Avatar
aResquared
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:22
Auto: 2016 BMW 330e Business M sport

330e

ViestiKirjoittaja aResquared » 07 Loka 2016, 07:49

Terve,

olen uusi tälle merkille ja kokemuksille mutta nyt alla on valkoinen 330e M-sport pitkällä varustelistalla ja tähän asti todella tyytyväinen. :)

Tästä mallista ei vaan vielä kauheasti infoa löydy täältä netin syövereistä.
Ehkä nämä vielä lisääntyvät ja voisiko tässä olla alku yleiselle kyselylle ja keskustelulle kyseiselle mallille.

Itselläni on ainakin muutama kysymys tullut ilmi johon en ole vielä saanut vastausta ja mietityttää :mus:

Sisävalojen sävy on vähän mietityttänyt. Kun auton avaa niin se on joskus ollut sininen eli että sisätila hohkaa sinisenä. Nyt se taas ei sitä tee, en tiedä liittyyköhän tämä siihen että olen muuttanut tunnelmavalon sport (valkoinen) asetuksesta, calssic (punainen) asetukseen. En ole tätä vielä kokeillut muuttaa mutta aika kiinnostava että sisätila on sininen vaikka sitä valoa ei saa sitten mitenkään muuten päälle?

Toinen asia joka tullut ilmi on sellainen joka varmasti ei ole vain 330e ongelma vaan yleisesti F30 ongelma ehkä. Jos pidän puhelintani usb piuhassa kiinni niin hands-free ei jostain syystä kuulu, eli vastaanottajan ääni ei kuulu kaiuttimista. Puhelin on iPhone 6 ehkä se liittyy jotenkin siihen malliin myös mutta varmasti siihen on joku kikka että se alkaa toimimaan oikein.

Sitten sähkölataukseen liittyvä kysymys. Eli ovatko muut huomanneet että olisi eroa siinä että millä lataa ja millä virtavahvuudella siihen että kuinka pitkän toimintasäteen sähköajolle saa. Eli valittavissahan on, alahainen, alennettu ja korkea virtasyöttö joten tavallisesta schuko pistokkeesta ladattaessahan on varmuuden vuoksi pidettävä alhaista virtaa mutta sitten taas sähkölatauspisteessä voi käyttää korkeaa. Onko muut huomanneet näissä eroa eli kun saa ladata täydellä teholla niin onko sillä saatu parempi varaustaso akustoon?

Tässä muutama kysymys näin alkuun, toivottavasti löytyy asiantuntijoita ja myös 330e omistajia ja kokemuksia omaavia henkilöitä.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3403
Liittynyt: 18 Loka 2012, 16:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 330e

ViestiKirjoittaja salmol » 07 Loka 2016, 07:53

aResquared kirjoitti:Jos pidän puhelintani usb piuhassa kiinni niin hands-free ei jostain syystä kuulu, eli vastaanottajan ääni ei kuulu kaiuttimista. Puhelin on iPhone 6 ehkä se liittyy jotenkin siihen malliin myös mutta varmasti siihen on joku kikka että se alkaa toimimaan oikein.

Tuo lienee iphonen juttu. Eli kun puhelu tulee, niin vastaa. Samalla klikkaa näytössä sitä äänen kuvaa ja valitse auton bluetooth. Tämän jälkeen puhelin muistaa asetuksen.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
aResquared
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:22
Auto: 2016 BMW 330e Business M sport

Re: 330e

ViestiKirjoittaja aResquared » 07 Loka 2016, 08:05

salmol kirjoitti:
aResquared kirjoitti:Jos pidän puhelintani usb piuhassa kiinni niin hands-free ei jostain syystä kuulu, eli vastaanottajan ääni ei kuulu kaiuttimista. Puhelin on iPhone 6 ehkä se liittyy jotenkin siihen malliin myös mutta varmasti siihen on joku kikka että se alkaa toimimaan oikein.

Tuo lienee iphonen juttu. Eli kun puhelu tulee, niin vastaa. Samalla klikkaa näytössä sitä äänen kuvaa ja valitse auton bluetooth. Tämän jälkeen puhelin muistaa asetuksen.



