F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ant_K kirjoitti:Perusaudioissa ilmennyt FM-radiossa ärsyttävä "ominaisuus" eli SuomiPoP kanava ei pysy taajudella vaan päälle puskee hetkittäin jotain toista kanavaa muutaman sekunnin pätkissä. Signaalitaso on pitäis olla ok ja samaa tekee eri puolella kaupunkia ja vain tuolla taajuudella. Oliskohan kuitenkin lähetyksessä jotain? Ei toistu toisella autolla ja F30:ssa tämä jatkunut kohta kuukauden ajan.

Tuosta lämpenenmisestä: voi olla että 320i janoisampana hukkalämpöäkin riittää paremmin sisälle asti. Missä vaiheessa muuten bensakoneessa öljynlämpöviisari alkaa nousemaan 50C:sta kun ajelet 80km/h ja pakkasta se 20-30C?

Jarrut lopetti vinkumisen 10tkm kohdilla ilman korjauksia. Ajettu pelkästään pätkä-ajoa viimeinen tankillinen ja luistonesto "sopeuttanut" jarrupaloja kiitettävästi päätellen jarrupölystä. Seurataan nyt nämä pakkaset, että onko muutos pysyvä.

Hyvä kuulla että löytyy myös tyytyväisiä omistajia. Ei ole takoitus ketään loukata, mutta kerrottakoon että meidän yksilössä ongelmia riittänyt sen verran puoleen vuoteen, että tämä jää luultavasti viimeiseksi baijerilaiseksi. Ellei sitten hinnat laske muiden kansanautojen tasolle tai sitten laatu parane muiden premium merkkien tasolle. Molemmista vaihtoehdoista on ennestään kokemuksia.
Laatuvikaa on aina kun tulee kokonaan uusia malleja. Se on valitettavaa. Kyllähän niitä on Audeissakin (esimerkiksi) kaikkia vikoja kun tuovat uusia malleja tuotantoon. 6kk-12kk se yleensä ottaa kun alkaa tulemaan sellaista autoa jossa ei ole enää lastentauteja. Se on niitä uuden mallin kiroja jolta ei voi oikein välttyä vaikka ostas mersun. Näin se meni tämän 3-sarjankin kohdalla. Mulla näyttäs esim. olevan aika ongelmaton yksilö jo.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:En ole huomannut mitään 7:n kaltaista juttua. Monessa volkkarissa, Skodassa ja Audissa on tuo toiminto eikä sitä huomaa mun mielestä mitenkään. Enkä ole kyllä huomannut mitään bemarissakaan.
Joo, ainakin kun ajelee cruise päällä ja pyyhkimet/sadetunnistin aktivoituna niin noin kilsan välein jarruttelee. Ainakin mulla. Ja huolto sanoi että siinä on todellakin tuollainen kuivaussysteemi.

Huomasin muuten että nyt uusilla ohjelmistoilla automaattinen start-stop toimii nyt myös pakkasella. Aikaisemmin ei toiminut alle +3 asteessa, mutta nyt on päällä pakkasellakin. Nyt esim. -7 asteessa toimi vieläkin.

Lisäksi huolto sanoi että automaattivaihteisto hoitaa rattilukon toimintaa, manuaaleissa on vissiin oikea rattilukko. Ainakin 120d:ssä oli.
Viimeksi muokannut salmol, 08 Helmi 2013, 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:En ole huomannut mitään 7:n kaltaista juttua. Monessa volkkarissa, Skodassa ja Audissa on tuo toiminto eikä sitä huomaa mun mielestä mitenkään. Enkä ole kyllä huomannut mitään bemarissakaan.
Joo, ainakin kun ajelee cruise päällä ja pyyhkimet/sadetunnistin aktivoituna niin kilsan välein jarruttelee. Ainakin mulla.

Huomasin muuten että nyt uusilla ohjelmistoilla automaattinen start-stop toimii nyt myös pakkasella. Aikaisemmin ei toiminut alle +3 asteessa, mutta nyt on päällä pakkasellakin. Nyt esim. -7 asteessa toimi vieläkin.

