Kuinkas muilla pyörii ajossa tai paikallaan ollessa jäähdyttimen flekti vai onko kukaan kiinnittänyt asiaan huomiota? Oon huomioinu omasta 320iA:sta, että flekti pyörii melkein aina, välillä kovempaa ja välillä hiljempaa lämpötilasta riippuen. Oikeastaan pyörii muuten paitsi silloin kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ennen kuin lämpenee. Tuntuu aika erikoiselta, kun tottunut aiempien bemarien kanssa että pyörii vain harvoin tarvittaessa kun pidempään paikallaan. Katselin salavalikon kautta, niin normaaliajossa jäähdytysnesteen lämpötila nousee aina 115 C asti, tuntuu aika korkealta..Ilmeisesti riippuu näissä vähän ajomoodista ja kulutuksen pienetämisen vuoksi pidetään suht korkeaa lämpötilaa, mutta millaisia jäähdytysnesteen lämpötiloja muilla?
Nyt en siis tarkoita öljyn lämpötilaa, jonka näkee viisarista..
F30 320iA flekti ja käyntilämpötila
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Sammuuko se jos tökkäät ilmastoinnin pois päältä? Lauhdutinkenno tarvii ilmavirtaa jotta kylmäkone toimii, joten flektiä useissa autoissa pyöritellään hyvin herkästi senkin takia.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 17 Kesä 2017, 00:50
- Auto: F30 320iA -12
- Paikkakunta: Helsinki
Ei sammu, enkä ole huomannut ilmastoinnin käytöllä olevan mitään vaikutusta flektin toimintaan.Aero kirjoitti:Sammuuko se jos tökkäät ilmastoinnin pois päältä? Lauhdutinkenno tarvii ilmavirtaa jotta kylmäkone toimii, joten flektiä useissa autoissa pyöritellään hyvin herkästi senkin takia.
F30 320iA -12
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
- Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru
Kyllä mulla pyörii flekti kesällä kuumalla moottorilla. Se tosiaan lauhduttaa jäähdyttimen kennon lisäksi ilmastoinnin lauhdutinta ja myös ahtoilman kennoa.
Naapurifoorumilla kun kerrottiin tapauksesta, että välijäähdyttimen kiertovesi oli vuotanut oli kyseessä 430i malli, jossa ahtoilmaa jäähdytetään vedellä.
Salavalikosta en ole katsellut veden lämpöjä, mutta 115 ast. tuntuu kovalta. Eikö se vaatisi suuren ylipaineen ettei kiehuisi?
Naapurifoorumilla kun kerrottiin tapauksesta, että välijäähdyttimen kiertovesi oli vuotanut oli kyseessä 430i malli, jossa ahtoilmaa jäähdytetään vedellä.
Salavalikosta en ole katsellut veden lämpöjä, mutta 115 ast. tuntuu kovalta. Eikö se vaatisi suuren ylipaineen ettei kiehuisi?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 17 Kesä 2017, 00:50
- Auto: F30 320iA -12
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitti tiedoista. Joo 115 tuntuu kovalta, mutta onhan siellä tosiaan painetta ettei vielä tuossa lämpötilassa kiehu. Tiedä sitten mikä on se raja, että alkaa tulla ilmotusta korkeesta lämpötilasta tauluun..vielä ei ole koskaan tullut niin kai tuo sen puolesta vielä ihan normaalin rajoissa on.Kartsa kirjoitti:Kyllä mulla pyörii flekti kesällä kuumalla moottorilla. Se tosiaan lauhduttaa jäähdyttimen kennon lisäksi ilmastoinnin lauhdutinta ja myös ahtoilman kennoa.
Naapurifoorumilla kun kerrottiin tapauksesta, että välijäähdyttimen kiertovesi oli vuotanut oli kyseessä 430i malli, jossa ahtoilmaa jäähdytetään vedellä.
Salavalikosta en ole katsellut veden lämpöjä, mutta 115 ast. tuntuu kovalta. Eikö se vaatisi suuren ylipaineen ettei kiehuisi?
Mielellään kuulisin kyllä, mitä muilla näyttää lämpötilat salavalikon kautta. Trippimittarin nollauspainike vaan pohjaan ja unlock-kohtaan auton valmistenumeron viis viimeistä numeroo yhteenlaskettuna. Tän jälkeen aukee kaikki valikot.
F30 320iA -12
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
- Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru
Täytyy joskus katsella salavalikkoa kun ajelee matka-ajoa. Eihän toi 320i sentään mikään Corvette ole http://www.is.fi/autot/art-2000000881072.htmlMann kirjoitti:Kiitti tiedoista. Joo 115 tuntuu kovalta, mutta onhan siellä tosiaan painetta ettei vielä tuossa lämpötilassa kiehu. Tiedä sitten mikä on se raja, että alkaa tulla ilmotusta korkeesta lämpötilasta tauluun..vielä ei ole koskaan tullut niin kai tuo sen puolesta vielä ihan normaalin rajoissa on.Kartsa kirjoitti:Kyllä mulla pyörii flekti kesällä kuumalla moottorilla. Se tosiaan lauhduttaa jäähdyttimen kennon lisäksi ilmastoinnin lauhdutinta ja myös ahtoilman kennoa.
Naapurifoorumilla kun kerrottiin tapauksesta, että välijäähdyttimen kiertovesi oli vuotanut oli kyseessä 430i malli, jossa ahtoilmaa jäähdytetään vedellä.
Salavalikosta en ole katsellut veden lämpöjä, mutta 115 ast. tuntuu kovalta. Eikö se vaatisi suuren ylipaineen ettei kiehuisi?
Mielellään kuulisin kyllä, mitä muilla näyttää lämpötilat salavalikon kautta. Trippimittarin nollauspainike vaan pohjaan ja unlock-kohtaan auton valmistenumeron viis viimeistä numeroo yhteenlaskettuna. Tän jälkeen aukee kaikki valikot.
Näissä dieselvehkeissä on lämmöt varmaan ihan eri kuin bensamalleissa, mutta minun F30 320dA:ssa jäähdytysnesteen lämmöt on noin 89c salavalikosta katsottuna. Öljyt ovat 100c.Mann kirjoitti:Mielellään kuulisin kyllä, mitä muilla näyttää lämpötilat salavalikon kautta. Trippimittarin nollauspainike vaan pohjaan ja unlock-kohtaan auton valmistenumeron viis viimeistä numeroo yhteenlaskettuna. Tän jälkeen aukee kaikki valikot.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
- Auto: G30 520da xdrive -18
Ajelin aamulla töistä kotiin 20km moottoritietä 120 km/h mittarinopeutta. Jäähdytysneste nousi 108 asteeseen ja vaihteli sitten 107-108. Öljyn lämpötila oli 100-102 astetta. Sitten kun poistuin pienemmälle tielle niin molemmat lämmöt vähän laskivat. Ulkona oli noin +10 astetta. Autona 320ia xdrive ja ajomoodi oli comfort. Täytyy tarkkailla nouseeko kuumemmalla ilmalla sinne 115 asti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 17 Kesä 2017, 00:50
- Auto: F30 320iA -12
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitti tiedoista! Mites sulla flektin toiminta, varmaan pyörii noilla lämmöillä? Mulla kävi eilen moottoritiellä hetkellisesti jopa 118 asteessa ja kaupungissa sitten noin 10 astetta vähemmän eli sama mitä sulla moottoritiellä. Toki ulkoilman lämpötilakin vähän korkeampi +20. Kiehuminenhan tossa ei oo lähelläkään vielä, vaan järjestelmän paineella ja glykolin avustuksella vaaditaan yli 130 astetta. Kaipa tuohon termostaatin vaihtoa voisi kuitenkin harkita, eikai nekään ikuisia ole ja suht helppo toimenpide...pedro78 kirjoitti:Ajelin aamulla töistä kotiin 20km moottoritietä 120 km/h mittarinopeutta. Jäähdytysneste nousi 108 asteeseen ja vaihteli sitten 107-108. Öljyn lämpötila oli 100-102 astetta. Sitten kun poistuin pienemmälle tielle niin molemmat lämmöt vähän laskivat. Ulkona oli noin +10 astetta. Autona 320ia xdrive ja ajomoodi oli comfort. Täytyy tarkkailla nouseeko kuumemmalla ilmalla sinne 115 asti.
F30 320iA -12
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
- Auto: G30 520da xdrive -18
Lowbero: "Jos joku epäilee autonsa termostaatin toimintaa niin nuo lämmöt voi vaihdella bensa N20B -koneissa aika paljon riippuen ajo-olosuhteista. Normaalisti termostaattia aletaan aukaisemaan noin 97 asteessa ja täysin auki 109 asteessa. Mutta tarvittaessa sitä voidaan avata myös aikaisemmin kuin tuo about 97 astetta. Auton lämmönhallintaohjelmien perusteella myös kiertovesipumpun tehoa säätämällä voidaan vaikuttaa jäähdystehoon.
Ohjauselektroniikka pyrkii pitämään moottorin jäähdytysnesteen lämmöt economy -tilassa noin 109 asteessa, normaali -tilassa noin 106 asteessa. Suuremmalla lämpötilalla pyritään saavuttamaan pienempää kulutusta moottorin osakuormitusalueella.
Kun ohjauselektroniikka päättelee suurempaa tehon tarvetta / kuormitusta, voidaan lämpötilaa alkaa laskea 80 asteen tienoille asti. Tavoitteena saavuttaa parempi volumetrinen tehokkuus = moottorille vääntömomenttia lisää.
Jäähdytysnesteet saa nousta aina 117 ja öljyt 143 asteeseen ennenkuin ohjausjärjestemät alkavat ensimmäisen kerran alentamaan ilmastoinnin ja moottorin tehoa jotta lämpötila saataisiin laskuun.
Ja lähteenä oli US market:lle tarkoitettu Technical training dokumentti N20 bensamoottorista."
Siinä lainaus aikaisemmasta keskustelusta tältä foorumilta. Aika korkealle autosi lämmöt tosiaan nousee jos käy jopa 118 asteessa. Toisaalta auto onnistuu lämmöt pitämään siinä muilla keinoilla. Tsekkaan omasta autosta sen flektin toiminnan ja lämmöt kun ajelen kuumemmalla ilmalla.
Ohjauselektroniikka pyrkii pitämään moottorin jäähdytysnesteen lämmöt economy -tilassa noin 109 asteessa, normaali -tilassa noin 106 asteessa. Suuremmalla lämpötilalla pyritään saavuttamaan pienempää kulutusta moottorin osakuormitusalueella.
Kun ohjauselektroniikka päättelee suurempaa tehon tarvetta / kuormitusta, voidaan lämpötilaa alkaa laskea 80 asteen tienoille asti. Tavoitteena saavuttaa parempi volumetrinen tehokkuus = moottorille vääntömomenttia lisää.
Jäähdytysnesteet saa nousta aina 117 ja öljyt 143 asteeseen ennenkuin ohjausjärjestemät alkavat ensimmäisen kerran alentamaan ilmastoinnin ja moottorin tehoa jotta lämpötila saataisiin laskuun.
Ja lähteenä oli US market:lle tarkoitettu Technical training dokumentti N20 bensamoottorista."
Siinä lainaus aikaisemmasta keskustelusta tältä foorumilta. Aika korkealle autosi lämmöt tosiaan nousee jos käy jopa 118 asteessa. Toisaalta auto onnistuu lämmöt pitämään siinä muilla keinoilla. Tsekkaan omasta autosta sen flektin toiminnan ja lämmöt kun ajelen kuumemmalla ilmalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 17 Kesä 2017, 00:50
- Auto: F30 320iA -12
- Paikkakunta: Helsinki
Tietääkseni ei ole ohjelmoitu, mutta on tuokin mahdollisuus käynyt mielessä. Auto ollut itselläni tosiaan vasta alle kuukauden ja olen ilmeisesti auton kolmas omistaja eikä luonnollisesti täyttä varmuutta mitä edelliset omistajat ovat autolle tehneet.Kartsa kirjoitti:Kysymys nimimerkille Mann; onko autoasi ohjelmoitu ja sen takia lämpörajoja nostettu, lisääntyneen syötön takia?
Sanotaan näin, että kulkupuoli on ollut positiivinen yllätys ilmoitettuihin arvoihin nähden, mutta voi olla myös vakio ja ahtimen tuoma vääntö tekee tunnepuolella tehtävänsä kun on vapareihin tottunut. Uskaltaisin kyllä väittää, että on nopeampi joka suhteessa kuin oma edellinen E90 325i -06. Tuossa ylempänä kun kerrottiin, että lämpötilasuojaus puuttuisi asiaan 117 asteen kohdalla ja laskisi tehoja, niin en kyllä ainakaan ajossa huomannut mitään tuollaista kun mentiin tuon rajan yli.
F30 320iA -12
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 10 Elo 2016, 21:20
- Auto: BMW F30 330e
- Paikkakunta: Vantaa
330e mennyt uudesta saakka (10/2016 luovutettu) väliä 95-115 riippuen siitä miten ajanut. En lähtisi kauheasti huolestumaan noista lämmöistä. Tai sitten mulla ollu uudesta asti vikaa Tuntuu toimivan ja ajotietokonekkin pysytellyt hiljaa. Flektiin en osaa ottaa kantaa ku tuo tuppaa aina "sammumaan" pysähtyessä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
- Auto: G30 520da xdrive -18
Kokeilin eilen uudestaan kun oli kuumempi ilma +20'C. Moottoritiellä lämmöt nousi 110 ja öljyt 105. Aika lähellä nuo on kuitenkin topicin aloittajan lämpöjä, joten ei siinä varmaan mitään vikaa ole. Jospa sun syylärissä on muutama itikan raato enemmän
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 17 Kesä 2017, 00:50
- Auto: F30 320iA -12
- Paikkakunta: Helsinki
Käytin vikakoodinluvussa ja termostaattihan siellä antoi vikakoodia. Se vaihdettiin samantien ja kyllä eron huomaa. Lämmöt nyt järjestään noin 10 C alempana kuin ennen, ei mene enää yli 110 C missään tilanteessa ainakaan näillä +15-20 C ulkolämpötiloilla. Myös öljyn lämmöt yleisesti selvästi alempana kuin ennen. Sport-asennossa kovemmassa ajossa putoo jäähdytysnesteet tuonne noin +90 C, niin kuin ilmeisesti pitääkin suuremman tehon/väännön saamiseksi. Aiemmin samassa tilanteessa lämmöt huiteli siellä +115 C tai yli.. Lisäksi flekti ei enää huuda normaaliajon jälkeen olleenkaan, en tiedä pyöriikö mutta ei ainakaan kuuluvasti, toisin kuin ennen.
F30 320iA -12
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98
----------------
Ex: E90 325i M-Sport -06
Ex: E36 325i Coupe -93
Ex: E39 523i -98