Lähden matkalle 3 kk ajaksi ja auto (F31 320d) jää seisomaan talliin.
Lienee pakko ottaa akusta piuha irti matkan ajaksi, jotta se ei purkaudu tyhjäksi. Taloyhtiön nuukailijat asensivat tallin ainoaan pistorasiaan kellokytkimen, josta saa sähkön päälle 2 tunnin ajaksi. En siis voi käyttää ylläpitolaturia.
Onko kellään tietoa, mitä tapahtuu sitten 3 kk kuluttua, kun kytken akun takaisin? Onko edessä korjaamoreissu hinausauton lavalla?
Akku irti seisonta-ajaksi?
Kaksi tuntia päivässä ylläpitolaturille on oikein hyvä määrä, varmasti riittää ylläpitoon. Ainakin Ctek muistaa mikä asetus oli päällä sähkökatkon ylikin, niin kauan kun se on akussa kiinni. Ja ylläpitolaturi kytketään tietysti konehuoneen apuvirtapisteeseen, ei koskaan suoraan akkuun.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11 Touko 2019, 20:31
Et tainnut ymmärtää kysymystä. Olen poissa kotoa 3 kk. Autotallissa on sähköä vääntönappulan takana tasan 2 tuntia sen 3 kk alussa, sen jälkeen ei ole ollenkaan sähköä lopun 3 kk aikana. Ei ole sähköä akkulaturille. Auto imee akusta virtaa jatkuvasti, joten 3 kk kuluttua, kun palaan matkalta, akku on syväpurkautunut eli roskiskamaa.Wonderi kirjoitti: ↑06 Maalis 2022, 15:10 Kaksi tuntia päivässä ylläpitolaturille on oikein hyvä määrä, varmasti riittää ylläpitoon. Ainakin Ctek muistaa mikä asetus oli päällä sähkökatkon ylikin, niin kauan kun se on akussa kiinni. Ja ylläpitolaturi kytketään tietysti konehuoneen apuvirtapisteeseen, ei koskaan suoraan akkuun.
Kysymys oli siis: kun irroitan akun autosta sen syväpurkautumisen välttämiseksi, niin mitähän siitä seuraa 3kk kuluttua, kun taas kytken akun takaisin. Pitääkö käydä korjaamolla "ohjelmoimassa" akkua tms?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11 Touko 2019, 20:31
Totta kai pysäköisin muualle, mutta eipä täällä stadissa ole sellaisia pysäköintipaikkoja saatavilla, joissa on jatkuva sähkö, paitsi jos maksaa muutaman satasen kuussa. Eri asia varmaan jossain böndellä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11 Touko 2019, 20:31
Sinäpä sen sanoit: ehjä auto. Tässä kun on ollut ajoittainen kosteankelin tyyppivika (?) , joka herjaa nimenomaan akun purkautumisesta. Sitä on Laakkosella kalliilla rahalla yritetty selvittää, turhaan. Asentajan idioottimainen kommentti oli että "akun tyhjäkäyntivirta on 1A luokkaa, mikä on normaalia". Tosi ammattitaitoista puuhaa. Sen jälkeen kielsin enemmät "tutkimukset". Ajattelin kesällä tutkia asiaa ihan itse, kun on aikaa.
Luultavasti jonkin kaapelin eristys tms. vuotaa kostealla kelillä. Johonkin on kertynyt tiesuolamössöä tai jotain vastaavaa.
Onko akku alkuperäinen? Mulla on f31 ja alkuperäinen akku vm. 2016.F31B47N57vm2017 kirjoitti: ↑19 Maalis 2022, 21:44Sinäpä sen sanoit: ehjä auto. Tässä kun on ollut ajoittainen kosteankelin tyyppivika (?) , joka herjaa nimenomaan akun purkautumisesta. Sitä on Laakkosella kalliilla rahalla yritetty selvittää, turhaan. Asentajan idioottimainen kommentti oli että "akun tyhjäkäyntivirta on 1A luokkaa, mikä on normaalia". Tosi ammattitaitoista puuhaa. Sen jälkeen kielsin enemmät "tutkimukset". Ajattelin kesällä tutkia asiaa ihan itse, kun on aikaa.
Luultavasti jonkin kaapelin eristys tms. vuotaa kostealla kelillä. Johonkin on kertynyt tiesuolamössöä tai jotain vastaavaa.
Herjannut samaa viimeisen reilun parin vuoden ajan aina kun auto on seissyt muutaman päivän viileässä. Käynnistyy silti aina ihan normisti, joten en oo jaksanut asialle ajatusta uhrata. Luulen, että akun vaihto auttais mutta siinäpä valittakoot niin kauan kun ei käytössä huomaa eroa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Löytyisikö tuttavapiiristäsi joku, joka toisinaan kävisi vääntämässä sitä nappulaa ?F31B47N57vm2017 kirjoitti: ↑19 Maalis 2022, 00:12Et tainnut ymmärtää kysymystä. Olen poissa kotoa 3 kk. Autotallissa on sähköä vääntönappulan takana tasan 2 tuntia sen 3 kk alussa, sen jälkeen ei ole ollenkaan sähköä lopun 3 kk aikana. Ei ole sähköä akkulaturille. Auto imee akusta virtaa jatkuvasti, joten 3 kk kuluttua, kun palaan matkalta, akku on syväpurkautunut eli roskiskamaa.Wonderi kirjoitti: ↑06 Maalis 2022, 15:10 Kaksi tuntia päivässä ylläpitolaturille on oikein hyvä määrä, varmasti riittää ylläpitoon. Ainakin Ctek muistaa mikä asetus oli päällä sähkökatkon ylikin, niin kauan kun se on akussa kiinni. Ja ylläpitolaturi kytketään tietysti konehuoneen apuvirtapisteeseen, ei koskaan suoraan akkuun.
Kysymys oli siis: kun irroitan akun autosta sen syväpurkautumisen välttämiseksi, niin mitähän siitä seuraa 3kk kuluttua, kun taas kytken akun takaisin. Pitääkö käydä korjaamolla "ohjelmoimassa" akkua tms?