F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Mä ajattelen asiaa niin, että jos moottorilämmitin olisi tärkeä asia niin sen voisi ostaa lisävarusteena tehtaalta. Minusta olisi tyhmää jollei tehdas tarjoaisi toiminnallisesti tärkeää kylmänkelin varustetta edes lisävarusteena. Tällä päättelyllä olen todennut sen aika turhaksi enkä ole kahteen viimeiseen sitä hankkinut. Sitä ennen oli webastoa ja lohkolämppäriä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

TomA kirjoitti:Niin, eihän täällä saa olla mitään todelliseen dataan perustuvaa kannanottoa. Oma mielipide ratkaisee. Omaa kokemusta autotekniikan alalta ei varsinkaan kannata korostaa. Soita defalle ja calixille, että lopetttavat valmistuksen tai myyvät kiinaan tehtaat
Mitenkään lietsomatta ja vähättelemättä, tämä perustuu ihan yhtä paljon "todelliseen dataan" kuin kuulopuhe autocarreran asiantuntijalta niin kauan kun tässä on jotain viitettä mukana. Ilman kättä pidempää tämä on vain essonbaarin mutuilua.

Sillä, että tuotetta valmistetaan, ei todellakaan voi perustella sen toimivuutta. Onhan näitä vaikka mitä esimerkkejä aiheesta, ei varmaan tarvine kaivaa mitään?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

TurboKoo kirjoitti:Mä ajattelen asiaa niin, että jos moottorilämmitin olisi tärkeä asia niin sen voisi ostaa lisävarusteena tehtaalta. Minusta olisi tyhmää jollei tehdas tarjoaisi toiminnallisesti tärkeää kylmänkelin varustetta edes lisävarusteena. Tällä päättelyllä olen todennut sen aika turhaksi enkä ole kahteen viimeiseen sitä hankkinut. Sitä ennen oli webastoa ja lohkolämppäriä.
Eikö nämä viimeisimmät webastotkin ole bemareissa olleet kytkettynä tehtaalta niin etteivät lämmitä konetta, vain kabiinin? Tämäkin puhuu samaan pussiin.

Ihan käytännön kannalta tuo lämppäri olisi aika ongelmallinen käyttää phevin kanssa, kun töpseleitä tarvisi kytkeä ja irroittaa aina kaksin kappalein. Ja tuo ajoviiman jäähdytys ym. kun huomioidaan, niin jätän kyllä nyt ainakin omaani hankkimatta ja seurailen tilannetta talven mittaan.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moro,

offtopic koska x5 40e kokemus: tänä aamuna oli pakkasta noin -3 astetta ja moottorin veden ja öljyn lämmöt oli noin 20 min pre-conditioning jälkeen +3 C molemmat. Eli pitäisikö illalla ohjata kellolla?
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

wilho kirjoitti:Moro,

offtopic koska x5 40e kokemus: tänä aamuna oli pakkasta noin -3 astetta ja moottorin veden ja öljyn lämmöt oli noin 20 min pre-conditioning jälkeen +3 C molemmat. Eli pitäisikö illalla ohjata kellolla?
Eli vaan kuusi astetta korkeammalla - veikkaan, että sama tulos olisi ollut ilman preconditioniakin. Testaa huomenna...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Hmm. On kyllä sevaka letkuviidakko ko. mallissa.
Aikani kuvia tutkittuani tulin siihen lopputulokseen että autossa on 3 kpl sähköpumppuja,
2 varsinaista cooleria, 1 lisäcooleri oikeassa apukuskin kulmassa ja kaiken lisäksi vielä yksi kahden varsinaisen etupuolella.
Lisäksi on normaali moottorin mekaaninen vesipumppu jonka virtaus on säädettävä...
Termarikotelokin näyttää varsin monimutkaiselta ja siihen tulee letkuja useampia.

Joka tapauksessa näyttäisi että vaikka on kaksi paisaria niin nesteet on yhteydessä toisiinsa...

