F30 kokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Maalis 2013, 21:13
- Auto: F30 320iA xDrive 2016 LCI
Mä arvelisin, että maahantuojat/autokauppiaat on lähtenyt tulkitsemaan säännöksiä varman päälle. Tai sitten joku ilman ajokorttia oleva byrokraatti on ajatellut ja ohjeistanut että koska rengaskoko vaikuttaa päästöihin, ei rekisteriotteessa voi lukea kuin se rengaskoko, jonka mukaan päästöt on laskettu. Gramma tai kaksi ei merkitse juurikaan mitään käyttöverojen kannalta vaikka auton ostohinnassa vaikutus saattaakin olla suurempi. Renkaissa on nykyään ne EU-luokitukset ja muistaakseni jossain väitettiin, että samankokoisten renkaiden erilaisten vierintävastusten vaikutus voi olla lähellä puolta litraa satasella. Noilla eroilla alkaa jo olla merkitystä. Kyllä pilkun viilaaminen vannekoon päästövaikutusten kanssa on naurettavaa kun kerran yhtälöön enemmän vaikuttava tekijä jätetään huomiotta. Hetken päästä tulee itse renkaisiin niiden EU-luokituksesta riippuva käyttömaksu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 125
- Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
- Auto: G31 540i xDrive Msport
Piti oikein käydä katsomassa. Näkyi olevan vino pino vaihtoehtoisia rengaskokoja aina 225/35R20 saakka. Samapa toi sinällään, kuka näitä kaikenmailman säädöksiä aina jaksaa noudattaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 08:33
- Auto: BMW e91 330D M-Sport 2006
Käsittääkseni juuri nuo säädökset rengasmuutoksista ja muutoskatsastuksesta ovat edelleen voimassa.MeAndMyDog kirjoitti:Mielenkiintoista. Lain mukaan renkaan leveyttä saa vaihtaa 30mm, vannekokoa tuuman ja ympärysmittaa max 5%. Jos rekisteriotteessa lukee 225/16, ei 18 tuumaisia saa alla olla ilman muutoskatsastusta. Jos olen oikein ymmärtänyt, ei päästöt muutu muuta kuin muutoskatsastuksen takia.
Mutta tuskinpa edes renkaiden muutoskatsastuksen jälkeen päästöt muuttuvat. Ei kai kats. konttorilla voi olla mitään kompetenssia mennä päästöarvoja muuttamaan, koska autonvalmistaja ilmoittaa ne tarkoin määrättyjen normitestien perusteella?
Nopeasti netistä ajoneuvoverolaskurilla:Bemuawd kirjoitti:Tänään kävin Laakkosella ja kyselin asiaa.Jos ostan 17" renkaat niin auton päästöt muuttuvat 149:stä 153:een.
149 g/km -> 133,225 €/vuosi
153 g/km -> 138,335 €/vuosi
Ero merkityksetön.
Mielestäni se rumba jonka viranomaiset & auton haltijat joutuisivat tekemään aina rengaskoon muuttuessa on suurta ajan ja varojen tuhlaamista kun saman voisi tehdä automallikohtaisella keskiarvolla, joka tyyppikatsastuksen yhteydessä kullekin eri mallille ilmoitettaisiin. Jollain se olisi muutaman euron liian suuri, ja jollain liian pieni. Mutta valtio saisi veronsa ja katsureille olisi muutakin tekoa kun rengaskokoja tarkistella.
Isompien renkaiden kasvava polttoaineen kulutus on riittävä lisäkustannus omistajalle/haltijalle, ja siinäkin on toki vero mukana.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Mitäs kun minä hankin 116d:iin Good Yearin kesäkummit joissa on 15% alhaisempi vierintävastus, saanko alennusta veroista ja muista maksuista tai saanko palautusta autoverosta tai jonkun vihreän merkin tuulilasiin jolla voi pysäköidä ilmaiseksi CD-autojen ruutuun tai vaikka keskelle raitiovaunukaistaa, olen sentään vihreiden arvojen kannattaja kun renkaatkin ovat niin ekoilevat...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 125
- Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
- Auto: G31 540i xDrive Msport
Liisareissa ei ole merkityksetön seikka.Havis kirjoitti:Tänään kävin Laakkosella ja kyselin asiaa.Jos ostan 17" renkaat niin auton päästöt muuttuvat 149:stä 153:een.... Ero merkityksetön.
Niitä firmoja sattuu nykyään olemaan, jotka liisareiden kk-maksuja kompensoivat niin, että mitä pienemmät päästöt, sen suurempi kompensaatio ja päinvastoin. Äkkiä tommosen 150g ylitys tietää kompensaatioportaan heikennystä pykälällä ja täten artisti maksaa helposti useita kymppejä kuussa enemmän ja se kertaa 36kk tekee jo jotain.
Kyllä noi päästöt nykyään kiinnostaa aika montaakin ei-viherpiiperöä.
Hyvin yksinkertaista:Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Liisareissa ei ole merkityksetön seikka.Havis kirjoitti:Tänään kävin Laakkosella ja kyselin asiaa.Jos ostan 17" renkaat niin auton päästöt muuttuvat 149:stä 153:een.... Ero merkityksetön.
Niitä firmoja sattuu nykyään olemaan, jotka liisareiden kk-maksuja kompensoivat niin, että mitä pienemmät päästöt, sen suurempi kompensaatio ja päinvastoin. Äkkiä tommosen 150g ylitys tietää kompensaatioportaan heikennystä pykälällä ja täten artisti maksaa helposti useita kymppejä kuussa enemmän ja se kertaa 36kk tekee jo jotain.
Kyllä noi päästöt nykyään kiinnostaa aika montaakin ei-viherpiiperöä.
Jos eurot on tärkeämpiä kuin bling bling, ottaa liisariin sellasen rengaskoon jolla minimi-co. Jos ne eurot on niin kortilla ja elämä muutamasta kympistä kiinni.
Jos taas ulkonäkö on etusijalla siitä on yleensä valmis maksamaan.
Ja aina voi ostaa auton itte, ei oo kompensointi ongelmia
Tuskin päästöt liisinki-henkilöitä kiinnostaa, vaan kulujen minimointi ja nettotulojen maksimointi.
P.S.
Kaikki liisinki autot sais olla dacioita tai octavioita, ei tulisi turhia ajoja, ja se se olis kaikkein ekologisinta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Siis päästöthän lasketaan vain uutta ostaessa (tai katsotaan taulukosta). Auton oston jälkeen voit vaihtaa 15" tilalle 20" ja vero on sama. Vai missasinko jotain?
Vaikuttaahan kaikki muutkin varusteet päästöihin ja sitä kautta hintaan uutta ostaessa.
Vaikuttaahan kaikki muutkin varusteet päästöihin ja sitä kautta hintaan uutta ostaessa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Hypätään rekisteriotteen rengaskoista maallisempaan asiaan. Kummat kannattaa ottaa tulevaan nelikkoon (320i touring xdrive) talvirenkaiksi, Nokian tarjousnastat vai Nokian tarjouskitkat? Molemmissa 16 tuuman vannekoko. Koeajoautona oli helmikuussa takavetoinen 320D nastoilla, tuntui aika huonolta lähtemään liukkaalla liikkeelle. Bemusta ei ole aiempia kokemuksia, toki luulisi nelivedon helpottavan asiaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 14 Helmi 2013, 12:16
Jos viittaat maahantuojan tarjouskamppanjaan niin siinä talvirenkaat on runflat renkaat, itse jätin siksi ottamatta ja otan rengasliikkeen kautta Nokian 8 nastarenkaat autoon myöhemmin kunhan niitä on saatavana.
Kitkat on hyvätPubman kirjoitti:Hypätään rekisteriotteen rengaskoista maallisempaan asiaan. Kummat kannattaa ottaa tulevaan nelikkoon (320i touring xdrive) talvirenkaiksi, Nokian tarjousnastat vai Nokian tarjouskitkat? Molemmissa 16 tuuman vannekoko. Koeajoautona oli helmikuussa takavetoinen 320D nastoilla, tuntui aika huonolta lähtemään liukkaalla liikkeelle. Bemusta ei ole aiempia kokemuksia, toki luulisi nelivedon helpottavan asiaa.
- burtsi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 107
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 19:51
- Auto: Audi :((
ex. E60 M5, F20, F30, E39 jne... - Paikkakunta: Kirkkonummi
Lähtemättä ikuiseen kitkat vai nastat -keskusteluun, omat parin tuhannen kilsan kokemukseni Michelinin nastoista F30 nelikon alla ovat oikein positiiviset. Pito liukkaalla vaikuttaa hyvältä, samoin renkaiden ajettavuus kuivalla asfaltilla, menee vakaasti ja huojumatta. Myös äänitaso on nastarenkaaksi siedettävä. Suosittelen.Pubman kirjoitti:Hypätään rekisteriotteen rengaskoista maallisempaan asiaan. Kummat kannattaa ottaa tulevaan nelikkoon (320i touring xdrive) talvirenkaiksi, Nokian tarjousnastat vai Nokian tarjouskitkat? Molemmissa 16 tuuman vannekoko.
Laitetaan jälleen pientä päivitystä kulutukseen. Eilen tuli taas veivattua melkein tankillinen eli noin 750 km, josta 2/3 motaria cruisella 120 km/h ja loput tavallista maantietä. Tuloksena 7,1 l/100.
Ihan hyvä lukema. Itsellä kokemuksia nyt talvirenkailla sellaisia että kulutus on noin 4.0 l / 100km maantiellä normaalin liikennevirran mukana ja sekalainen kulutus 5.2 l / 100km sisältäen kaupunkiajot ja muut. Eilen tuli esim. ajettua Tammisaareen ja takaisin ja kulutus tuo maltillinen 4.0.burtsi kirjoitti:Laitetaan jälleen pientä päivitystä kulutukseen. Eilen tuli taas veivattua melkein tankillinen eli noin 750 km, josta 2/3 motaria cruisella 120 km/h ja loput tavallista maantietä. Tuloksena 7,1 l/100.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- burtsi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 107
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 19:51
- Auto: Audi :((
ex. E60 M5, F20, F30, E39 jne... - Paikkakunta: Kirkkonummi
Vähällä liikkuu dieseli.salmol kirjoitti: Ihan hyvä lukema. Itsellä kokemuksia nyt talvirenkailla sellaisia että kulutus on noin 4.0 l / 100km maantiellä normaalin liikennevirran mukana ja sekalainen kulutus 5.2 l / 100km sisältäen kaupunkiajot ja muut. Eilen tuli esim. ajettua Tammisaareen ja takaisin ja kulutus tuo maltillinen 4.0.
Rauhallisessa maantieajossa kulutusero omaan autooni verrattuna lienee 1,5-2 litraa. Kovavauhtisessa moottoritieajossa ja varsinkin kaupungissa ero sitten revähtääkin isommaksi. Kokonaisuutena olen kuitenkin ihan tyytyväinen kulutuslukemiin. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu kun vaihdan 19" kesäkumit alle...
Jep, mutta sulla on neliveto joka syö sekin vähän extraa kaksvetoon verrattuna, eli ei nelikko dieselkään varmaan ihan samalla kulutuksella mene kuin takatuuppari.burtsi kirjoitti:Vähällä liikkuu dieseli.salmol kirjoitti: Ihan hyvä lukema. Itsellä kokemuksia nyt talvirenkailla sellaisia että kulutus on noin 4.0 l / 100km maantiellä normaalin liikennevirran mukana ja sekalainen kulutus 5.2 l / 100km sisältäen kaupunkiajot ja muut. Eilen tuli esim. ajettua Tammisaareen ja takaisin ja kulutus tuo maltillinen 4.0.
Rauhallisessa maantieajossa kulutusero omaan autooni verrattuna lienee 1,5-2 litraa. Kovavauhtisessa moottoritieajossa ja varsinkin kaupungissa ero sitten revähtääkin isommaksi. Kokonaisuutena olen kuitenkin ihan tyytyväinen kulutuslukemiin. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu kun vaihdan 19" kesäkumit alle...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Kylläpä 320löpö menee pienellä. Minun (tai emännän kanssa yhteinen) 116da näyttää 5.0litraa ja todellinen tankkauksesta tankkauseen oli 5.36 litraa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 35
- Liittynyt: 07 Loka 2012, 23:00
- Auto: F30 328iA M Sport '13
Tuli heitettyä 750km kierros, josta 150km motaria 125 km/h vakkarilla, muuten 85 km/h vakkarilla about. Enimmäkseen isoa tietä, ihan pikavisiittejä keskustoissa. Alla 18" nastat.
6,3 näytti ajotietokone. Ennen motaria (loppupätkä kotiinpäin tullessa) 5,8. Ihan ok lukuina pidän.
6,3 näytti ajotietokone. Ennen motaria (loppupätkä kotiinpäin tullessa) 5,8. Ihan ok lukuina pidän.