Sivu 5/20

Re: 330e

Lähetetty: 27 Helmi 2018, 22:25
Kirjoittaja juhanilax
Moro!

Tuli laitettu ensimmäinen hybridi ja valinnaksi tuli 330e. Nyt on autoa koettu kipakoilla talvipakkasilla ja heti heräsi kysymyksiä sähkön toimivuudesta talvella.

Eli auto on piuhassa ja sovellus näyttää, että akku 100% ja rangea 33km. kun istahan autoon ja lähen liikkeelle niin auton mittaristossa sähkön range näyttää --- vaikka autossa akkukin antaa 98%. Osaisittekohan auttaa, että mistä on kyse. ei anna laittaa Max edriveä päälle, kun sanoo, että "ei ole käytettävissä" kone kyllä vaihtaa ajossa aina välillä sähkölle, mutta rangeen ei tule muutosta auton lämmettyäkään.

mistäköhän johtuu, onko ominaisuus vai?

Re: 330e

Lähetetty: 27 Helmi 2018, 23:13
Kirjoittaja toukopouko
Se on ominaisuus. 330e:ssä ei ole akulle lämmitystä, ja jos akku on liian kylmä ei pelkkä sähköajo onnistu kuin maksimissaan tosi kevyellä kaasujalalla. Range näyttää -- ja mittaristossa palaa kolmio kun akku on kylmä.

Re: 330e

Lähetetty: 28 Helmi 2018, 18:06
Kirjoittaja juhanilax
toukopouko kirjoitti: 27 Helmi 2018, 23:13 Se on ominaisuus. 330e:ssä ei ole akulle lämmitystä, ja jos akku on liian kylmä ei pelkkä sähköajo onnistu kuin maksimissaan tosi kevyellä kaasujalalla. Range näyttää -- ja mittaristossa palaa kolmio kun akku on kylmä.
Kiitos vastauksesta!

kuinka ootte tätä sitten taklanneet nimenomaan talvisäillä? ja onko siinä joku pakkasraja joko tiedossa tai omakohtasella kokemuksella huomattu? jos laitan sovelluksesta ilmaston päälle ennenkuin lähden ajamaan niin lämmittääkö tämä myös akkua vai vain sisäilmaa?

Re: 330e

Lähetetty: 28 Helmi 2018, 18:18
Kirjoittaja toukopouko
Akussa ei siis ole lämpövastuksia, eli sitä ei suoraan voi lämmittää, vain välillisesti lataamalla tai purkamalla. Jonnekin -12c alle kun mennään tahtoo tuo aina lyödä polttiksen tulille käynnistyksestä, ellei edellisestä ajelusta ole vain vähän aikaa ja akku näin valmiiksi lämmin. Ei tuolle hirveästi ole tehtävissä kyllä omilla kikkailuilla...

Re: 330e

Lähetetty: 28 Helmi 2018, 18:19
Kirjoittaja lnaukkar
juhanilax kirjoitti: 28 Helmi 2018, 18:06 kuinka ootte tätä sitten taklanneet nimenomaan talvisäillä? ja onko siinä joku pakkasraja joko tiedossa tai omakohtasella kokemuksella huomattu? jos laitan sovelluksesta ilmaston päälle ennenkuin lähden ajamaan niin lämmittääkö tämä myös akkua vai vain sisäilmaa?
Ei ole akun lämmitystä. Esilämmitys lämmittää vain kabiinin. Akku lämpenee vain käyttämällä. Lataus ja esilämmitys auttaa siis hieman akun lämpötilaa, mutta vaikutus on vähäinen tai lähes olematon. Kaikki silti kotiin päin.

Lämmin autotalli auttaa. Paljon muuta ei voi tehdä.

Re: 330e

Lähetetty: 28 Helmi 2018, 18:58
Kirjoittaja Janisema
Laita/ajasta auto latautumaan 3,5h ennen lähtöä. Kun akku lataantuu niin myös akun lämpötila nousee - nopeammin käytettävissä pelkkä sähköajo.

Re: 330e

Lähetetty: 02 Maalis 2018, 18:01
Kirjoittaja mtk
toukopouko kirjoitti: 26 Joulu 2017, 21:26
Autotohtori kirjoitti:Mulla jarrut välillä aivan kuolleet nollakelissä. Kesällä eikä kunnon pakkasessa tätä ei koskaan ole. Tunne sama kuin olisi autopesulasta juuri tullut. Välillä pitää jopa kolme kertaa testijarruttaa, että normaali tunne polkimeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo samoin, mutta tosi harvoin. Todella kylmällä ainakin tekee tätä, minusta joskus kostealla kans. Jarrun painaminen ei tunnu tekevän mitään. Mutta tämä on mulle tapahtunut vain parinsadan metrin sisään käynnistyksestä. Koskaan kauemmas ajettua ei ole tätä tehnyt...
Itsellä ei tuota ongelmaa ole mutta melkein toivoisin että olisi - ainakin jos voisin antaa vaihdossa viime aikoina itselleni kovilla pakkasilla alkaneen aivot sulattavan jarrujen vinkumisen..

Re: 330e

Lähetetty: 05 Maalis 2018, 07:43
Kirjoittaja Jokerdef
mtk kirjoitti: 02 Maalis 2018, 18:01
toukopouko kirjoitti: 26 Joulu 2017, 21:26
Autotohtori kirjoitti:Mulla jarrut välillä aivan kuolleet nollakelissä. Kesällä eikä kunnon pakkasessa tätä ei koskaan ole. Tunne sama kuin olisi autopesulasta juuri tullut. Välillä pitää jopa kolme kertaa testijarruttaa, että normaali tunne polkimeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo samoin, mutta tosi harvoin. Todella kylmällä ainakin tekee tätä, minusta joskus kostealla kans. Jarrun painaminen ei tunnu tekevän mitään. Mutta tämä on mulle tapahtunut vain parinsadan metrin sisään käynnistyksestä. Koskaan kauemmas ajettua ei ole tätä tehnyt...
Itsellä ei tuota ongelmaa ole mutta melkein toivoisin että olisi - ainakin jos voisin antaa vaihdossa viime aikoina itselleni kovilla pakkasilla alkaneen aivot sulattavan jarrujen vinkumisen..
Ditto :mad:
Olen pannut merkille että noin 30min sen jälkeen kun ajan auton ulos parkkihallista (lämmin) tähän -20c pakkaseen niin vinkuminen alkaa. Ilmeisesti palojen seosmateriaali "jäätyy" tai kovettuu jotenkin. Jarrutustehossa en kyllä eroa ole huomannut.

Re: 330e

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 07:56
Kirjoittaja 314da
Eikös tuohon F3x jarrujen vinkumiseen auttanut kun vaihtaa tarvikejarrupalat:)

Re: 330e

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 08:03
Kirjoittaja toukopouko
Ajelin illalla akun tyhjäksi ja olin kotona noin 21:30. Akku oli määritelty latautumaan heti, ja aamulla auto esilämpiämään 7:30, jolloin lähdin töihin. Aamulla pakkasta oli auton mittarin mukaan katoksessa -17.5c, ja yllättäen akku oli tuon purkamisen ja lataamisen johdosta vielä aamulla niin lämmin että työmatkan pystyi ajamaan sähköllä. Aika harvinaista herkkua näissä pakkasissa :). Edelleen pistää miettimään että ei tuo akku varmaan montaa kymmentä wattia olisi sisäänsä lämmitysvastuksina tarvinut että sen saisi pidettyä aina seinäänkytkettynä käyttölämpöisenä, vähän väärästä paikasta on säästetty kyllä.

Mulla ei muuten jarrut ole vikisseet juuri ollenkaan, mittarissa nyt 35tkm ja risat.

Re: 330e

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 14:53
Kirjoittaja Jokerdef
toukopouko kirjoitti: 06 Maalis 2018, 08:03 Ajelin illalla akun tyhjäksi ja olin kotona noin 21:30. Akku oli määritelty latautumaan heti, ja aamulla auto esilämpiämään 7:30, jolloin lähdin töihin. Aamulla pakkasta oli auton mittarin mukaan katoksessa -17.5c, ja yllättäen akku oli tuon purkamisen ja lataamisen johdosta vielä aamulla niin lämmin että työmatkan pystyi ajamaan sähköllä. Aika harvinaista herkkua näissä pakkasissa :). Edelleen pistää miettimään että ei tuo akku varmaan montaa kymmentä wattia olisi sisäänsä lämmitysvastuksina tarvinut että sen saisi pidettyä aina seinäänkytkettynä käyttölämpöisenä, vähän väärästä paikasta on säästetty kyllä.

Mulla ei muuten jarrut ole vikisseet juuri ollenkaan, mittarissa nyt 35tkm ja risat.
Nyt tuo vinkuminen loistaa poissaolollaan kun pakkanen taittunut jälleen. Ja ei muuten ole vikinää vaan korvia riipivää vinkunaa.
Jos tuo vielä palaa niin täytynee niitä tarvikejarrupaloja tutkailla...

Täällä pystynyt tuon parkkihallin ansiosta ajamaan akulla kovimmissakin pakkasissa. Akkukotelo lienee suhteellisen hyvin paketoitu koska akku pysyy toimintakuntoisena vaikka seisookin ulkona työpäivän. Siinä mielessä ei tosiaan kummoista lämmitintä varmasti vaatisi. Liekö sitten tilanpuutteesta kyse. Nykyinen F30 kori kyllä pakattu varsin täyteen tässä 330e versiossa. Ehkä uusi G20 tuo tähän muutosta.

Re: 330e

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 14:56
Kirjoittaja toukopouko
Jokerdef kirjoitti: 06 Maalis 2018, 14:53Liekö sitten tilanpuutteesta kyse. Nykyinen F30 kori kyllä pakattu varsin täyteen tässä 330e versiossa. Ehkä uusi G20 tuo tähän muutosta.
En usko että tuo tilasta on kiinni. Eiköhän sinne kennojen väliin olisi ollut asennettavissa lämpökaapelia tai kalvoa jopa koteloa muokkaamatta, puhumattakaan että sitä olisi jonku millin kasvattanut. Ei nuo lämmityselementit vie tilaa nimeksikään.

Re: 330e

Lähetetty: 09 Maalis 2018, 22:51
Kirjoittaja juhanilax
Kokemuksia latauslaitteista ja sen asennuksista?

Re: 330e

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 09:03
Kirjoittaja Mattihent
Nopealla googlauksella ja ketjun läpilukemisella en löytänyt tietoa, onko niin että 330e mallia saa vaan takavetoisena?

Re: 330e

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 09:22
Kirjoittaja Huivei
Mattihent kirjoitti: 10 Maalis 2018, 09:03 Nopealla googlauksella ja ketjun läpilukemisella en löytänyt tietoa, onko niin että 330e mallia saa vaan takavetoisena?
Joo, vain takavetoisena

Re: 330e

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 23:11
Kirjoittaja alpo77
Mitä porukalla näyttää rangea kun on ladannut akun täyteen?Mulla ei ole kertaakaan näyttänyt yli 21 kilometriä ja käytännössä sähköllä ajettu matka on ollut maksimissaan jotain 15-17km luokkaa.,käytin autoa takuuhuollossakin mutta väittivät kaiken olevan kunnossa..

Re: 330e

Lähetetty: 11 Maalis 2018, 13:37
Kirjoittaja Janisema
alpo77 kirjoitti: 10 Maalis 2018, 23:11 Mitä porukalla näyttää rangea kun on ladannut akun täyteen?Mulla ei ole kertaakaan näyttänyt yli 21 kilometriä ja käytännössä sähköllä ajettu matka on ollut maksimissaan jotain 15-17km luokkaa.,käytin autoa takuuhuollossakin mutta väittivät kaiken olevan kunnossa..
Täysin normaalia, ajat todennäköisesti pelkästään nykivää kaupunkiajoa, autohan pyrkii ennustamaan oikean ajomäärän. Ajeleppa tasaista 60km/h taajamaa sähköllä niin saat rangen kasvamaan 27-32km asti.

Sitten tähän kaikkeen vaikuttaa vielä pakkanen.

Sähköajomäärä, kuten kokonaiskilometrimääräkin, on vain pelkkä ennuste. Näin se on aina ollut autoissa.

Re: 330e

Lähetetty: 11 Maalis 2018, 19:30
Kirjoittaja JP X-Driver
Sama Range-kokemus myös X5:n kanssa. Kovilla pakkasilla Range tippui noin 18 kilometriin. Nyt kun nollakelit palasivat, palautui Range jo 25 kilometriin. Ja ylöspäin näyttää edelleen kiipeävän.

Käytin minäkin autoani tämän vuoksi huollossa. Ei löytynyt mitään vikaa tai muuta huomautettavaa. Kiitos vain Tampereen Autokeskuksen henkilökunnalle jälleen kerran erittäin hyvästä palvelusta!

Re: 330e

Lähetetty: 22 Maalis 2018, 11:16
Kirjoittaja sfifg
Moikka moi, tuli laitettua viimeinkin 330e ja en ole löytänyt mistään informaatiota onko auton mukana tuleva laturi säänkestävä? Varmaankin itse autoon tuleva töpseli, mites se musta mötikkä?

Re: 330e

Lähetetty: 22 Maalis 2018, 12:15
Kirjoittaja toukopouko
sfifg kirjoitti: 22 Maalis 2018, 11:16 Moikka moi, tuli laitettua viimeinkin 330e ja en ole löytänyt mistään informaatiota onko auton mukana tuleva laturi säänkestävä? Varmaankin itse autoon tuleva töpseli, mites se musta mötikkä?
On se.

Eikai tuommoista saisi varmaan myydäkään sisäkäyttöön tarkoitettuna :). Oma morkula on uinut ties missä rapakoissa ja hyvin pelaa.