330e kulutus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

toukopouko kirjoitti:
ssalmela kirjoitti:Olosuhteet lienee optimaaliset, mutta ei tuo 2015 vuoden 330e koskaan ole luvannut 34 km enempää. Aika yllätys tämän uuden ennuste...
Omaani päivitettiin softat, samalla toki asioita nollautui. Hakiessani auton huollosta olin toiveikas että päivitys olisi parantanut rangea, kun auto ehdotteli 30km rangea talvipakkasilla. Innostus laantui äkkiä, kun ihan yhtä kauas se käytännössä sitten pääsi :(
Milloin on tullut softapäivitys, oma otettu käyttöön 7/2016, huollossa kävi 4/2017, eikä ollut mitään päivityksiä tarjolla (käyttivät sanaa tehdasaktioita tms... ei saatavilla).
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Autotohtori kirjoitti:Milloin on tullut softapäivitys, oma otettu käyttöön 7/2016, huollossa kävi 4/2017, eikä ollut mitään päivityksiä tarjolla (käyttivät sanaa tehdasaktioita tms... ei saatavilla).
Ilmeisesti ne on tullu ~7/2016, kun oma auto on valmistunut 5/2016 ja oliko se nyt tammikuussa kun sitä päiviteltiin.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
terhog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Helmi 2017, 20:51

Moro, miten ootte saaneet tollasia "range" lukuja , koska mä en ole vielä tänä keväänä etelä Espoossa saanut kuin parhaimmillaan 28 km, onko jotain pielessä ja miten auto oikein kalkuloi tota matkaa ??

t:Terho
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

terhog kirjoitti:Moro, miten ootte saaneet tollasia "range" lukuja , koska mä en ole vielä tänä keväänä etelä Espoossa saanut kuin parhaimmillaan 28 km, onko jotain pielessä ja miten auto oikein kalkuloi tota matkaa ??
t:Terho
Eiköhän se laske sen rangen ihan samalla tapaa kuin bensa-rangenkin, eli sen aiemman ajon kulutuksen perusteella (luulen).

Ajelen enimmäkseen moottoritietä työmatkaa, ja nytkin oli aamulla 23km range tarjolla autoa käynnistäessä. Ajelin vakkari päällä 106kmh tuon 20km tänne työpaikalle, ja 3km näytti jäljellä olevaksi rangeksi kun auton pistin parkkiin. Vaikuttaisi siis kalibroituneen juuri tämänlaiseen ajoon tuo lukema.

Tosiaan kun auton softat päivitettiin ja nollattiin, pomppasi tuo range aika lailla korkeammaksi - mutta ei se silti yhtään pidemmälle kulkenut. Ilmeisesti se historia-kulutustieto vaan poistui, joten auto arvioi etäisyyden jonkin keskikulutuksen perusteella tms?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

toukopouko kirjoitti:
terhog kirjoitti:Moro, miten ootte saaneet tollasia "range" lukuja , koska mä en ole vielä tänä keväänä etelä Espoossa saanut kuin parhaimmillaan 28 km, onko jotain pielessä ja miten auto oikein kalkuloi tota matkaa ??
t:Terho
Eiköhän se laske sen rangen ihan samalla tapaa kuin bensa-rangenkin, eli sen aiemman ajon kulutuksen perusteella (luulen).

Ajelen enimmäkseen moottoritietä työmatkaa, ja nytkin oli aamulla 23km range tarjolla autoa käynnistäessä. Ajelin vakkari päällä 106kmh tuon 20km tänne työpaikalle, ja 3km näytti jäljellä olevaksi rangeksi kun auton pistin parkkiin. Vaikuttaisi siis kalibroituneen juuri tämänlaiseen ajoon tuo lukema.

Tosiaan kun auton softat päivitettiin ja nollattiin, pomppasi tuo range aika lailla korkeammaksi - mutta ei se silti yhtään pidemmälle kulkenut. Ilmeisesti se historia-kulutustieto vaan poistui, joten auto arvioi etäisyyden jonkin keskikulutuksen perusteella tms?
Omien kokemusteni mukaan range lasketaan juuri näin, eli mikä oli kulutus viime kerrralla tai esim. viimeisen ajetun 5 km matkana tms...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Teslan sivulta pisti silmään uusi vakiovaruste, toimiikohan Bemarin kanssa?
Kuva
Antaa virtaa 11kW. Wall Connector antaa enemmän vain jos on 32A sulakkeet, ja harvalla on kun yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Mukavampi asentaa voimavirtapistorasiat talliin sisään ja toinen ulkoseinälle, kuin monta Wallboxia. Piuha takakonttiin ja ladata voi minkä vaan voimavirtapistorasian äärellä, toisin kuin seinään asennettujen boksien kanssa.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Nyt meni ensimmäisen kerran yli neljä tuhatta kilsaa tankillisella

