F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Onkohan suodatin kunnolla paikallaan?
- Vähempi parempi -
Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

BMW e90 kirjoitti:Kun noita koivun siemeniä on ollut ilmas jo jonkun aikaa niin onko normaalia et niitä tulee auton sisällekkin? Siis ilmasuulakkeista meinaan,eikö tos oo ollenkaan raitisilman suodatinta :) ei edellisessä autossani (e90) tommosta "ongelmaa" ollut. Ja tuntuu et eniten siemeniä se pökkää takapenkille,siis niistä takana olevista keskisuulakkeista.
Vaikuttaa "tyyppivialta". Oma F30 pökkää siemeniä takapenkille ja takajalkatilaan. Olen ihmetellyt mistä siemenet tulee, mutta mitä ilmeisemmin keskisuulakkeiden kautta ja heti käynnistyksen jälkeen :conf:
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Eipä oo ehtinyt katsoa onko suodatin paikoillaan... Mutta jos toiseskin samaa vikaa nii tuskin on siitä kiinni. toisaalta kuinka voi olla edes mahdollista että lykkää kaiken paskan sisälle :mad:
Olis yks toinenkin kysymys F30 omistajille. Onko tullut kiinnitettyä huomiota päivävaloautomatiikan toimintaan? Mielestäni on aika huono! Polttaa välillä päivälläkin kirkkaassa auringon paisteessa xenonia,tuntuu olevan turhan herkkä hämärä tunnistin. Huollossa sitä säädettiin ja on nyt in sensitive asennos eli ei niin herkällä mutta eipä sillä ollut mitään vaikutusta. maahantuojaltakin tätä kyseltiin olsiko tehtaalla jotain uusia päivityksiä tämän asian suhteen mutta ei ainakaan näillä näkymin ole. Aika pikku juttuja mutta ärsyttää silti!
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

BMW e90 kirjoitti:Eipä oo ehtinyt katsoa onko suodatin paikoillaan... Mutta jos toiseskin samaa vikaa nii tuskin on siitä kiinni. toisaalta kuinka voi olla edes mahdollista että lykkää kaiken paskan sisälle :mad:
Olis yks toinenkin kysymys F30 omistajille. Onko tullut kiinnitettyä huomiota päivävaloautomatiikan toimintaan? Mielestäni on aika huono! Polttaa välillä päivälläkin kirkkaassa auringon paisteessa xenonia,tuntuu olevan turhan herkkä hämärä tunnistin. Huollossa sitä säädettiin ja on nyt in sensitive asennos eli ei niin herkällä mutta eipä sillä ollut mitään vaikutusta. maahantuojaltakin tätä kyseltiin olsiko tehtaalla jotain uusia päivityksiä tämän asian suhteen mutta ei ainakaan näillä näkymin ole. Aika pikku juttuja mutta ärsyttää silti!
Itse pidän valokatkaisimen nolla-asennossa,ja kytken kun tarvitsen xenonia valot A-sentoon.
Noilla päiväajovaloilla pärjäsi myöhäänkin,JOS takavalot vain palaisisivat niiden yhteydessä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
OlliL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Syys 2012, 17:05
Auto: F30 320dX Touring

Joillain muilla merkeillä taitaa huollossa onnistua kytkeä takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa. Itsekin haluaisin että takavalot palaisivat aina. Onko joku selvittänyt asiaa onnistuuko bmw:ssä? Otan asian kyllä liikkeessä puheeksi ennen oman f30:n luovutusta.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Itse sain vaustauksen että ei ole mahdollista kytkeä takavaloja palamaan,kun kyselin tätä oman autoni luovutuksen yhteydessä. Tiedä sitte...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Ehkäpä monet ajaisi säästösyistä yölläkin pelkillä päivävaloilla jos takavalot olisi samanaikaisesti päällä. Varsinkin nyt kun led-rinkulat on paljon edellisiä halogeeneja kirkkaammat. Kaikkensa ne autotehtaat tekee jotta kulutus ja co2 päästöt saadaan alas.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Kävin koeajamassa 320iA xDriven Laakkosella. Perusvarusteinen Luxury line. Kivasti sopii käteen tämä F30, kuten ex-335i:n muistotkin kertovat. Kiva, mikroautomaisen sporttinen ajotunnelma F10:iin tai A6/A7:aan verrattuna. Sitä haittasi tässä perusmallissa vain liian pehmeä ja kallisteleva alusta, Sport -ohjauksen puute ja järkyttävän lautamaiset peruspenkit. Suuntavakavuus tuntui nelivedossa todella hyvältä, mutta hyvä oli jo takavetokin. Vaikea sanoa noiden erosta mitään, kun on jo muutama kk aikaa takavetoisella ajelustani. Hyviä ovat joka tapauksessa molemmat. Perusaudio yllätti kohtuullisen hyvällä laadullaan verrattuna E90:n tai E60:n vakioaudioon. Tuon kanssa pärjäisin välttävästi ilman HiFiä tai Harman/Kardoniakin.

Mutta pääasia koeajooni oli moottori. Se on suurehko pettymys. Missä on sille numeroiden valossa luvattu hyvä alavääntö ? Totaalisen kateissa ! Vaihteiston ohjelma tukee tätä tunnetta puuttuvasta alaväännöstä, kun se vaihtaa 2 pykälää pienemmälle hiukankin reilummin kaasua painaessa ja hakee kierroksia tauluun 2500-3000 rpm jo kiihdytyksen alkuun. Meneehän se täyskaasulla varmaan yhtä nopeasti, kuin minun 523iA, mutta tunnelma on ihan toinen. Pieni kiljutettava kone isompaa, kaunisäänistä kuutosta vastaan. Käytännön ajotuntumista ylivoimainen erävoitto isommalle vaparikoneelle. Kai tuon pienemmänkin kanssa voisi elää, mutta 320dA antaa paremman vääntönsä vuoksi kyllä paljon täyteläisemmän voimantunnon arkiajoon. Se olisi todennäköisesti oma valintani tähän F30:een, ellei rahani isompaan dieseliin riitä. Neloskoneet eivät sytytä vaan mitenkään. Noloja laitteita 3 -litran kuutosiin verraten.

Muuten aivan oivallinen auto ajaa ja kaunis katsella (upea valkoinen oli tämä yksilö).
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Markku J kirjoitti:Kävin koeajamassa 320iA xDriven Laakkosella. Perusvarusteinen Luxury line. Kivasti sopii käteen tämä F30, kuten ex-335i:n muistotkin kertovat. Kiva, mikroautomaisen sporttinen ajotunnelma F10:iin tai A6/A7:aan verrattuna. Sitä haittasi tässä perusmallissa vain liian pehmeä ja kallisteleva alusta, Sport -ohjauksen puute ja järkyttävän lautamaiset peruspenkit. Suuntavakavuus tuntui nelivedossa todella hyvältä, mutta hyvä oli jo takavetokin. Vaikea sanoa noiden erosta mitään, kun on jo muutama kk aikaa takavetoisella ajelustani. Hyviä ovat joka tapauksessa molemmat. Perusaudio yllätti kohtuullisen hyvällä laadullaan verrattuna E90:n tai E60:n vakioaudioon. Tuon kanssa pärjäisin välttävästi ilman HiFiä tai Harman/Kardoniakin.

Mutta pääasia koeajooni oli moottori. Se on suurehko pettymys. Missä on sille numeroiden valossa luvattu hyvä alavääntö ? Totaalisen kateissa ! Vaihteiston ohjelma tukee tätä tunnetta puuttuvasta alaväännöstä, kun se vaihtaa 2 pykälää pienemmälle hiukankin reilummin kaasua painaessa ja hakee kierroksia tauluun 2500-3000 rpm jo kiihdytyksen alkuun. Meneehän se täyskaasulla varmaan yhtä nopeasti, kuin minun 523iA, mutta tunnelma on ihan toinen. Pieni kiljutettava kone isompaa, kaunisäänistä kuutosta vastaan. Käytännön ajotuntumista ylivoimainen erävoitto isommalle vaparikoneelle. Kai tuon pienemmänkin kanssa voisi elää, mutta 320dA antaa paremman vääntönsä vuoksi kyllä paljon täyteläisemmän voimantunnon arkiajoon. Se olisi todennäköisesti oma valintani tähän F30:een, ellei rahani isompaan dieseliin riitä. Neloskoneet eivät sytytä vaan mitenkään. Noloja laitteita 3 -litran kuutosiin verraten.

Muuten aivan oivallinen auto ajaa ja kaunis katsella (upea valkoinen oli tämä yksilö).
Ajoin samaa autoa tuossa yksi päivä ja aikalailla samat fiilikset kuin Markulla. Tänään ajoin 328i, meno on aivan toista. Tuo on jo suht sporttinen ja ripeä. Samoin kone jaksaa vääntää paremmin eikä vaihda heti pienempää vaihdetta pesään. Aiemmin ajettu 335i oli aika saman tyylinen kuin tuo 328i paitsi toki kiekuu vielä ylärekisterissä selkeästi tiukemmin ja kiihtyvyys eron huomaa kyllä perseessä. 320d on myös suht mukava ajettava vääntönsä takia, mutta kyllä noi bensat on aika mukavan hiljaisia nelos diiselin raksutukseen verrattuna. 330d seuraavaksi ajoon jolta odotan paljon, niin on vertailut tehty kolmosesta :)
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

BMW on aikalailla hirttänyt tulevaisuutensa bensakoneiden osalta näihin 2-litraisiin turbokoneisiin myydyimmissä malleissaan. Markku J on kommentoinut useaan otteeseen koneen vaisuutta, ilmeisesti vääntö alle kahdentonnin on se kynnyskysymys? Omakohtaista kokemusta koneesta ei ole, joten kuulisin mielellään kommentteja millainen tuo 135 kw:n versio on luokassaan. Miten se suhteutuu käyttöominaisuuksiltaan esim. Audin 1.8 tai 2.0 TFSI koneisiin? Kulutus ei kiinnosta vaan ajettavuus eri tilanteissa. Tekeekö automaatti osansa tuosta vaisuudesta, eco-ohjelmat reagoi yleensä hitaasti oikean jalan komentoihin?

Itselleni turbo-nelareissa tökkii joka kerta pieni viive ahtimen mukaan tulossa. Sivistyneitähän nämä nyky-turbot ovat ja viive on saatu kutistettua jo pieneksi, mutta se pieni epälineaarisuus voimantuotossa häiritsee edelleen. Vaikka ahtimet tulee jo hyvin alhaalta mukaan, niin normiajossa automaatin kierrokset pysyy sen verran alhaalla, että koneen perusvääntöominaisuuksillekin on tarvetta ennen kuin ahdin tuottaa kunnolla hönkää.

Mekaaniset ahtimet alkaa olla katoavaa perinnettä nekin. Niissä voimantuotto olisi turboja lineaarisempaa, mutta liittyykö noihin jotain kulutuksen optimoinnin ongelmia?
ex. E63 650i, E88 125i
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

Onkohan tosta 2-litrasesta tulossa tehokkaampaa, 323i tai 325i jossa vääntöä yli 300Nm ja tehoja reilut 200 heppaa. Niin ja hinta korkeintaan sama kuin 320d...
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Periaatteessa BMW:llä olisi valmius 323/325i:n tekemiseen, sillä 1-sarjassa on N20 turbo 125i 218hv:n tehoisena ja 310 nm väännöllä. Malli 1-sarjassa ei vaan taida olla Suomen maahantuontiohjelmassa.
Ex: E60/F10
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

pumafi kirjoitti:Periaatteessa BMW:llä olisi valmius 323/325i:n tekemiseen, sillä 1-sarjassa on N20 turbo 125i 218hv:n tehoisena ja 310 nm väännöllä. Malli 1-sarjassa ei vaan taida olla Suomen maahantuontiohjelmassa.
125i löytyy kyllä Suomenkin mallistosta, mutta hintaa on yli 10 k€ enemmän, kuin 118i:llä. Siinä on 4 dl isommalla moottorilla ja sumuvaloilla hintaa! Tuolla koneella kyllä luulisi jo kolmosenkin liikkuvan riittävästi, vaikkei tehoa kai koskaan liikaa ole. Ainakaan niin kauan, kun sitä itse pystyy säätelemään.
Viimeksi muokannut traveller, 25 Syys 2012, 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

My mistake. Katsoin vaan bmw.fi sivuilta nuo tekniset tiedot ja siellä ei ollut 125i:n tietoja. Ilmeisesti mallia 120i ei ole vielä markkinoilla? Törkeä on hintaero, niin kuin on muissakin mallisarjoissa, tuon tehokkaamman 2-litraisen turbon osalta.
Ex: E60/F10
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Sport automaatista kysyisin vielä...

Siinähän tulee lisänä sport+ tila ja tuota ajotilaa on kehuttu kivaksi ainakin lehtien ja tv:n koeajoissa, joissa ajaja on joku nuorehko jannu. Siis ovat kehuneet, että siinä tilassa ohjaus (ajettavuus/ajofiilis) on hyvin jäykkä ja jämäkkä ja että meno on silloin eniten perinteistä bemaria.

Eniten minua kiinnostaa tuo sport-automaatti sen takia että sen "keppi" on paljon paremman näköinen lyhyempänä ja leveämpänä ja myös istuu käteeni paremmin.

Se on paremman näköinen keppinä ja siinä on alaosassa nahkainen suojapussi kun vakiokepissä on alaosastaan tasainen tikku mikä on kiinni tasaisessa mustassa muovilevyssä jossa on pyöreä reikä kepille.

Jotenkin se vakiokeppi ei ollu handuun niin kiva kun tuo lyhyt ja paksu...

Varsinainen kysymys on se, että saako sen lisämaksulla myös Limited automatic editionin yhteyteen ja kuuluuko tuohon sport-automaattiin jo mukaan sport-ohjauspyörä kuten 5-sarjassa kuuluu?
Viimeksi muokannut J1978, 27 Syys 2012, 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti:Sport automaatista kysyisin vielä...
En tiedä vastaako tämä oikeastaan ollenkaan tuohon kysymukseen, mutta yritellään. :blush:
Tuohon Sport Lineen joka itselleni on tulossa sai valita samaan hintaan joko "sportautomaatin" tai "tavallisen" automaattivaihteiston.
Tuo Sport+ tila ja sen valinta nappula on myöskin tavallisessa automaatissa (ainakin siis Sport Line:ssa).
Ainoa muutos itselleni olisi ollut tuo toisen mallinen keppi ja rattiin läpyskät, jotka tulee aina "sportautomaatin" mukana.
Koska en tykkää noista ratin yhteydessä olevista vaihtoläpysköistä, niin valitsin itselleni, rumemman näköisestä kepistä huolimatta tuon tavallisen automaatin.
Viimeksi muokannut EPJBMW, 27 Syys 2012, 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

EPJBMW kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Sport automaatista kysyisin vielä...
En tiedä vastaako tämä oikeastaan ollenkaan tuohon kysymukseen, mutta yritellään. :blush:
Tuohon Sport Lineen joka itselleni on tulossa sai valita samaan hintaan joko "sportautomaatin" tai "tavallisen" automaattivaihteiston.
Tuo Sport+ tila ja sen valinta nappula on myöskin tavallisessa automaatissa (ainakin siis Sport Line:ssa).
Ainoa muutos itselleni olisi ollut tuo toisen mallinen keppi ja rattiin läpyskät, jotka tulee aina "sportautomaatin" mukana.
Koska en tykkää noista ratin yhteydessä olevista vaihtoläpysköistä, niin valitsin itselleni, paremman näköisestä kepistä huolimatta tuon tavallisen automaatin.
Tuo vakiokeppi on vaan minusta omaan makuun sport-keppiä halvemman näköinen kun siinä ei ole sitä nahkapussukkaakaan. Siksi kiehtoo se lisähintainen. Sport+ tila tulee vakiona vain jos auto on M-sport tai Sport line. Jos tilaa Modern linen, Luxyry linen tai perusmallin ilman linesiä, niin silloin Sport+ tila tulee sport automaatin mukana. Vaihtoläpysköillä en tee minäkään mitään. Ihan ulkonäön, Sport+ tilan ja paremman käteenkäyvyyden takia otan, jos otan.

Tämän kuluvan ja ensiviikon aikana on vaan nuo viimeiset muutokset sanottava, jos niitä aikoo tehdä. Auto menee tuotantoon viikolla 43 tai 44.
Caput Mortuum
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 11:12

Sportautomaatti vaihtaa myös nopeammin (sport+ -tilassa) kuin tavallinen automaatti.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Oli tuossa viime perjantaina 320dA Touring all kun oma F25 oli pajalla. Muutamia havaintoja:

- Laatikko pelasi vähän oimituisesti. Välillä piti kierroksia myös Comfort modella turhan ylhäällä ennen kuin vaihtoi isommalle. Hassu juttu, koska voimalinjahan tuossa on sama kuin omassa F25:ssa, joka vaihtaa jo 1000:n kierroksen jälkeen isompaa.
- Äänieristys oli hitusen heikommalla tasolla jopa kuin F25:ssa. Dieselin raksustus kuului sisälle.
- Sport modessa ei mahdollisuutta konfaukseen - eli vaikuttaako alustaaan ja / tai voimalinjaan etc.
- Vakaa ajettava ja mainio alustatuntuma myös Comfortilla

Sisällä liikkeessä ollut malli, jossa oli punaruskea nahkasisustus ja Antrasiitti katto oli todella makea yhdistelmä.

Jos lähtisin F25:sta 3-sarjaan vaihtamaan niin pitäisi olla ehdottomasti kutoskoneella. Muuten ei herätä "omistamisen halua".
kauko734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
Paikkakunta: Tuusula

Kävin reissun Tuusula-Jyväskylä-Tuusula vaimon 316D:llä, nastarenkaat alla, reippaalla vauhdilla näytti ajotietokone kulutukseksi 4,4ltr /100km, uskomattoman pieni kulutus mielestäni. Paluumatkalla oli auto vieläpä täynnä.
Auto on manuaali, mutta eipä taida automaattikaan viedä enempää kiisseliä nykyään.
Vastaa Viestiin