F30 sedan 2013 nopeusanturit ja luistonesto abs ajonvakautus renkaiden pito

F30, F31, F32, F33, F34, F36
tkko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2018, 18:00

Autossa on normaalit renkaat 205 60 R16. Vaihdoin talvirenkaat uusiin Continetal IceContact 2 nastarenkaisiin, jonkin aikaa tämän jälkeen havaittu kuivalla asfaltilla (ei liukasta) ajaessa, vakionopeuden säätimellä kiihdytys vaiheessa auto ilmoitti pidon hävinneen vetävistä pyöristä ja kytki vakionopeuden säädön pois päätä. Samoin normaalilla tavalla ajaessa kiihdytettäessä luistonesto valo paloi hetken ja tehonrajoitus toimi. Tämä ei tapahtui vain ajoittain ei välillä ollenkaan. Vetäviin pyöriin syntyi pieni nopeusero ja auto on alkanut tulkitsemaan sen liialliseksi nopeuseroksi, luistoksi. Vian ajoitus ei välttämättä liity renkaan vaihtoon?
Merkkihuollossa mitattiin toisen takapyörän nopeusanturista tulevan häiriötä, ratkaisu oli vaihtaa laakeri jonka kehältä pulsseja luetaan, ei vaihdettu nopeusanturia, lisäsivät renkaisiin myös raskaan kuorman paineet, ei auttanut. Sain suosituksen hankkia autoon sopivat ja sen alustalle suunnitellut Run Flat-renkaat, sillä vika korjaantuu!
En usko renkaiden vaihtoon koska autolla on ajettu tähänkin asti normaalilla renkailla eikä ongelmaa ole havaittu. Seuraavaksi hankin uuden alkuperäisen nopeusanturin testaan sitä ellei muuta neuvoa.
Englannista varaosanumerolla hankittu ulkoisesti samanlainen tarvikeanturi ei autossa toimi, antaa vikailmoituksen ja koko järjestelmä on silloin pois käytöstä.
Onko vastaavasta kokemusta, tietoa, neuvoa kun merkkihuollon lausunto ei vakuuta?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Kokeile ensin 3 bar paineita.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuo on aika normaalia uusilla renkailla. Uusien renkaiden lamellit ovat pehmeitä ja antavat periksi. Auto tunnistaa tämän luistoksi. Ongelmaan auttaa vähän se että pitää isompia paineita mutta ongelma käytännössä poistuu kun renkaat kuluvat ja kovenevat. Eli ihan normaalia mielestäni on.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei ole normaalia F30:lle, ainakaan Hakkapeliitoilla ei ole koskaan ilmennyt. Ainoa kerta kun olen saman ilmiön saanut aikaan, oli toisessa takapyörässä talvirengas varapyöränä ja toisessa kesärengas. Runflat-puheet on myyntikusetusta tai tietämättömyyttä. Tuleeko vikakoodi aina saman puolen takapyörästä, riippumatta tien kallistuksesta, kaarrosta ja urista?
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Harmi, ettei minullakaan ole kikkakuutosta, mutta minulla kävin niin, että yksi takarengas vaurioitui ja vaihdoin sitten molemmat taka-aksellille. Tämä tapahtui heinäkuussa ja auto alkoi vastaavasti "luistaa" mutkaisilla sorateillä. Asia siis "korjautui" itsestään, kun tuli talvirengaskelit. Kolme F30:stä ollut, viimeisin LCI ja vain tämän yhden sekarengastilanteen kohdalla tuo ilmiö on toteutunut.
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Niin, lion vielä tuon Salmolin viestin ja tässäjhän oli juuri se tilanne, uudet takarenkaat ja ne tietysti käyttäytyivät eri tavalla kuin (2v) kovemmat vanhat.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onko nimimerkki tkko:lla neliveto vai takaveto? Jos takaveto niin etu/takarenkaiden kovuusero ei vaikuta.
tkko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2018, 18:00

Ilmiö ei aiheuta vikakoodia, vain kuvatun mukaisen toiminnon. Vikakoodin sain aikaan kun vaihdoin kokeeksi tarvikeanturin toiseen takapyörään, auton järjestelmä ei hyväksy kuin alkuperäisen nopeusanturin.
Auto on takavetoinen.
tkko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2018, 18:00

Tarkastin rengaspaineet, ei ollut raskaan kuorman paineita täytetty merkkihuollossa vaikka niin kerrottiin, nyt takana 2,7 bar, katsotaan onko vaikutusta.
Teoriaa, jos anturivika ja auto ei saisi kaikkia pulsseja, reagoisi silloin pieneenkin pulssieroon, siitä idea hankkia yksi varaosa-anturi jolla testata se vaihtoehto ellei muuta ratkaisua.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tkko kirjoitti: 16 Joulu 2018, 17:21 Tarkastin rengaspaineet, ei ollut raskaan kuorman paineita täytetty merkkihuollossa vaikka niin kerrottiin, nyt takana 2,7 bar, katsotaan onko vaikutusta.
Teoriaa, jos anturivika ja auto ei saisi kaikkia pulsseja, reagoisi silloin pieneenkin pulssieroon, siitä idea hankkia yksi varaosa-anturi jolla testata se vaihtoehto ellei muuta ratkaisua.
Täällä ja BTCF-puolella on keskusteltu paljon tuosta ja ei kenelläkään ole tiettävästi ollut kyse anturiviasta, vaan kyse on ollut aina renkaiden lamellien joustamisesta. Se ei toki tarkoita että sinun tapauksessa olisi kyse tästä, mutta veikkaan kuitenkin että homma liittyy renkaisiin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Hauskanappi (siinä lukee DTC) vaientaa valituksen jos kyse on rengasjoustosta.

Ainakin vanhemmissa on ollut anturikehävikojakin, mutta ne bugannee myös tasaisessa ajossa, eikä pelkästään kiihdytyksessä kuten tässä kuvailtuna. Bemarit kuitenkin on tunnettuja varsin herästä luistonestosta joka tosiaan reagoi jopa rengasjoustoon ja kun ongelma on alkanut renkaiden vaihdon myötä osoittaisin kyllä syyttävällä sormella juuri siihen suuntaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

tkko kirjoitti: 16 Joulu 2018, 17:21 Tarkastin rengaspaineet, ei ollut raskaan kuorman paineita täytetty merkkihuollossa vaikka niin kerrottiin, nyt takana 2,7 bar, katsotaan onko vaikutusta.
Teoriaa, jos anturivika ja auto ei saisi kaikkia pulsseja, reagoisi silloin pieneenkin pulssieroon, siitä idea hankkia yksi varaosa-anturi jolla testata se vaihtoehto ellei muuta ratkaisua.
Tähän semmonen sivuhuomautus, että kuljettaja/omistaja on aina vastuussa rengaspaineista. Korjaamot, rengasliikkeet sun muut pajat laittaa kyllä mitä sattuu kulloinkin. Itse se on tiedettävä, mitkä paineet renkaissa on ja mitkä niissä kuuluu olla / toimii parhaiten. Ja niitä pitää myös seurata, eikä luottaa johonkin auton omiin varoituksiin. Tietty, jos on anturit mittaamassa, niin seuranta on vähän helpompaa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Juha kirjoitti: 16 Joulu 2018, 17:58johonkin auton omiin varoituksiin. Tietty, jos on anturit mittaamassa, niin seuranta on vähän helpompaa.
Pyörimisnopeustiedon mukaan rengaspaineista varoittava järjestelmä on hyvä esimerkki tässä, sehän ei huomaa mitään jos (kun) kaikista renkaista huokuu ilmaa ulos tasatahtia. Se huomaa vain jos yksi rengas on tyhjempi kuin muut.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Wonderi kirjoitti: 16 Joulu 2018, 18:43
Juha kirjoitti: 16 Joulu 2018, 17:58johonkin auton omiin varoituksiin. Tietty, jos on anturit mittaamassa, niin seuranta on vähän helpompaa.
Pyörimisnopeustiedon mukaan rengaspaineista varoittava järjestelmä on hyvä esimerkki tässä, sehän ei huomaa mitään jos (kun) kaikista renkaista huokuu ilmaa ulos tasatahtia. Se huomaa vain jos yksi rengas on tyhjempi kuin muut.
Näin on. Sen tarkoitus onkin löytää puhjennut rengas. ”Yleispaine” pitää pitää itse oikealla tasolla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
tkko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2018, 18:00

Hieno homma kun täältä saa asiallisia mielipiteitä ja neuvoja :)
Oliko Wonderin kommentti tyhjentävä, "Runflat-puheet on myyntikusetusta tai tietämättömyyttä", Run-Flat renkaat ei ole mikään ratkaisu?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tkko kirjoitti: 16 Joulu 2018, 20:23 Hieno homma kun täältä saa asiallisia mielipiteitä ja neuvoja :)
Oliko Wonderin kommentti tyhjentävä, "Runflat-puheet on myyntikusetusta tai tietämättömyyttä", Run-Flat renkaat ei ole mikään ratkaisu?
Wonder oli oikeaassa. Runflat ei ratkaise mitään, eli mulla teki samoin runflat-renkailla. Joten paskaa puhuivat, niissä on sama ongelma uutena.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tarkoitin sanoa että runflat-renkaat ei ole tähän ongelmaan mikään ratkaisu, todistettavasti jotakuinkin kaikilla muillakin toimii non-runflat talvirenkaillakin F30 ongelmitta. Runflat vs non-runflat ominaisuuksista keskusteluita on muissa ketjuissa paljon, ei mennä nyt siihen.

(Renkaan puhjetessa runflat on kyllä ratkaisu) :)
tkko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2018, 18:00

salmol kirjoitti: 16 Joulu 2018, 09:58 Tuo on aika normaalia uusilla renkailla. Uusien renkaiden lamellit ovat pehmeitä ja antavat periksi. Auto tunnistaa tämän luistoksi. Ongelmaan auttaa vähän se että pitää isompia paineita mutta ongelma käytännössä poistuu kun renkaat kuluvat ja kovenevat. Eli ihan normaalia mielestäni on.
Oikea kommentti, haitta oli vielä keväällä melko pieni kun talvi oli ajettu. Syksyllä uudelleen alle laitettaessa ongelma oli poissa, kumi oli kovettunut lisää kesän aikana ja "luisto" oli syksyllä järjestelmän toleranssien sisällä. Renkaat voisi ostaa vuodeksi vanhenemaan...
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Wonderi kirjoitti: 16 Joulu 2018, 23:22 Tarkoitin sanoa että runflat-renkaat ei ole tähän ongelmaan mikään ratkaisu, todistettavasti jotakuinkin kaikilla muillakin toimii non-runflat talvirenkaillakin F30 ongelmitta. Runflat vs non-runflat ominaisuuksista keskusteluita on muissa ketjuissa paljon, ei mennä nyt siihen.

(Renkaan puhjetessa runflat on kyllä ratkaisu) :)
No runflat renkaissa on jäykät sivut jotka kestävät tyhjänä ajoa joten voihan olla että jossain tapauksessa runflatit jopa voisivat olla ratkaisu. Eli normirengas olisi hitusen liian löysä luistonestolle, mutta runflat juuri ja juuri tarpeeksi jämäkkä. Mutta en itse runflattejä enää alle laittaisi kun niistä on eroon päässyt.n
Vastaa Viestiin