Kuva

Kuva
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Wonderi kirjoitti:Teslan sivulta pisti silmään uusi vakiovaruste, toimiikohan Bemarin kanssa?
Kuva
Antaa virtaa 11kW. Wall Connector antaa enemmän vain jos on 32A sulakkeet, ja harvalla on kun yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Mukavampi asentaa voimavirtapistorasiat talliin sisään ja toinen ulkoseinälle, kuin monta Wallboxia. Piuha takakonttiin ja ladata voi minkä vaan voimavirtapistorasian äärellä, toisin kuin seinään asennettujen boksien kanssa.
Ei mitään hyötyä näiden bemarin ladattavien hybridien kanssa (esim. 330e, 530e ja X5 40e), koska laturi ottaa sisään maksimissaan 16A yhdestä vaiheesta eli suunnilleen 3.7 kWh.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

ssalmela kirjoitti:Nyt meni ensimmäisen kerran yli neljä tuhatta kilsaa tankillisella
Onneksi olkoon, aika hätkähdyttävä saavutus :thup:. Onko sulla tiedossa keskinopeus?
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

ssalmela kirjoitti:Nyt meni ensimmäisen kerran yli neljä tuhatta kilsaa tankillisella
Mulla on enkka 1746km, sen verta tiheästi tulee tollasia siirtymiä joita ei pelkällä sähöllä pääse :(. About saman verran näkyy olevan kilometrejä molemmilla, reilu 28tkm mulla, ja 3,43l/100km koko matkan kulutus.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

lnaukkar kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Teslan sivulta pisti silmään uusi vakiovaruste, toimiikohan Bemarin kanssa?
Kuva
Antaa virtaa 11kW. Wall Connector antaa enemmän vain jos on 32A sulakkeet, ja harvalla on kun yleisin pääsulakekoko on 3x25A. Mukavampi asentaa voimavirtapistorasiat talliin sisään ja toinen ulkoseinälle, kuin monta Wallboxia. Piuha takakonttiin ja ladata voi minkä vaan voimavirtapistorasian äärellä, toisin kuin seinään asennettujen boksien kanssa.
Ei mitään hyötyä näiden bemarin ladattavien hybridien kanssa (esim. 330e, 530e ja X5 40e), koska laturi ottaa sisään maksimissaan 16A yhdestä vaiheesta eli suunnilleen 3.7 kWh.
Kyllä tuon pitäisi kuitenkin toimia, mutta tehoa saa tosiaan vain 1x16A eli 3,7 kWh. Tehokkaampi ja turvallisempi kuitenkin kuin suko-pistokkeen kautta, josta ei saa ottaa kuin 8A virtaa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Wonderi kirjoitti:En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.

Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Huivei kirjoitti:Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.
Minä taas olen ymmärtänyt että se kestää sen 16A, mutta ei välttämättä ikuisesti - jos töpseliä irroitetaan ja kytketään jatkuvasti. Se siis löystyisi käytössä ja sen myötä tulisi ongelmia?
Huivei kirjoitti: Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
Näissä vehkeissä virrat on jotain ihan eriä, ja ongelmat taitaa johtua enempi niiden akkujen ja laturien puutteista, kuin töpselistä otetuista virroista. Varmaan jollaintapaa relevantti asia kuitenkin tuon vakuutuskäytännön osalta, joskin noi kevytkulkineet on usein halpaa kiinanromua, jota autovehkeet taas harvemmin.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Huivei kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.

Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
Höpsis, kyllä se 16A sulakkeen takana olevat laitteet kestää sitä 16A maksimivirtaa ihan ilman mitään käyttölimittejä, se mitä sen piuhan toisessa päässä on ei ole mitään merkitystä. Tuo sähköpyörän aiheuttama tulipalo ei liittynyt latausvirtaan vaan akun kuumeniseen ja sen räjähdykseen. Laturi määrittelee käytettävän virran ei pistorasia.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Anssi79 kirjoitti:
Huivei kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:En tiedä mistä hatusta 8A raja on shukolle keksitty, joka taloudessa on monta laitetta jotka ottaa shuko-pistorasiasta paljon enemmän. 16A sulakkeen takanahan ne yleensä tai ainakin usein on. Onkohan ajatuksena ollut vain estää 10A sulakkeen palaminen silloin kun autoilija ei hoksaa rajoittaa lataustehoa.
Sähköautoa ja hybridiä ladattaessa virta on sen verran suuri, että shuko liitin kuumenee. Se kestää hetkellisesti 16A mutta ei välttämättä tuntikausia. Asia taitaa olla nykyään sähköturvallisuusmääräyksissä ja eiköhän vakuutusyhtiötkin kieltäydy korvaamasta, jos esimerkiksi syttyy tulipalo ulkomailta tilatun vääränlaisen latausjohdon takia.

Suomessa on ollut muutamia sähköpyöristä syttyneitä tulipaloja ja kaikista on noussut aika iso kohu. Viime talvena sähköpyöräpalossa vakuutusyhtiö korvasi palaneen talon pyörän omistajalle, mutta hakee rahoja takaisin sähköpyörän maahantuojalta.
Höpsis, kyllä se 16A sulakkeen takana olevat laitteet kestää sitä 16A maksimivirtaa ihan ilman mitään käyttölimittejä, se mitä sen piuhan toisessa päässä on ei ole mitään merkitystä. Tuo sähköpyörän aiheuttama tulipalo ei liittynyt latausvirtaan vaan akun kuumeniseen ja sen räjähdykseen. Laturi määrittelee käytettävän virran ei pistorasia.
16A suko pistoke kestää 16A maksimivirran, mutta ei pitkäaikaisesti. Seuraava ote TUKESin dokumenteista:

"Täyssähköautojen ja pistokehybridien lataamiseen tulee ensisijaisesti käyttää sähköajoneuvoille erityisesti tarkoitettuja latausasemia. Kotitalouspistorasioita, autolämmityspistorasioita ja -koteloita voidaan käyttää sähköajoneuvojen lataamiseen, jos latausvirta rajoitetaan 8 A:iin. Kokemus on osoittanut, että normaali kotitalouspistorasia ja -pistotulppa eivät varmuudella kestä pitkäaikaisesti suurempaa virtaa. Liitäntäjohdossa olevaa ohjaus- ja suojalaiteyksikköä ei saa jättää roikkumaan kaapelinsa varaan, vaan se on tuettava esim. ripustuskoukulla. Olemassa olevien asennusten soveltuvuus on syytä tarkistuttaa ennen latauskäyttöä ja latauslaitteita on huollettava säännöllisesti, koska ne ovat jatkuvasti alttiina kulumiselle ja likaantumiselle."

En kyllä itse ostaisi ulkomailta johtoja, joilla suko liittimen kautta saa suuremman virran. Tulipalo ei ole tuon arvoinen, varsinkin kun todennäköisesti vakuutuskaan ei korvaa

Se pitää paikkaansa, että tuo tulipalo ei liittynyt latausvirran suuruuteen. Latauksesta johtuva tulipalo on kuitenkin aina iso uutinen ja tutkitaan tarkoin.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Huivei kirjoitti: En kyllä itse ostaisi ulkomailta johtoja, joilla suko liittimen kautta saa suuremman virran. Tulipalo ei ole tuon arvoinen, varsinkin kun todennäköisesti vakuutuskaan ei korvaa
Näkisin että kun minulla kuluttajana on 16A sulakkeella varustettu pistoke autokatoksessa, ja siihen EU-alueelta riittävin hyväksyntämerkinnöin verrattain tunnetulta myyjältä ostettu laturi, ei ole syytä miksi vakuutus ei mahdollista paloa korvaisi. Vastaanhan voi mutuilla, mutta se on vaan mutua.

Olen kyllä harkinnut pistotulpan poistamista laturista, ja syöttöjohdon kytkemistä kiinteästi pistorasian sisässä oleviin jatkoliittimiin - mutta kun tuo on tuossa jatkuvasti kytkettynä, eikä sitä irrotella ~koskaan, ei tuo pistoke tuossa rasitu minnekään. Syy miksi voisin tuon operaation tehdä on se, että samalla tuo muuttuisi vaikeammin varastettavaksi :)
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tuntikausiahan se Defakin lämmittää, sillä ei ole mitään merkitystä onko virta päällä kaksi vai kymmenen tuntia. Tuo Tukesin teksti on ihan suoraan EU-direktiivistä joka on todennäköisesti latauslaitelobbareiden keksimää.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

toukopouko kirjoitti:
Huivei kirjoitti: En kyllä itse ostaisi ulkomailta johtoja, joilla suko liittimen kautta saa suuremman virran. Tulipalo ei ole tuon arvoinen, varsinkin kun todennäköisesti vakuutuskaan ei korvaa
Näkisin että kun minulla kuluttajana on 16A sulakkeella varustettu pistoke autokatoksessa, ja siihen EU-alueelta riittävin hyväksyntämerkinnöin verrattain tunnetulta myyjältä ostettu laturi, ei ole syytä miksi vakuutus ei mahdollista paloa korvaisi. Vastaanhan voi mutuilla, mutta se on vaan mutua.
Taitaa mennä niin päin, että tuo sinun arvelu on mutuilua.

Jokainen tekee päätöksensä itse, mutta tulipaloriskin kanssa en itse ala kikkailemaan jos ei ole pakko. Itse asennutin voimavirtapistokkeen autoa varten ja siihen voi sitten kytkeä esimerkiksi tämän: https://shop.mobilityhouse.com/de_en/mo ... meter.html
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Huivei kirjoitti:Taitaa mennä niin päin, että tuo sinun arvelu on mutuilua.
Kyllä se kuluttajansuojalaki lähtee yleensä niistä lähtökohdista mitä kuluttaja voi ottaa huomioon esim. hankintapäätöksiä tehdessään. Mulla kuitenkin on 16A rasia joka on rakentaessa 10v sitten asennettu, ja olen siihen ostanut isolta eurooppalaiselta kauppiaalta 16A laturin joka töpseliin passaa. Näkisin että jos tästä kombinaatiosta jotain ongelmia seuraa, esim. vakuutuksen osalta, niin ne eivät ole minun ongelmiani. Kuluttajana voin olettaa noiden vehkeiden pelaavan yhteen niinkuin niiden kuuluukin. Ja niinhän ne pelaakin.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Vastaa Viestiin