Nojoo, ei mun puheita kantsi ottaa vakavasti. Olen dinosaurus, tiedän sen. Mulla on 3 autoa ja yksi mp. Kaikissa niissä on 6-sylinterinen moottori. Jos mielestäni pienempi riittäisi, olisi mulla semmonen/semmosia
330e
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mutta 100% oikeessahan hän on. Kyllä kutos- ja kasidieselit vaan on mahtavia laitoksia. Ei niiden jälkeen mikään kiva oo pikkukoneilla ajella, persaukisuus on ainoa syy kärsiä alle 3-litrasista vajaasylinterisistä koneista. Sama koskee jakolaatikkoa/vajaavetoisuutta
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Paras dieselpeli mitä itse olen päässyt ajamaan oli Leopard 2. Sillä kun Lekellä päästeli menemään 47.6l tuplaturbo V12 ei paljon pikkudiisselit kiinnostaneetmasaf1 kirjoitti: ↑29 Maalis 2018, 14:02Mutta 100% oikeessahan hän on. Kyllä kutos- ja kasidieselit vaan on mahtavia laitoksia. Ei niiden jälkeen mikään kiva oo pikkukoneilla ajella, persaukisuus on ainoa syy kärsiä alle 3-litrasista vajaasylinterisistä koneista. Sama koskee jakolaatikkoa/vajaavetoisuutta
Tosin työkone sekin, helvetin hieno vain
Jos vielä tarvii pippelin koosta kiistellä niin kait mennään sitten seuraavaksi veneenmoottoreihin?
Minulle se ajonautinto maantiellä tulee vähän muusta kuin painavista murkuloista joille ei mutkaista tietä kannata näyttää. En myöskään pelkää ajamista joten ei ole tarvetta nelivedolle. Mutta kukin tyylillään!
Onneksi on vaihtoehtoja
Ja tämä olkoon torstain kevennyt ennen pääsiäistä
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/citroen ... oden-takuu
Kieltämättä DSG vaihteinen auto tulee mieleen 330e:n kytkin-sähkömoottori yhdistelmästä.
Olen kyllä melko tyytyväinen siihen, miten pelkällä sähköllä pääsee ajamaan myös pakkasessa. Minulla työmatka on 3km ja pääsen sen kokonaan sähköllä myös pakkasella, kunhan kierrän jyrkimmän ylämäen (yhden korttelin verran joudun kiertämään, matkaa tulee lisää n. 400 metriä). Töistä kotiin pelkällä sähköllä en pääse, koska parkkihallista joutuu tulemaan loivahkoa ylämäkeä ylös ja siinä bensamoottori on käynnistynyt joka kerta. Toimintasäde sähköllä on jäänyt vaatimattomaksi, esim. työmatkat ja illalla salimatkat keskustaan ei onnistunut yhdellä latauksella vaan salilta kotiin tultiin bensalla. Eli sähköllä toimintamatka on ollut n. 10 km.
Tavaratilan suojamatosta ei taida olla kenelläkään kokemuksia miten sopii?
Olen kyllä melko tyytyväinen siihen, miten pelkällä sähköllä pääsee ajamaan myös pakkasessa. Minulla työmatka on 3km ja pääsen sen kokonaan sähköllä myös pakkasella, kunhan kierrän jyrkimmän ylämäen (yhden korttelin verran joudun kiertämään, matkaa tulee lisää n. 400 metriä). Töistä kotiin pelkällä sähköllä en pääse, koska parkkihallista joutuu tulemaan loivahkoa ylämäkeä ylös ja siinä bensamoottori on käynnistynyt joka kerta. Toimintasäde sähköllä on jäänyt vaatimattomaksi, esim. työmatkat ja illalla salimatkat keskustaan ei onnistunut yhdellä latauksella vaan salilta kotiin tultiin bensalla. Eli sähköllä toimintamatka on ollut n. 10 km.
