F30 Vanteet ja renkaat

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: X3 30e M-Sport 2022

Pystyisikö joku antamaan pikaisesti vastauksen että jos haetaan vain ajomukavuutta pitäisikö tilata F31 320da Runflat- vai tavallisilla renkailla?

Eli kooksi joka tapauksessa olen valinnut 16" vakiot.
X3 30e M-Sport 2022
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Jätä runflatit kauppaan ja osta oikeat renkaat. Joka suhteessa paremmat.
- Vähempi parempi -
Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: X3 30e M-Sport 2022

Näin suunnittelin, täytyy soittaa ja muuttaa tavalliset runflattien tilalle.
X3 30e M-Sport 2022
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

LuZiaN0 kirjoitti:Näin suunnittelin, täytyy soittaa ja muuttaa tavalliset runflattien tilalle.

Joo ei missään tapauksessa run flatteja! Ne on aivan täyttä schaissea tämän maan tieosuuksille. Sulla kun ei oo mitään Lines-pakettiakaan, niin voit vaihtaa tavallisiin renkaisiin ilman lisämaksua, kun vaan muistat tehdä sen mahdollisimman pian.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

LuZiaN0 kirjoitti:Pystyisikö joku antamaan pikaisesti vastauksen että jos haetaan vain ajomukavuutta pitäisikö tilata F31 320da Runflat- vai tavallisilla renkailla?

Eli kooksi joka tapauksessa olen valinnut 16" vakiot.
Jos haet mahdollisimman mukavaa, pehmeää, hiljaista ja suuntavakaata kyytiä, niin unohda koko run flat.
Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: X3 30e M-Sport 2022

Oorait, kiitokset. Muutin vielä tilausta.

Kammottavat ne vakio v-spoke 390 vanteet, mutta ajan suht paljon ja ajattelin tosiaan enemmän mukavuutta...ja euroja...
X3 30e M-Sport 2022
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Markku J kirjoitti:Myyvät 397:aa irtonaisena myös 465 euron kappalehintaan. Näin Herttoniemen tarvikemyyjä ainakin sanoi.
No nyt on kyllä katteet Herttoniemessä kohdillaan, kun genuine parts GmbH suoraan Saksasta:

Partno.: 36116796247
Brand BMW
349,11 €

Eli saman 18" 4kpl orkkis setin hinnaksi tulisi tuolloin 1396€, joka on jo huomattavasti kohtuullisempi kuin Suomi hinta (1860€).
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Ruotsalaisen teknikkens världin testissä oli uusi farkku ja A4 ja v60. Testissä sanottiin, että nyt runflatit olisi vihdoin käyttökelpoisia. Eli ei enää niitä haittoja joita ennen oli. Mutta olihan tuossa vanhassa 17 tuumaisessa koko 225/45 ja nyt uudessa 225/50. Joten sekin varmaan auttaa. Kannattaisi varmaan koeajaa sekä tavallisilla että runflateillä ja tehdä päätös sen jälkeen.

Omat kokemukset vanhasta kolmosta sanoo kyllä että on hyvä auto pilattu huonoilla renkailla. Nyt toista päivää normi renkaat alla ja melutaso on aavistuksen matalampi, mutta mihin on kaikki ohjauksen tempoilu hävinnyt? Aivan käsittämätön ero uraherkkyydessä..
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Ajoin F30 335i 18" runflateillä, meni yllättävän nätisti ja ei vedellyt, eli kai nekin kehittyy..
alapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 08:39
Auto: X3xDrive20d MHEV M1G
ex:F45 225iAxDrive ,F30 328A

Vanha E90 325 oli RFT renkailla hirveä ajettava . nykyinen hämmästyttävän hyvä , kovahkot .. mutta menee.
225 perusrenkaat (RFT) hieman nuljuaa rivakoissa ohituksissa kesällä. pitää napata luistonvalvonta hetkeksi pois , kuten nyt talvella .
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Tällä palstalla tuntuu olevan konsensus siitä, että RF ei sovi F30:een. Ajoin lauantaina 500km pätkän suomalaisia maanteita RF-renkailla ja meinasin paluumatkalla nukahtaa rattiin. Minulla on Nokian RF-nastarenkaat 225/40 18. Silti meno oli erittäin mukavaa. Urat tuntuvat toki silloin kun vaihtaa nopealla ohjausliikkeellä kaistaa huonolla tiellä.

Itkuvirsi RF-renkaita vastaan on jonkinlainen joukkoliike aivan kuten fanitus törkyhintaisiin Apple-puhelimiin. Itse suosittelen ajamaan niillä 200km ja tekemään johtopäätökset sen jälkeen. E90 oli herkempi renkaille, se on toki totta. Tänään ajoin Länsiväylää oikein tahallani urissa, jotta voisin kokea jotain ikävää. En kokenut. Pääsin kotiin ilman verenpaineen nousua.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Frank H kirjoitti:Itkuvirsi RF-renkaita vastaan on jonkinlainen joukkoliike aivan kuten fanitus törkyhintaisiin Apple-puhelimiin. Itse suosittelen ajamaan niillä 200km ja tekemään johtopäätökset sen jälkeen. E90 oli herkempi renkaille, se on toki totta. Tänään ajoin Länsiväylää oikein tahallani urissa, jotta voisin kokea jotain ikävää. En kokenut. Pääsin kotiin ilman verenpaineen nousua.
Olen ajanut niillä 5tkm ja joko renkaat ovat heikot tai sitten autona F30 on huono suuntavakaudeltaan. Mutta jompi kumpi on huono suuntavakaudeltaan, joko auto tai RF-renkaat. Ei ole uskonto tai joukkoliike, vaan oma ajo. Ajatko sinäkin RF-renkailla?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Frank H kirjoitti:Tällä palstalla tuntuu olevan konsensus siitä, että RF ei sovi F30:een. Ajoin lauantaina 500km pätkän suomalaisia maanteita RF-renkailla ja meinasin paluumatkalla nukahtaa rattiin. Minulla on Nokian RF-nastarenkaat 225/40 18. Silti meno oli erittäin mukavaa. Urat tuntuvat toki silloin kun vaihtaa nopealla ohjausliikkeellä kaistaa huonolla tiellä.

Itkuvirsi RF-renkaita vastaan on jonkinlainen joukkoliike aivan kuten fanitus törkyhintaisiin Apple-puhelimiin. Itse suosittelen ajamaan niillä 200km ja tekemään johtopäätökset sen jälkeen. E90 oli herkempi renkaille, se on toki totta. Tänään ajoin Länsiväylää oikein tahallani urissa, jotta voisin kokea jotain ikävää. En kokenut. Pääsin kotiin ilman verenpaineen nousua.
Mutta kuvittelepa kuinka hyvä se autosi olisi ajaa non-RF renkailla. Valitettava tosiasia on se, että RF:n perusominaisuuksien vuoksi kyseinen rengastyyppi sopii todella huonosti suomalaiseen tieverkostoon ja tieverkoston kuntoon nähden. F30:n alustassa on varmasti tapahtunut kehitystä, mutta millään valtakunnan alustan kehityksellä RF:n ominaisuuksia ei voi saada yhtä hyvään ajotuntumaan vastaaviksi kuin perusrenkailla. Siis Suomen teillä ainakaan.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
spjarv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Loka 2012, 23:00
Auto: F30 328iA M Sport '13

Olen juuri ajellut n. 1000 km f30 sport-alustaisella run flateilla ja saan kohta omani tilalle - sport-alusta ja ei run-flatit. Pääseepähän lennosta vertailemaan.

Run flatit ovat toimineet ihan hyvin, en ole osannut kaivata parempaa rengasta tilalle ainakaan uraherkkyyden suhteen. Meteliä saisi olla vähemmän, mutta en tiedä paraneeko se tilanne. Jos auto tuosta vielä paranee non-rf:illä, niin hyvä juttu. Itse en vain näe tarvetta ylipäätään run-flateille, joten jos ne huonontavat ajettavuutta prosentinkin, niin käytän jotain muita. Mutta ei tuo nyt mitään vaikeaa tai epämukavaa ollut noillakaan ajaa.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Olen ollut RF-vastustaja vuosia, otin nytkin talvirenkaat normirenkaina. Vaan F30 M-sport alustalla 18" vakiorenkailla (SportContact RF) on yksi parhaista ajettavista mitä olen kohdannut. Taakse jäi viime kesänä n. 12000 kilometriä Etelä-Suomen teitä.

Kai se sitten voi olla ilmiömäinen normirenkailla, mutta en usko. RF ei ole enää automaattisesti haitta.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Olihan se keskustelu täällä, näköjään ihan ensimmäisenä eli liian lähellä että huomaisin - perustin turhaan uuden keskustelun joten sen voi poistaa jos en itse onnistu :)

Vanne-rengaslaskuri on hyvä tapa selvittää eroja uuden ja vanhan vanteen välillä mutta kuinkas selvitetään mahtuuko uusi vanne alle, onko jossain saatavilla infoa, sitä sama infoa jota rengasliikkeetkin hyödyntää kun vanteita tilataan???

Jos uusi vanne menee vaikka 25mm yli vanhan vanteen mittojen niin milläs sen selvität mahtuuko?

Netistä jos tilaa niin rengasliikkeen tietoa ei voi hyödyntää.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

japi2010 kirjoitti:Olihan se keskustelu täällä, näköjään ihan ensimmäisenä eli liian lähellä että huomaisin - perustin turhaan uuden keskustelun joten sen voi poistaa jos en itse onnistu :)

Vanne-rengaslaskuri on hyvä tapa selvittää eroja uuden ja vanhan vanteen välillä mutta kuinkas selvitetään mahtuuko uusi vanne alle, onko jossain saatavilla infoa, sitä sama infoa jota rengasliikkeetkin hyödyntää kun vanteita tilataan???

Jos uusi vanne menee vaikka 25mm yli vanhan vanteen mittojen niin milläs sen selvität mahtuuko?

Netistä jos tilaa niin rengasliikkeen tietoa ei voi hyödyntää.
Tuosta laskuristahan ei tosiaan saa suoraan selville, että tuleeko vanne mahtumaan alle vai ei, mutta jos laskurin antamat erot ovat alle 5mm verrattuna alkuperäisen vanteen tietoihin, niin todennäköisesti vanteet mahtuvat kyllä alle.
Avatar
burtsi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 19:51
Auto: Audi :((
ex. E60 M5, F20, F30, E39 jne...
Paikkakunta: Kirkkonummi

Uusi BMW Forumista ilmoittautuu... :)

Itsellä F30 tilauksessa (toimitus maaliskuun lopulla) ja vanne-rengasasiat kiinnostavat, koska kesävanteet pitää kohta puoliin laittaa tilaukseen. Vannekooksi olen päättänyt 19", mutta leveys ja offset on hiukan vielä hakusessa. Haaveilin alkuun OEM vanteista mallia Styling 403 (M-Sport paketin 19" versio), mutta köyhälle vanne-rengassatsin 3000 euron hinta tekee pahaa, joten pakko etsiä lompakkoystävällisempi vaihtoehto.

Monissa aftermarket vanteissa on takana leveämmät vanteet eli 8.5 tuumaiset edessä ja 9.5 tuumaiset takana. Olen ymmärtänyt kansainvälisiltä foorumeilta, että näillä vanneleveyksillä ja tehtaan vakiorengaskoolla offsettien pitäisi olla vastaavasti suuruusluokkaa edessä 35-40 ja takana 40-45. Näillä pitäisi mahtua pyörimään ongelmitta.

Tässä esimerkki:
edessä 19x8.5 ET40, takana 19x9.5 ET 45
http://www.f30driver.com/forum/showthread.php?t=909829" onclick="window.open(this.href);return false;

Minun silmääni tuo näyttäisi kokolailla passelilta vai mitä olette mieltä? Onko jollakin kokemuksia mainituista vanneleveyksistä F30 korimallin kanssa?
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Tervetuloa Burtsi!

Aika hyvin istuu noi gunmetal-väriset, ihan reunalla ovat. Ei mitenkään räiskyvät vanteet mutta ihan passelit.

Itselle on myös tulossa 320ix, joten katselen myös vanteita. Kyselyssä on Breyton ja Kelleners. Schmiedmanilla on myös jonkin verran E90 kategoriassa olevia vanteita mm. G-powerin vanteet tarjouksessa 19" ja 8,5 leveät.
Avatar
burtsi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 19:51
Auto: Audi :((
ex. E60 M5, F20, F30, E39 jne...
Paikkakunta: Kirkkonummi

japi2010 kirjoitti: Itselle on myös tulossa 320ix, joten katselen myös vanteita. Kyselyssä on Breyton ja Kelleners. Schmiedmanilla on myös jonkin verran E90 kategoriassa olevia vanteita mm. G-powerin vanteet tarjouksessa 19" ja 8,5 leveät.
Mietin itsekin Breytoneita, mutta nopeasti vilkaistuna näytti siltä, ettei niitä olisi saatavilla F30 sopivilla spekseillä?
Vastaa Viestiin