330e kulutus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Paljonko 330e käytännössä kuluttaa esim. pidemmällä matkalla tai muutaman tuhannen kilometrin käytön perusteella? Vaihtelee varmastikin paljon latausten määrästä riippuen, mutta kokemukset kiinnostaisivat
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Omassa on viimeisen 1900 km:n kulutus 4,0 sisältäen 2 kappaletta 600km:n maantiesiivua Rukalle ja takaisin.
Nuo maantieajot remoten perusteella meni kulutuksella 4,9 ja 5,5.Molemmissa lähtöpäissä akku täynnä. Enkä todellakaan aja hissutellen.
Viimeisen tripin nollauksen jälkeen on myös ollut aika kylmä ja max edrive- asetus ei aina käytettävissä joten sekin nostanee tuota kulutusta
Käytännössä lataan akun joka ajon jälkeen täyteen, eli lähdöt tapahtuu teoriassa aina maksimilatauksella.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Minulla on pitkän ajan (useampi kuukausi, en muista tarkkaan milloin nollasin) keskiarvo 2,9 l/100 km (+15,5kWh/100km). Mukana on joitakin pidempiä siivuja, mutta käyttö pääosin pääkaupunkiseudulla. Arkiajossa kulutus asettuu alle 2 litran, talvella lähelle kolmea johtuen heikommasta akun varauskyvystä ja lisääntyneestä lämmitystarpeesta.

Jos lataamaan ei pääse ja ajaa sport-asetuksilla pitkää matkaa (kuten kesällä kun kävimme Ruotsin, Saksan, Ranskan ja Sveitsin-automatkalla), kulutus nousee 5-7 litran kieppeille.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

ssalmela kirjoitti:
Jos lataamaan ei pääse ja ajaa sport-asetuksilla pitkää matkaa (kuten kesällä kun kävimme Ruotsin, Saksan, Ranskan ja Sveitsin-automatkalla), kulutus nousee 5-7 litran kieppeille.
Sama kokemus. Oma latausasema oli poissa pelistä melkein kuukauden ja tuona aikana kulutus 6,4l/100km noin 1000 km ajolla melkein pelkästään PK-seudulla. Pari latausta yhteensä tuona aikana. Tuolla kulutuksella pieni tankki alkoi jo harmittamaan. Samoin yleisten latauspaikkojen saatavuus. Käytännössä latasin kerran tai pari lentokentällä (jossa paikat nykyään aina täynnä), stockalla väärät töpselit, ...
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Auto heinäkuussa tuli käyttöön, noin 20 tkm mittarissa. Monipuolista ajoa, työpäivisin noin 100km yhteensä ja lataan vain kotona. Keskimääräinen bensan kulutus nyt koko 20 000 km ajalta 4,6 l / 100 km.

Auton kokoon ja tehoon nähden mielestäni hyvä lukema vaikka bensan säästö ei ollut ykkössyy auton hankkimiseen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

Autotohtori kirjoitti:Auto heinäkuussa tuli käyttöön, noin 20 tkm mittarissa. Monipuolista ajoa, työpäivisin noin 100km yhteensä ja lataan vain kotona. Keskimääräinen bensan kulutus nyt koko 20 000 km ajalta 4,6 l / 100 km.

Auton kokoon ja tehoon nähden mielestäni hyvä lukema vaikka bensan säästö ei ollut ykkössyy auton hankkimiseen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Samaa mieltä. Hankala löytää yhtä tehokasta ja samaan aikaan ympäristöystävällistä vaihtoehtoa. Lataaminen ei ole vaiva kun latausasema löytyy. Jos käyttäisin pikkulaturia ja joutuisin etsimään ja palauttamaan piuhan takakonttiin joka kerta erikseen ajaisin todennäköisesti pelkällä bensalla :blush:
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

paljonko menee sähköä per akun lataus, tyhjästä täyteen?
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

japi2010 kirjoitti:paljonko menee sähköä per akun lataus, tyhjästä täyteen?
Aika tarkkaan 7 kWh näyttää tyhjän akun täyteen lataaminen ottavan halvan energiamittarin mukaan. Bensan kulutuksesta ei vielä tarpeeksi dataa.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

ok. voisko ajatella että täydellä akulla ajaa 25km? jos näin niin 7kwh x 0,12e/kwh=0,84e. näin ollen teoreettinen rahan kulutus olisi 3,36e/100km. bensavehkeellä jos kulutus 7 litraa olisi vastaava lukema (1,5e/l) 10,5e/100km. dieselillä jos kulutus 5,5 litraa(1,3e/l) pussi kaevenisi 7,15e/100km. aika iso ero teoreettisesti sähkön eduksi...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Niin olettaen että sähköllä mennään koko ajan. Ja näinhän se ei todellakaan kaikilla ole.

Ja mun diesel menee 4l päällä matkaa, noin 5l kaikki mukaan lukien (Helsinki). Eli vähän yläkanttiin on laskelma. Mutta noin laskemalla saa tietty sen lopputuloksen mitä haki. [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

japi2010 kirjoitti:ok. voisko ajatella että täydellä akulla ajaa 25km? jos näin niin 7kwh x 0,12e/kwh=0,84e. näin ollen teoreettinen rahan kulutus olisi 3,36e/100km. bensavehkeellä jos kulutus 7 litraa olisi vastaava lukema (1,5e/l) 10,5e/100km. dieselillä jos kulutus 5,5 litraa(1,3e/l) pussi kaevenisi 7,15e/100km. aika iso ero teoreettisesti sähkön eduksi...
Luvut on mun mielestä ihanrealistisia, mutta sähkö on aika kallista, eikös 0,06 e olisi lähempänä totuutta?


Sent from my iPhone using Tapatalk
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

sähkön hinta siirtoineen on n.12 centtiä. tai jos saat jostain siirtoineen 6 centtiin, niin kerro heti - tarjoan lounaan! :)
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

Auton kulutus tosiaan riippuu aika paljon siitä, kuinka paljon ylitse tuon n. 25-28km rangen näin talvella ajaa ja mitä ajaessa tekee.

Omassa ajossa pitkänmatkan päivinä (220km/pv) keskikulutus on 5,5l/100km, lataus vain lähdössä ja akun varausta tehdään moottoritiellä ajossa ennen määränpäätä varmistaen, että n. 30% on jäljellä esilämmitystä varten.

Lyhyessä ajossa n. 28km matkoilla (töistä kotiin kauppojen yms. kautta) kulutus on ollut noin 1-2l/100km ja siitä aina ylöspäin, riippuen kuinka lähelle 100km suoritetta ajan.

Tyhjällä akulla lähdettäessä kulutus on ollut karkeasti 6,5l/100km ja vastaavasti akun lataaminen ajossa nostaakin kulutuksen jopa 11-12l/100km asti, mutta siinäkin riippuu täysin kuinka tyhjästä ja kuinka täyteen lataa. Eli ladata kannattaa, mutta seinästä.

Paras hyöty tulee, kun ajan puhdasta kotikylän työmatkasuoritetta 12km töihin, jossa saan tolpasta ladattua akun työpäivän aikana, jolloin pääsee helposti takaisin ja myös esilämmitettyä auton. Tällöin kulutus tietysti on nolla ja sähkönhinta kotilatauksessa ainoa kulu liikkumisen osalta.

Sähkönkäytön osalta en ajossa säästele mitään, peppu, ratti, yms. lämmittimet laulaa yhdessä Harmanien kanssa watteja kabiiniin ja range hupenee ihan silmissä, joten jos mukavuudesta alkaisi tinkiä niin varmaan pääsisi muutamia desilitroja vähemmällä, mutta olemalla eco-puristi en olisi perille päästessä varmaan yhtä onnellinen kuin nyt. :)
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

salmol kirjoitti:Niin olettaen että sähköllä mennään koko ajan. Ja näinhän se ei todellakaan kaikilla ole.

Ja mun diesel menee 4l päällä matkaa, noin 5l kaikki mukaan lukien (Helsinki). Eli vähän yläkanttiin on laskelma. Mutta noin laskemalla saa tietty sen lopputuloksen mitä haki. [emoji23]
Kai se tuosta tasoittuu, kun laskee sen dieselin oman veron mukaan laskutoimitukseen? Toki jättämällä sen laskematta saa sen lopputuloksen mitä sillä kertaa hakee :mus:
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Vaikkei suoraan aloittajan kysymykseen vastaakaan, niin toteanpa tähän että ensimmäisen 14tkm kulutus on keskimäärin 3.52l/100km. Ajoista karvan alle puolet on ajettu sähköllä (connectedDriven mukaan), ja pidempiä reissuja on tuolle välille sattunut vain pari.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
GranC
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 19:33
Auto: F11 520dA M-sport
Yamaha R1 ratalelu

Kaveri on ajanut luovutuksen jälkeen noin 4000km. Kuulemma prioriteetti ei ole ollut niinkään ecopro ajelu vaan kaveri on nauttinut enemmänkin sähkön + polttomoottorin tehoista. Keskikulutus 6,7 l/100km.
Avatar
MPK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2016, 12:11
Auto: F30 330e M Sport

Mulla on nyt mittarissa n. 9000 km, keskinopeus karvan yli 50 km/h, keskikulutus 7,0 l/100 km.
Päivittäinen edestakainen työmatka (8 km) sähköllä ja valtaosa ajosta moottoritiellä.
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

MPK kirjoitti:Mulla on nyt mittarissa n. 9000 km, keskinopeus karvan yli 50 km/h, keskikulutus 7,0 l/100 km.
Päivittäinen edestakainen työmatka (8 km) sähköllä ja valtaosa ajosta moottoritiellä.
:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
jamaolti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Tammi 2017, 23:31
Auto: 330e
Paikkakunta: Kuopio

Minulla on vajaaseen 4 kuukauteen tullut kilometrejä mittariin 8500 edestä. Keskikulutus on 3,1 l/100 km. Ajan pääsääntöisesti töihin 21 km sähköllä. Lämpötilan ollessa nollassa, pääsen juuri töihin täydellä latauksella. Kun pakkasta 10 astetta, matkasta pitää ajaa 3-4 km bensalla. Akusto kun tekee lämmön autoon. Kaikista ajoista olen päässyt 57 % sähköllä. Käytössäni on kotona ja työpaikalla aurinkosähköjärjestelmät, jonka tuottamaa energiaa on tarkoitus käyttää keväästä syksyyn hyödyksi auton akuston lataamiseen. Omalla ajo profililla uskon pääseväni kevästä syksyyn alle 2 l/100 km kulutukseen. Tarvittaessa on hyvä hyödyntää auton yhteiskäytön voimavaroja. Paluuta vanhaan ei ole. Sähkö on tästä autosta lähtien aina tulevaisuudessa mukana autoissani.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Meneekö kiihdytys myös sähköllä? Tällöin ajotapa on aika rauhallinen?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Vastaa Viestiin