Lisäksi huolto sanoi että automaattivaihteisto hoitaa rattilukon toimintaa, manuaaleissa on rattilukko.
Joo no tosta cruisehommasta en tiiä kun kuulun kummajaisiin, enkä käytä koskaan koko kruisea. Minusta turhin kapistus mitä voi olla. Tykkään ajaa omilla jaloillani ja käsilläni autoa...Myös pidemmillä matkoilla.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Mulla taas ei toimi star-stop vaikka on uus ohjelma sisällä. Ei oo kertaakaan sammuttanut alle +3 astees. Mut eipä tua haittaa,täysin turha koko systeemi! Sitten kun lämpötilat sen sallii nii otan aina sen napista pois päältä.
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Minulla on vajaan vuoden aikana ollut 2 eri F30:sta käytössä/omistuksessa. Molemmissa on rengaspainevaroitin hälyttänyt tyhjentyneistä paineista yhteensä kolmesti, vaikka joka kerralla paineet ovat olleet kohdallaan. Enää sitä ei säikähdä, kun tietää mistä on kyse. Toinen on helmikuun tuotantoa ja toinen elokuun.

Takaiskareissa en ole huomannut mitään outoa. Toki kuopat hieman kolahtelevat, mutta eihän se mikään Bentley ole.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

BMW e90 kirjoitti:Mulla taas ei toimi star-stop vaikka on uus ohjelma sisällä. Ei oo kertaakaan sammuttanut alle +3 astees. Mut eipä tua haittaa,täysin turha koko systeemi! Sitten kun lämpötilat sen sallii nii otan aina sen napista pois päältä.
Noinhan sen pitääkin toimia.
Kun ulkona on tarpeeksi kylmä, ettei saataisi tarvittavaa hyötyä koneen sammuttamisesta, niin konetta ei sammuteta!
Itselläni ilmoittaa kyseisen tilanteen jollakin valkoisella "!" merkillä. Jos en ole muistanut kytkeä koko h***vetin järjestelmää sillä kertaa pois käytöstä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

EPJBMW kirjoitti:Noinhan sen pitäisikin toimia. Kun ulkona on tarpeeksi kylmä, ettei sammutuksesta saataisi tarvittavaa hyötyä koneen sammuttamisesta, niin konetta ei sammuteta!
Paitsi että softapäivityksen jälkeen se sammuttaa itsensä automaattisesti, pakkasellakin. Ainakin mulla. On se kumma jos se käyttäytyy eri lailla saman mallisessa autossa jossa sama softaversio. Vaikea uskoa. Parempi olis kun sais koko toiminnallisuuden pois kytkettyä pysyvästi ja lopullisesti, mutta kun ei saa niin ei saa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Mulla taas ei ilmoita yhtään mitään millään "!" merkillä. Se ei vaan sit sammu jos on liika kylmä ilma. Aika ihme juttu kun kaikilla toimii erilailla :)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

No näihin vaikuttaa mm. se milloin auto on kasattu/valmistunut ja millä ajomoodilla ajetaan ja ajetaanko paljon kaupunkiajoa ja pätkäajoja.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

salmol kirjoitti:Paitsi että softapäivityksen jälkeen se sammuttaa itsensä automaattisesti, pakkasellakin.
Omassani olen huomannut, että auton pakkasmittari näyttää aivan jotakin muuta kuin kotimittari.
Tuo auton lämpötila-anturi voi olla niin lähellä rautarakenteita, ettei pienet lämpötilavaihtelut kerkeä vaikuittamaan?
Teme_P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Loka 2012, 16:59
Auto: BMW G30 530e M-Sport -19
Porsche 911 Carrera -84

^ Tuossa saattaa olla vinha perä. Omassa kärryssä start-stop toimii pakkasellakin (ainakin ensimmäiset muutama kilometriä, ja riippuen pakkasen tiukkuudesta) jos auto on ennen ajoa seisonut lämpimässä tallissa. Jos auto on seisonut ulkona pakkasessa ei start-stop toimi. Tällaista olen ollut havainnoivani.

T. Teme
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Frank H kirjoitti:Minulla on vajaan vuoden aikana ollut 2 eri F30:sta käytössä/omistuksessa. Molemmissa on rengaspainevaroitin hälyttänyt tyhjentyneistä paineista yhteensä kolmesti, vaikka joka kerralla paineet ovat olleet kohdallaan.
Onko sulla RF renkaat ja tuleeko virhehälytyksiä vain talvirenkailla? Minun vanhemmilla oli E60:ssä jatkuvia rengaspainevaroituksia RF talvirenkailla, vaikka paineet olivat joka kerta kohdallaan. Vaihdoin heille viime syksynä non-RF talvirenkaat, eikä sen jälkeen ole tullut yhtään painevaroitusta. Kesärenkailla ei ole tullut yhtään varoitusta, vaikka autossa on RF kesärenkaat.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:En ole huomannut mitään 7:n kaltaista juttua. Monessa volkkarissa, Skodassa ja Audissa on tuo toiminto eikä sitä huomaa mun mielestä mitenkään. Enkä ole kyllä huomannut mitään bemarissakaan.
Joo, ainakin kun ajelee cruise päällä ja pyyhkimet/sadetunnistin aktivoituna niin noin kilsan välein jarruttelee. Ainakin mulla. Ja huolto sanoi että siinä on todellakin tuollainen kuivaussysteemi.
On siinä, mutta toimiikohan noin kuitenkaan. Käsitykseni mukaan kuivaus on varsin tiheä toiminto eikä mikään kilometrin välein tapahtuva juttu. Tosin 120 km/h nopeudessa väli on enää 30 sekuntia joten voisi ehkä mennä. Miten paljon nopeus laskee kun cruise on päällä? Kun nopeus on siis vakiolla, silloinhan sen on pakko laskea jos auto jarruttaa itsekseen? En minä aikanaan tuollaista 2-3 km/h nopeusaroa huomaa helpolla, mutta 10 km/h hidastuksen havaitsee selvemmiin. Itsehän en tuollaista ole havainnut, mutta se ei tietenkään sitä kerro, etteikö jotain ominaisuutta autossa voi olla...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis kirjoitti:On siinä, mutta toimiikohan noin kuitenkaan. Käsitykseni mukaan kuivaus on varsin tiheä toiminto eikä mikään kilometrin välein tapahtuva juttu. Tosin 120 km/h nopeudessa väli on enää 30 sekuntia joten voisi ehkä mennä. Miten paljon nopeus laskee kun cruise on päällä? Kun nopeus on siis vakiolla, silloinhan sen on pakko laskea jos auto jarruttaa itsekseen? En minä aikanaan tuollaista 2-3 km/h nopeusaroa huomaa helpolla, mutta 10 km/h hidastuksen havaitsee selvemmiin. Itsehän en tuollaista ole havainnut, mutta se ei tietenkään sitä kerro, etteikö jotain ominaisuutta autossa voi olla...
No voi olla että tuo tapahtuu 400m välein, en nyt mittanauhan kanssa ole tuota mitannut eikä tuo ole edes kovin tärkeää. Nopeus ei mielestäni laske kovinkaan paljoa (enkä mittarista ole edes huomannut mitään) vaan vaan tuntuu vain sellainen pieni nykäys kun se tekee hommansa. Eli mielestäni nopeus ei laske.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Huivei kirjoitti:Onko sulla RF renkaat ja tuleeko virhehälytyksiä vain talvirenkailla? Minun vanhemmilla oli E60:ssä jatkuvia rengaspainevaroituksia RF talvirenkailla, vaikka paineet olivat joka kerta kohdallaan. Vaihdoin heille viime syksynä non-RF talvirenkaat, eikä sen jälkeen ole tullut yhtään painevaroitusta. Kesärenkailla ei ole tullut yhtään varoitusta, vaikka autossa on RF kesärenkaat.
Hälytys on tullut RF-kesärenkailla ja RF-nastarenkailla. Voi olla, että RF on aiheuttaja. Olen vain siitä kummallinen BMW-kuski, että pidän enemmän RF-renkaista. Ehkä reittini kulkevat niin hyviä teitä tai sitten vain ajotyylini on poikkeava. Aiemmassa E90:ssäni oli normikitkat talvella ja ne tuntuivat aivan taikinamaisilta. Tosin en ole vielä kokeillut F-sarjan autoja ei-RF-renkailla. Se täytyy tehdä ennen seuraavaa renkaidenvaihtoa, koska ei-RF-renkaat ovat halvemmat.
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Lujaa laatua nämä bemarit tuntuvat olevan, kun vasta näin kolmannen viikon kuluttua auto esitti "Drivetrain malfunktion, Service" ja mitä muuta v****a siinä ruudulla lukikaan.
Ensin auto sammui, sitten seuraavalla napin painalluksella lähti käyntiin, mutta vaihdekeppi ei mennyt pakille. Kolmannella kaikki ikäänkuin toimi ok ja peruutin ruudusta pois, mutta auto sammutti taas ittensä ja esitti näitä Drivetrain -ongelmia.
Lähti se siitä sitten kummiskin liikkeelle, eikä temppuillut kotimatkalla.

Luotto tähän laitteeseen ei nyt sitten enää ole oikein täydet 100%. :sneak:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Lujaa laatua nämä bemarit tuntuvat olevan, kun vasta näin kolmannen viikon kuluttua auto esitti "Drivetrain malfunktion, Service" ja mitä muuta v****a siinä ruudulla lukikaan.
Ensin auto sammui, sitten seuraavalla napin painalluksella lähti käyntiin, mutta vaihdekeppi ei mennyt pakille. Kolmannella kaikki ikäänkuin toimi ok ja peruutin ruudusta pois, mutta auto sammutti taas ittensä ja esitti näitä Drivetrain -ongelmia.
Lähti se siitä sitten kummiskin liikkeelle, eikä temppuillut kotimatkalla.

Luotto tähän laitteeseen ei nyt sitten enää ole oikein täydet 100%. :sneak:
Onko sulla joku tehoboxi-kiinni? Mulla tuli tuota kun oli RaceChip kiinni mutta ongelma poistui kun poistin boxin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:
Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Lujaa laatua nämä bemarit tuntuvat olevan, kun vasta näin kolmannen viikon kuluttua auto esitti "Drivetrain malfunktion, Service" ja mitä muuta v****a siinä ruudulla lukikaan.
Ensin auto sammui, sitten seuraavalla napin painalluksella lähti käyntiin, mutta vaihdekeppi ei mennyt pakille. Kolmannella kaikki ikäänkuin toimi ok ja peruutin ruudusta pois, mutta auto sammutti taas ittensä ja esitti näitä Drivetrain -ongelmia.
Lähti se siitä sitten kummiskin liikkeelle, eikä temppuillut kotimatkalla.

Luotto tähän laitteeseen ei nyt sitten enää ole oikein täydet 100%. :sneak:

Onko sulla joku tehoboxi-kiinni? Mulla tuli tuota kun oli RaceChip kiinni mutta ongelma poistui kun poistin boxin.


Eika tuohon mitään tehoboxia tarvita. Kyseinen termi googlen hakuun, niin johan tulee useita ulkomaisia sivustoja joissa asiaa puidaan. Keskusteluissa mm. F30 ja F10 omistajia joille on käynyt tuo. Jollakin on ollut vaan hetkellinen bugi ja joillakin on sitten mennyt vaihtoon automaattiaski tai öljypumppu.
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Ei ole kiinni mitään , eikä vissiin uskalla laittaakaan, kun nää hajoaa muutenkin käsiin. :thdw:

Pitää katella miten tää alkaa käyttäytymään, perinteisesti käynti huollossa heti alkuun on varsin hedelmätön. Nollataan koodit ja tuu käymään jos uusiutuu, niin katellaan lisää.

Goggelssilla ei löytynyt oikein mitään selvää vikaa/korjausta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

BMW e90 kirjoitti:Mulla taas ei toimi star-stop vaikka on uus ohjelma sisällä. Ei oo kertaakaan sammuttanut alle +3 astees. Mut eipä tua haittaa,täysin turha koko systeemi! Sitten kun lämpötilat sen sallii nii otan aina sen napista pois päältä.
Kyselin tuota muutosta start-stopissa huollosta ja sanoivat että tosiaan on muuttunut tuo start-stop-toiminnallisuus tuon viimeisimmän ohjelmistopäivityksen mukana. Nyt se katsoo akun lämpötilaa ja päättää sen mukaan miten toimia. Viimeksi lähdin ajelemaan kun auto oli ollut päivän lämpimässä hallissa ja siksi se toimi myös pakkasella kun akku oli lämmin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin