Ja vielä kun ottaa huomioon, että 330d maksaa about 10 ke enemmän eli esim. neljälle vuodelle jaettuna + 2,5 ke per vuosi.[Zei-M-Zei] kirjoitti:Moikka,
Laskeskelin tuossa vähän suuntaa antavia kulutuksia, joihin toki vaikuttaa latauskäyttäytyminen.
Nyt on 330e:lä menty 32500km/10kk (josta sähköllä 11005km, joten polttomoottorille jää ~21500km)
Laskennassa käytetty kulutus 7l/100km bensiiniä (á 1.45€/l), ja 20kWh/100km sähköä (0,10€/kWh)
(tarkoituksella sähkön määrä ja bensiinin kulutus vähän yläkanttiin).
Bensiinin määrä/hinta ajetulla matkalla ~1505l =~ 2180€
Sähkön määrä/hinta ajetulla matkalla ~ 2200kWh = 220€
joten polttoaineisiin 32500km:llä n. 2400€
Hypoteettinen vertailukohta vaikka 330d, jotta saadaan suorituskykyarot edes lähelle toisiaan (aikaisemmin allekirjoittaneella oli F30 320d, jolla omassa ajossa meni 5.4l/100km ja vaimolla vastaava lukema oli 4.5l/100km)
Hypoteettisessä laskennassa käytetty kulutus 5.5l/100km, dieselin hinta keskimäärin n. 0,13€ halvempaa kuin bensiini, joten käyetetään 1.32€/l)
Dieselin määrä ajetulla matkalla (32500km) ~ 1790l =~ 2360€
Dieselin käyttövoima vero +~400€/vuosi, eli tuon laskutoimituksen mukaan oman kaasujalan ja latauskäyttäytymisen mukaan 330e:llä kestänee mennä liki 40tkm/vuosi, jotta laskuissa huomioon otetut kustannukset menisivät suunnilleen tasoihin bensiini vs. diesel.
Toki ylläoleva laskenta on teoreettista, koska sähköllä ei pääse kerrallaan kuin se 25-30km (kesällä jopa ~33km), mutta tankillisella bensaa (~35l) on menty tällä hetkellä lyhimmillään karvan verran yli 700km ja pisimmillään 1850km.
330e kulutus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Miten latailette kotona näitä hybridejä? BMW:n huoltoneuvoja meinasi että vie 8h aikaa ladata normaali pistorasiasta tyhjä akku täyteen. Latauslaitteet ovat tietysti nopeampia, mutta en ole varma kannattaako sitä investoida omassa käytössä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Mukana tulevalla peruslaturilla kestää 3h 20 min ladata tyhjästä täyteen. Edellyttää, että pistorasia on "uudehko". Jossain yli 20 v. rakennuksissa pistorasiaan vedetyt johdot voi kuulemma kuumeta, ja latausnopeutta pitää autosta laskea, jolloin kestää noin 4,5 h.///Marko kirjoitti:Miten latailette kotona näitä hybridejä? BMW:n huoltoneuvoja meinasi että vie 8h aikaa ladata normaali pistorasiasta tyhjä akku täyteen. Latauslaitteet ovat tietysti nopeampia, mutta en ole varma kannattaako sitä investoida omassa käytössä.
Erikseen asennettavasta laturista ilmeisesti se hyöty, että virtaa sitä kautta enemmän, jolloin preconditioning-kabiinilämmitys ei laske akun varausta niin paljon kuin peruslaturi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Eilisen tankkauksen kohdalla mittarissa oli 17697km josta auton mukaan 8625km ajettu sähköllä - liki puolet siis. Tankkauksista laskettu kulutus on 3,39l/100km koko matkalle. Sähkölatauksista ei ole kirjanpitoa :(.
Lataan auton yöllä kotona, ja päivällä töissä. Joskus lataan töissä kahdestikin, auto ehtii sopivasti lounasaikaan latautua, ja lounaan jälkeenhän se voi tarvia uutta latausta
Lataan auton yöllä kotona, ja päivällä töissä. Joskus lataan töissä kahdestikin, auto ehtii sopivasti lounasaikaan latautua, ja lounaan jälkeenhän se voi tarvia uutta latausta
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Minä pärjäsin lähes vuoden sillä auton mukana tulevalla max. 12 A laturilla ihan mainiosti, mutta tiedostin että puolipakko semmoinen latausasema on jossain vaiheessa hankkia ja tilasin nyt Wallboxit tuon kabiinilämmitysedun ja pienen latausnopeuden kasvun lisäksi jo senkin takia että saadaan kaapelit vähän järkevämmin talon edustalla hallintaan kun pitää jatkossa kahta autoa ladata.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Mihin wallboxiin päädyit, onko antaa vinkkejä? 530e käyttöön mietin lataushommia.ssalmela kirjoitti:Minä pärjäsin lähes vuoden sillä auton mukana tulevalla max. 12 A laturilla ihan mainiosti, mutta tiedostin että puolipakko semmoinen latausasema on jossain vaiheessa hankkia ja tilasin nyt Wallboxit tuon kabiinilämmitysedun ja pienen latausnopeuden kasvun lisäksi jo senkin takia että saadaan kaapelit vähän järkevämmin talon edustalla hallintaan kun pitää jatkossa kahta autoa ladata.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Otin BMW i Wallboxin uudemman perusmallin (osanumero 61 90 2 412 818). Wallbox Connectia ei vielä ole saatavilla enkä usko tarvitsevani sen lisäominaisuuksia kuten Wifiä ja Appia.lnaukkar kirjoitti:Mihin wallboxiin päädyit, onko antaa vinkkejä? 530e käyttöön mietin lataushommia.