Tavaratilan suojamatosta ei taida olla kenelläkään kokemuksia miten sopii?
Eikö tuossa ole moodia, mikä pakottaa sen sähkölle? Eli ettei polttomoottori käynnistyisi niin kauan kuin akuissa vielä on virtaa.Harba kirjoitti: ↑29 Maalis 2018, 17:20Olen kyllä melko tyytyväinen siihen, miten pelkällä sähköllä pääsee ajamaan myös pakkasessa. Minulla työmatka on 3km ja pääsen sen kokonaan sähköllä myös pakkasella, kunhan kierrän jyrkimmän ylämäen (yhden korttelin verran joudun kiertämään, matkaa tulee lisää n. 400 metriä). Töistä kotiin pelkällä sähköllä en pääse, koska parkkihallista joutuu tulemaan loivahkoa ylämäkeä ylös ja siinä bensamoottori on käynnistynyt joka kerta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
On, MaxEdrive, mutta kun on tarpeeksi pakkasta ei anna laittaa päälle täyssähkömodea (noin yli -10 astetta ja jos auto on seisonut pitemmän aikaa).salmol kirjoitti: ↑29 Maalis 2018, 21:14Eikö tuossa ole moodia, mikä pakottaa sen sähkölle? Eli ettei polttomoottori käynnistyisi niin kauan kuin akuissa vielä on virtaa.Harba kirjoitti: ↑29 Maalis 2018, 17:20Olen kyllä melko tyytyväinen siihen, miten pelkällä sähköllä pääsee ajamaan myös pakkasessa. Minulla työmatka on 3km ja pääsen sen kokonaan sähköllä myös pakkasella, kunhan kierrän jyrkimmän ylämäen (yhden korttelin verran joudun kiertämään, matkaa tulee lisää n. 400 metriä). Töistä kotiin pelkällä sähköllä en pääse, koska parkkihallista joutuu tulemaan loivahkoa ylämäkeä ylös ja siinä bensamoottori on käynnistynyt joka kerta.
Itsellä auto antaa kovemmillakin pakkasilla ajaa "pintakaasulla" ensimmäiset kilometrit varovasti pelkällä sähköllä Auto modessa. Parin kilometrin jälkeen on yleensä akut lämmenneet tarpeeksi ja pystyy laittamaan MaxEdriven päälle. Laitoin kyllä itselle nyt talven ajaksi akun suojakannen ja akkujen väliin solukumimuovia eristeeksi, että silläkin voi olla jotain merkitystä tuohon. Sähkön käyttö taitaa riippua todella paljon akun lämpötilasta ja lämpötila riippuu milloin on autoa ladannut ja siitä milloin on käyttänyt autoa viimeksi.
Tingin auton oston yhteydessä tavaratilan suojamaton mukaan, väittivät että kävisi tuohon 330e:kin, ei se siihen kyllä istu kunnolla.Harba kirjoitti: ↑29 Maalis 2018, 17:20 Kieltämättä DSG vaihteinen auto tulee mieleen 330e:n kytkin-sähkömoottori yhdistelmästä.
Olen kyllä melko tyytyväinen siihen, miten pelkällä sähköllä pääsee ajamaan myös pakkasessa. Minulla työmatka on 3km ja pääsen sen kokonaan sähköllä myös pakkasella, kunhan kierrän jyrkimmän ylämäen (yhden korttelin verran joudun kiertämään, matkaa tulee lisää n. 400 metriä). Töistä kotiin pelkällä sähköllä en pääse, koska parkkihallista joutuu tulemaan loivahkoa ylämäkeä ylös ja siinä bensamoottori on käynnistynyt joka kerta. Toimintasäde sähköllä on jäänyt vaatimattomaksi, esim. työmatkat ja illalla salimatkat keskustaan ei onnistunut yhdellä latauksella vaan salilta kotiin tultiin bensalla. Eli sähköllä toimintamatka on ollut n. 10 km.
Tavaratilan suojamatosta ei taida olla kenelläkään kokemuksia miten sopii?
Vääränmerkkisissä autoissa ei ole momentinmuunninta edes normiversioissa enää.
Edellä mainitun melkeinpysähdys-valuminen-nykäisy tilanteen voi välttää pysähtymällä jarrua painamalla, siitä kun lähtee niin mäkijarrutoiminto estää nolot tilanteet.
Edellä mainitun melkeinpysähdys-valuminen-nykäisy tilanteen voi välttää pysähtymällä jarrua painamalla, siitä kun lähtee niin mäkijarrutoiminto estää nolot tilanteet.
Takakontissa on akkuja suojaamassa välikansi mikä toimii takakontin pohjana, niin tuon pohjan ja akkujen välissä on noin pari senttiä tyhjää tilaa, leikkasin sopivan palan solukumieristettä väliin. Akku näyttäisi olevan muuten ympäröity mustalla stryroksilla mutta akkujen yläpuolella ei ole kuin tuo kansi.
Aivan takakontin takaosassa on pieni lenkki mistä saa nostettua sen pienen läpän minkä alla on ensiapupakkaus, Kansi on tarroilla kiinni ja lähtee nostamalla tuosta taittuvasta läpästä.
Alla linkki kuvaan missä tuo välikansi on irroitettuna.
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar ... k=wx7iO4hr
Periaatteessahan saman asian ajaa jos laittaa vaikka jonkun viltin takakonttiin peittämään pohjaa.
Testasin vielä eristeen vaikutusta akun lämpötilaan niin että laitoin ihan normaalin digitaalisen lämpömittarin anturin tuonne akun ja levyn väliseen tilaan ja itse mittarin takapenkille että näin lämpötilan, niin akku oli reilun +5 astetta lämpimämpi aamulla eristeen kanssa kuin ilman.
En usko tuosta mitään haittaa olevan ainakaan talvella.. autohan jäähdyttää akkua jos se kuumenee liikaa ja eristeenkin kanssa akun lämpötila oli -15 asteen pakkasilla maksimissaan noin +10 asteinen.
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Pakko vielä tarkentaa että siis laitoit kuvan kannen (päälle) ja tavaratilan pohjalevyn väliin sen solukumin? Et siis avannut kaikkia torxeja ja ottanut koko akun metallista kantta irti?Daimm kirjoitti: ↑30 Maalis 2018, 15:13Takakontissa on akkuja suojaamassa välikansi mikä toimii takakontin pohjana, niin tuon pohjan ja akkujen välissä on noin pari senttiä tyhjää tilaa, leikkasin sopivan palan solukumieristettä väliin. Akku näyttäisi olevan muuten ympäröity mustalla stryroksilla mutta akkujen yläpuolella ei ole kuin tuo kansi.
Aivan takakontin takaosassa on pieni lenkki mistä saa nostettua sen pienen läpän minkä alla on ensiapupakkaus, Kansi on tarroilla kiinni ja lähtee nostamalla tuosta taittuvasta läpästä.
Alla linkki kuvaan missä tuo välikansi on irroitettuna.
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar ... k=wx7iO4hr
Periaatteessahan saman asian ajaa jos laittaa vaikka jonkun viltin takakonttiin peittämään pohjaa.
Testasin vielä eristeen vaikutusta akun lämpötilaan niin että laitoin ihan normaalin digitaalisen lämpömittarin anturin tuonne akun ja levyn väliseen tilaan ja itse mittarin takapenkille että näin lämpötilan, niin akku oli reilun +5 astetta lämpimämpi aamulla eristeen kanssa kuin ilman.
En usko tuosta mitään haittaa olevan ainakaan talvella.. autohan jäähdyttää akkua jos se kuumenee liikaa ja eristeenkin kanssa akun lämpötila oli -15 asteen pakkasilla maksimissaan noin +10 asteinen.
Millainen jäähdytys muuten akustolla on? Neste? En ole siitä infoa löytänyt mistään, vaikka muuten voimalinja on kyllä varsin kattavasti netissä esitelty.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Käsittääkseni ilmastointilaitteen avulla toimii se jäähdytys. Tässä kuvassa näkyy tuo rivasto akun seassa http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=61_5018
Selaamalla kuvia tuolta kompuralta lähtien näkee että sieltä ne linjat tulee http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=64_2220
Tässä vielä linkki tuonne "ylätasolle" http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp ... N-BMW-330e
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Kiits tästä, selkeästi jäähdytys löytyy. Tosin välittömästi herää kysymys, miksi ei sitten samantien ole tehty lämmitystä akustolle kun se kerran aiheuttaa kovilla pakkasilla jännitteen katoamista Liekö arvioitu, että liian kallis / liikaa energiaa syövä ominaisuus. En kyllä voi ymmärtää.toukopouko kirjoitti: ↑03 Huhti 2018, 09:26Käsittääkseni ilmastointilaitteen avulla toimii se jäähdytys. Tässä kuvassa näkyy tuo rivasto akun seassa http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=61_5018
Selaamalla kuvia tuolta kompuralta lähtien näkee että sieltä ne linjat tulee http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=64_2220
Tässä vielä linkki tuonne "ylätasolle" http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp ... N-BMW-330e
Itselläni ei tosiaan ole lämpimän tallin ansiosta ongelmia, mutta ymmärrän että voi kismittää kun ei sähköllä pääse ajamaan...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
No sanoppa muuta, miksei ole tehty?! Lämmityshän olisi dekadeja helpompi tehdä kuin jäähdytys. Sähkölämmityselementtejä löytyy kaiken kokoisina, muotoisina ja tehoisina. Kuten jo aiemmassa viestissä totesinkin tuonne nykyisenkin akun sisään aivan varmasti sopisi lämmityskaapelia tai kalvoa aivan riittävä määrä, akun ulkomittojen kasvamatta. Tuskin tuohon montaa kymmentä wattia lämmitystehoa edes tarvittaisiin sellaisen "ylläpitolämmittimen" aikaansaamiseksi, että ajolämpöinen akku pidettäisiin verkkovirrassa ollessa ajokuntoisena esim. vuorokauden verran. Tehoa toki voisi samalla vaivalla olla vähän enemmänkin, jotta lämmitys vaikka täysin kylmästä ajokuntoiseksi onnistuisi ajastusten mukaan.Jokerdef kirjoitti: ↑03 Huhti 2018, 09:32 Kiits tästä, selkeästi jäähdytys löytyy. Tosin välittömästi herää kysymys, miksi ei sitten samantien ole tehty lämmitystä akustolle kun se kerran aiheuttaa kovilla pakkasilla jännitteen katoamista Liekö arvioitu, että liian kallis / liikaa energiaa syövä ominaisuus. En kyllä voi ymmärtää.
Itselläni ei tosiaan ole lämpimän tallin ansiosta ongelmia, mutta ymmärrän että voi kismittää kun ei sähköllä pääse ajamaan...
Eiköhän tässä ole vain ajateltu taas noita lämpimiä maita, ja unohdettu meidät eskimot liian pienenä porukkana suunnittelusta :(
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Pakko vielä tarkentaa että siis laitoit kuvan kannen (päälle) ja tavaratilan pohjalevyn väliin sen solukumin? Et siis avannut kaikkia torxeja ja ottanut koko akun metallista kantta irti?
Millainen jäähdytys muuten akustolla on? Neste? En ole siitä infoa löytänyt mistään, vaikka muuten voimalinja on kyllä varsin kattavasti netissä esitelty.
[/quote]
Juuri näin, ei tarvitse eikä varmaan kannatakkaan purkaa mitään takuun säilymiseksi
Millainen jäähdytys muuten akustolla on? Neste? En ole siitä infoa löytänyt mistään, vaikka muuten voimalinja on kyllä varsin kattavasti netissä esitelty.
[/quote]
Juuri näin, ei tarvitse eikä varmaan kannatakkaan purkaa mitään takuun säilymiseksi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Koska kuumuus on haitallista akuston kestolle, kun taas kylmyys on ihan ok ja pikemminkin hyvä asia akun eliniän kannalta. Kylmyydestä aiheutuu tietysti tuollaisia muita ongelmia. Mutta niitä vastaan premium-autojen omistajilla on esim autotalleja ja sellaisia.. Lopulta tämä on varmasti paketointi- ja kustannuskysymys. Lisäksi tietysti hybridissä polttis selvittää ton kylmyyden ihan ok.Jokerdef kirjoitti: ↑03 Huhti 2018, 09:32 Kiits tästä, selkeästi jäähdytys löytyy. Tosin välittömästi herää kysymys, miksi ei sitten samantien ole tehty lämmitystä akustolle kun se kerran aiheuttaa kovilla pakkasilla jännitteen katoamista Liekö arvioitu, että liian kallis / liikaa energiaa syövä ominaisuus. En kyllä voi ymmärtää.
Itselläni ei tosiaan ole lämpimän tallin ansiosta ongelmia, mutta ymmärrän että voi kismittää kun ei sähköllä pääse ajamaan...
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Juuri näin, ei tarvitse eikä varmaan kannatakkaan purkaa mitään takuun säilymiseksiDaimm kirjoitti: ↑03 Huhti 2018, 16:57 Pakko vielä tarkentaa että siis laitoit kuvan kannen (päälle) ja tavaratilan pohjalevyn väliin sen solukumin? Et siis avannut kaikkia torxeja ja ottanut koko akun metallista kantta irti?
Millainen jäähdytys muuten akustolla on? Neste? En ole siitä infoa löytänyt mistään, vaikka muuten voimalinja on kyllä varsin kattavasti netissä esitelty.
[/quote]
No sitähän minäkin
Se on sitten Puuiloon ja solukumin ostoon. Ehkä vaimentaa hieman takapään huminoita eristyksen lisäksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Epäilen kyllä hyvin vahvasti että äähiin vaikuttaisi tuo. Tuossa kohdallahan on paksusti romua jo ääniä sitomassa, eiköhän ne huminat rohinat ja räminät tule sieltä ontommista osista. Koko kontti täyteen villaa voisi olla hyvä alku
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Totta tuokin. Tästä kun kevät (joskus) koittaa niin ainakin ovet on tarkoitus purkaa ja eristää.toukopouko kirjoitti: ↑04 Huhti 2018, 07:50Epäilen kyllä hyvin vahvasti että äähiin vaikuttaisi tuo. Tuossa kohdallahan on paksusti romua jo ääniä sitomassa, eiköhän ne huminat rohinat ja räminät tule sieltä ontommista osista. Koko kontti täyteen villaa voisi olla hyvä alku
Tavaratilan reunat, takaluukun, takapenkin alta ja hattuhyllyn olenkin jo eristänyt. Selkeästi huminat vaimenivat takaa ja takaluukun ärsyttävä >ränks< ääni suljettaessa on vaihtunut matalaan tömähdykseen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Oliko mimmoinen homma, vaatiko paljon purkamista? Käytitkö solumuovia, vai jotain itsekiinnittyvää bitumimattoa tms?Jokerdef kirjoitti: ↑04 Huhti 2018, 08:18Totta tuokin. Tästä kun kevät (joskus) koittaa niin ainakin ovet on tarkoitus purkaa ja eristää.
Tavaratilan reunat, takaluukun, takapenkin alta ja hattuhyllyn olenkin jo eristänyt. Selkeästi huminat vaimenivat takaa ja takaluukun ärsyttävä >ränks< ääni suljettaessa on vaihtunut matalaan tömähdykseen
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta