottori olivat selkeästi ympäröivää ulkoilmaa korkeammat. Voisiko olla että auto pitää nestekierron peruslämpöjä päällä aina ollessaan parkissa ja/tai latauspiuhassa? Vai onko moottoritila todella sen verran hyvin eristetty että lämpötila ei tasaannu edes kymmenessä tunnissa?
Aamulla klo 06:45 auto ollut ulkona latauspiuhassa koko yön, ulkolämpötila +13, jäähdytysneste +20, moottorin öljy +24.
N. llo 07:30 preconditioning lähti päälle, auton lähtö ajastettu klo 08:00.
Klo 08:00 ulkoilma edelleen +13, jäähdytysneste +18, moottorin öljy +24. Siitä sähköajoa 2 km ajo ilman muutosta lämpötiloissa.
Klo 08:15 uudelleen liikkeelle, ulkoilma +13, jäähdytysneste +20, moottorin öljy +24. Sähköllä ajoa 24 km lisää.
Klo 08:40 ei muutosta lämpötiloissa. +13/+20/+24. Auto parkkiin. Polttomoottori päälle ja jäähdytysneste heti +25 asteeseen eli mittaus säilyi reaaliaikaisena.
Eli sähköllä ajo ei muuttanut lämpötiloja lainkaan, mutta yön jäljiltä sekä jäähdtysneste että moottori olivat selkeästi ympäröivää ulkoilmaa korkeammat. Voisiko olla että auto pitää nestekierron peruslämpöjä päällä aina ollessaan parkissa ja/tai latauspiuhassa? Vai onko moottoritila todella sen verran hyvin eristetty että lämpötila ei tasaannu edes kymmenessä tunnissa?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Itselläni on ollut useammassa edellisessä autossa moottorinlämmitin, mutta en ole niitä enää pariin viimeiseen autoon hankkinut. Olen kuullut monesta paikkaa, että nykyisin moottorinlämmitin on täysin turha vekotin, koska moottoriöljyjen ominaisuudet ovat parantuneet huikeasti viimeisen 15-20 vuoden aikana.
Ennen moottorinlämmitintä tarvittiin, mutta nykyisten 0W moottoriöljyjen kanssa ei enää tarvita, koska ko. öljyjen kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset myös kylmällä säällä. Eli periaatteessa kenenkään ei enää tarvitsisi uusien autojen kanssa noita käyttää, mutta käytämme niitä vanhasta tottumuksesta. Tämän lisäksi moottorinlämmittimet, eteenkin suuritehoiset sellaiset, kuivattaa tiivisteet. Esim. Porsche Center Helsingissä kaverit eivät suositelleet lämmitintä juuri noista syistä autoon, vaikka heidän edessään heilutteli setelinippua.
Miten asian laita aikuisten oikeasti on? Pitääkö paikkansa vai ei?
Ennen moottorinlämmitintä tarvittiin, mutta nykyisten 0W moottoriöljyjen kanssa ei enää tarvita, koska ko. öljyjen kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset myös kylmällä säällä. Eli periaatteessa kenenkään ei enää tarvitsisi uusien autojen kanssa noita käyttää, mutta käytämme niitä vanhasta tottumuksesta. Tämän lisäksi moottorinlämmittimet, eteenkin suuritehoiset sellaiset, kuivattaa tiivisteet. Esim. Porsche Center Helsingissä kaverit eivät suositelleet lämmitintä juuri noista syistä autoon, vaikka heidän edessään heilutteli setelinippua.
Miten asian laita aikuisten oikeasti on? Pitääkö paikkansa vai ei?
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Ainakaan vaihtoautomarkkinoilla alle viisivuotiaissa moottorilämmitintä ei arvosteta...El Pantero kirjoitti:Itselläni on ollut useammassa edellisessä autossa moottorinlämmitin, mutta en ole niitä enää pariin viimeiseen autoon hankkinut. Olen kuullut monesta paikkaa, että nykyisin moottorinlämmitin on täysin turha vekotin, koska moottoriöljyjen ominaisuudet ovat parantuneet huikeasti viimeisen 15-20 vuoden aikana.
Ennen moottorinlämmitintä tarvittiin, mutta nykyisten 0W moottoriöljyjen kanssa ei enää tarvita, koska ko. öljyjen kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset myös kylmällä säällä. Eli periaatteessa kenenkään ei enää tarvitsisi uusien autojen kanssa noita käyttää, mutta käytämme niitä vanhasta tottumuksesta. Tämän lisäksi moottorinlämmittimet, eteenkin suuritehoiset sellaiset, kuivattaa tiivisteet. Esim. Porsche Center Helsingissä kaverit eivät suositelleet lämmitintä juuri noista syistä autoon, vaikka heidän edessään heilutteli setelinippua.
Miten asian laita aikuisten oikeasti on? Pitääkö paikkansa vai ei?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Tämmöstä määkin olen ajatellut. Monta pemaria on jo mennyt ilman mitään lämmittimiä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Tosin, mulla on kylmässä tallissa isotehoiset sisätilalämppärit puhaltamassa autojen alle kuumaa ilmaa ajastetusti. Vois melkein sanoa, että kyseessä on tehokkaampi tapa lämmittää konetta, öljyjä ja jäähdytysnesteitä kuin joku väsynyt lämmityslätkä lohkon kyljessä...El Pantero kirjoitti:Itselläni on ollut useammassa edellisessä autossa moottorinlämmitin, mutta en ole niitä enää pariin viimeiseen autoon hankkinut. Olen kuullut monesta paikkaa, että nykyisin moottorinlämmitin on täysin turha vekotin, koska moottoriöljyjen ominaisuudet ovat parantuneet huikeasti viimeisen 15-20 vuoden aikana.
Ennen moottorinlämmitintä tarvittiin, mutta nykyisten 0W moottoriöljyjen kanssa ei enää tarvita, koska ko. öljyjen kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset myös kylmällä säällä. Eli periaatteessa kenenkään ei enää tarvitsisi uusien autojen kanssa noita käyttää, mutta käytämme niitä vanhasta tottumuksesta. Tämän lisäksi moottorinlämmittimet, eteenkin suuritehoiset sellaiset, kuivattaa tiivisteet. Esim. Porsche Center Helsingissä kaverit eivät suositelleet lämmitintä juuri noista syistä autoon, vaikka heidän edessään heilutteli setelinippua.
Miten asian laita aikuisten oikeasti on? Pitääkö paikkansa vai ei?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Sain tänään puhelinsoiton paikallisen jälleenmyyjän huoltopäälliköltä.Oli ollut yhteydessä BMW:n tekniseen johtajaan/koulutuspäällikköön, joka oli ykskantaan todennut, että 330e:ssä moottorinlämmitin on tarpeeton kapistus. Ymmärsin puheista, että aux heater on yhteydessä myös moottorin vesilinjaan ja sitä kautta lämmittäisi myös sitten. Tarkempia speksejä ei vielä antanut, kun odotti jotain kuvia, mutta lupasi olla vielä uudelleen yhteydessä asian tiimoilta.
Veikkaan että on juuri näin. -30c pakkasesta olen vetänyt löpövehkeen kylmiltään käyntiin eikä mitään ongelmia ole ollut ja aina lähtee heti käyntiin.El Pantero kirjoitti:Itselläni on ollut useammassa edellisessä autossa moottorinlämmitin, mutta en ole niitä enää pariin viimeiseen autoon hankkinut. Olen kuullut monesta paikkaa, että nykyisin moottorinlämmitin on täysin turha vekotin, koska moottoriöljyjen ominaisuudet ovat parantuneet huikeasti viimeisen 15-20 vuoden aikana.
Ennen moottorinlämmitintä tarvittiin, mutta nykyisten 0W moottoriöljyjen kanssa ei enää tarvita, koska ko. öljyjen kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset myös kylmällä säällä. Eli periaatteessa kenenkään ei enää tarvitsisi uusien autojen kanssa noita käyttää, mutta käytämme niitä vanhasta tottumuksesta. Tämän lisäksi moottorinlämmittimet, eteenkin suuritehoiset sellaiset, kuivattaa tiivisteet. Esim. Porsche Center Helsingissä kaverit eivät suositelleet lämmitintä juuri noista syistä autoon, vaikka heidän edessään heilutteli setelinippua.
Miten asian laita aikuisten oikeasti on? Pitääkö paikkansa vai ei?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Samat ohjeet olen samasta paikasta saanut. Neljästä Porschesta kahdessa on minulla ollut pelkkä sisätilalämmitin, yhdessä webasto (oli siinä ostettaessa) ja yhdessä ei ollut mitään. Ongelmia ei ollut minkään kanssa kylmäkäynnistyksissä, enkä usko että moottorille siitä sen kummempia aiheutui. Toki voi ajatella että oikein pitkässä juoksussa moottorille voisi esilämmitys olla eduksi, mutta minusta se mahdollinen ongelma tulee esille vasta joskus auton elinkaaren loppupäässä. Silloin on todennäköisesti jo myös muita, mahdollisesti isojakin riskejä/ tyyppivikaongelmia/- heikkouksia jotka realisoitu vat, joten tuskin tämä asia merkittävään rooliin nousee silloinkaan.El Pantero kirjoitti:Itselläni on ollut useammassa edellisessä autossa moottorinlämmitin, mutta en ole niitä enää pariin viimeiseen autoon hankkinut. Olen kuullut monesta paikkaa, että nykyisin moottorinlämmitin on täysin turha vekotin, koska moottoriöljyjen ominaisuudet ovat parantuneet huikeasti viimeisen 15-20 vuoden aikana.
Ennen moottorinlämmitintä tarvittiin, mutta nykyisten 0W moottoriöljyjen kanssa ei enää tarvita, koska ko. öljyjen kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erinomaiset myös kylmällä säällä. Eli periaatteessa kenenkään ei enää tarvitsisi uusien autojen kanssa noita käyttää, mutta käytämme niitä vanhasta tottumuksesta. Tämän lisäksi moottorinlämmittimet, eteenkin suuritehoiset sellaiset, kuivattaa tiivisteet. Esim. Porsche Center Helsingissä kaverit eivät suositelleet lämmitintä juuri noista syistä autoon, vaikka heidän edessään heilutteli setelinippua.
Miten asian laita aikuisten oikeasti on? Pitääkö paikkansa vai ei?
Polttoaineenkulutukseen esilämmitys sensijaan vaikuttanee kylmään aikaan. Onko se sitten iso juttu vai ei, on toinen kysymys. Kokemusteni mukaan aikankin Cayenne Turbossa, jossa on iso kasi, kylmäkäynnistykset lisäsivät kulutusta jo sen verran että sillä alkoi pientä merkitystä olla. Nykypäivän trendin mukaisesti normaalikokoisissa moottoreissa tälläkään ei ehkä niin isoa merkitystä sitten kuitenkaan ole.
Joo, ihan turhaanhan ne niitä valmistaa.:o). On tätä muuten testattu ja paljon. Yksi "kunnon" kylmäkäynnistys vastaa noin 500 km matkaa normi lämpimällä koneella ajoa. Siihen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin öljyn jähmepiste.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Missä mielessä "vastaa"? Tuntuuko se takapuolessa yhtä pitkältä, vai karmaako se syö?TomA kirjoitti:Joo, ihan turhaanhan ne niitä valmistaa.:o). On tätä muuten testattu ja paljon. Yksi "kunnon" kylmäkäynnistys vastaa noin 500 km matkaa normi lämpimällä koneella ajoa. Siihen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin öljyn jähmepiste.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Rasitusta eturauhasessa:o).toukopouko kirjoitti:Missä mielessä "vastaa"? Tuntuuko se takapuolessa yhtä pitkältä, vai karmaako se syö?TomA kirjoitti:Joo, ihan turhaanhan ne niitä valmistaa.:o). On tätä muuten testattu ja paljon. Yksi "kunnon" kylmäkäynnistys vastaa noin 500 km matkaa normi lämpimällä koneella ajoa. Siihen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin öljyn jähmepiste.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Niin?? Missä se tuntuu/ näkyy?TomA kirjoitti:Joo, ihan turhaanhan ne niitä valmistaa.:o). On tätä muuten testattu ja paljon. Yksi "kunnon" kylmäkäynnistys vastaa noin 500 km matkaa normi lämpimällä koneella ajoa. Siihen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin öljyn jähmepiste.
Minulle käyttäjänä ei mitenkään (pl V8:ssa selvästi kohonnut polttoaineenkulutus) - miksi maksaisin moottorin esilämmittimestä jotta (kenties) auton kolmas tai neljäs omistaja auton elinkaaren lopulla saattaa jotakin siitä hyötyä.
Tuo 500kilsaa ajoa on ikivanhaa urbaanilegendaa. Ei vastaa tätä päivää, tätäkin on tutkittu ja mittailtu - en tähän hätään löydä linkkiä, joku varmaan löytää joka ehtii tai viitsii etsiä.
Ei tämä tuon kummempaa matematiikkaa ole
Niin, eihän täällä saa olla mitään todelliseen dataan perustuvaa kannanottoa. Oma mielipide ratkaisee. Omaa kokemusta autotekniikan alalta ei varsinkaan kannata korostaa. Soita defalle ja calixille, että lopetttavat valmistuksen tai myyvät kiinaan tehtaat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Ei sillä minulle ole väliä mitä Defa ja Calix valmistavat. Hehän valmistavat tuotteita, joita ihmiset ostavat - toisinaan se on eri asia kuin tarpeellinen tuote.TomA kirjoitti:Niin, eihän täällä saa olla mitään todelliseen dataan perustuvaa kannanottoa. Oma mielipide ratkaisee. Omaa kokemusta autotekniikan alalta ei varsinkaan kannata korostaa. Soita defalle ja calixille, että lopetttavat valmistuksen tai myyvät kiinaan tehtaat
Mitä sitten tulee lämmittimien tarpeeseen nykypäivänä, niin kaveri joka minulle Autocarrerassa aikanaan avasi tätä lämmitinasiaa, oli tekniseltä osaamiseltaan sitä luokkaa että harva saavuttaa koskaan samaa tasoa vaikka yrittäisi. Esilämmitys on korkeintaan mukavuusvaruste, sellaisena ei toki yhtään väheksyttävä, mutta teknisesti sen tarvetta saattaa olla melko vaikea tänä päivänä perustella.
Ja JOS oletetaan sen vähentävän moottorin kulumista merkittävästi, niin ainakin minulle on aavistuksen vaikeata perustella miksi maksaisin varusteesta jota en tarvitse/ joka ei hyödytä minua (en ole huomannut ongelmia kylmäkäynnistyksissä vuosikausiin) ja jonka ainoa mahdollinen hyötyjä on autoni kolmas tai neljäs omistaja joskus noin 15v kuluttua kun auto alkaa lähestymään elinkaarensa loppua??
Tämä ei ole se asia jossa teen hyväntekeväisyyttä tai edes kestävää kehitystä edistäviä valintoja - niitä molempia voi toteuttaa moninverroin tehokkaammin muissa yhteyksissä.
No, turha tästä on kinata. Defa ja Calix vastaavat kysyntään, jota siis on ilmeisen hyvin. Mielihyvin jokainen voi moottorinlämmittimen autoonsa hankkia jos sen tarpeelliseksi kokee. Ei se sen kummempi varuste oli kuin panoraamakatto tai M-sport korisarja: yhdelle täysin tarpeeton - toiselle aivan pakollinen hankinta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Heips,
Takaisin aiheeseen;
Onhan näissä lämppäreissä mahdollinen mukavuus- tai ekolisä, mutta nämä ei välttämättä päde näihin hybrideihin. Joten keskustelussa kai edelleen yritämme löytää onko tarvetta tai kannattavaa asentaa lämppäriä hybridiin.
Meillä täällä Pohjois-Suomessa tarve on erilainen etelärannikkoon verrattuna. Tämä pitää siis lukea että odotan innolla <30 C lämpötiloja , mutta onko niitä muutamaa todella kylmää päivää varten järkevä investoida, niin jää nähtäväksi. Siis kun - 20C keliä lämpöisemmässä moottorin lämmitys menee hukkaan jos ensiksi ajetaan sähköllä ja kone kerkiää jäähtyä?
Tästä luettuna kokemukset jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilasta kun auto on ollut laturissa kiinni ja/tai esilämmitetty osoittavat että ei välttämättä tarvita. Tein samanlaiset löydökset myös meidän 40e:stä. Moottorin ja öljyn lämpö about 23-24 astetta kun laturissa kiinni, ulkolämpötila noin 10 C. Itse odotan että pakkaset kiristyy noin 20C tuntumaan ja teen sitten johtopäätökseni ladatun tai esilämmitetyn auton moottorin lämpötilan perusteella että asennanko lämppäriä. Ja jos asennan sitten asennan ensiksi vain 225xe:en.
Takaisin aiheeseen;
Onhan näissä lämppäreissä mahdollinen mukavuus- tai ekolisä, mutta nämä ei välttämättä päde näihin hybrideihin. Joten keskustelussa kai edelleen yritämme löytää onko tarvetta tai kannattavaa asentaa lämppäriä hybridiin.
Meillä täällä Pohjois-Suomessa tarve on erilainen etelärannikkoon verrattuna. Tämä pitää siis lukea että odotan innolla <30 C lämpötiloja , mutta onko niitä muutamaa todella kylmää päivää varten järkevä investoida, niin jää nähtäväksi. Siis kun - 20C keliä lämpöisemmässä moottorin lämmitys menee hukkaan jos ensiksi ajetaan sähköllä ja kone kerkiää jäähtyä?
Tästä luettuna kokemukset jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilasta kun auto on ollut laturissa kiinni ja/tai esilämmitetty osoittavat että ei välttämättä tarvita. Tein samanlaiset löydökset myös meidän 40e:stä. Moottorin ja öljyn lämpö about 23-24 astetta kun laturissa kiinni, ulkolämpötila noin 10 C. Itse odotan että pakkaset kiristyy noin 20C tuntumaan ja teen sitten johtopäätökseni ladatun tai esilämmitetyn auton moottorin lämpötilan perusteella että asennanko lämppäriä. Ja jos asennan sitten asennan ensiksi vain 225xe:en.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci