330e

F30, F31, F32, F33, F34, F36
juhanilax
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 22:18

Moro!

Tuli laitettu ensimmäinen hybridi ja valinnaksi tuli 330e. Nyt on autoa koettu kipakoilla talvipakkasilla ja heti heräsi kysymyksiä sähkön toimivuudesta talvella.

Eli auto on piuhassa ja sovellus näyttää, että akku 100% ja rangea 33km. kun istahan autoon ja lähen liikkeelle niin auton mittaristossa sähkön range näyttää --- vaikka autossa akkukin antaa 98%. Osaisittekohan auttaa, että mistä on kyse. ei anna laittaa Max edriveä päälle, kun sanoo, että "ei ole käytettävissä" kone kyllä vaihtaa ajossa aina välillä sähkölle, mutta rangeen ei tule muutosta auton lämmettyäkään.

mistäköhän johtuu, onko ominaisuus vai?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Se on ominaisuus. 330e:ssä ei ole akulle lämmitystä, ja jos akku on liian kylmä ei pelkkä sähköajo onnistu kuin maksimissaan tosi kevyellä kaasujalalla. Range näyttää -- ja mittaristossa palaa kolmio kun akku on kylmä.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
juhanilax
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 22:18

toukopouko kirjoitti: 27 Helmi 2018, 23:13 Se on ominaisuus. 330e:ssä ei ole akulle lämmitystä, ja jos akku on liian kylmä ei pelkkä sähköajo onnistu kuin maksimissaan tosi kevyellä kaasujalalla. Range näyttää -- ja mittaristossa palaa kolmio kun akku on kylmä.
Kiitos vastauksesta!

kuinka ootte tätä sitten taklanneet nimenomaan talvisäillä? ja onko siinä joku pakkasraja joko tiedossa tai omakohtasella kokemuksella huomattu? jos laitan sovelluksesta ilmaston päälle ennenkuin lähden ajamaan niin lämmittääkö tämä myös akkua vai vain sisäilmaa?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Akussa ei siis ole lämpövastuksia, eli sitä ei suoraan voi lämmittää, vain välillisesti lataamalla tai purkamalla. Jonnekin -12c alle kun mennään tahtoo tuo aina lyödä polttiksen tulille käynnistyksestä, ellei edellisestä ajelusta ole vain vähän aikaa ja akku näin valmiiksi lämmin. Ei tuolle hirveästi ole tehtävissä kyllä omilla kikkailuilla...
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

juhanilax kirjoitti: 28 Helmi 2018, 18:06 kuinka ootte tätä sitten taklanneet nimenomaan talvisäillä? ja onko siinä joku pakkasraja joko tiedossa tai omakohtasella kokemuksella huomattu? jos laitan sovelluksesta ilmaston päälle ennenkuin lähden ajamaan niin lämmittääkö tämä myös akkua vai vain sisäilmaa?
Ei ole akun lämmitystä. Esilämmitys lämmittää vain kabiinin. Akku lämpenee vain käyttämällä. Lataus ja esilämmitys auttaa siis hieman akun lämpötilaa, mutta vaikutus on vähäinen tai lähes olematon. Kaikki silti kotiin päin.

Lämmin autotalli auttaa. Paljon muuta ei voi tehdä.
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Laita/ajasta auto latautumaan 3,5h ennen lähtöä. Kun akku lataantuu niin myös akun lämpötila nousee - nopeammin käytettävissä pelkkä sähköajo.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

toukopouko kirjoitti: 26 Joulu 2017, 21:26
Autotohtori kirjoitti:Mulla jarrut välillä aivan kuolleet nollakelissä. Kesällä eikä kunnon pakkasessa tätä ei koskaan ole. Tunne sama kuin olisi autopesulasta juuri tullut. Välillä pitää jopa kolme kertaa testijarruttaa, että normaali tunne polkimeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo samoin, mutta tosi harvoin. Todella kylmällä ainakin tekee tätä, minusta joskus kostealla kans. Jarrun painaminen ei tunnu tekevän mitään. Mutta tämä on mulle tapahtunut vain parinsadan metrin sisään käynnistyksestä. Koskaan kauemmas ajettua ei ole tätä tehnyt...
Itsellä ei tuota ongelmaa ole mutta melkein toivoisin että olisi - ainakin jos voisin antaa vaihdossa viime aikoina itselleni kovilla pakkasilla alkaneen aivot sulattavan jarrujen vinkumisen..
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

mtk kirjoitti: 02 Maalis 2018, 18:01
toukopouko kirjoitti: 26 Joulu 2017, 21:26
Autotohtori kirjoitti:Mulla jarrut välillä aivan kuolleet nollakelissä. Kesällä eikä kunnon pakkasessa tätä ei koskaan ole. Tunne sama kuin olisi autopesulasta juuri tullut. Välillä pitää jopa kolme kertaa testijarruttaa, että normaali tunne polkimeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo samoin, mutta tosi harvoin. Todella kylmällä ainakin tekee tätä, minusta joskus kostealla kans. Jarrun painaminen ei tunnu tekevän mitään. Mutta tämä on mulle tapahtunut vain parinsadan metrin sisään käynnistyksestä. Koskaan kauemmas ajettua ei ole tätä tehnyt...
Itsellä ei tuota ongelmaa ole mutta melkein toivoisin että olisi - ainakin jos voisin antaa vaihdossa viime aikoina itselleni kovilla pakkasilla alkaneen aivot sulattavan jarrujen vinkumisen..
Ditto :mad:
Olen pannut merkille että noin 30min sen jälkeen kun ajan auton ulos parkkihallista (lämmin) tähän -20c pakkaseen niin vinkuminen alkaa. Ilmeisesti palojen seosmateriaali "jäätyy" tai kovettuu jotenkin. Jarrutustehossa en kyllä eroa ole huomannut.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Eikös tuohon F3x jarrujen vinkumiseen auttanut kun vaihtaa tarvikejarrupalat:)
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Ajelin illalla akun tyhjäksi ja olin kotona noin 21:30. Akku oli määritelty latautumaan heti, ja aamulla auto esilämpiämään 7:30, jolloin lähdin töihin. Aamulla pakkasta oli auton mittarin mukaan katoksessa -17.5c, ja yllättäen akku oli tuon purkamisen ja lataamisen johdosta vielä aamulla niin lämmin että työmatkan pystyi ajamaan sähköllä. Aika harvinaista herkkua näissä pakkasissa :). Edelleen pistää miettimään että ei tuo akku varmaan montaa kymmentä wattia olisi sisäänsä lämmitysvastuksina tarvinut että sen saisi pidettyä aina seinäänkytkettynä käyttölämpöisenä, vähän väärästä paikasta on säästetty kyllä.

Mulla ei muuten jarrut ole vikisseet juuri ollenkaan, mittarissa nyt 35tkm ja risat.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

toukopouko kirjoitti: 06 Maalis 2018, 08:03 Ajelin illalla akun tyhjäksi ja olin kotona noin 21:30. Akku oli määritelty latautumaan heti, ja aamulla auto esilämpiämään 7:30, jolloin lähdin töihin. Aamulla pakkasta oli auton mittarin mukaan katoksessa -17.5c, ja yllättäen akku oli tuon purkamisen ja lataamisen johdosta vielä aamulla niin lämmin että työmatkan pystyi ajamaan sähköllä. Aika harvinaista herkkua näissä pakkasissa :). Edelleen pistää miettimään että ei tuo akku varmaan montaa kymmentä wattia olisi sisäänsä lämmitysvastuksina tarvinut että sen saisi pidettyä aina seinäänkytkettynä käyttölämpöisenä, vähän väärästä paikasta on säästetty kyllä.

Mulla ei muuten jarrut ole vikisseet juuri ollenkaan, mittarissa nyt 35tkm ja risat.
Nyt tuo vinkuminen loistaa poissaolollaan kun pakkanen taittunut jälleen. Ja ei muuten ole vikinää vaan korvia riipivää vinkunaa.
Jos tuo vielä palaa niin täytynee niitä tarvikejarrupaloja tutkailla...

Täällä pystynyt tuon parkkihallin ansiosta ajamaan akulla kovimmissakin pakkasissa. Akkukotelo lienee suhteellisen hyvin paketoitu koska akku pysyy toimintakuntoisena vaikka seisookin ulkona työpäivän. Siinä mielessä ei tosiaan kummoista lämmitintä varmasti vaatisi. Liekö sitten tilanpuutteesta kyse. Nykyinen F30 kori kyllä pakattu varsin täyteen tässä 330e versiossa. Ehkä uusi G20 tuo tähän muutosta.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Jokerdef kirjoitti: 06 Maalis 2018, 14:53Liekö sitten tilanpuutteesta kyse. Nykyinen F30 kori kyllä pakattu varsin täyteen tässä 330e versiossa. Ehkä uusi G20 tuo tähän muutosta.
En usko että tuo tilasta on kiinni. Eiköhän sinne kennojen väliin olisi ollut asennettavissa lämpökaapelia tai kalvoa jopa koteloa muokkaamatta, puhumattakaan että sitä olisi jonku millin kasvattanut. Ei nuo lämmityselementit vie tilaa nimeksikään.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
juhanilax
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 22:18

Kokemuksia latauslaitteista ja sen asennuksista?
Mattihent
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 10:27
Auto: F30 320i X-Drive

Nopealla googlauksella ja ketjun läpilukemisella en löytänyt tietoa, onko niin että 330e mallia saa vaan takavetoisena?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Mattihent kirjoitti: 10 Maalis 2018, 09:03 Nopealla googlauksella ja ketjun läpilukemisella en löytänyt tietoa, onko niin että 330e mallia saa vaan takavetoisena?
Joo, vain takavetoisena
alpo77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 23:51
Auto: F30 330e M-Sport

Mitä porukalla näyttää rangea kun on ladannut akun täyteen?Mulla ei ole kertaakaan näyttänyt yli 21 kilometriä ja käytännössä sähköllä ajettu matka on ollut maksimissaan jotain 15-17km luokkaa.,käytin autoa takuuhuollossakin mutta väittivät kaiken olevan kunnossa..
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

alpo77 kirjoitti: 10 Maalis 2018, 23:11 Mitä porukalla näyttää rangea kun on ladannut akun täyteen?Mulla ei ole kertaakaan näyttänyt yli 21 kilometriä ja käytännössä sähköllä ajettu matka on ollut maksimissaan jotain 15-17km luokkaa.,käytin autoa takuuhuollossakin mutta väittivät kaiken olevan kunnossa..
Täysin normaalia, ajat todennäköisesti pelkästään nykivää kaupunkiajoa, autohan pyrkii ennustamaan oikean ajomäärän. Ajeleppa tasaista 60km/h taajamaa sähköllä niin saat rangen kasvamaan 27-32km asti.

Sitten tähän kaikkeen vaikuttaa vielä pakkanen.

Sähköajomäärä, kuten kokonaiskilometrimääräkin, on vain pelkkä ennuste. Näin se on aina ollut autoissa.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Sama Range-kokemus myös X5:n kanssa. Kovilla pakkasilla Range tippui noin 18 kilometriin. Nyt kun nollakelit palasivat, palautui Range jo 25 kilometriin. Ja ylöspäin näyttää edelleen kiipeävän.

Käytin minäkin autoani tämän vuoksi huollossa. Ei löytynyt mitään vikaa tai muuta huomautettavaa. Kiitos vain Tampereen Autokeskuksen henkilökunnalle jälleen kerran erittäin hyvästä palvelusta!
sfifg
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Kesä 2015, 22:52
Auto: 2017 BMW F30 330e
Paikkakunta: Helsinki

Moikka moi, tuli laitettua viimeinkin 330e ja en ole löytänyt mistään informaatiota onko auton mukana tuleva laturi säänkestävä? Varmaankin itse autoon tuleva töpseli, mites se musta mötikkä?
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

sfifg kirjoitti: 22 Maalis 2018, 11:16 Moikka moi, tuli laitettua viimeinkin 330e ja en ole löytänyt mistään informaatiota onko auton mukana tuleva laturi säänkestävä? Varmaankin itse autoon tuleva töpseli, mites se musta mötikkä?
On se.

Eikai tuommoista saisi varmaan myydäkään sisäkäyttöön tarkoitettuna :). Oma morkula on uinut ties missä rapakoissa ja hyvin pelaa.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Vastaa Viestiin