330e

F30, F31, F32, F33, F34, F36
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

toukopouko kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:15
Onko? Minusta ei ole, vaan se sähkömoottori on sen momentinmuuntimen tilalla. https://www.zf.com/corporate/en_de/prod ... sion.shtml
Kyllä mä tuotakin linkkiä luen sillä tavalla että momentinmuunnin on ihan normaalisti, sinne polttomoottorin ja vaihteiston väliin on vaan ympätty sähkömoottori ja asiaan kuuluvat kytkimet.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Näkyy tuolla olevan myös momentinmuuntimellinen hybridivaihteisto, mutta tuo on jo melkoisen iso rohjake verrattuna noihin missä sähkömoottori on momentinmuuntimen tilalla: https://www.zf.com/global/media/product ... y_2017.pdf

Tuon 40kW -version kuvatekstistä: "The basic transmission concept does not need
to be altered either for full-hybrid operation: the electric
motor, clutch, torsional dampers, and hydraulics have
been fitted in the basic transmission in a space-saving
and efficient manner, replacing the torque converter."
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Okei, olen siis tämän kanssa kuutamolla. Mitäs tossa edessä siis on, zf-vaihteisto normaalina perässä, mutta momentinmuunnin puuttuu ja sen tilalla kytkin, joka päättää onko polttis kiinni vaihteistossa, ja koko roskan hienosäätö sähkömoottorin kautta (=> ei tartte momentinmuunninta) ?
Viimeksi muokannut lnaukkar, 29 Maalis 2018, 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

lnaukkar kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:31 Okei, olen siis tämän kanssa kuutamolla. Mitäs tossa edessä siis on, zf-vaihteisto normaalina perässä, mutta momentinmuunnin puuttuu ja sen tilalla kytkin?
Niin siis sen momentinmuuntimen tilalla on se kytkin ja sähkömoottori,
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

toukopouko kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:35 Niin siis sen momentinmuuntimen tilalla on se kytkin ja sähkömoottori,
jes! Hyvä että oikaisit mun harhaluulot, kiitos!
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

lnaukkar kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:36jes! Hyvä että oikaisit mun harhaluulot, kiitos!
Joo hyvä niitä on oikoa :).

Ärsyttää kun tuosta tekniikasta kerrotaan esim. bemarin omissa lärpäkkeissä todella ylimalkaisesti, kaikki tieto pitää kaivella jostain kivien alta. Hyviä esimerkkejä tästä on esim. "onko akuilla lämmitystä" ja että "lämmittääkö esilämmitys myös moottorin". Ei löydy tietoa mistään. Ensimmäiseen vastaus on "ei", ja jälkimmäiseen forumien perusteella "esilämmitys lämmittää moottorin 70 asteiseksi" ja tieto on peräisin joltain bemarin tuotespesialistilta tms. Suomesta (ja väittäisin sen olevan puutaheinää - ainakaan obd-portin kautta luettuna moottori ei vaikuta esilämmityksessä lämpiävän).

Kun tuosta akun lämmityksestä (ja siitä kun auto ei tarpeeksi kylmällä suostu kulkemaan ollenkaan pelkällä sähköllä) juttelin bemarin huollon kans, sieltä kaveri tuumas jotenkin näin "joo onhan se nyt aivan selvä että se ei tarpeeksi kylmällä kulje akulla ollenkaan. Senhän näkee jo näistä taulukoista joissa on kerrottu ajomatka eri lämpötiloissa, tästä näkee miten range putoaa pakkasessa. Ja sitten täälläkin sanotaan sitä ja tätä jne jne". Keskeytin sen selityksen ja kysyin että missä tämä taulukko on, että oletteko katsoneet millaisilla esitteillä te näitä autoja myytte? Ei niissä puhuta näistä mitään, siellä mainostetaan vain kuinka kätevää ja päästötöntä on sähköllä ajella, ja kuinka älykkäästi se auto itse hallitsee eri ajotiloja ja käyttää järkevästi polttoaineita. Ei siellä puhuta sanaakaan siitä ettei pakkasella pääse (pelkällä) sähköllä metriäkään. Sanoin myös että omassa käytössäni tämä ei ole dealbreaker, työmatkaa kun on 20km joten olen varautunut ettei talvella pääse koko matkaa sähköllä, mutta jos asuisin esim 3km päässä työpaikasta niin kyllähän tuo kismittäisi jos edes tuota kolmea kilsaa ei pääse pakkasella koska akusta puuttuu lämmitys, ja sitä ei ole etukäteen kerrottu missään materiaaleissa sanallakaan. Päinvastoin mainostellaan älykästä esilämmitystä joka valmistelee auton yms. ugandaa, unohtaen sopivasti kertoa että vaikka kuinka preconditioningia ajelet, bensalla silti teet pienetkin matkat kovemmilla pakkasilla.

Ärsyttää tuollainen oleellisten tietojen panttaus. Jonku pää tuosta pitäisi saada vadille :de:
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

toukopouko kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:15
lnaukkar kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:12 Kyllä siellä momentinmuunnin on. Ylimääräinen kytkin toki bensis kyllä/ei valinnalle.
Käy toki jo ajamassa :mus:
Onko? Minusta ei ole, vaan se sähkömoottori on sen momentinmuuntimen tilalla.
Ei siellä ole momenninmuunninta, senhän takia se nykii ja ei ryömi kunnolla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

toukopouko kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:48 Ärsyttää tuollainen oleellisten tietojen panttaus. Jonku pää tuosta pitäisi saada vadille :de:
Tämä liittyy tähän mielipuoliseen hullutukseen, että plug-in hybridejä MARKKINOIDAAN sähköautoina sähköajolla ja sähkökantamalla. Olen aika monelle jo ehtinyt sanoa, että osta sähköauto jos haluat ajaa sähköllä ja se on edelleenkin minun kantani. Plugari on aivan turha ostos, jos sähköajo on tärkeää, sillä se johtaa vain pettymykseen. Vielä enemmän Suomessa, kun meillä on pakkasta ja kaikkea.

Normaali tallaaja ei paljon sähköautoilun yksityiskohdista tai tradeoffeista tajua ja tämä markkinointi ei siinä hurjasti auta.

salmol kirjoitti: 29 Maalis 2018, 10:14 Ei siellä ole momenninmuunninta, senhän takia se nykii ja ei ryömi kunnolla.
Juu ei ole, siinä olin väärässä. Mutta ei se sähköllä ryömiessä nyi yhtään mihinkään, käyppä jo ajamassa :mus:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

lnaukkar kirjoitti: 29 Maalis 2018, 10:23 käyppä jo ajamassa :mus:
EI tarvitse, kun lukeman perusteella huono paketti. :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

Harba kirjoitti: 26 Maalis 2018, 22:51 Keskiviikko aamuna oli lähes 20 astetta pakkasta, niin virtojen kytkemisen jälkeen herjasi matalaa akun tasoa. Korkeajänniteakkujen lataus oli 85% (esilämmitys oli päällä). Lataako tämä 12V akku(j)a korkeajännitepuolelta? Pääsin pelkällä sähköllä noin 2km kunnes ylämäessä käynnisti bensakoneen. Samassa yhteydessä antoi herjan starttimoottorissa vikaa, soita liikkumispalveluun. Varmaan alkukankeutta vai oisko virranhallinnassa jotain vikaa, viikon ja 204km ollut nyt ajossa :)
Lukuunottamatta akkuherjaa, sama juttu kävi itsellä tammikuussa suunnilleen vastaavilla kilometreillä. Ei ole sen jälkeen tuota herjaa näkynyt vaikka kovempiakin pakkasia on ollut useasti ja nyt mittarissa hieman alle 10tkm - pistäisin alkukankeuden piikkiin, ainakin itse pistin.
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

lnaukkar kirjoitti: 29 Maalis 2018, 10:23
toukopouko kirjoitti: 29 Maalis 2018, 09:48 Ärsyttää tuollainen oleellisten tietojen panttaus. Jonku pää tuosta pitäisi saada vadille :de:
Tämä liittyy tähän mielipuoliseen hullutukseen, että plug-in hybridejä MARKKINOIDAAN sähköautoina sähköajolla ja sähkökantamalla. Olen aika monelle jo ehtinyt sanoa, että osta sähköauto jos haluat ajaa sähköllä ja se on edelleenkin minun kantani. Plugari on aivan turha ostos, jos sähköajo on tärkeää, sillä se johtaa vain pettymykseen. Vielä enemmän Suomessa, kun meillä on pakkasta ja kaikkea.

Normaali tallaaja ei paljon sähköautoilun yksityiskohdista tai tradeoffeista tajua ja tämä markkinointi ei siinä hurjasti auta.

salmol kirjoitti: 29 Maalis 2018, 10:14 Ei siellä ole momenninmuunninta, senhän takia se nykii ja ei ryömi kunnolla.
Juu ei ole, siinä olin väärässä. Mutta ei se sähköllä ryömiessä nyi yhtään mihinkään, käyppä jo ajamassa :mus:
Kaiken tämän vouhotuksen vastapainona;
Itselläni alla 330e ja seisoo yöt parkkihallissa (noin +10c). Esilämmitys toimii, pahimmillakin pakkasilla -25-28 pystyy ajamaan sähköllä noin 25km.
Keskikulutus koko talven osalta tällä hetkellä 4,5l/100km
Päivittäinen matka yhteensä noin 50-60km
Ja EI NYI. Kokemusta nyt kahdeksasta momentinmuunnin Bemarista. Niin ja myös kahdesta DSG askista. Ne nykii ihan oikeasti.
Mielipiteitä toki jokaisella on, mutta niin on persereikäkin. Kukin siis ajakoon millä haluaa. Minä en traktorinmoottoreihin (lue diesel) koskisi pitkällä kepilläkään. Niistäkin löytyy toki kokemusta, ja nytkin eukolla Audi A3 TDI joten tiedän kyllä miltä modernitkin sepelimyllyt kuulostaa. Ei kiitos.

Anteeksi ;)
Viimeksi muokannut Jokerdef, 29 Maalis 2018, 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jokerdef kirjoitti: 29 Maalis 2018, 10:57 Kaiken tämän vouhotuksen vastapainona;
Itselläni alla 330e ja seisoo yöt parkkihallissa (noin +10c). Esilämmitys toimii, pahimmillakin pakkasilla +25-28 pystyy ajamaan sähköllä noin 25km.
Keskikulutus koko talven osalta tällä hetkellä 4,5l/100km
Päivittäinen matka yhteensä noin 50-60km
Ja EI NYI. Kokemusta nyt kahdeksasta momentinmuunnin Bemarista. Niin ja myös kahdesta DSG askista. Ne nykii ihan oikeasti.
Mielipiteitä toki jokaisella on, mutta niin on persereikäkin. Kukin siis ajakoon millä haluaa. Minä en traktorinmoottoreihin (lue diesel) koskisi pitkällä kepilläkään. Niistäkin löytyy toki kokemusta, ja nytkin eukolla Audi A3 TDI joten tiedän kyllä miltä modernitkin sepelimyllyt kuulostaa. Ei kiitos.

Anteeksi ;)
Kiitos kokemuksista ja olen kyllä aivan samaa mieltä sun kanssa noista diiseleistäkin :thuup:

Ja hyvä nosto, lämmin talli muuttaa käyttäjäkokemusta merkittävästi.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Kaikki neloskoneet kuulostaa sepelimyllyiltä, polttoaineesta riippumatta. Älyttömin combo on pieni neloskone ja pieni sähkövatkain. Kuutonen ja zf tai kokosähkö. Eli näin ne mielipiteet vaihtelee, eikä kukaan ole ”oikeammassa” kuin toinenkaan...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

Seuraavat ei nyt suoranaisesti liity ko. autoon, mutta jossain pakko avautua...

Muutaman hybridikuukauden jälkeen eniten ärsyttävät asiat tuntuvat löytyvän julkisilta latauspaikoilta:

1. Ihmiset, jotka pysäköivät latauspaikoille, vaikka auto ei ole ladattava.

2. Ihmiset, jotka pysäköivät ladattavan autonsa latauspaikoille, mutta eivät lataa.

3. Fortumin maksulliset latauspisteet. Olisi mielenkiintoista tietää millä ovat businesscasensa laskeneet - lataus 0,04€/min. Perushybridin lataus täyteen on kuitenkin luokkaa 2h --> ~4,8€. Jos akkuun menisi vaikkapa tuo 8kW, kW hinta olisi mehevät 0,6€ --> Pelkällä bensalla ajaa aika paljon halvemmalla, eihän tuolla hinnalla kukaan täysjärkinen ainakaan hybridiä lataa (tosin, enpä ole koskaan ko. latauspisteillä asiakkaita nähnytkään, toisin kuin Virta.fi kW-pohjaisella hinnoittelulla varustetuilla pisteillä). Ottaen huomioon että suomen sähköauto/PHEV-kannasta on selkeästi yli 70% lataushybrideitä, heittävät melkoisen osan potentiaalisista asiakkaista luiskaan. (disclaimer: en ole selvittänyt, onko kuinka monessa/missään PHEV:ssä sellainen pikalatausmahdollisuus, jolla tuo hinta painuisi järkevälle tasolle)
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

Juha kirjoitti: 29 Maalis 2018, 11:49 Kaikki neloskoneet kuulostaa sepelimyllyiltä, polttoaineesta riippumatta. Älyttömin combo on pieni neloskone ja pieni sähkövatkain. Kuutonen ja zf tai kokosähkö. Eli näin ne mielipiteet vaihtelee, eikä kukaan ole ”oikeammassa” kuin toinenkaan...
Onneksi siis 330e on 2.0l neloskone ja tehokas sähkömoottori ZF vaihteistossa :) Sillä jää mukavasti pienet rivikuutosetkin katselemaan perävaloja.
Kokosähköautolla ei taase minusta VIELÄ tee mitään. Mietipä vaikka matkaa pääkaupunkiseudulta Tampereelle ja takaisin... Sähkö loppuu ja pakkasta +25c, mutta bensalla matka jatkuu. Hybridi ehdottomasti tällä hetkellä järkevämpi vaihtoehto. Dieselit edelleen työkoneiden moottoreita, niistä ei siis lukua... Ja tällä hetkellä vielä hävettäisi ajaa moisella.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

No, 2-litrainen neloskone just on pieni. Vai mitä meinasit? 2,5l kuutonen on jo käypäinen tommoseen pikkupemariin, mutta oikeakokoiset autot vaatii vähintään 3-litraista myllyä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

Juha kirjoitti: 29 Maalis 2018, 12:34 No, 2-litrainen neloskone just on pieni. Vai mitä meinasit? 2,5l kuutonen on jo käypäinen tommoseen pikkupemariin, mutta oikeakokoiset autot vaatii vähintään 3-litraista myllyä.
Varmasti Dieselinä vaatiikin. Oikeisiin urheiluautoihin (esim. BMW i8) riittää 1,5l bensakolmonen ja sähkömoottori.
Jännä homma vai mitä?

2,5l kuutonen taasen on liian hidas myös pikkuPemariin ;)
Viimeksi muokannut Jokerdef, 29 Maalis 2018, 12:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti: 29 Maalis 2018, 12:34 No, 2-litrainen neloskone just on pieni. Vai mitä meinasit? 2,5l kuutonen on jo käypäinen tommoseen pikkupemariin, mutta oikeakokoiset autot vaatii vähintään 3-litraista myllyä.
Sanoo 3-litraisen myllyn omistaja... :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

salmol kirjoitti: 29 Maalis 2018, 12:46
Juha kirjoitti: 29 Maalis 2018, 12:34 No, 2-litrainen neloskone just on pieni. Vai mitä meinasit? 2,5l kuutonen on jo käypäinen tommoseen pikkupemariin, mutta oikeakokoiset autot vaatii vähintään 3-litraista myllyä.
Sanoo 3-litraisen myllyn omistaja... :lol:
:drink: :thuup:
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Harba kirjoitti: 28 Maalis 2018, 23:28 Toimiiko teillä auto näin: Ajan hitaasti parkkihallista luiskaa yläspäin bensamoottori käynnissä ja joudun hiljentämään vauhtia jotta parkkihallin ovi ennättää aueta. Nostan jalan kaasulta ja vauhti hiljenee. Auto ei kuitenkaan jää ruomimään eteenpäin vaan lähtee valumaan taaksepäin. Painan kaasua ja auto lähtee nostamaan kierroksia viiveellä ja kierrokset ennättävät nousta kunnes auto ”hyökkää” lopulta eteenpäin. Toiminta on kuin manuaalivaihteisella autolla painettaisiin kaasua ja sen jälkeen kun kierrokset on noussut nostettaisiin kytkin ylös.

Käyttäytyi samallalailla bensakoneella myös tasaisella alustalla hitaasti ajettaessa. Liikkeille lähöissä myös pieni viive kaasuun vastaavuudessa. Onko näissä momentinmuunnin vai miten voimansiirto on toteutettu?

EDIT: Googlen perusteella bensamoottorin ja sähkömoottorin välissä on kytkin. Eli se selittää miksi bensakoneella ryömintä poikkeaa normaalista automaattivaihteistosta ja on nykivää.

Onko kokemuksia käykö F30 LCI malleihin tarkoitettu takakontin kumimatto myös tähän hybridiin? Esimerkiksi nämä
https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-f30lc ... 61-catn-ol

Tuleeko nuo reunat huonosti kun kontinlattia on korkeammalla kuin muissa malleissa?
Olisivatkohan asentaneet vahingossa VAG-konsernin dsg-vaihteiston ZF:n tilalle :drool:
Vastaa Viestiin