330e

F30, F31, F32, F33, F34, F36
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Markku J kirjoitti:Tilasin 530e:n koeajamatta minkäänlaista hybridiä. Hiukan huolestuttaa, kuinka tehottoman tuntuinen tämä on. Miltä 330e:llä tuntuu taajama-ajon kiihtyvyys ja ajon vaivattomuus voimalinjan osalta ? Mitään sporttia en kaipaa enkä odota saavani, mutta kun vaihtoehtona oli koeajamani 520 dA xDrive, niin vertailu siihen on mietteissä. Ajoin joskus koeajon 320i:llä (F30) ja se tuntui aika tehottomalta (itselläni tosin oli tuolloin tehokkaampi 335i verrokkina, mikä loi väärän vertailukohdan).
Sen kokemuksen perusteella mitä minulla nyt on X5 40e:stä, niin en olisi huolissani 530e:n tehottomuudesta.
E-boost toimii varsin hyvin, ainakin X5 liikahtaa ihan ripeästi e-boostin siivittämänä 2-litraisella neloskoneella.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Onko näissä Bemarin hybrideissä ajoakun lisäksi tavallinen "starttiakku" ? Jos on, niin ladataanko se myös ajoakkua ladatessa ? Mille laitteille se syöttää virtaa ?
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

330e:ssä oli muuten peräti kaksi noita 12V akkuja. Yksi keulassa ja toinen perässä...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

[Zei-M-Zei] kirjoitti:Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.
Mietinkin että miksi niitä on kaksi. Oliko tästä jossain peräti mustaa valkoisella? Kiinnostaisi jos autosta on jotain teknisempää kuvausta olemassa...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

[Zei-M-Zei] kirjoitti:On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.
Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Markku J kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.
Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.
Eikös noi 12 V akut oo perinteisiä akkuja (eikä litiumakkuja)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Autotohtori kirjoitti:
Markku J kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:On siellä ihan normaali 12V akku, jonka kautta virta menee 12V järjestelmille - suurin osahan sähköjärjestelmistä on edelleen perinteistä 12V tekniikkaa. Tuon 12V akun lataus tosiaan tulee suurjänniteaukston kautta, eli sitä ladataan tarpeen mukaan myös silloin kun ajoakustoa ladataan. Erillistä "perinteistä" hihnapyöritteistä laturia autossa ei ole. "Serpentiini remmi" keulasta on poistunut, ja siellä on ainoastaan mekaanisesti pyöritettävä (sähköisesti säätyvä) vesipumppu remmivetoisena.
Esim. Starttimoottorille (jota tarvitaan mm. silloin kun moottori joudutaan käynnistämään auton ollessa paikallaan) virta tulee tuo 12V akun kautta.
Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.
Eikös noi 12 V akut oo perinteisiä akkuja (eikä litiumakkuja)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Näin oletan, mutta lyijyakunkin kestävyydessä on rankassa Webasto -käytössä tullut vastaan tapauksia, joissa akku on vaihtokunnossa 2-3 vuoden jälkeen. Mutta eipä tuo ole iso kustannus, jos ajoakut kestävät.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

toukopouko kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.
Mietinkin että miksi niitä on kaksi. Oliko tästä jossain peräti mustaa valkoisella? Kiinnostaisi jos autosta on jotain teknisempää kuvausta olemassa...
Muistan jostain netinsyövereistä lukeneeni jonkinlaista kuvausta tästä, mutta en nyt heti löytänyt linkkiä. Ts. ainoa "varma" lähde on realoem:n kuvat ja sieltä vähän reverse-engineeringiä...
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Markku J kirjoitti: Aika mielenkiintoinen toteutus (vaikka lienee muissakin hybrideissä näin). Jos kaikki 12 V laitteet käyttävät tuota akkua, niin sitä varmaan joudutaan pitemmän ajon aikanakin lataamaan (valot, audiosysteemi, auton muu elektroniikka, ilmastoinnin kompressori, ilmapuhaltimet....). Saapa nähdä, kauanko akut kestävät. Ajoakkujenkin 6 v takuu tuntuu pitkältä, kun esim. jatkuvassa reissukäytössä olevan läppärin Li-ion akku kypsyy vuodessa-kahdessa.
Ilmastoinnin kompressori kuten myös 5kW "sähköinen webasto" on käsittääkseni tuon suurjänniteakuston takana (eli ei käytä 12V järjestelmää) - vaatisi muuten melko järeät kaapelit. Ainakin tuon kuvan perusteella vaikuttaisi olevan näin:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=61_5144

ja kuten joku aikaisemmin mainitsikin, niin nuo 12V akut ovat tosiaan AGM (=lyijy) akkuja.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

[Zei-M-Zei] kirjoitti:
toukopouko kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:Se keulan akku on pelkästään starttimoottorille.
Mietinkin että miksi niitä on kaksi. Oliko tästä jossain peräti mustaa valkoisella? Kiinnostaisi jos autosta on jotain teknisempää kuvausta olemassa...
Muistan jostain netinsyövereistä lukeneeni jonkinlaista kuvausta tästä, mutta en nyt heti löytänyt linkkiä. Ts. ainoa "varma" lähde on realoem:n kuvat ja sieltä vähän reverse-engineeringiä...

Itse itselleni vastaten, eli törmäsin tuohon aikaisemmin lukemaani teknisempään kuvatukseen uudelleen, joten laitetaan se tännekin jakoon (vaikka saattaakin olla monelle jo tuttu juttu):
http://www.bimmerfest.com/news/898889/b ... l-details/
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Onnistuuko liikkellelähdöt talvella paremmin 330e:llä kuin normaalilla moottorilla? Muistaakseni teslasta oli aikoinaan sen tapaista juttua, että sähkömoottorilla pystytään vääntöä säätelmään tarkemmin ja täten liikkellelähdöt onnistuisivat liukkaalla sulavammin.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

El_Ucca kirjoitti:Onnistuuko liikkellelähdöt talvella paremmin 330e:llä kuin normaalilla moottorilla? Muistaakseni teslasta oli aikoinaan sen tapaista juttua, että sähkömoottorilla pystytään vääntöä säätelmään tarkemmin ja täten liikkellelähdöt onnistuisivat liukkaalla sulavammin.
Kokemus vaan 330e:sta eikä muista takavetoisista bemareista talvella.

Sanoisin, että 330e toimii ihan hyvin, lähtee varsin pehmeästi kun pelkän jarrun nostaa. Toisaalta jos painaa kaasua, on vääntöä heti aika paljon ja sutii helposti...
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

ihan hyvin liikkeelle pääsee talvella - nyt kun tarkemmin ajattelee, niin ehkä paremmin jäätiköltä lähtee tämä 330e, kuin edellinen F30 320d, toki painoa taka-akselin päällä on akkujen vuoksi enemmän. Sähköllä toki tuo vääntö on tasaisempi, mutta automaatti kompensoit tuota myös pelkissä polttomoottorimalleissa, joten ei tuota isommin ole tullut ajatelleeksi. Yleensä aina etuvetoiset nastakuskit jäävät raapimaan risteykseen, siinä vaiheessa kun takavetokitkakuski on jo liikkeellä :-)

Kyllä nämä aikojen saatossa ovat kehittyneet hurjasti. Kokemusta on toisen generaation 3-sarjalaisista (E30) lähtien jokaisesta 3-sarjalaisesta, ja aina on ajo-ominaisuuksissa parempaan päin menty, vaikkei henkilökohtaisesti 90-luvun alussa edes E30:ssä tarvinnut hiekkasäkkiä peräkopissa pinnoitetuilla MacRippereillä joissa toki oli nastat, mutta mitä kylmempi oli niin sitä kovemmaksi kumiseos meni...
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

[Zei-M-Zei] kirjoitti:automaatti kompensoit tuota myös pelkissä polttomoottorimalleissa, joten ei tuota isommin ole tullut ajatelleeksi. Yleensä aina etuvetoiset nastakuskit jäävät raapimaan risteykseen, siinä vaiheessa kun takavetokitkakuski on jo liikkeellä :-)
Oletko kännissä vai pilvessä? Etuvetoiset menee horisonttiin vielä kun nämä miettii että pitäisikö lähteä vai ei. Ainakin pääkaupungin jäillä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

salmol kirjoitti:
[Zei-M-Zei] kirjoitti:automaatti kompensoit tuota myös pelkissä polttomoottorimalleissa, joten ei tuota isommin ole tullut ajatelleeksi. Yleensä aina etuvetoiset nastakuskit jäävät raapimaan risteykseen, siinä vaiheessa kun takavetokitkakuski on jo liikkeellä :-)
Oletko kännissä vai pilvessä? Etuvetoiset menee horisonttiin vielä kun nämä miettii että pitäisikö lähteä vai ei. Ainakin pääkaupungin jäillä.
Niinpä, etuvetoisessa painopiste yleensä jotain 60% vetävillä pyörillä, joten pitäisi lähteä viivalta paremmin.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

salmol kirjoitti: Oletko kännissä vai pilvessä? Etuvetoiset menee horisonttiin vielä kun nämä miettii että pitäisikö lähteä vai ei. Ainakin pääkaupungin jäillä.
Onko peppu kipeä vai happivajetta yläkerrassa kun tuollasia hourailet? Otahan vähän happea ja yritä uudelleen.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Takavedolla ja jopa nastattomilla renkailla pääsee helposti keskiverto etuvetoautoilijan edelle lähdössä, kun on hereillä valon vaihtuessa ja käyttää kaasupoljinta ajatuksen kanssa eikä sutimisenestoa vasten. Kesäautoillessa saman tempun saa usein tehtyä rätti-Sitikan 29 hevosvoimallakin, muutaman autonmitan jälkeen Audi-miehet sitten heräävät ja ärsyyntyneenä polkaisevat kaasun pohjaan.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Wonderi kirjoitti:Takavedolla ja jopa nastattomilla renkailla pääsee helposti keskiverto etuvetoautoilijan edelle lähdössä, kun on hereillä valon vaihtuessa ja käyttää kaasupoljinta ajatuksen kanssa eikä sutimisenestoa vasten. Kesäautoillessa saman tempun saa usein tehtyä rätti-Sitikan 29 hevosvoimallakin, muutaman autonmitan jälkeen Audi-miehet sitten heräävät ja ärsyyntyneenä polkaisevat kaasun pohjaan.
Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?
Vastaa Viestiin