330e

F30, F31, F32, F33, F34, F36
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti:Takavedolla ja jopa nastattomilla renkailla pääsee helposti keskiverto etuvetoautoilijan edelle lähdössä, kun on hereillä valon vaihtuessa ja käyttää kaasupoljinta ajatuksen kanssa eikä sutimisenestoa vasten. Kesäautoillessa saman tempun saa usein tehtyä rätti-Sitikan 29 hevosvoimallakin, muutaman autonmitan jälkeen Audi-miehet sitten heräävät ja ärsyyntyneenä polkaisevat kaasun pohjaan.
Mielestäni ei pidä paikkaansa. 3 edellistä autoa oli etuvetoisia ja lähti talvella ihan eri tavalla liikennevaloista. Laita takaveto-BMW ja vaikka Volvo V70 etuveto viivalle liukkaalla, niin näet miten upea takaveto on.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Autotohtori kirjoitti: Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?
Painonsiirto. Jos on hiukankin pitoa, takaveto niiaa painoa takapyörille, ja homma toimii.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Juha kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti: Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?
Painonsiirto. Jos on hiukankin pitoa, takaveto niiaa painoa takapyörille, ja homma toimii.
Siinä vaiheessa kun kappale on kiihtyvässä liikkeessä kyllä, mutta liikkeellelähdössä paikallaan "painonsiirtoa" ei ole vielä tapahtunut.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nyt kaikki ottakaa ne bmw-lasit pois silmiltä ja seuraavilla liukkailla jokainen lupaa testata tuon vaikka etuvetoisen Volvon kanssa niin ei tarvitse vääntää tällaista. Jookostajookos? [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

salmol kirjoitti:Nyt kaikki ottakaa ne bmw-lasit pois silmiltä ja seuraavilla liukkailla jokainen lupaa testata tuon vaikka etuvetoisen Volvon kanssa niin ei tarvitse vääntää tällaista. Jookostajookos? [emoji23]
Tai jossei jaksa odottaa talveen, kertaa fysiikan perusteita.
Tikka tuulispää
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Loka 2015, 23:32

Massan momentti vastustaa takavetoa enemmän, pitäs piirtää kuva. Mut koita työntää kottikärry lastissa halon yli, tai vedä, kumpi sujuu helpommin? Tästä rupesin miettimään laivoja, pitäskö potkurit olla edessä....
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos joku luki viestini yhtään ajatuksella, ymmärsi että olemalla liikennevaloissa hereillä ja käyttämällä kaasua järkevästi, ratkaistaan usein se kuka on talvikelissäkin ensimmäisenä risteyksen yli. Keskivertoautoilija ei yleensä ole hereillä ja/tai polkaisee kaksivedon sutimaan. Jos molemmat kuljettajat ovat asialla ja osaavia, sitten saadaan autoillekin eroja.

Kaikilla muilla vetotavoilla olen ajanut, paitsi 1x1 (yksipyöräinen), 8x8 ja 10x10 on vielä kokeilematta. On sillä merkitystä mistä vetää, mutta suuria eroja on siinäkin kuinka jousitus (etu tai taka) saa pidettyä pyörät tiessä kiinni, toiset alkaa pomputtamaan hyvinkin herkästi.

Neliveto olisi kiva, mutta sitä odotellessa valitsen mielummin takavetoisen ajettavuuden kuin etuvetoisen marginaalisesti paremman liikkeellelähtökyvyn. Henkilöautolla olen jumiin jäänyt viimeksi muistaakseni 15v sitten.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Ja takaisin topiikkiin..
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Vielä vähän offtopiikkia, kun välillä tuli lomailtua, enkä ole ehtinyt kommenoitmaan tuota aikaisempaa väitettäni, mutta tosiaan se perustuu hereillä olemiseen valojen vaihtuessa, maltilliseen kiihdytykseen siten ettei koko ajan hakata luistonestoa vasten (joka ainakin tällä ZF 8HP:n perustuvalla hybridivaihteistolla onnistuu kohtalaisen hyvin) sekä siihen että pyrin olemaan ajamatta niihin kiillotettuihin uriin, joihin suurin osa ainakin etuvetokuskeista näyttää tähtäävän. Paikoin risteyksissä on havaittavissa myös enemmän kiiltoa siinä kohdassa missä etuvetoisen vetävät pyörät ovat ja muutama metri taaempana on sitten tihmeämpää, ja kun liikkeelle pääsee niin pitoja voi aina hakea "kohtuudella" sivuttaissuunnassa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

[Zei-M-Zei] kirjoitti:Vielä vähän offtopiikkia, kun välillä tuli lomailtua, enkä ole ehtinyt kommenoitmaan tuota aikaisempaa väitettäni, mutta tosiaan se perustuu hereillä olemiseen valojen vaihtuessa, maltilliseen kiihdytykseen siten ettei koko ajan hakata luistonestoa vasten (joka ainakin tällä ZF 8HP:n perustuvalla hybridivaihteistolla onnistuu kohtalaisen hyvin) sekä siihen että pyrin olemaan ajamatta niihin kiillotettuihin uriin, joihin suurin osa ainakin etuvetokuskeista näyttää tähtäävän. Paikoin risteyksissä on havaittavissa myös enemmän kiiltoa siinä kohdassa missä etuvetoisen vetävät pyörät ovat ja muutama metri taaempana on sitten tihmeämpää, ja kun liikkeelle pääsee niin pitoja voi aina hakea "kohtuudella" sivuttaissuunnassa.
En suoraan sanottuna ymmärrä pointtia; keskustelun aihe kaiketi oli eri vetotapojen eroavaisuus liukkaalla liikelle lähtiessä eikä kuljettajien väliset erot... Väitätkö tosissaan, että etuvetoisen ohjaimissa kuljettaja ei olisi koskaan hereillä...?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Liukkaissa liikennevalolähdöissä kuskin taidoilla on enemmän merkitystä kuin etu- tai takavedolla. Nelivetoiset erikseen.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ei nyt jatketa tätä vääntöä, ihan tyhmää. Kaikki tietää että neliveto on liukkaalla paras, etuveto seuraava ja takaveto huonoin. Siis silloin kun kone on keulassa. Ja kuskien eroavaisuuksista ei nyt ollut kyse. Ny loppu offtopic. Pliis
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

salmol kirjoitti:Ei nyt jatketa tätä vääntöä, ihan tyhmää. Kaikki tietää että neliveto on liukkaalla paras, etuveto seuraava ja takaveto huonoin. Siis silloin kun kone on keulassa. Ja kuskien eroavaisuuksista ei nyt ollut kyse. Ny loppu offtopic. Pliis
Jep, asia on juuri noin kuin sanot - lopetetaan tämä vääntö!
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Onko muut 330e-kuskit käyneet hiljan päivittämässä softia? Oma kävi päivitettävänä viimeksi muistaakseni tammikuussa, ja nyt tällä viikolla uusiksi. Uutta softaa oli kuulemma melkein joka purkkiin. Ajossa en mitään ihmeitä ole kyllä huomannut, miten muut?

Sellaisen muuten huomasin, että ennen huoltoa mulla oli ajotietokoneen näkymänä aina tuo sähkörangea jäljellä, ja auto muisti asetuksen. Nyt se näyttää palaavan takaisin range bensalla -näkymään käynnistäessä. Oliko tälle olemassa joku asetus autossa, vai muuttuiko tuo toiminta tosiaan päivityksessa :o
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

mtk kirjoitti:330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
Ajaa. Autolle voi ajastaa kaksi lähtöaikaa, jolloin auto on valmiina lähtemään - tai ilmastoinnin voi käynnistää myös heti avaimen painikkeesta tai kännykkäsovelluksesta. Autossa on sähköinen ilmastointilaite ja 5kW sähkölämmitin, joten kuumana päivänä auto jäähtyy ja kylmällä se lämpenee tarpeen mukaan, Käytännössä tuo esilämmitys lämmittelee autoa jonkin puolisen tuntia, ja auto on kyllä sisältä täysin lämmin. Sisälämppäriä ei ole ollut ikävä. Lämmitys vie toki sähköä, joten auto on hyvä olla latauksessa lämmityksen ajan, ettei sähkö-ajomatka kärsi liiaksi.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

toukopouko kirjoitti:
mtk kirjoitti:330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
Ajaa. Autolle voi ajastaa kaksi lähtöaikaa, jolloin auto on valmiina lähtemään - tai ilmastoinnin voi käynnistää myös heti avaimen painikkeesta tai kännykkäsovelluksesta. Autossa on sähköinen ilmastointilaite ja 5kW sähkölämmitin, joten kuumana päivänä auto jäähtyy ja kylmällä se lämpenee tarpeen mukaan, Käytännössä tuo esilämmitys lämmittelee autoa jonkin puolisen tuntia, ja auto on kyllä sisältä täysin lämmin. Sisälämppäriä ei ole ollut ikävä. Lämmitys vie toki sähköä, joten auto on hyvä olla latauksessa lämmityksen ajan, ettei sähkö-ajomatka kärsi liiaksi.
OK, kiitoksia. Jaksaako myös talvella puhaltaa ikkunat jäättömiksi, raapiminen kun ei oikein innosta? Oman kokemuksen perusteella vaatii ainakin sisälämppärillä pidempään kuin puoli tuntia, mutta sehän on kyllä tehottomampi ja kärsii huonommasta suuntauksesta kuin auton oman ilmaistointikanavat.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

mtk kirjoitti: OK, kiitoksia. Jaksaako myös talvella puhaltaa ikkunat jäättömiksi, raapiminen kun ei oikein innosta? Oman kokemuksen perusteella vaatii ainakin sisälämppärillä pidempään kuin puoli tuntia, mutta sehän on kyllä tehottomampi ja kärsii huonommasta suuntauksesta kuin auton oman ilmaistointikanavat.
Kohtuudella. En osaa sanoa miten jonkin ikiroudan kanssa on, mutta sen mitä työpäivän aikana ehti tulla, sen kyllä jaksoi. En juuri viime talvena autoa rapannut, muutaman kerran sai kyllä lapioida lunta kun sitä tuli määrissä. Yöt auto on katoksessa, joten siinä on muutenkin lasit sulana. Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

toukopouko kirjoitti:Onko muut 330e-kuskit käyneet hiljan päivittämässä softia? Oma kävi päivitettävänä viimeksi muistaakseni tammikuussa, ja nyt tällä viikolla uusiksi. Uutta softaa oli kuulemma melkein joka purkkiin. Ajossa en mitään ihmeitä ole kyllä huomannut, miten muut?

Sellaisen muuten huomasin, että ennen huoltoa mulla oli ajotietokoneen näkymänä aina tuo sähkörangea jäljellä, ja auto muisti asetuksen. Nyt se näyttää palaavan takaisin range bensalla -näkymään käynnistäessä. Oliko tälle olemassa joku asetus autossa, vai muuttuiko tuo toiminta tosiaan päivityksessa :o
Minun autoni on käynyt päivityksessä. Ainoa muutos jonka olen huomannut on se, että latausaikaa hävisi maksimipyynnöllä n tunti pois. Tämän taisivat raportoida myös muut. myös flektiin liittyvää muutosta on tullut. Joinain kertoina flekti on lataukseen laitettaessa lähtenyt käyntiin. Tätä ei vanhemmilla softilla tapahtunut.
Tuohon sähkörangen muutoksiin ei mielestäni ole tullut uutta. Ilmastointi päällä mulla on ennätykset tasan 30 kilsaa. yli ei mene. ei sitten millään. Tietenkin tuo latauksen nopeutuminen on pelkkää plussaa.
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

toukopouko kirjoitti: Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.
Onko lohkolämmittimen tarpeettomuuteen joku syy? Toki sen tarpeellisuudesta ylipäänsä voi olla montaa mieltä, mutta nimenomaan tämän auton suhteen?
Vastaa Viestiin