Kiitoksia! :thuup: Täytyy testata heti kun pääsee töistä :)

Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 13:09
Auto: F10 M550d Individual
Tulossa: F30 330e Individual
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: 330e

ViestiKirjoittaja JP-76 » 07 Loka 2016, 15:12

Mun mielestä uudehkossa talossa 16A pistokkeesta voi hyvin käyttää maksimiasetusta tai keskiasetusta ainakin. Itsellä esimerkiksi testattu voimavirtapistokkeen shuko-pistokkeesta latausta kahdella eri autolla täydellä teholla. Automaattisulake jos pysyy päällä niin toimii. jos kaapeli ei ole riittävän paksua välittämään tuota virtamäärää, laukeaa pikasulake kyllä varmasti ennen kuin piuhat lämpenee liikaa.

Esim. voimavirralle on kyllä varmasti vedetty riittävän paksut kaapelit sekä siinä pitää olla vikavirtasuoja sulakkeen lisäksi, joten ei ongelmia, tosin kannataa tarkistaa että samassa vaiheessa ei ole esim. Lämminvesivaraajaa tms. paljon virtaa kuluttavaa laitetta samaan aikaa käytössä.

Autoliikkeessä varmuuden vuoksi ohjeistavat käyttämään pienintä latausta, koska latauspisteet vaihtelee laidasta laitaan.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!

Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 391
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 16:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 330e

ViestiKirjoittaja El Pantero » 07 Loka 2016, 15:43

aResquared kirjoitti:Terve,
olen uusi tälle merkille ja kokemuksille mutta nyt alla on valkoinen 330e M-sport pitkällä varustelistalla ja tähän asti todella tyytyväinen. :)
Sitten sähkölataukseen liittyvä kysymys. Eli ovatko muut huomanneet että olisi eroa siinä että millä lataa ja millä virtavahvuudella siihen että kuinka pitkän toimintasäteen sähköajolle saa. Eli valittavissahan on, alahainen, alennettu ja korkea virtasyöttö joten tavallisesta schuko pistokkeesta ladattaessahan on varmuuden vuoksi pidettävä alhaista virtaa mutta sitten taas sähkölatauspisteessä voi käyttää korkeaa. Onko muut huomanneet näissä eroa eli kun saa ladata täydellä teholla niin onko sillä saatu parempi varaustaso akustoon?


Moi, onneksi olkoon hyvän auton ostamisesta! Saitkin vastauksen jo tuohon puhelinkysymykseesi, joten yritän vastata tuohon latausasiaan.

Se millä vahvuudella autoa lataa ei vaikuta toimintasäteeseen. Eco pro:lla ja normaalilla kuormalla autosta saa irti reilu 27km, kun taas comfort moodilla muutaman kilometrin vähemmän (n. 24-25km). Kesällä käytin eco pro:ta paljon, mutta nyt hieman kosteammilla keleillä en enää, sillä ikkunat huurtuu helposti.

Schuko latauksessa mulla on käytössä täysi latausteho, mutta jossain vanhoissa paikoissa tolpan automaattisulake laukeaa, jolloin vaihdan pienemmille tehoille. Näin oli esim. BMW Club Finnlandin kesäpäivillä Vuokatissa. Itselläni on käytössä 16A latausasema sekä kotona että työpaikalla, jolloin lataaminen on helppoa. Schuko latauria käytän vaan harvoin, kun ei ole muuta latausvaihtoehtoa käytössä (esim. Helsingin Verkkokauppa.com parkki). Tuo schuko laturi ottaa käsittääkseni tuolla täysteholla vain 12A lämpötolpasta, jonka takia latausaika latausasemalla on nopeampi (~2 vs 3 tuntia).
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Suomen BMW-kerho ry - hallituksen jäsen - liity mukaan: http://www.bmwclub.fi
YouTube - http://www.youtube.com/channel/UCNOscAczieriyIvlw75eXMg

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 15:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja jva » 07 Loka 2016, 18:46

aResquared kirjoitti:Sitten sähkölataukseen liittyvä kysymys. Eli ovatko muut huomanneet että olisi eroa siinä että millä lataa ja millä virtavahvuudella siihen että kuinka pitkän toimintasäteen sähköajolle saa. Eli valittavissahan on, alahainen, alennettu ja korkea virtasyöttö joten tavallisesta schuko pistokkeesta ladattaessahan on varmuuden vuoksi pidettävä alhaista virtaa mutta sitten taas sähkölatauspisteessä voi käyttää korkeaa. Onko muut huomanneet näissä eroa eli kun saa ladata täydellä teholla niin onko sillä saatu parempi varaustaso akustoon?

Vähän tulee toistoa edelliseen mutta...
330e:n osalta en osaa sanoa, mutta todennäköisesti pätee sama kuin 40e:ssä. Sain auton luovutuksen yhteydessä vinkin pitää latausasetus myös schuko-latauksessa korkeana. Näin olen tehnyt, ongelmia ei ole ollut ja latausaika on ollut reilun tunnin luvattua nopeampi.
Näinollen en osaa kokemukseen perustuen sanoa, onko tällä merkitystä toimintasäteelle jonka tietokone täydelle akulle ilmoittaa. Mielestäni ei ole merkitystä, koska ilmoitettu range on tietokoneen arvio aiemmin toteutuneen ajon ja sen kulutuksen pohjalta. Akku on täynnä, niin se on täynnä - paljonko sillä pääsee, riippuu siitä miten ajaa. Tätä tietokone arvioi kun ilmoittaa latauksen jälkeen sähkörangen.
Sen olen huomannut, että tasaisella 60km/h nopeudella ajetun maantiepätkän jälkeen täyden akun range on 4-6km enemmän kuin paljon pysähdyksiä ja nopeita kiihdytyksiä sisältäneen kaupunkipätkän jälkeen.

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 599
Liittynyt: 29 Elo 2010, 09:53
Auto: 2 x F30 330e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja ssalmela » 07 Loka 2016, 19:02

JP-76 kirjoitti:Autoliikkeessä varmuuden vuoksi ohjeistavat käyttämään pienintä latausta, koska latauspisteet vaihtelee laidasta laitaan.


Tuon myynnin viljelemän ohjeen taustalla on varmasti juuri se ajatus, että johdonsuojan paukahtaminen johtaisi ikävään asiakaskokemukseen kesken herkän koeajelun. Suomessa kun piuhat on mitoitettu joko 10 tai 16 A jatkuvalle virralle, käytännössä aina voi käyttää keskimmäistä tai suurinta latausasetusta. Itselläni kotona myös 16 A ulkopistokkeet, joten maksimiasetuksella (12 A) mennään.

Töissä lataan 16 A latausasemasta (jossa olisi toki potkua 3x32A) jolloin latausasetusta ei huomioida. Akku näyttää sieltä lähtiessä mielestäni preconditioningin jälkeenkin aina 100%:ia ja jostain syystä myös käytännön sähkörange on muutaman kilometrin pidempi ja virta riittää hyvin aina kotimatkalle vaikka kylmimpinä aamuina on jo loppunut menomatkalla (n. 24 km). Joko auto pitää päällä kovempia peruslämpöjä latausasemassa kuin 12 A:n schuko-latauksessa tai sitten taustalla on ihan vain se että iltapäivät ovat olleet lämpimämpiä kuin aamut.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i)

Avatar
aResquared
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:22
Auto: 2016 BMW 330e Business M sport

Re: 330e

ViestiKirjoittaja aResquared » 10 Loka 2016, 11:26

Kiitoksia näistä :)
Tuon sisävalon mysteerin selvitin myös eli jos valopaketin tunnelmavalaistus on sport tilassa (valkoinen) niin auton sisävalot hohkaa sinisenä kun auton lukituksen avaa. Jos se on classic asetuksella niin tätä sinistä valoa ei ole :)

Sitten vielä kysymys mikä tuli mieleen. Tämä on pilkunnussijan kysymys mutta olen vähän sellainen :) Tuo F3X avaimen ns FOB väritys on käsittääkseni niin että jos auto on sport varustuksella niin FOBin kehys on punainen ja jos auto on M-sport varustuksella niin se on sinisellä kehyksellä? Minun omassa avaimessa tämä kehys on kuitenkin perus musta muovi vaikka auto onkin M-sport.
Onko niin että 330e avaimissa tämä sama "laki" ei päde eli olipa mikä tahansa varustelu niin avain on aina musta?

Avatar
aResquared
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2016, 07:22
Auto: 2016 BMW 330e Business M sport

Re: 330e

ViestiKirjoittaja aResquared » 10 Loka 2016, 11:43

Ja vielä yksi :D Avaimessa oleva kolmas nappi jossa "diamond" mitä tämä nappi teke?

edit: taitaa olla precon ohjaus päälle avaimesta :tong:

Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 18:23
Auto: Bimmer

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Kuudensuora » 10 Tammi 2017, 06:00

El Pantero kirjoitti:
aResquared kirjoitti:Terve,
olen uusi tälle merkille ja kokemuksille mutta nyt alla on valkoinen 330e M-sport pitkällä varustelistalla ja tähän asti todella tyytyväinen. :)
Sitten sähkölataukseen liittyvä kysymys. Eli ovatko muut huomanneet että olisi eroa siinä että millä lataa ja millä virtavahvuudella siihen että kuinka pitkän toimintasäteen sähköajolle saa. Eli valittavissahan on, alahainen, alennettu ja korkea virtasyöttö joten tavallisesta schuko pistokkeesta ladattaessahan on varmuuden vuoksi pidettävä alhaista virtaa mutta sitten taas sähkölatauspisteessä voi käyttää korkeaa. Onko muut huomanneet näissä eroa eli kun saa ladata täydellä teholla niin onko sillä saatu parempi varaustaso akustoon?


Moi, onneksi olkoon hyvän auton ostamisesta! Saitkin vastauksen jo tuohon puhelinkysymykseesi, joten yritän vastata tuohon latausasiaan.

Se millä vahvuudella autoa lataa ei vaikuta toimintasäteeseen. Eco pro:lla ja normaalilla kuormalla autosta saa irti reilu 27km, kun taas comfort moodilla muutaman kilometrin vähemmän (n. 24-25km). Kesällä käytin eco pro:ta paljon, mutta nyt hieman kosteammilla keleillä en enää, sillä ikkunat huurtuu helposti.

Schuko latauksessa mulla on käytössä täysi latausteho, mutta jossain vanhoissa paikoissa tolpan automaattisulake laukeaa, jolloin vaihdan pienemmille tehoille. Näin oli esim. BMW Club Finnlandin kesäpäivillä Vuokatissa. Itselläni on käytössä 16A latausasema sekä kotona että työpaikalla, jolloin lataaminen on helppoa. Schuko latauria käytän vaan harvoin, kun ei ole muuta latausvaihtoehtoa käytössä (esim. Helsingin Verkkokauppa.com parkki). Tuo schuko laturi ottaa käsittääkseni tuolla täysteholla vain 12A lämpötolpasta, jonka takia latausaika latausasemalla on nopeampi (~2 vs 3 tuntia).


Eli 16A rasiasta kestää noin 3h lataus tavallisella kaapelilla (schuko)? Tässä yksi rajoitin siis se, että auto ottaa vastaan vain 12A teholla. Omassa paikassa 2h aikaraja.
Vikakoodinlukua (E-sarjan bemarit) Helsinki.

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 214
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 08:20
Auto: 330e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja toukopouko » 10 Tammi 2017, 06:48

Kuudensuora kirjoitti:Eli 16A rasiasta kestää noin 3h lataus tavallisella kaapelilla (schuko)? Tässä yksi rajoitin siis se, että auto ottaa vastaan vain 12A teholla. Omassa paikassa 2h aikaraja.


En ole varma mistä autosta puhut, mutta 330e kykenee ottamaan vastaan sähköä16A virralla. Auton mukana tuleva shuko-laturi rajoittaa tehon 12A lukemaan, mutta esim. ebaysta saa shuko-liitännäisiä latureita jotka antavat 16A.

Latausaika on 12A virralla joku 3.5h luokilla, 16A virralla ehkä 2.5h.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 18:23
Auto: Bimmer

Re: RE: Re: 330e

ViestiKirjoittaja Kuudensuora » 10 Tammi 2017, 08:03

toukopouko kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:Eli 16A rasiasta kestää noin 3h lataus tavallisella kaapelilla (schuko)? Tässä yksi rajoitin siis se, että auto ottaa vastaan vain 12A teholla. Omassa paikassa 2h aikaraja.


En ole varma mistä autosta puhut, mutta 330e kykenee ottamaan vastaan sähköä16A virralla. Auton mukana tuleva shuko-laturi rajoittaa tehon 12A lukemaan, mutta esim. ebaysta saa shuko-liitännäisiä latureita jotka antavat 16A.

Latausaika on 12A virralla joku 3.5h luokilla, 16A virralla ehkä 2.5h.

330e esimerkkinä. Tuo olikin hyvä tieto että 12A rajoitus ei tule autosta, vaan johdosta. Vai oliko tähän tulossa jokin eu-säännös, joka rajoittaa kotikäytön max virraksi 12?. Latausasemat toki eri juttu.

Millainen on keskikulutus jos ei lataa sähköä ollenkaan koko tankillisella?
Vikakoodinlukua (E-sarjan bemarit) Helsinki.

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 599
Liittynyt: 29 Elo 2010, 09:53
Auto: 2 x F30 330e

Re: RE: Re: 330e

ViestiKirjoittaja ssalmela » 10 Tammi 2017, 19:27

Kuudensuora kirjoitti:
toukopouko kirjoitti:En ole varma mistä autosta puhut, mutta 330e kykenee ottamaan vastaan sähköä16A virralla. Auton mukana tuleva shuko-laturi rajoittaa tehon 12A lukemaan, mutta esim. ebaysta saa shuko-liitännäisiä latureita jotka antavat 16A.

Latausaika on 12A virralla joku 3.5h luokilla, 16A virralla ehkä 2.5h.

330e esimerkkinä. Tuo olikin hyvä tieto että 12A rajoitus ei tule autosta, vaan johdosta. Vai oliko tähän tulossa jokin eu-säännös, joka rajoittaa kotikäytön max virraksi 12?. Latausasemat toki eri juttu.


En tiedä. Itse olen ajatellut että luultavasti kyse on vastuukysymyksestä. Tyypillisesti kotipistokkeissa on 10 tai 16 A:n johdonsuoja ja sen mukaan oikein mitoitetut sähköjohdot, mutta ehkä BMW pelkää vaihtoehtoa jossa talo palaa kun johdin on ollut liian kapea jatkuvalle 16 A:n virralle. Kaikissa maissa sähkötöitä ei tehdä ihan yhtä valvotusti ja koulutetusti kuin meillä. BMW halunnee että isommalla virralla käytetään sähkömiehen asentamaa latausasemaa jolloin vastuu piuhojen kunnon tarkistuksesta "siirtyy" sähköasentajalle. Tuskin BMW:llä oikeaa juridista riskiä olisi 16 A:n käytössäkään, mutta pyrkinevät välttämään ongelmia.

Yksinkertainen latausasema ei taida poiketa vakiolaturista teknisesti juuri mitenkään muuten kuin että se kättelyvaiheessa kertonee suostuvansa antamaan enemmän virtaa. Ei siis liene temppu eikä mikään tehdä laturi joka kertoo että täältä tulee 1x16A.

Minulla on töissä 3x32A latausasema, josta 330e osaa käyttää 1x16A. Sillä akut latautuvat aika tarkkaan kahdessa tunnissa täyteen.

Kuudensuora kirjoitti:Millainen on keskikulutus jos ei lataa sähköä ollenkaan koko tankillisella?


Riippuu käytöstä. Oman kokemukseni mukaan pari litraa vähemmän kuin F30 328i:ssä. Rauhallisen ajon 5 litrasta autobaanan 8 litraan. Nimenomaan autobaanalla kulutus on todella pieni verrattuna perinteiseen polttomoottorimalliin.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i)

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 511
Liittynyt: 19 Syys 2015, 21:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Wonderi » 10 Tammi 2017, 20:04

Tuo latausasema kotilataukseen on mielestäni ihan idioottimainen keksintö. Pysäköin omassa kotona käyttöauton välillä talliin, välillä katokseen ja välillä tallin eteen. Paitsi sähköautoa sitten joku päivä en kun se latausasema on ruuvattuna vain yhteen seinään kiinni. Pahempi ongelma on jos ajan vanhaa isää ja äitiä katsomaan parin tunnin matkan päähän, siellä on kyllä 230V ja 400V 16A sulakkein tallin seinällä, mutta auto suostuu ottamaan virtaa vähemmän kuin hiustenkuivaaja. Uusimman direktiiviehdotuksen mukaan latausvirta ilman latausasemaa olisi vain 8A. Parin tunnin matkaa tehdessä huoltoaseman tai kaupan pihan latausasematkaan ei mieltä lämmitä, ajan mielummin kaksi tuntia perille ilman pysähdyksiä.

jamaolti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Tammi 2017, 21:31
Auto: 330e
Paikkakunta: Kuopio

Re: 330e

ViestiKirjoittaja jamaolti » 07 Helmi 2017, 19:57

330e latauksesta.
Kun luovuttivat syyskuun lopussa autoni Kuopion Laakkoselta, kyselin huollon puolelta mitkä ovat maksimaalisen, vähennetyn ja alhaisen latausvirrat. Lupasivat selvittää ja ilmoittaa asian. No, itselläni oli sen verran kiire, että piti tehdä pistorasiaan sovitin ja mitata tehomittarilla lataustehot/virrat.
Auton mukana tulevalla laturilla virrat/tehot ovat seuraavat mittausten perusteella. Maksimaalinen 2,8 kW/12A, vähennetty 2,1 kW/9A ja alhainen 1,4 kW/6A. Samat vastaukset sain noin viikon päästä Laakkoseltakin. Työpaikallani on nyt 3x32A lataus asema (varautumista tulevaisuuteen), joka on rajoitettu 16 A, koska 330e saa ladata maksimissaan 16 ampeerilla. Latausasemassa tehot menee, maksimaalinen 3,7 kW/16A, vähennetty 2,8kW/12A ja alhainen 1,85 kW/8A.
Syy, miksi lataus on auton omalla laturilla rajattu 12 ampeeriin, normaali pistorasia ei ole suunniteltu kestämään jatkuvasti 16 virtaa. 12 ampeerin virran pistorasia kyllä kestää.

Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1171
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:41
Auto: 530e G30 ja S90 D4 Inscription
Paikkakunta: Tuusula

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Markku J » 16 Helmi 2017, 18:21

Tilasin 530e:n koeajamatta minkäänlaista hybridiä. Hiukan huolestuttaa, kuinka tehottoman tuntuinen tämä on. Miltä 330e:llä tuntuu taajama-ajon kiihtyvyys ja ajon vaivattomuus voimalinjan osalta ? Mitään sporttia en kaipaa enkä odota saavani, mutta kun vaihtoehtona oli koeajamani 520 dA xDrive, niin vertailu siihen on mietteissä. Ajoin joskus koeajon 320i:llä (F30) ja se tuntui aika tehottomalta (itselläni tosin oli tuolloin tehokkaampi 335i verrokkina, mikä loi väärän vertailukohdan).
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA vm 2010.

Aulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 02 Loka 2014, 16:00
Auto: F30 320da xdrive -14
Z3 2.2i -03
Paikkakunta: Espoo

Re: 330e

ViestiKirjoittaja Aulis » 16 Helmi 2017, 18:36

Kannattaa varmaan käydä koeajamassa itse 330e, niin ainakin itse olisin tehnyt ennen lopullista osto päätöstä uuden 520da ja 530e välillä.

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1630
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 08:43
Auto: M550d F11 lci

Re: 330e

ViestiKirjoittaja ///Marko » 16 Helmi 2017, 18:55

Itse kokeilin parikin kertaa tuota 330e:tä ja minusta se muistutti tehoiltaan paljon 328i:tä jossa oli 245hp. Ihan riittävät tehot Suomeen jos vain neloskoneen äänimaailman kanssa tulee toimeen.
Ex: E28 520i, E28 520i, E30 316, E30 323i, E30 316 lci, E30 318i lci, E46 320d, E90 320dA lci, E90 320dA xDrive Edition sport lci, F31 328iA xDrive M-sport, F25 X3 35dA M-sport, F20 M140i xDrive

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 599
Liittynyt: 29 Elo 2010, 09:53
Auto: 2 x F30 330e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja ssalmela » 16 Helmi 2017, 19:15

Markku J kirjoitti:Tilasin 530e:n koeajamatta minkäänlaista hybridiä. Hiukan huolestuttaa, kuinka tehottoman tuntuinen tämä on. Miltä 330e:llä tuntuu taajama-ajon kiihtyvyys ja ajon vaivattomuus voimalinjan osalta ? Mitään sporttia en kaipaa enkä odota saavani, mutta kun vaihtoehtona oli koeajamani 520 dA xDrive, niin vertailu siihen on mietteissä.


530e on varmasti kaikin puolin ripeämpi ja miellyttävämpi kuin 520d. Oikea vertailukohta on nimensä mukaisesti 530d tai 530i.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i)

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 214
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 08:20
Auto: 330e

Re: 330e

ViestiKirjoittaja toukopouko » 17 Helmi 2017, 08:17

Tuon 330e:n jälkeen 320xia tuntui melko mopolta. Vaikka tuolla hybridillä tuleekin enimmäkseen ajeltua aika rauhallisesti, yllättää se kyllä aina kivasti kun tekee mieli edetä vähän rivakammin. Kiihtyvyys on vaivatonta ja vääntö dieseltyyppinen; kaasua ei tarvi runnoa pohjaan asti ja kickdownin kautta hakea vauhtia, vaan kierrokset siellä 2-3k luokillakin eteneminen on ihan riittävän nopeaa.

Omassa ajossa tuo on kyllä melkoinen jekyll&hyde-auto: Ensin ajellaan sukkasillaan että sähkö piisaa mahdollisimman pitkälle, ja sitten kun se loppuu niin fook it ja sporttimode päälle -> eteneminen jatkuu kylki edellä :lol:
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa