330e

F30, F31, F32, F33, F34, F36
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

mtk kirjoitti: Onko lohkolämmittimen tarpeettomuuteen joku syy? Toki sen tarpeellisuudesta ylipäänsä voi olla montaa mieltä, mutta nimenomaan tämän auton suhteen?
Ainakin itse ajan alkumatkat sähköllä, ja pakkasella moottori ehtisi ajoviimastaa jäähtyä ennen sen käynnistämistä. Kahden johdon kytkeminen autoon olisi myös aika epäkätevää... Joka on se suurin syy etten lämppäriä laita.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Sod-3 kirjoitti:
Minun autoni on käynyt päivityksessä. Ainoa muutos jonka olen huomannut on se, että latausaikaa hävisi maksimipyynnöllä n tunti pois. Tämän taisivat raportoida myös muut. myös flektiin liittyvää muutosta on tullut. Joinain kertoina flekti on lataukseen laitettaessa lähtenyt käyntiin. Tätä ei vanhemmilla softilla tapahtunut.
Tuohon sähkörangen muutoksiin ei mielestäni ole tullut uutta. Ilmastointi päällä mulla on ennätykset tasan 30 kilsaa. yli ei mene. ei sitten millään. Tietenkin tuo latauksen nopeutuminen on pelkkää plussaa.
Rangeen en huomannut itsekään eroa, enkä oikein muuhunkaan. Lataus tosiaan tuntui nopeammalta - vaikken sitä kovin aktiivisesti seuraakkaan, kun autolla on yleensä reilusti aikaa latautua ajojen välissä. Tuo flektin satunnainen käynnistyminen laturiin kytkiessä on tuttua jo aiempaa. Tää tuntuu tapahtuvan kun akku on ajettu lämpimällä säällä tyhjäksi ja aletaan heti lataamaan, eli oisko tuo ihan vaan akun jäähdytystä mitä se tekee?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

mtk kirjoitti:
toukopouko kirjoitti: Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.
Onko lohkolämmittimen tarpeettomuuteen joku syy? Toki sen tarpeellisuudesta ylipäänsä voi olla montaa mieltä, mutta nimenomaan tämän auton suhteen?
Nykyään öljyt hyviä eli moottori saa riittävän voitelun kylmempänäkin.

Sitten kun on pakkasta < 5 C, 330e käynnistää polttomoottorin heti 20 km/h nopeudesta eteenpäin ja antaa käydä eikä sammuta sitä ennen kuin moottori lämmennyt. Tällöin auto käyttää samaan aikaan joitakin minuutteja myös sähkömoottoria, joka keventää polttomoottorin rasitusta ennen kuin polttomoottori on ehtinyt vähän lämmetä.

Turha investointi mielestäni lohkolämmitin.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

mtk kirjoitti:
toukopouko kirjoitti: Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.
Onko lohkolämmittimen tarpeettomuuteen joku syy? Toki sen tarpeellisuudesta ylipäänsä voi olla montaa mieltä, mutta nimenomaan tämän auton suhteen?
Ei tosiaan missään nimessä lohkolämppäriä 330e:lle. Käännän asian niin päin, että miksi ihmeessä sen hankkisi? Polttomoottori tulee huuhdelluksi kylmällä ilmalla sähköllä ajellessa ja se käynnistelee kylmän päivän aikana milloin sattuu, joten miksi lämmitellä sitä vain aamun ensimmäistä käynnistyskertaa varten?

Varsinkin kun lämpöpumpulla saa sisätilatkin napista tai kännykästä vakiovarusteisenakin lämpimäksi.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

ssalmela kirjoitti: Ei tosiaan missään nimessä lohkolämppäriä 330e:lle. Käännän asian niin päin, että miksi ihmeessä sen hankkisi? Polttomoottori tulee huuhdelluksi kylmällä ilmalla sähköllä ajellessa ja se käynnistelee kylmän päivän aikana milloin sattuu, joten miksi lämmitellä sitä vain aamun ensimmäistä käynnistyskertaa varten?

Varsinkin kun lämpöpumpulla saa sisätilatkin napista tai kännykästä vakiovarusteisenakin lämpimäksi.
Ilman mennään, voihan tuon jälkikäteenkin laittaa mikäli käytäntö antaa siihen aihetta.
Saipahan senkin rahan allokoitua "järkevämpiin" lisävarusteisiin :mus:
moijuha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Kesä 2013, 23:31

Tervehdys,

Lähiaikoina vaihtumassa f30 318d -13 uuteen 330e malliin. Olen harkinnut huoltosopimuksen ostoa. Miten sähkömoottori vaikuttaa huoltotarpeeseen, piteneekö öljynvaihtoväli ym. vaikutuksia?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

moijuha kirjoitti:Tervehdys,

Lähiaikoina vaihtumassa f30 318d -13 uuteen 330e malliin. Olen harkinnut huoltosopimuksen ostoa. Miten sähkömoottori vaikuttaa huoltotarpeeseen, piteneekö öljynvaihtoväli ym. vaikutuksia?
Taitaa olla sama huoltoväli. Sain oman 330e:n kesäkuussa 2016, ja viime viikolla oli ensimmäinen huoltosoppariin kuuluva määräaikaishuolto. Mittarissa oli reilut 31tkm, ja auto sanoi huollon olevan ajankohtainen 1900km päästä (viimeistään). Tuon huoltosoppari-huollon saa varata kun 2tkm on jäljellä matkaa huoltoon, ja auto lähettikin huoltokutsun itse -> jälleenmyyjältä soittelivat sitten ja sopivat ajan.

Otin itse 100tkm/5v sopparin ja sen hinta oli muistaakseni 1027eur tai jotain. Äkikseltään laskien tuohon mahtuu nyt siis kolme huoltoa, joten hinnaksi tulee 342e/kerta. En ole tästä asiaa varmistanut, mutta oletan että tässäkin huolloista joka toinen on pelkkä öljyn ja suodattimien vaihto, ja joka toisessa vaihdetaan jäähdytinnesteitä ja jarrunesteitä, tuohon tyyliin se oli ainakin edellisessä bemarissa. Voep olla ettei tuolla huoltosopparilla varsinaisesti säästä mitään edes merkkiliikkeen hintoihin nähden? :)
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Oletteko muut 330e-kuskit huomanneet satunnaista lähdön "arpomista" pelkällä sähköllä liikkeellelähtiessä, siis max edrive -moodissa? Yleensä lähtee näppärästi, mutta silloin tällöin tuntuu että oikein mitään ei tapahdu kun nostat jalan jarrulta ja painat hieman kaasua - auto lähtee hiljolleen eteenpäin ja ehkä muutaman metrin päästä sitten yhtäkkiä tuleekin tehoa peliin ja pitokin voi irtoilla. Tuo ei toistu läheskään joka lähdössä ja mietin että onko tuossa jokin logiikka joka rajoittaa tuon sähkön liikkeellelähtövääntöä jos pito tuntuu huonolta tai jotain. Pitäisi varmaan testailla ajelemalla pidempään tuossa traction -moodissa ja katsoa tapahtuuko tuota silloin.

Pari kertaa olen esim. liikenneympyrään ollut kiihdyttämässä ja hieman ehtinyt säikähtääkin että mitäs nyt kun auto ei lähdekään kuten normaalisti - mutta sitten pienen arpomisen jälkeen imaisee selkänojaan kiinni...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

toukopouko kirjoitti:Pari kertaa olen esim. liikenneympyrään ollut kiihdyttämässä ja hieman ehtinyt säikähtääkin että mitäs nyt kun auto ei lähdekään kuten normaalisti - mutta sitten pienen arpomisen jälkeen imaisee selkänojaan kiinni...
Hmm... muutama päivä sitten kävi kuvaamasi tilanne. Olen mielestäni aika hyvin yleensä kartalla siitä mihin olen takarenkaat asettanut. Mielestäni jäätä ei tiellä ollut ja lämpötilakin oli pari astetta plussalla. Auto ei meinannut lähteä liikkeelle kuin madellen, mutta parin metrin etenemisen jälkeen nykäisi täyden sähkötehon. En huomannut luistoneston merkkivaloa.

Käännyin ihan katsomaan oliko lunta tai jäätä, mutta ei näkynyt. Päättelin että oli pakko olla mustaa jäätä vaikka sää oli mikä oli...

Muita murheita kyllä on, iDrive aloitti jatkuvan buuttailun. Pitää viedä pajalle.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Hmm... muutama päivä sitten kävi kuvaamasi tilanne. Olen mielestäni aika hyvin yleensä kartalla siitä mihin olen takarenkaat asettanut. Mielestäni jäätä ei tiellä ollut ja lämpötilakin oli pari astetta plussalla. Auto ei meinannut lähteä liikkeelle kuin madellen, mutta parin metrin etenemisen jälkeen nykäisi täyden sähkötehon. En huomannut luistoneston merkkivaloa.

Käännyin ihan katsomaan oliko lunta tai jäätä, mutta ei näkynyt. Päättelin että oli pakko olla mustaa jäätä vaikka sää oli mikä oli...
[/quote]

Kuulostaa tosiaan tutulta. Mulle tuo on tapahtunut reilusti yli kymmenen kertaa. Joskus se tuntuu lievemmältä, joskus jyrkemmältä. Riippuen varmaan paljonko sitä kaasua on painanut - mutta siis juuri tuolleen, että auto lähtee melkein kuin valumaan ja sitten hetkeä myöhemmin rouhaisee liikkeelle niin että voi kohta sutiakin lyödä. Ja luistonestoa se ei tosiaan tuossa vilkuta. Olen järkeillyt että tuossa varmaan on joku logiikka jolla se rajoittaa vääntöä jossain tuolla 0 kierroksen tuntumassa, ettei pito lähde heti alusta. Alkuun ajattelin että olisiko vaihteenvaihto ollut kesken tai jotain, mutta tuo on tapahtunut nyt useamman kerran niin että olen ollut risteyksessä pysähdyksissä pidemmän tovin jo - tuskin se siinä mitään vaihteita arpoo enää.
ssalmela kirjoitti: Muita murheita kyllä on, iDrive aloitti jatkuvan buuttailun. Pitää viedä pajalle.
No perhana. Ajossako tuo buuttailee? Olen muutaman kerran nähnyt autoa käynnistäessä sellaisen bemarin logon oranssien aaltojen kanssa keskinäytössä ja ajatellut että iDrive varmaan resetoi tms, kun yleensä siinä ei moisia näy...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Mun mielestä tuo liittyy jarruun jollakin tavalla. Jos jarru on valoissa voimakkaasti pohjassa ja yrität lähteä nopeasti liikkeelle, auto heräämiseen menee hetki. Itse pyrin keventämään poljinta ennen valojen vaihtumista, muuten odotan että auto lähtee liikkeelle ennen kun painan kaasua. Hassu ominaisuus.
Rasittavaa on sen sijaan latauspistokeen jäätyily, kun ilman lämpötila vaihtelee (yö)pakkasen ja plussan väliä tarpeekdi pitkään. Tekeekö muilla tuota?
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jotenkin käsittämätöntä tuo BMW:n laatu. Eihän nyt voi olla niin, että pitää "osata" lähteä jollain tyylillä että auto suostuisi liikkumaan. Tulee mieleen tuo Applen iPhone-ongelma, kun Steve Jobs käski ihmisiä käyttämään puhelinta vain oikealla kädellä. Itse en kyllä suostuisi tuollaiseen auton käyttäytymiseen, eli pitäähän sen lähteä valoista normaalisti kaikilla sallituilla ajo-moodeilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Salmol, aina kirjoittamassa asiasta ku asiasta positiiviseen sävyyn :D

Tästä vielä lisää positiivista energiaa: https://twitter.com/BMW/status/942851046170390528?s=17
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Janisema kirjoitti:Salmol, aina kirjoittamassa asiasta ku asiasta positiiviseen sävyyn :D
Olen monesti kehunutkin BMW:tä, mutta ei kai voi kamalasti kehua jos uuden mallin kanssa on isompia ongelmia. Eihän asiakkaat ole testaajia joiden kanssa auton laatu hiotaan kuntoon? [emoji15]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Janisema kirjoitti:Salmol, aina kirjoittamassa asiasta ku asiasta positiiviseen sävyyn :D

Tästä vielä lisää positiivista energiaa: https://twitter.com/BMW/status/942851046170390528?s=17
Onhan tuommoinen käytös autolta nyt ihan hanurista. Mulla olis vaihtunut jo toiseen...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

salmol kirjoitti:Olen monesti kehunutkin BMW:tä, mutta ei kai voi kamalasti kehua jos uuden mallin kanssa on isompia ongelmia. Eihän asiakkaat ole testaajia joiden kanssa auton laatu hiotaan kuntoon? [emoji15]
Kyllä se näissä sähkö- ja hybridi vehkeissä niin menee. Asiakas on tällä hetkellä se testaaja, jolta kerätään tietoa jotta tulevaisuudessa löydetään se combo millä ruvetaan muutokseen pohjaa todella rakentamaan. Itseäkin voisi kiinnostaa plug in hybridi, jos sen oikeasti saisi edulliseen hintaan (kun kumminkin puhutaan pitkälti ”proto” autosta, josta edelleen kerätään dataa)
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Minulla ei ole ollut tuollaista nykimistä. Autoon on päivitetty taas softat n. kk sitten. Samalla vaihdettiin etuiskarit kolinoiden vuoksi. Ei kolise enää, ainakaan niin pahasti.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Janisema kirjoitti:Mun mielestä tuo liittyy jarruun jollakin tavalla. Jos jarru on valoissa voimakkaasti pohjassa ja yrität lähteä nopeasti liikkeelle, auto heräämiseen menee hetki. Itse pyrin keventämään poljinta ennen valojen vaihtumista, muuten odotan että auto lähtee liikkeelle ennen kun painan kaasua. Hassu ominaisuus.
Rasittavaa on sen sijaan latauspistokeen jäätyily, kun ilman lämpötila vaihtelee (yö)pakkasen ja plussan väliä tarpeekdi pitkään. Tekeekö muilla tuota?
En ole havainnut tällaista liikkeelle lähdön nykimistä kuin ainoastaan joskus liukkaalla. Kesäkelillä ei koskaan mitään sellaista, joten olen tulkinnut sen sutimiseksi. Huom luistoneston valo ei aina vilku jos sutiminen hetkellistä.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Mulla jarrut välillä aivan kuolleet nollakelissä. Kesällä eikä kunnon pakkasessa tätä ei koskaan ole. Tunne sama kuin olisi autopesulasta juuri tullut. Välillä pitää jopa kolme kertaa testijarruttaa, että normaali tunne polkimeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Autotohtori kirjoitti:Mulla jarrut välillä aivan kuolleet nollakelissä. Kesällä eikä kunnon pakkasessa tätä ei koskaan ole. Tunne sama kuin olisi autopesulasta juuri tullut. Välillä pitää jopa kolme kertaa testijarruttaa, että normaali tunne polkimeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo samoin, mutta tosi harvoin. Todella kylmällä ainakin tekee tätä, minusta joskus kostealla kans. Jarrun painaminen ei tunnu tekevän mitään. Mutta tämä on mulle tapahtunut vain parinsadan metrin sisään käynnistyksestä. Koskaan kauemmas ajettua ei ole tätä tehnyt...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Vastaa Viestiin