Pienen selvittelyn perusteella tämä on tonnin hinnallaan ihan markkinoiden halvimpia kolmivaihelataus-asemia ja ainakin omasta mielestäni poikkeuksellisen hyvän näköinen. DIP-kytkimillä virran määrä säädettävissä 10/13/16/20/25/32 A, voidaan kytkeä niin yhteen kuin kolmeenkin vaiheeseen, sisältää vikavirtasuojan ja IP54 suojaus joten voi laittaa taivasalle. Nähdäkseni kaikki mitä tarvitsen.
- Liitteet
-
- Näyttökuva 2017-03-29 kello 18.38.02.png (279.48 KiB) Katsottu 16756 kertaa
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Moi,
///Marko noita Wallboxeja saa esim Wetteriltä
Minulla on kaksi vanhempaa mallia olevaa Wallbox Pro:ta, toinen tallissa ja toinen katoksessa, ne maksoi tarjouksessa viime kesänä noin 1100 €/kpl normaalihinnan ollessa melkein 2000€. Vaikka nämä ei maksa itseään koskaan takaisin siinä että saisi nopeammin ladattua ja ajettua enemmän sähköllä, silti minusta kuuluu ehdottomasti tälläisen hybridin kaveriksi. Nämä on kiinni sisäverkossa joten esim ipadillä voi ohjata bokseja, mikä on toki ihan turhaa, mutta ulkona olevan laturin saa lataamaan syöttämällä pin-koodin ja nyt tämän unohtuessa voi sen syöttää sohvalta. Selkeästi esivalmistelu toimii paremmin ja syö akkua vähemmän kun käyttää näitä latureita. Olen pakkasilla laittanut lähtöajaksi noin 15-30 min ennen todellista lähtöaikaa jolloin akku on ~täynnä liikkeelle lähtiessä.
330e, 225xe ja X5 40e haittana on että maksimilatausvirta auton puolella on 16A vain yhdellä vaiheella, mielelläni näkisin että autoa voisi ladata täydellä 32A ja kolmivaiheisena, saisi lataustehon nousemaan n 3.6 KWsta noin 12.8 Kw ja latausaika olisi paljon lyhyempi. Mikä on 530e:n maksimilatausvirta?
Itse ostin Briteistä lisäksi Mannekes liittimillä varustetun kaapelin, jotta voi latailla julkisista pisteistä, kuten esim Citymarket, Sokos. http://www.evcables.co.uk/
jos joku tarvitsee hyvää ja kohtuuhintaista laturiasentajaa Oulun seudulla, yv:llä yhteyttä... (firma joka teki hyvää työtä minulle)
///Marko noita Wallboxeja saa esim Wetteriltä
Minulla on kaksi vanhempaa mallia olevaa Wallbox Pro:ta, toinen tallissa ja toinen katoksessa, ne maksoi tarjouksessa viime kesänä noin 1100 €/kpl normaalihinnan ollessa melkein 2000€. Vaikka nämä ei maksa itseään koskaan takaisin siinä että saisi nopeammin ladattua ja ajettua enemmän sähköllä, silti minusta kuuluu ehdottomasti tälläisen hybridin kaveriksi. Nämä on kiinni sisäverkossa joten esim ipadillä voi ohjata bokseja, mikä on toki ihan turhaa, mutta ulkona olevan laturin saa lataamaan syöttämällä pin-koodin ja nyt tämän unohtuessa voi sen syöttää sohvalta. Selkeästi esivalmistelu toimii paremmin ja syö akkua vähemmän kun käyttää näitä latureita. Olen pakkasilla laittanut lähtöajaksi noin 15-30 min ennen todellista lähtöaikaa jolloin akku on ~täynnä liikkeelle lähtiessä.
330e, 225xe ja X5 40e haittana on että maksimilatausvirta auton puolella on 16A vain yhdellä vaiheella, mielelläni näkisin että autoa voisi ladata täydellä 32A ja kolmivaiheisena, saisi lataustehon nousemaan n 3.6 KWsta noin 12.8 Kw ja latausaika olisi paljon lyhyempi. Mikä on 530e:n maksimilatausvirta?
Itse ostin Briteistä lisäksi Mannekes liittimillä varustetun kaapelin, jotta voi latailla julkisista pisteistä, kuten esim Citymarket, Sokos. http://www.evcables.co.uk/
jos joku tarvitsee hyvää ja kohtuuhintaista laturiasentajaa Oulun seudulla, yv:llä yhteyttä... (firma joka teki hyvää työtä minulle)
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Just mietin tuota että tilaisiko leebmannilta, mutta postikulut lienee sitä luokkaa ettei välttämättä kannata.lnaukkar kirjoitti:Sama 1-vaihe 16A kuin näillä muillakin. Esim. leebmannista saa tuota Pro latausboksia 850 euron hintaan tilattua.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Kyllähän se ihan edulliselta vaikuttaa jos on varma ettei tarvitse kolmivaihelatausta lähitulevaisuudessa. Eikös nuo ensimmäisen sukupolven wallboxit olleet kaikki 1-vaihe?///Marko kirjoitti:Just mietin tuota että tilaisiko leebmannilta, mutta postikulut lienee sitä luokkaa ettei välttämättä kannata.lnaukkar kirjoitti:Sama 1-vaihe 16A kuin näillä muillakin. Esim. leebmannista saa tuota Pro latausboksia 850 euron hintaan tilattua.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Pienenä vinkkinä, huokein latausasema löytyy Teslalta. Tarjoaa 3-vaihevirtaan kytkettynä max 22 kW lataustehoa eli riittää pitkälle tulevaisuuteen.
"Teslan Wall Connector:in voit ostaa lähimmästä huoltopisteestäsi, hintaan 576 euroa (2.5 metrin kaapelipituudella) sekä hintaan 634 euroa (7.5 metrin kaapelipituudella). Tällä kaapelilla voi ladata myös muita sähköautoja, joissa on tyypin 2 liitäntä. "
"Teslan Wall Connector:in voit ostaa lähimmästä huoltopisteestäsi, hintaan 576 euroa (2.5 metrin kaapelipituudella) sekä hintaan 634 euroa (7.5 metrin kaapelipituudella). Tällä kaapelilla voi ladata myös muita sähköautoja, joissa on tyypin 2 liitäntä. "
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Näyttäisi olevan ihan pätevä kampe tuo Teslan wall connector - toki sitä ei bemarin oman boxin tapaan pysty etäohjaamaan mobiililaitteella, mutta hintakin on vain n. puolet bemarin omasta.
Katselin noi asennusohjeet läpi, ja näyttäisi olevan helposti rajoitettavissa tuon syöttävän virran arvo (6 A,8 A, 10 A, 13 A, 16 A, 20 A, 25 A ja 32 A), eli ei välttämättä vaadi suurempia johdonkatkaisijakokoja/sulakkeita. Lisäksi on mahdollisuus kytkeä myös yksivaiheisena, esim. 1x16A sulakkeen taakse. Omalla kohdallani on autotallin pääsulakkeet 3x20A, jolloin tuosta saisi maksimissaan sen n.13.8kW kolmivaiheisena (jos joskus sellainen auto esim. "i3" tulee jota pystyy 3-vaiheisena lataamaan). Se uusin BMW Wallbox pro lienee suunniteltu 3x16A syötölle, koska maksimissaan antaa ulos sen 11kW.
Katselin noi asennusohjeet läpi, ja näyttäisi olevan helposti rajoitettavissa tuon syöttävän virran arvo (6 A,8 A, 10 A, 13 A, 16 A, 20 A, 25 A ja 32 A), eli ei välttämättä vaadi suurempia johdonkatkaisijakokoja/sulakkeita. Lisäksi on mahdollisuus kytkeä myös yksivaiheisena, esim. 1x16A sulakkeen taakse. Omalla kohdallani on autotallin pääsulakkeet 3x20A, jolloin tuosta saisi maksimissaan sen n.13.8kW kolmivaiheisena (jos joskus sellainen auto esim. "i3" tulee jota pystyy 3-vaiheisena lataamaan). Se uusin BMW Wallbox pro lienee suunniteltu 3x16A syötölle, koska maksimissaan antaa ulos sen 11kW.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Uusi ennätys sähköllä ajaessa. Reissu mökille. Kyllä, tähän tarvittiin pihistelyä eli tuuletin oli kokonaan poissa päältä. Jarrupaloja en juuri kuluttanut matkan aikana. EcoPro-ajomoodi oli käytössä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Ennätys paranee, lämmmn sää ja kesärenkaat.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Olosuhteet lienee optimaaliset, mutta ei tuo 2015 vuoden 330e koskaan ole luvannut 34 km enempää. Aika yllätys tämän uuden ennuste...
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Omaani päivitettiin softat, samalla toki asioita nollautui. Hakiessani auton huollosta olin toiveikas että päivitys olisi parantanut rangea, kun auto ehdotteli 30km rangea talvipakkasilla. Innostus laantui äkkiä, kun ihan yhtä kauas se käytännössä sitten pääsi :(ssalmela kirjoitti:Olosuhteet lienee optimaaliset, mutta ei tuo 2015 vuoden 330e koskaan ole luvannut 34 km enempää. Aika yllätys tämän uuden ennuste...
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta