Kiitos EU.karjala2012 kirjoitti:Harmi jos BMW on lähtenyt sille tielle että pitää olla nuo painetunnistimet. Kun jo e9x-sarjassa on abs-antureihin perustuva painevalvonta. Joka toimii näemmä hyvin, huomaan sen nyt kun toinen takarengas on alkanut pikkuhiljaa vajumaan..
F30 Vanteet ja renkaat
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 08:33
- Auto: BMW e91 330D M-Sport 2006
Käsittääkseni tuo abs-antureita käyttävä pyörimisnopeuden muutokseen perustuva paineenvalvonta täyttää EU-määräykset. Ei tarvitsisi erillisiä paineantureita.///Marko kirjoitti:Kiitos EU.karjala2012 kirjoitti:Harmi jos BMW on lähtenyt sille tielle että pitää olla nuo painetunnistimet. Kun jo e9x-sarjassa on abs-antureihin perustuva painevalvonta. Joka toimii näemmä hyvin, huomaan sen nyt kun toinen takarengas on alkanut pikkuhiljaa vajumaan..
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Tässä puhutaan vain EU:n laajuisesta asiasta, tiedä sitten mitä tarkoittaa:
http://yle.fi/uutiset/uusien_autojen_re ... ti/7182888" onclick="window.open(this.href);return false;
http://yle.fi/uutiset/uusien_autojen_re ... ti/7182888" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Ensiasennussarjassa, eli kesärenkaissa on näissä uusissa bemareissa erilliset paineanturit. Ne ovat vakiovaruste!
On jokaisen oma asia hankkiiko ne myös toiseen rengassarjaan vai jaksaako katsella vikavalojen palamista ja kuunnella hälytysääntä jokaikinen liikkeellelähtökerta. Ne erilliset anturit tarvitsee olla vain yhdessä rengassarjassa.
On jokaisen oma asia hankkiiko ne myös toiseen rengassarjaan vai jaksaako katsella vikavalojen palamista ja kuunnella hälytysääntä jokaikinen liikkeellelähtökerta. Ne erilliset anturit tarvitsee olla vain yhdessä rengassarjassa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Kyllä sellaiset erilliset anturit on kuitenkin näissä uusissa bemuissa ja ihan tehdasvakiovarusteena. Eli on lähtenyt tälle tielle!karjala2012 kirjoitti:Käsittääkseni tuo abs-antureita käyttävä pyörimisnopeuden muutokseen perustuva paineenvalvonta täyttää EU-määräykset. Ei tarvitsisi erillisiä paineantureita.///Marko kirjoitti:Kiitos EU.karjala2012 kirjoitti:Harmi jos BMW on lähtenyt sille tielle että pitää olla nuo painetunnistimet. Kun jo e9x-sarjassa on abs-antureihin perustuva painevalvonta. Joka toimii näemmä hyvin, huomaan sen nyt kun toinen takarengas on alkanut pikkuhiljaa vajumaan..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Kyllähän se nyt on parempi koodata hetimiten pyörintänopeuteen perustuvaksi, niin homma on sillä selvä. Nyt ja tulevaisuudessa.J1978 kirjoitti:Ensiasennussarjassa, eli kesärenkaissa on näissä uusissa bemareissa erilliset paineanturit. Ne ovat vakiovaruste!
On jokaisen oma asia hankkiiko ne myös toiseen rengassarjaan vai jaksaako katsella vikavalojen palamista ja kuunnella hälytysääntä jokaikinen liikkeellelähtökerta. Ne erilliset anturit tarvitsee olla vain yhdessä rengassarjassa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 08:33
- Auto: BMW e91 330D M-Sport 2006
No, onpahan sitten siltä osin turvallista ajohommaa ja maailma pelastuu..;-0J1978 kirjoitti: Kyllä sellaiset erilliset anturit on kuitenkin näissä uusissa bemuissa ja ihan tehdasvakiovarusteena. Eli on lähtenyt tälle tielle!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Böntti ehkä koodaa turvavyöpimputuksen pois, start-stopin sellaiseen asentoon, että se on pois päältä aina käynnistettäessa, takavalot palamaan ja rengasvalvonnan pyörintänopeuteen perustuvaksi, mutta varma merkkiliike suotuu tekem'ään nuo ja osan noista muutoksista kieltää laitkin.Juha kirjoitti:Kyllähän se nyt on parempi koodata hetimiten pyörintänopeuteen perustuvaksi, niin homma on sillä selvä. Nyt ja tulevaisuudessa.J1978 kirjoitti:Ensiasennussarjassa, eli kesärenkaissa on näissä uusissa bemareissa erilliset paineanturit. Ne ovat vakiovaruste!
On jokaisen oma asia hankkiiko ne myös toiseen rengassarjaan vai jaksaako katsella vikavalojen palamista ja kuunnella hälytysääntä jokaikinen liikkeellelähtökerta. Ne erilliset anturit tarvitsee olla vain yhdessä rengassarjassa.
Jos ei moisten uusien autojen juttujen kanssa voi elää, niin on ajettava jollain romulla, jossa ei ole moisia hienouksia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Noup. Penari nimenomaan varustellaan ja koodataan mieleiseksi. Jos ei tajua autoista tai elektroniikasta mitään, on parempi ajaa "hyllytuotteella"/"romulla"J1978 kirjoitti:
Jos ei moisten uusien autojen juttujen kanssa voi elää, niin on ajettava jollain romulla, jossa ei ole moisia hienouksia.
Sitäpaitsi, olisin sinuna hiljaa, mitä böntti tekee tai ei tee. Vihjailukin laittomuuksiin on törkeää.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Merkkiliikkeen sääntöjen ja myös tiettyjen lakien mukaan esim. turvavyön pimputuksen poiskoodaus ei ole laillinen toimenpide. Siksi monikaan merkkiliike ei sitä tee. Ne merkkiliikkeet, jotka tekee, niin ne tekee sen omalla vastuulla.
Samoin, jos tilattuun uuteen autoon muutetaan isompaa rengaskokoa ennen auton luovutusta, niin se pitää merkitä otteeseen, koska co-pöäästöjen verot muuttuu/ verot on laskettu eri rengaskoon mukaan.
Merkkiliike ei myöskään kalvota etusivujaseja, koska se on lakien mukaan kielletty.
Monen merkkiliikkeen kohdalla jonkin automerkin maahantuoja on esim. kieltänyt kokonaan päivävalojen koodauksen siten, että takavalot palaa. Voi lähteä jopa kyltti katolta, jos sooloilee tämän suhteen.
Start&stopia ei voi merkkiliike koodata pois päältä, koska verot ns. "muuttuu" ja hinta on muodostunut autolle ja sen varusteille siten, että ko. systeemi toimii aktiivisesti. Ne jotka näitä tekee, tekee senkin ihan omalla vastuulla ja riskillä.
Toki saa koodata ei merkkiliikkeessä ja vaikka omassa kotonaan autot ihan miten haluaa ja vetää vaikka tummennuskalvot etusivulaiseihin yms. jos niin haluaa. Se ei kellekään kuulu, enkä mä sitä kritisoikaan. Tämä kaikki tapahtuu vaan sitten ihan omalla vastuulla. Turha sitten valittaa, jos huollossa takuuaikana valitetaan asiakkaalle takaisin jostain tai katsastuksessa viimeistään.
Renkaat ja vanteet sama homma. Toki itte voi laittaa vaikka mitä alle, mutta merkkiliike ei noudata kuin tiukkoja tehtaan ohjeita esim. et-lukujen kanssa. Jos alla on tästä poikkeavaa rengastusta/vannetta ja asiakas valittaa jostain, niin syytetään heti "väärää" rengastusta yms.
Toki voi koodauttaa ja tehdä vaikka mitä hommia näille autoille, mutta niissä on aina se riski, ettei se mene merkkiliikkeen ohjeistuksen ja sääntöjen puitteissa läpi. Tai sitten katastuksessa narahtaa jostakin. Toki sitten on ihan eri asia, jos ajaa yli 2v vanhalla autolla, niin eipä sitä ole pakko viedäkään merkkihuoltoon.
Merkkiliike-maailma on pirun kiemurainen ja tarkka.
Samoin, jos tilattuun uuteen autoon muutetaan isompaa rengaskokoa ennen auton luovutusta, niin se pitää merkitä otteeseen, koska co-pöäästöjen verot muuttuu/ verot on laskettu eri rengaskoon mukaan.
Merkkiliike ei myöskään kalvota etusivujaseja, koska se on lakien mukaan kielletty.
Monen merkkiliikkeen kohdalla jonkin automerkin maahantuoja on esim. kieltänyt kokonaan päivävalojen koodauksen siten, että takavalot palaa. Voi lähteä jopa kyltti katolta, jos sooloilee tämän suhteen.
Start&stopia ei voi merkkiliike koodata pois päältä, koska verot ns. "muuttuu" ja hinta on muodostunut autolle ja sen varusteille siten, että ko. systeemi toimii aktiivisesti. Ne jotka näitä tekee, tekee senkin ihan omalla vastuulla ja riskillä.
Toki saa koodata ei merkkiliikkeessä ja vaikka omassa kotonaan autot ihan miten haluaa ja vetää vaikka tummennuskalvot etusivulaiseihin yms. jos niin haluaa. Se ei kellekään kuulu, enkä mä sitä kritisoikaan. Tämä kaikki tapahtuu vaan sitten ihan omalla vastuulla. Turha sitten valittaa, jos huollossa takuuaikana valitetaan asiakkaalle takaisin jostain tai katsastuksessa viimeistään.
Renkaat ja vanteet sama homma. Toki itte voi laittaa vaikka mitä alle, mutta merkkiliike ei noudata kuin tiukkoja tehtaan ohjeita esim. et-lukujen kanssa. Jos alla on tästä poikkeavaa rengastusta/vannetta ja asiakas valittaa jostain, niin syytetään heti "väärää" rengastusta yms.
Toki voi koodauttaa ja tehdä vaikka mitä hommia näille autoille, mutta niissä on aina se riski, ettei se mene merkkiliikkeen ohjeistuksen ja sääntöjen puitteissa läpi. Tai sitten katastuksessa narahtaa jostakin. Toki sitten on ihan eri asia, jos ajaa yli 2v vanhalla autolla, niin eipä sitä ole pakko viedäkään merkkihuoltoon.
Merkkiliike-maailma on pirun kiemurainen ja tarkka.
Viimeksi muokannut J1978, 01 Maalis 2015, 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Monilla foorumeilla on käyty tästä aiheesta keskustelua, ehkä tämä on ikuisuuskysymys, mutta mikä on paras kesärengastus saada Bemari (F30) kulkemaan mahdollisimman suuntavakaasti? Ei todellakaan RF-renkaita (mulla on 17" RF-Pirellit, jotka on luokattomat), mutta non-runflattejä ajatellen? Talvirenkaat (205/60-16) Conti IceContact2 toimii hyvin, mutta ei näidenkään kanssa kuitenkaan paljon radiota säädellä ilman että pitää katseen tiukasti tiessä. Vertailukohtana esim. edelliset V70 ja Insignia, jotka molemmat meni katsomattakin sinne, minne viimeisellä vilkaisulla auton oli laittanut kulkemaan. Em. Contin talvirengas on muuten renkaana loistava, ei esim. millään tavalla uraherkkä, vaan kyse on nimenomaan suuntavakavuudesta. Vai tarkoittaako Freude am Fahren sitä, että auto vaatii kuskilta pientä aktiivista liikettä koko ajan?
Oletko käyttänyt autoasi nelipyöräsuuntauksessa? Minulla hieman oli samanlaista ajelehtimista suoralla tiellä ja syylliseksi paljastui harittava takapyörä, ei ollut paljon toleranssin ulkopuolella mutta säädön vaikutus oli huomattava.Monilla foorumeilla on käyty tästä aiheesta keskustelua, ehkä tämä on ikuisuuskysymys, mutta mikä on paras kesärengastus saada Bemari (F30) kulkemaan mahdollisimman suuntavakaasti? Ei todellakaan RF-renkaita (mulla on 17" RF-Pirellit, jotka on luokattomat), mutta non-runflattejä ajatellen? Talvirenkaat (205/60-16) Conti IceContact2 toimii hyvin, mutta ei näidenkään kanssa kuitenkaan paljon radiota säädellä ilman että pitää katseen tiukasti tiessä. Vertailukohtana esim. edelliset V70 ja Insignia, jotka molemmat meni katsomattakin sinne, minne viimeisellä vilkaisulla auton oli laittanut kulkemaan. Em. Contin talvirengas on muuten renkaana loistava, ei esim. millään tavalla uraherkkä, vaan kyse on nimenomaan suuntavakavuudesta. Vai tarkoittaako Freude am Fahren sitä, että auto vaatii kuskilta pientä aktiivista liikettä koko ajan?
Nyt alla on Conti IceContact 225/45-18 ja menee todella suuntavakaasti, suoraan ajamiseen ei tarvitse todellakaan keskittyä. Kesärenkaiksi normi renkaat esim. Contit, Michelinit tai Goodyearit (225/50-17) ja pyöränkulmat kuntoon niin kyllä tuon suuntavakavuuden pitäisi kuntoon tulla.
Valitse non-RF rengas jossa mahdollisimman puöreä olka, nelipyöräsuuntaus ja sitten kokeilet eri paineita. Ei se ihan suuntavakaaksi tule mutta paremmaksi.Emppu kirjoitti:Monilla foorumeilla on käyty tästä aiheesta keskustelua, ehkä tämä on ikuisuuskysymys, mutta mikä on paras kesärengastus saada Bemari (F30) kulkemaan mahdollisimman suuntavakaasti? Ei todellakaan RF-renkaita (mulla on 17" RF-Pirellit, jotka on luokattomat), mutta non-runflattejä ajatellen? Talvirenkaat (205/60-16) Conti IceContact2 toimii hyvin, mutta ei näidenkään kanssa kuitenkaan paljon radiota säädellä ilman että pitää katseen tiukasti tiessä. Vertailukohtana esim. edelliset V70 ja Insignia, jotka molemmat meni katsomattakin sinne, minne viimeisellä vilkaisulla auton oli laittanut kulkemaan. Em. Contin talvirengas on muuten renkaana loistava, ei esim. millään tavalla uraherkkä, vaan kyse on nimenomaan suuntavakavuudesta. Vai tarkoittaako Freude am Fahren sitä, että auto vaatii kuskilta pientä aktiivista liikettä koko ajan?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kiitos vinkeistä 314da ja salmol. Taidan renkaissa seuraavaksi investoida 225/50-17 non-RF-Continentaleihin, jos en sitten piheyksissäni aja noita p***ja Pirellejä ensin loppuun... Liekö Ecossa, Premiumissa ja Sportissa isoja eroja suuntavakauden kannalta? Sportissa on vannesuoja, mikä on kakkoskuskia ajatellen iso etu.
Sportti jäykistää ohjausta joten voi toimia paremmin. Mulla veteli ihan mielettömästi, mutta nelipyöräsuuntaus ja tasapainotus auttoi myös. Renkaat myös kuluessaan ehkä toimivat paremmin, tai sitten alan tottua tuohon. ja ne paineet tosiaan myös, eli jos ei toimi ohjepaineilla, niin kokeile esim 2.8 edessä ja sama tai 3.0 takana painetta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Noista Conteista itse valitsisin Premiumit. Jos yrität Pirellit ajaa loppuun niin pistä niihin reilusti painetta
(esim. 2,8/3,0 bar) auttaa hieman vetelyihin. Itsellä ei hermot kestäneet ajaa Bridgestonen runflatteja loppuun kun alkoivat kuluessaan vetelemään aivan hirveästi.
Noita Nokian Z-linejäkin olen kuullut kehuttavan niitähän taitaa saada melko edullisesti.
(esim. 2,8/3,0 bar) auttaa hieman vetelyihin. Itsellä ei hermot kestäneet ajaa Bridgestonen runflatteja loppuun kun alkoivat kuluessaan vetelemään aivan hirveästi.
Noita Nokian Z-linejäkin olen kuullut kehuttavan niitähän taitaa saada melko edullisesti.
Tere!
Kesärenkaita valitsemassa koossa 225 50 17. Loppusuoralla mukana Good Year Efficient Grip, Michelin Primacy 3 ja Continental eco/sportcontact 5.
GY on testeissä havaittu hiljaiseksi ja vierintävastukseltaan pieni. Continental taattu testimenestyjä. Michelin on kestävän renkaan maineessa.
Onko käyttökokemuksia/vinkkejä em. renkaista ja miten toimivat F31/30:n alla?
Kesärenkaita valitsemassa koossa 225 50 17. Loppusuoralla mukana Good Year Efficient Grip, Michelin Primacy 3 ja Continental eco/sportcontact 5.
GY on testeissä havaittu hiljaiseksi ja vierintävastukseltaan pieni. Continental taattu testimenestyjä. Michelin on kestävän renkaan maineessa.
Onko käyttökokemuksia/vinkkejä em. renkaista ja miten toimivat F31/30:n alla?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Miksei Contin Premium Contact5 käy, vai eikö siinä ole tuota kokoa...Aweiss kirjoitti:Tere!
Kesärenkaita valitsemassa koossa 225 50 17. Loppusuoralla mukana Good Year Efficient Grip, Michelin Primacy 3 ja Continental eco/sportcontact 5.
GY on testeissä havaittu hiljaiseksi ja vierintävastukseltaan pieni. Continental taattu testimenestyjä. Michelin on kestävän renkaan maineessa.
Onko käyttökokemuksia/vinkkejä em. renkaista ja miten toimivat F31/30:n alla?
On todella hyvä nakki! Tosin tuo GY on kanssa tosi hyvä, mutta valitse siitäse Performance-versio.
Juu ei saa Premiumia 17 tuumaisena jostain kumman syystä?? Hienosti on ko. rengas testeissäkin pärjännyt.J1978 kirjoitti:[quote
Miksei Contin Premium Contact5 käy, vai eikö siinä ole tuota kokoa...
On todella hyvä nakki! Tosin tuo GY on kanssa tosi hyvä, mutta valitse siitäse Performance-versio.
GY oli juuri tuo Performance-versio...