330e

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3899
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja salmol » 21 Kesä 2017, 19:43

Wonderi kirjoitti:Takavedolla ja jopa nastattomilla renkailla pääsee helposti keskiverto etuvetoautoilijan edelle lähdössä, kun on hereillä valon vaihtuessa ja käyttää kaasupoljinta ajatuksen kanssa eikä sutimisenestoa vasten. Kesäautoillessa saman tempun saa usein tehtyä rätti-Sitikan 29 hevosvoimallakin, muutaman autonmitan jälkeen Audi-miehet sitten heräävät ja ärsyyntyneenä polkaisevat kaasun pohjaan.
Mielestäni ei pidä paikkaansa. 3 edellistä autoa oli etuvetoisia ja lähti talvella ihan eri tavalla liikennevaloista. Laita takaveto-BMW ja vaikka Volvo V70 etuveto viivalle liukkaalla, niin näet miten upea takaveto on.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1137
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Juha » 21 Kesä 2017, 21:56

Autotohtori kirjoitti: Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?
Painonsiirto. Jos on hiukankin pitoa, takaveto niiaa painoa takapyörille, ja homma toimii.
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Autotohtori » 21 Kesä 2017, 22:05

Juha kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti: Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?
Painonsiirto. Jos on hiukankin pitoa, takaveto niiaa painoa takapyörille, ja homma toimii.
Siinä vaiheessa kun kappale on kiihtyvässä liikkeessä kyllä, mutta liikkeellelähdössä paikallaan "painonsiirtoa" ei ole vielä tapahtunut.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3899
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja salmol » 21 Kesä 2017, 22:53

Nyt kaikki ottakaa ne bmw-lasit pois silmiltä ja seuraavilla liukkailla jokainen lupaa testata tuon vaikka etuvetoisen Volvon kanssa niin ei tarvitse vääntää tällaista. Jookostajookos? [emoji23]
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Autotohtori » 21 Kesä 2017, 22:59

salmol kirjoitti:Nyt kaikki ottakaa ne bmw-lasit pois silmiltä ja seuraavilla liukkailla jokainen lupaa testata tuon vaikka etuvetoisen Volvon kanssa niin ei tarvitse vääntää tällaista. Jookostajookos? [emoji23]
Tai jossei jaksa odottaa talveen, kertaa fysiikan perusteita.

Tikka tuulispää
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Loka 2015, 23:32

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Tikka tuulispää » 22 Kesä 2017, 22:55

Massan momentti vastustaa takavetoa enemmän, pitäs piirtää kuva. Mut koita työntää kottikärry lastissa halon yli, tai vedä, kumpi sujuu helpommin? Tästä rupesin miettimään laivoja, pitäskö potkurit olla edessä....

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 806
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 23 Kesä 2017, 00:26

Jos joku luki viestini yhtään ajatuksella, ymmärsi että olemalla liikennevaloissa hereillä ja käyttämällä kaasua järkevästi, ratkaistaan usein se kuka on talvikelissäkin ensimmäisenä risteyksen yli. Keskivertoautoilija ei yleensä ole hereillä ja/tai polkaisee kaksivedon sutimaan. Jos molemmat kuljettajat ovat asialla ja osaavia, sitten saadaan autoillekin eroja.

Kaikilla muilla vetotavoilla olen ajanut, paitsi 1x1 (yksipyöräinen), 8x8 ja 10x10 on vielä kokeilematta. On sillä merkitystä mistä vetää, mutta suuria eroja on siinäkin kuinka jousitus (etu tai taka) saa pidettyä pyörät tiessä kiinni, toiset alkaa pomputtamaan hyvinkin herkästi.

Neliveto olisi kiva, mutta sitä odotellessa valitsen mielummin takavetoisen ajettavuuden kuin etuvetoisen marginaalisesti paremman liikkeellelähtökyvyn. Henkilöautolla olen jumiin jäänyt viimeksi muistaakseni 15v sitten.

Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 584
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Kuudensuora » 23 Kesä 2017, 09:15

Ja takaisin topiikkiin..
Vikakoodinlukua (E-sarjan bemarit) Helsinki.

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2014 F11 530xd
1996 E39 528i
Paikkakunta: Oulu

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 10 Heinä 2017, 15:28

Vielä vähän offtopiikkia, kun välillä tuli lomailtua, enkä ole ehtinyt kommenoitmaan tuota aikaisempaa väitettäni, mutta tosiaan se perustuu hereillä olemiseen valojen vaihtuessa, maltilliseen kiihdytykseen siten ettei koko ajan hakata luistonestoa vasten (joka ainakin tällä ZF 8HP:n perustuvalla hybridivaihteistolla onnistuu kohtalaisen hyvin) sekä siihen että pyrin olemaan ajamatta niihin kiillotettuihin uriin, joihin suurin osa ainakin etuvetokuskeista näyttää tähtäävän. Paikoin risteyksissä on havaittavissa myös enemmän kiiltoa siinä kohdassa missä etuvetoisen vetävät pyörät ovat ja muutama metri taaempana on sitten tihmeämpää, ja kun liikkeelle pääsee niin pitoja voi aina hakea "kohtuudella" sivuttaissuunnassa.

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Autotohtori » 10 Heinä 2017, 17:14

[Zei-M-Zei] kirjoitti:Vielä vähän offtopiikkia, kun välillä tuli lomailtua, enkä ole ehtinyt kommenoitmaan tuota aikaisempaa väitettäni, mutta tosiaan se perustuu hereillä olemiseen valojen vaihtuessa, maltilliseen kiihdytykseen siten ettei koko ajan hakata luistonestoa vasten (joka ainakin tällä ZF 8HP:n perustuvalla hybridivaihteistolla onnistuu kohtalaisen hyvin) sekä siihen että pyrin olemaan ajamatta niihin kiillotettuihin uriin, joihin suurin osa ainakin etuvetokuskeista näyttää tähtäävän. Paikoin risteyksissä on havaittavissa myös enemmän kiiltoa siinä kohdassa missä etuvetoisen vetävät pyörät ovat ja muutama metri taaempana on sitten tihmeämpää, ja kun liikkeelle pääsee niin pitoja voi aina hakea "kohtuudella" sivuttaissuunnassa.
En suoraan sanottuna ymmärrä pointtia; keskustelun aihe kaiketi oli eri vetotapojen eroavaisuus liukkaalla liikelle lähtiessä eikä kuljettajien väliset erot... Väitätkö tosissaan, että etuvetoisen ohjaimissa kuljettaja ei olisi koskaan hereillä...?

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 504
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Huivei » 10 Heinä 2017, 17:56

Liukkaissa liikennevalolähdöissä kuskin taidoilla on enemmän merkitystä kuin etu- tai takavedolla. Nelivetoiset erikseen.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3899
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja salmol » 10 Heinä 2017, 19:02

Ei nyt jatketa tätä vääntöä, ihan tyhmää. Kaikki tietää että neliveto on liukkaalla paras, etuveto seuraava ja takaveto huonoin. Siis silloin kun kone on keulassa. Ja kuskien eroavaisuuksista ei nyt ollut kyse. Ny loppu offtopic. Pliis
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Autotohtori » 10 Heinä 2017, 20:05

salmol kirjoitti:Ei nyt jatketa tätä vääntöä, ihan tyhmää. Kaikki tietää että neliveto on liukkaalla paras, etuveto seuraava ja takaveto huonoin. Siis silloin kun kone on keulassa. Ja kuskien eroavaisuuksista ei nyt ollut kyse. Ny loppu offtopic. Pliis
Jep, asia on juuri noin kuin sanot - lopetetaan tämä vääntö!

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 259
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 08 Syys 2017, 10:29

Onko muut 330e-kuskit käyneet hiljan päivittämässä softia? Oma kävi päivitettävänä viimeksi muistaakseni tammikuussa, ja nyt tällä viikolla uusiksi. Uutta softaa oli kuulemma melkein joka purkkiin. Ajossa en mitään ihmeitä ole kyllä huomannut, miten muut?

Sellaisen muuten huomasin, että ennen huoltoa mulla oli ajotietokoneen näkymänä aina tuo sähkörangea jäljellä, ja auto muisti asetuksen. Nyt se näyttää palaavan takaisin range bensalla -näkymään käynnistäessä. Oliko tälle olemassa joku asetus autossa, vai muuttuiko tuo toiminta tosiaan päivityksessa :o
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: 330e
ex: F30 320dA -12, e90 320d -08 pre-LCI

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja mtk » 14 Syys 2017, 13:57

330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 259
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 14 Syys 2017, 14:11

mtk kirjoitti:330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
Ajaa. Autolle voi ajastaa kaksi lähtöaikaa, jolloin auto on valmiina lähtemään - tai ilmastoinnin voi käynnistää myös heti avaimen painikkeesta tai kännykkäsovelluksesta. Autossa on sähköinen ilmastointilaite ja 5kW sähkölämmitin, joten kuumana päivänä auto jäähtyy ja kylmällä se lämpenee tarpeen mukaan, Käytännössä tuo esilämmitys lämmittelee autoa jonkin puolisen tuntia, ja auto on kyllä sisältä täysin lämmin. Sisälämppäriä ei ole ollut ikävä. Lämmitys vie toki sähköä, joten auto on hyvä olla latauksessa lämmityksen ajan, ettei sähkö-ajomatka kärsi liiaksi.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: 330e
ex: F30 320dA -12, e90 320d -08 pre-LCI

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja mtk » 14 Syys 2017, 14:51

toukopouko kirjoitti:
mtk kirjoitti:330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
Ajaa. Autolle voi ajastaa kaksi lähtöaikaa, jolloin auto on valmiina lähtemään - tai ilmastoinnin voi käynnistää myös heti avaimen painikkeesta tai kännykkäsovelluksesta. Autossa on sähköinen ilmastointilaite ja 5kW sähkölämmitin, joten kuumana päivänä auto jäähtyy ja kylmällä se lämpenee tarpeen mukaan, Käytännössä tuo esilämmitys lämmittelee autoa jonkin puolisen tuntia, ja auto on kyllä sisältä täysin lämmin. Sisälämppäriä ei ole ollut ikävä. Lämmitys vie toki sähköä, joten auto on hyvä olla latauksessa lämmityksen ajan, ettei sähkö-ajomatka kärsi liiaksi.
OK, kiitoksia. Jaksaako myös talvella puhaltaa ikkunat jäättömiksi, raapiminen kun ei oikein innosta? Oman kokemuksen perusteella vaatii ainakin sisälämppärillä pidempään kuin puoli tuntia, mutta sehän on kyllä tehottomampi ja kärsii huonommasta suuntauksesta kuin auton oman ilmaistointikanavat.

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 259
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 14 Syys 2017, 15:02

mtk kirjoitti: OK, kiitoksia. Jaksaako myös talvella puhaltaa ikkunat jäättömiksi, raapiminen kun ei oikein innosta? Oman kokemuksen perusteella vaatii ainakin sisälämppärillä pidempään kuin puoli tuntia, mutta sehän on kyllä tehottomampi ja kärsii huonommasta suuntauksesta kuin auton oman ilmaistointikanavat.
Kohtuudella. En osaa sanoa miten jonkin ikiroudan kanssa on, mutta sen mitä työpäivän aikana ehti tulla, sen kyllä jaksoi. En juuri viime talvena autoa rapannut, muutaman kerran sai kyllä lapioida lunta kun sitä tuli määrissä. Yöt auto on katoksessa, joten siinä on muutenkin lasit sulana. Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 14 Syys 2017, 15:35

toukopouko kirjoitti:Onko muut 330e-kuskit käyneet hiljan päivittämässä softia? Oma kävi päivitettävänä viimeksi muistaakseni tammikuussa, ja nyt tällä viikolla uusiksi. Uutta softaa oli kuulemma melkein joka purkkiin. Ajossa en mitään ihmeitä ole kyllä huomannut, miten muut?

Sellaisen muuten huomasin, että ennen huoltoa mulla oli ajotietokoneen näkymänä aina tuo sähkörangea jäljellä, ja auto muisti asetuksen. Nyt se näyttää palaavan takaisin range bensalla -näkymään käynnistäessä. Oliko tälle olemassa joku asetus autossa, vai muuttuiko tuo toiminta tosiaan päivityksessa :o
Minun autoni on käynyt päivityksessä. Ainoa muutos jonka olen huomannut on se, että latausaikaa hävisi maksimipyynnöllä n tunti pois. Tämän taisivat raportoida myös muut. myös flektiin liittyvää muutosta on tullut. Joinain kertoina flekti on lataukseen laitettaessa lähtenyt käyntiin. Tätä ei vanhemmilla softilla tapahtunut.
Tuohon sähkörangen muutoksiin ei mielestäni ole tullut uutta. Ilmastointi päällä mulla on ennätykset tasan 30 kilsaa. yli ei mene. ei sitten millään. Tietenkin tuo latauksen nopeutuminen on pelkkää plussaa.

mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: 330e
ex: F30 320dA -12, e90 320d -08 pre-LCI

Re: 330e

Viesti Kirjoittaja mtk » 14 Syys 2017, 16:15

toukopouko kirjoitti: Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.
Onko lohkolämmittimen tarpeettomuuteen joku syy? Toki sen tarpeellisuudesta ylipäänsä voi olla montaa mieltä, mutta nimenomaan tämän auton suhteen?

Vastaa Viestiin