Tästä vähän kuvia ihmeteltäväksi
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=17_1036
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=17_1038
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=17_1040
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=17_1048
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=17_1039
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_6388
http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp ... g=11&sg=35
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_6389
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

toukopouko kirjoitti: Eikö nämä viimeisimmät webastotkin ole bemareissa olleet kytkettynä tehtaalta niin etteivät lämmitä konetta, vain kabiinin? Tämäkin puhuu samaan pussiin.
Yhtään autoa ei valmisteta näitä minimalistisia kylmän ilman markkinoita varten, joten se onko varuste autossa oletuksena vai ei - ei kyllä valista mihinkään johtopäätökseen tässä asiassa.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Major kirjoitti:2 varsinaista cooleria, 1 lisäcooleri oikeassa apukuskin kulmassa ja kaiken lisäksi vielä yksi kahden varsinaisen etupuolella.
Näyt selailleen (vahingossa?) jenkkimallin osakatalogia. Ei noissa varmaan kauheita eroja ole eur vs usa, mutta samahan se lie katsella juroopan mallien piirrustuksia :).

Tuo lisäjäähdytin näkyy olevan vain hot climate versiossa: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=17_0649

VolvostaBemariin kirjoitti:Yhtään autoa ei valmisteta näitä minimalistisia kylmän ilman markkinoita varten, joten se onko varuste autossa oletuksena vai ei - ei kyllä valista mihinkään johtopäätökseen tässä asiassa.
Tämäkin on varmasti totta, eli että tänne ei tehdä mitään erityisratkaisuja. Mutta nuo autothan on siis varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä - eli selkeästi varusteltu kylmää markkinaa varten, ja niissä on ihan tietoisesti tehty valinta että lämmitetään vain kabiinia, ei moottoria. Kai tuosta jotain voi päätellä? Vai johtaako tämä automaattisesti oletukseen että lisälämppäri on tehty esim. 0...+15c plussa-asteen "kylmiä kelejä" varten, ei pakkasille?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Siitä voinee päätellä ainakin sen, että Euro6 -päästöluokassa moottorinlämmittimen päästöt lasketaan moottorin päästöiksi, mikä asettaa ihania lisävaatimuksia moottorinlämmittimelle. Kun lämmitetään pelkkä kabiinia, ei kyseessä ole moottorinlämmitin, joten lämppärin päästöillä ei ole niin väliä eikä siihen siis tarvitse rakentaa lambdaohjausta, katalysaattoria tms päästöjenhallintalaitteita. Tai näin minä ainakin olen asian ymmärtänyt, saa korjata jos Euro6 -speksi onkin toisin.

Toisaalta myös esim. Keski-Euroopassa on kylmiäkin kelejä ja sielläkin ihmiset osaavat tuolloin arvostaa lämmintä kabiinia ja kirkkaita ikkunoita, mutta pakkasia - etenkin kovia - on kuitenkin sen verran harvoin että moottorinlämmittimen hyödyt jäävät vähäisiksi suhteessa kabiinipöhöttimeen. Jättämällä moottori lämmittämättä kabiini kuitenkin lämpiää nopeammin ja vähemmällä polttoaineella, eli todennäköisesti harvemmin pakkasia kohtaava kuljettaja arvostaa tuota järjestelyä enemmän kuin me pohjolan jäärät.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Aero kirjoitti:Toisaalta myös esim. Keski-Euroopassa on kylmiäkin kelejä ja sielläkin ihmiset osaavat tuolloin arvostaa lämmintä kabiinia ja kirkkaita ikkunoita, mutta pakkasia - etenkin kovia - on kuitenkin sen verran harvoin että moottorinlämmittimen hyödyt jäävät vähäisiksi suhteessa kabiinipöhöttimeen. Jättämällä moottori lämmittämättä kabiini kuitenkin lämpiää nopeammin ja vähemmällä polttoaineella, eli todennäköisesti harvemmin pakkasia kohtaava kuljettaja arvostaa tuota järjestelyä enemmän kuin me pohjolan jäärät.
Tässä kun on Defan tutkimustulokset nostettu jonkinasteiseksi auktoriteetiksi asiassa, niin eikös he suosittele että moottorinlämmitintä pitäisi käyttää kun lämpötila on +5c tai alle. Tämä kyllä käsittääkseni ottaisi euroopastakin kohtuu isoja käyttäjämääriä mukaansa, jos siis tähän uskoo. Kuitenkin siellä jätetään moottori lämmittämättä. Hämärää.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo - ja sama +5°C suositus on ollut voimassa niin kauan kuin minä muistan, eli mitään kehitystä ei ilmeisesti ole tapahtunut :)

Itsehän olen kermaperse ja lämmittelen autoa jostain +10°C nurkilta lähtien ihan vaan siksi että lämpimällä autolla on mukavampi lähteä liikkeelle. En ole jaksanut laskea kustannuksia enkä tutkia kulumisvaikutuksia, koska mukavuuden rinnalla ne ovat mitättömiä sivuseikkoja.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moikka.

Suositus on muuttunut vuoden 2013 loppupuolella, koin tämän kohtuullisen konkreettisesti kun kävin hakemassa opetuslupaa pojalleni vuoden 2014 alussa ja sain kokeessa väärinmerkinnän tästä käyttäessäni -5C arvoa testissä. Tämä häiritsi ja tarkistinkin sitten Trafilta miten asian laita on. (pääsin toki testistä läpi :)) 2013 VTT:llä tehdyn tutkimuksen mukaan lämmityslaitetta kannattaa käyttää vasta 0C alapuolella. Tässä nopeasti gglella löytämäni linkki:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13841636 ... versio.pdf

Tuostakin testistä näkee hyvin miten kontaktilämppärin teho on heikko.

ja poiminta siitä:
  • Tutkimustulosten1
    mukaan selkein esilämmityksellä saatava hyöty liittyy palamattomien
    hiilivetyjen (HC) päästöihin. Useimmissa tapauksissa nämä terveydelle haitalliset
    päästöt vähenivät esilämmityksellä alle puoleen. Myös polttoaineen kulutus väheni,
    mutta nykyisissä bensa-autoissa paljon vähemmän kuin aiemmissa, noin 10 vuotta
    sitten suoritetuissa tutkimuksissa2 havaittiin.
    Dieseleissä säästö sen sijaan on nyt jopa
    suurempi kuin ennen.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Aero kirjoitti:Toisaalta myös esim. Keski-Euroopassa on kylmiäkin kelejä ja sielläkin ihmiset osaavat tuolloin arvostaa lämmintä kabiinia ja kirkkaita ikkunoita, mutta pakkasia - etenkin kovia - on kuitenkin sen verran harvoin että moottorinlämmittimen hyödyt jäävät vähäisiksi suhteessa kabiinipöhöttimeen.
Juurikin näin. Tämä sama vastaus tuonne ylemmäs toveri Toukopoukolle. Esim. Münchenissä on kyllä pakkasöitä talvella, mutta eipä kovin paljon. Ja autot ovat usein kadunvarressa, joten kabiinin saa lämpiämään vain Webastolla. Tuon takia se näissä Saksalaisiss saippuakoteloissa on.

Se nyt on ihan selvä, että esilämmistys säästää konetta kun sen päräyttää kylmänä vaikkapa minus 25:ssä käyntiin. Öljy leviää nopeammin jne.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Omassa 330e:ssa lämmityslaitteen käyttö vähentää akun varausta liikkeelle lähtiessä, esim. tänään virtaa oli vain 94%, vaikka lähdin viisi minuuttia ennen ohjelmoitua lähtöaikaa?

Onkos muilla sama? Luulisi, että kun on latauksessa, pääsisi lähtemään täydellä akulla...


Sent from my iPhone using Tapatalk
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Autotohtori kirjoitti:Omassa 330e:ssa lämmityslaitteen käyttö vähentää akun varausta liikkeelle lähtiessä, esim. tänään virtaa oli vain 94%, vaikka lähdin viisi minuuttia ennen ohjelmoitua lähtöaikaa?

Onkos muilla sama? Luulisi, että kun on latauksessa, pääsisi lähtemään täydellä akulla...

On se ainakin yleensä ollut 100%. Onko sulla latausvirtaa rajoitettu auton päästä? Jos pienemmällä asetuksella sei riitä?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Autotohtori kirjoitti:Omassa 330e:ssa lämmityslaitteen käyttö vähentää akun varausta liikkeelle lähtiessä, esim. tänään virtaa oli vain 94%, vaikka lähdin viisi minuuttia ennen ohjelmoitua lähtöaikaa?
Onkos muilla sama? Luulisi, että kun on latauksessa, pääsisi lähtemään täydellä akulla...
On sama ja mulla auto on 16A latausaseman päässä. Mun mielestä jos autolle menee hieman ennen asetettua lähtöaikaa, ei akku ole aivan täynnä, mutta lähtöaikana lähellä sitä (96-98%). Kun auto lämpiää tai viilenee kun se on seinässä, riittää auton todellinen range myös hieman pidemmälle. Eli tämä toimii sinulla ihan normaalisti, kaikki ok :)
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Autotohtori kirjoitti:Omassa 330e:ssa lämmityslaitteen käyttö vähentää akun varausta liikkeelle lähtiessä, esim. tänään virtaa oli vain 94%, vaikka lähdin viisi minuuttia ennen ohjelmoitua lähtöaikaa?

Onkos muilla sama? Luulisi, että kun on latauksessa, pääsisi lähtemään täydellä akulla...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Juuri samanlaista ongelmaa on 330e:ssä , ja olen laitellut myös huollolle viestiä, mutta sieltä ei ole vielä kuulunut mitään.
Tänä aamuna ohjelmoitu lähtöaika 08:00, ja lähtö tapahtui 08:05. Akun varaustila oli 92%. Mukavuuslämmitys oli päällä ja auto lämmin sisätiloiltaan. Olen myös yrittänyt kikkailla tuon "sähkönhintatarriffi" asetuksen kanssa, siten että edullisin hinta on ohjelmoitu 05:00-09:00, joka tekee sen että ajoakun lataus alkaa vasta aamulla (jotta saisin poissuljettua sen mahdollisuuden, että ajoakun lataustapahtuma tapahtuisi jo illalla kun auton kytkee lataukseen, ja mukavuuslämmityksen kytkeytyessä akun lataus ei kytkeytyisikään automaattisesti päälle). Vaikuttaa siis siltä että jos ajoakku on ladattu täyteen ennen mukavuuslämmityksen kytkeytymistä, niin lataus ei käynnisty uudelleen ennekuin varaustila tippuu johonkin tiettyyn arvoon (ehkä 90% tjsp.). Tai sitten tuo vaatii softapäivityksen.

Ilman mukavuuslämmityksen käyttöä varaustila on olut aina 100% asetettuna lähtöaikana.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

Autotohtori kirjoitti:Omassa 330e:ssa lämmityslaitteen käyttö vähentää akun varausta liikkeelle lähtiessä, esim. tänään virtaa oli vain 94%, vaikka lähdin viisi minuuttia ennen ohjelmoitua lähtöaikaa?

Onkos muilla sama? Luulisi, että kun on latauksessa, pääsisi lähtemään täydellä akulla...
Tänään tarkkailin tuota ja mulla oli lähtöajaksi asetettu 7:25 ja sitten tenavien kanssa oli vähään hitaampi lähtö ja istuin autoon 7:35 ja akku olikin 100% latauksessa. Joten koittakaapa muutkin että asetatte tuon esilämmityksen todellista lähtöaikaa hiukan aiemmaksi niin nähdään onko vaikutusta.

Tarkkailen seuraavan kerran tuota akun lataustasoa kun pääsen ajoissa liikkeelle [emoji4]
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Olen tässä yrittänyt tulkita noita realoem:n kuvia komponenteista sekä internetin syövereistä eri hakusanoilla löytyvää materiaalia tuosta akkujen lämmityksestä, ja että miten se toimii. Kuvien perusteella siellä ei ole mitään sähköisiä vastuselementtejä, pelkästään nesteputkistot, joten lämmitys tapahtunee tuolla samalla jäähdytyskierrolla käyttäen sitä sähköistä 5kW lämmitintä (olettaisin että tuo 5kW on lämpöteho). Mistään en löytänyt tarkempaa informaatiota toiminnallisuudesta, mutta olettaisin tuon ohjauksen toimivan siten että aina kun auto on latauksessa, niin tuo samainen lämmitin joka hoitaa myös mukavuuslämmityksen, pitää/pyrkii lämmittämään kylmissä olosuhteissa akkupaketin 0...5 asteen lämpötilaan jotta Lion akkujen lataus olisi mahdollista (riippumatta siitä onko mukavuuslämmitys kytketty päälle vaiko ei). Kun mukavuuslämmitys kytketään toimintaan, niin tuo lämmitetty neste ohjataan kiertämään myös sisätilanlämmityskennoston kautta, jotta saadaan sisätilat lämpiämään puhaltimien avulla säädettyyn tavoitelämpötilaan.
Tästä päästäänkin seuraavaan dilemmaan, eli kun BMW antaa "normaali olosuhteissa" latausajaksi (tyhjästä täyteen) n. 3h käyttäen normaalia schuko pistoketta (16A), niin paljonko tuo latausaika nousee suhteessa ulkolämpötilaan. Jos esim. on -25 pakkasta, niin ottanee "melko kauan" ennekuin tuo 100kg akkumöykky saadaan lämmitettyä siihen lämpötilaan että lataus voitaisiin aloittaa (siis jos auto on käyttämättä vaikka vuorokauden ja akkupaketti on jäähtynyt reilusti pakkasen puolelle).

...ja koska kuvien mukaan kaikki nestekierrot ovat teoriassa "yhtäkiertoa" (= jossain yhteydessä syyläriin), niin miksi ei voitaisi myös ohjelmoida moottorin lämmitystä (jos sellaista ei jo ole), sisätilojen lisäksi = muutaman magneettiventtiilin/sähköisen pumpun ohjaus.

Toinen asia sitten on, että tarvitaanko sellaista. Lämpötilan ylläpitäminen moottorissa (sisätilojen lisäksi) sähköllä ajettaessa siihen saakka, että sähkö loppuu ja moottori käynnistyy, haukkaa energiaa melkoisesti ja lyhentää näin toimintamatkaa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Samat on havainnot 40e:n kanssa. Esilämmitys kuluttaa ajoakkua, joka taas heittää latauksen päälle ja ohjelmoituna lähtöaikana akun varaus on 96 - 98%. Laitan siis auton päivän päätteeksi piuhan päähän, eli akun varaus on 100% jo illalla.
Toinen huomio on ollut se, että sisätilan lämmitys ei tunnu loppuvan asetettuun lähtöajankohtaan vaan jatkuu sen jälkeenkin. Näinollen en ole vielä päässyt 100% akulla liikkeelle vaikka olen lähtenyt noin 15min asetetun lähtöajan jälkeen. Eli niin kauan kuin lämmitys toimii, laturi lataa eikä tunnu saavan akkua aivan täyteen - vaikka siis varaus onkin ollut 100% jo esilämmityksen alkaessa.
Niin ja sitten vielä tämä - perustuu kylläkin pelkkään tuntemukseen - minusta sisätilat lämpiävät esilämmityksessä selvästi lämpimämmäksi kuin mikä on lämmityslaitteessa asetus. Voi toki olla pelkkä tuntemuskin kun tulee viileästä ulkoilmasta 20 asteiseen kabiiniin..
No, ei tuolla käytännön merkitystä taida olla onko se varaus 98% vai 100% kun lähtee liikkeelle - periaatteen vuoksi se kuitenkin saisi olla 100%, koska valmistaja niin lupaa. Toki tämä on ensimmäinen yksityiskohta 40e:n kohdalla, jossa hybridi-/sähköpuoleen liittyvät lupaukset eivät ylity. Siinä mielessä vielä ihan hyväksyttävää :)
Vastaa Viestiin