Milloin on tullut softapäivitys, oma otettu käyttöön 7/2016, huollossa kävi 4/2017, eikä ollut mitään päivityksiä tarjolla (käyttivät sanaa tehdasaktioita tms... ei saatavilla).toukopouko kirjoitti:Omaani päivitettiin softat, samalla toki asioita nollautui. Hakiessani auton huollosta olin toiveikas että päivitys olisi parantanut rangea, kun auto ehdotteli 30km rangea talvipakkasilla. Innostus laantui äkkiä, kun ihan yhtä kauas se käytännössä sitten pääsi :(ssalmela kirjoitti:Olosuhteet lienee optimaaliset, mutta ei tuo 2015 vuoden 330e koskaan ole luvannut 34 km enempää. Aika yllätys tämän uuden ennuste...
330e kulutus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Ilmeisesti ne on tullu ~7/2016, kun oma auto on valmistunut 5/2016 ja oliko se nyt tammikuussa kun sitä päiviteltiin.Autotohtori kirjoitti:Milloin on tullut softapäivitys, oma otettu käyttöön 7/2016, huollossa kävi 4/2017, eikä ollut mitään päivityksiä tarjolla (käyttivät sanaa tehdasaktioita tms... ei saatavilla).
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Eiköhän se laske sen rangen ihan samalla tapaa kuin bensa-rangenkin, eli sen aiemman ajon kulutuksen perusteella (luulen).terhog kirjoitti:Moro, miten ootte saaneet tollasia "range" lukuja , koska mä en ole vielä tänä keväänä etelä Espoossa saanut kuin parhaimmillaan 28 km, onko jotain pielessä ja miten auto oikein kalkuloi tota matkaa ??
t:Terho
Ajelen enimmäkseen moottoritietä työmatkaa, ja nytkin oli aamulla 23km range tarjolla autoa käynnistäessä. Ajelin vakkari päällä 106kmh tuon 20km tänne työpaikalle, ja 3km näytti jäljellä olevaksi rangeksi kun auton pistin parkkiin. Vaikuttaisi siis kalibroituneen juuri tämänlaiseen ajoon tuo lukema.
Tosiaan kun auton softat päivitettiin ja nollattiin, pomppasi tuo range aika lailla korkeammaksi - mutta ei se silti yhtään pidemmälle kulkenut. Ilmeisesti se historia-kulutustieto vaan poistui, joten auto arvioi etäisyyden jonkin keskikulutuksen perusteella tms?
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Omien kokemusteni mukaan range lasketaan juuri näin, eli mikä oli kulutus viime kerrralla tai esim. viimeisen ajetun 5 km matkana tms...toukopouko kirjoitti:Eiköhän se laske sen rangen ihan samalla tapaa kuin bensa-rangenkin, eli sen aiemman ajon kulutuksen perusteella (luulen).terhog kirjoitti:Moro, miten ootte saaneet tollasia "range" lukuja , koska mä en ole vielä tänä keväänä etelä Espoossa saanut kuin parhaimmillaan 28 km, onko jotain pielessä ja miten auto oikein kalkuloi tota matkaa ??
t:Terho
Ajelen enimmäkseen moottoritietä työmatkaa, ja nytkin oli aamulla 23km range tarjolla autoa käynnistäessä. Ajelin vakkari päällä 106kmh tuon 20km tänne työpaikalle, ja 3km näytti jäljellä olevaksi rangeksi kun auton pistin parkkiin. Vaikuttaisi siis kalibroituneen juuri tämänlaiseen ajoon tuo lukema.
Tosiaan kun auton softat päivitettiin ja nollattiin, pomppasi tuo range aika lailla korkeammaksi - mutta ei se silti yhtään pidemmälle kulkenut. Ilmeisesti se historia-kulutustieto vaan poistui, joten auto arvioi etäisyyden jonkin keskikulutuksen perusteella tms?
Teslan sivulta pisti silmään uusi vakiovaruste, toimiikohan Bemarin kanssa?
Antaa virtaa 11kW. Wall Connector antaa enemmän vain jos on 32A sulakkeet, ja harvalla on kun yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Mukavampi asentaa voimavirtapistorasiat talliin sisään ja toinen ulkoseinälle, kuin monta Wallboxia. Piuha takakonttiin ja ladata voi minkä vaan voimavirtapistorasian äärellä, toisin kuin seinään asennettujen boksien kanssa.
Antaa virtaa 11kW. Wall Connector antaa enemmän vain jos on 32A sulakkeet, ja harvalla on kun yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Mukavampi asentaa voimavirtapistorasiat talliin sisään ja toinen ulkoseinälle, kuin monta Wallboxia. Piuha takakonttiin ja ladata voi minkä vaan voimavirtapistorasian äärellä, toisin kuin seinään asennettujen boksien kanssa.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Nyt meni ensimmäisen kerran yli neljä tuhatta kilsaa tankillisella
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Ei mitään hyötyä näiden bemarin ladattavien hybridien kanssa (esim. 330e, 530e ja X5 40e), koska laturi ottaa sisään maksimissaan 16A yhdestä vaiheesta eli suunnilleen 3.7 kWh.Wonderi kirjoitti:Teslan sivulta pisti silmään uusi vakiovaruste, toimiikohan Bemarin kanssa?
Antaa virtaa 11kW. Wall Connector antaa enemmän vain jos on 32A sulakkeet, ja harvalla on kun yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Mukavampi asentaa voimavirtapistorasiat talliin sisään ja toinen ulkoseinälle, kuin monta Wallboxia. Piuha takakonttiin ja ladata voi minkä vaan voimavirtapistorasian äärellä, toisin kuin seinään asennettujen boksien kanssa.
Onneksi olkoon, aika hätkähdyttävä saavutus . Onko sulla tiedossa keskinopeus?ssalmela kirjoitti:Nyt meni ensimmäisen kerran yli neljä tuhatta kilsaa tankillisella
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Mulla on enkka 1746km, sen verta tiheästi tulee tollasia siirtymiä joita ei pelkällä sähöllä pääse :(. About saman verran näkyy olevan kilometrejä molemmilla, reilu 28tkm mulla, ja 3,43l/100km koko matkan kulutus.ssalmela kirjoitti:Nyt meni ensimmäisen kerran yli neljä tuhatta kilsaa tankillisella
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Kyllä tuon pitäisi kuitenkin toimia, mutta tehoa saa tosiaan vain 1x16A eli 3,7 kWh. Tehokkaampi ja turvallisempi kuitenkin kuin suko-pistokkeen kautta, josta ei saa ottaa kuin 8A virtaa.lnaukkar kirjoitti:Ei mitään hyötyä näiden bemarin ladattavien hybridien kanssa (esim. 330e, 530e ja X5 40e), koska laturi ottaa sisään maksimissaan 16A yhdestä vaiheesta eli suunnilleen 3.7 kWh.Wonderi kirjoitti:Teslan sivulta pisti silmään uusi vakiovaruste, toimiikohan Bemarin kanssa?
Antaa virtaa 11kW. Wall Connector antaa enemmän vain jos on 32A sulakkeet, ja harvalla on kun yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Mukavampi asentaa voimavirtapistorasiat talliin sisään ja toinen ulkoseinälle, kuin monta Wallboxia. Piuha takakonttiin ja ladata voi minkä vaan voimavirtapistorasian äärellä, toisin kuin seinään asennettujen boksien kanssa.
En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.Wonderi kirjoitti:En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Minä taas olen ymmärtänyt että se kestää sen 16A, mutta ei välttämättä ikuisesti - jos töpseliä irroitetaan ja kytketään jatkuvasti. Se siis löystyisi käytössä ja sen myötä tulisi ongelmia?Huivei kirjoitti:Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.
Näissä vehkeissä virrat on jotain ihan eriä, ja ongelmat taitaa johtua enempi niiden akkujen ja laturien puutteista, kuin töpselistä otetuista virroista. Varmaan jollaintapaa relevantti asia kuitenkin tuon vakuutuskäytännön osalta, joskin noi kevytkulkineet on usein halpaa kiinanromua, jota autovehkeet taas harvemmin.Huivei kirjoitti: Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Höpsis, kyllä se 16A sulakkeen takana olevat laitteet kestää sitä 16A maksimivirtaa ihan ilman mitään käyttölimittejä, se mitä sen piuhan toisessa päässä on ei ole mitään merkitystä. Tuo sähköpyörän aiheuttama tulipalo ei liittynyt latausvirtaan vaan akun kuumeniseen ja sen räjähdykseen. Laturi määrittelee käytettävän virran ei pistorasia.Huivei kirjoitti:Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.Wonderi kirjoitti:En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
16A suko pistoke kestää 16A maksimivirran, mutta ei pitkäaikaisesti. Seuraava ote TUKESin dokumenteista:Anssi79 kirjoitti:Höpsis, kyllä se 16A sulakkeen takana olevat laitteet kestää sitä 16A maksimivirtaa ihan ilman mitään käyttölimittejä, se mitä sen piuhan toisessa päässä on ei ole mitään merkitystä. Tuo sähköpyörän aiheuttama tulipalo ei liittynyt latausvirtaan vaan akun kuumeniseen ja sen räjähdykseen. Laturi määrittelee käytettävän virran ei pistorasia.Huivei kirjoitti:Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.Wonderi kirjoitti:En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
"Täyssähköautojen ja pistokehybridien lataamiseen tulee ensisijaisesti käyttää sähköajoneuvoille erityisesti tarkoitettuja latausasemia. Kotitalouspistorasioita, autolämmityspistorasioita ja -koteloita voidaan käyttää sähköajoneuvojen lataamiseen, jos latausvirta rajoitetaan 8 A:iin. Kokemus on osoittanut, että normaali kotitalouspistorasia ja -pistotulppa eivät varmuudella kestä pitkäaikaisesti suurempaa virtaa. Liitäntäjohdossa olevaa ohjaus- ja suojalaiteyksikköä ei saa jättää roikkumaan kaapelinsa varaan, vaan se on tuettava esim. ripustuskoukulla. Olemassa olevien asennusten soveltuvuus on syytä tarkistuttaa ennen latauskäyttöä ja latauslaitteita on huollettava säännöllisesti, koska ne ovat jatkuvasti alttiina kulumiselle ja likaantumiselle."
En kyllä itse ostaisi ulkomailta johtoja, joilla suko liittimen kautta saa suuremman virran. Tulipalo ei ole tuon arvoinen, varsinkin kun todennäköisesti vakuutuskaan ei korvaa
Se pitää paikkaansa, että tuo tulipalo ei liittynyt latausvirran suuruuteen. Latauksesta johtuva tulipalo on kuitenkin aina iso uutinen ja tutkitaan tarkoin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Näkisin että kun minulla kuluttajana on 16A sulakkeella varustettu pistoke autokatoksessa, ja siihen EU-alueelta riittävin hyväksyntämerkinnöin verrattain tunnetulta myyjältä ostettu laturi, ei ole syytä miksi vakuutus ei mahdollista paloa korvaisi. Vastaanhan voi mutuilla, mutta se on vaan mutua.Huivei kirjoitti: En kyllä itse ostaisi ulkomailta johtoja, joilla suko liittimen kautta saa suuremman virran. Tulipalo ei ole tuon arvoinen, varsinkin kun todennäköisesti vakuutuskaan ei korvaa
Olen kyllä harkinnut pistotulpan poistamista laturista, ja syöttöjohdon kytkemistä kiinteästi pistorasian sisässä oleviin jatkoliittimiin - mutta kun tuo on tuossa jatkuvasti kytkettynä, eikä sitä irrotella ~koskaan, ei tuo pistoke tuossa rasitu minnekään. Syy miksi voisin tuon operaation tehdä on se, että samalla tuo muuttuisi vaikeammin varastettavaksi
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Tuntikausiahan se Defakin lämmittää, sillä ei ole mitään merkitystä onko virta päällä kaksi vai kymmenen tuntia. Tuo Tukesin teksti on ihan suoraan EU-direktiivistä joka on todennäköisesti latauslaitelobbareiden keksimää.
Taitaa mennä niin päin, että tuo sinun arvelu on mutuilua.toukopouko kirjoitti:Näkisin että kun minulla kuluttajana on 16A sulakkeella varustettu pistoke autokatoksessa, ja siihen EU-alueelta riittävin hyväksyntämerkinnöin verrattain tunnetulta myyjältä ostettu laturi, ei ole syytä miksi vakuutus ei mahdollista paloa korvaisi. Vastaanhan voi mutuilla, mutta se on vaan mutua.Huivei kirjoitti: En kyllä itse ostaisi ulkomailta johtoja, joilla suko liittimen kautta saa suuremman virran. Tulipalo ei ole tuon arvoinen, varsinkin kun todennäköisesti vakuutuskaan ei korvaa
Jokainen tekee päätöksensä itse, mutta tulipaloriskin kanssa en itse ala kikkailemaan jos ei ole pakko. Itse asennutin voimavirtapistokkeen autoa varten ja siihen voi sitten kytkeä esimerkiksi tämän: https://shop.mobilityhouse.com/de_en/mo ... meter.html
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Kyllä se kuluttajansuojalaki lähtee yleensä niistä lähtökohdista mitä kuluttaja voi ottaa huomioon esim. hankintapäätöksiä tehdessään. Mulla kuitenkin on 16A rasia joka on rakentaessa 10v sitten asennettu, ja olen siihen ostanut isolta eurooppalaiselta kauppiaalta 16A laturin joka töpseliin passaa. Näkisin että jos tästä kombinaatiosta jotain ongelmia seuraa, esim. vakuutuksen osalta, niin ne eivät ole minun ongelmiani. Kuluttajana voin olettaa noiden vehkeiden pelaavan yhteen niinkuin niiden kuuluukin. Ja niinhän ne pelaakin.Huivei kirjoitti:Taitaa mennä niin päin, että tuo sinun arvelu on mutuilua.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta