F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Antinontoxic kirjoitti:
AM70 kirjoitti:Voisiko joku kertoa miten tuo vetoluistonrajoitus toimii xDriven kanssa ? Kun kävin koeajamassa pelkän takavetoisen niin siinä valo vilkkui vähän väliä (jopa sulalla asvaltilla) ja siten rajoitti tehoa turhan herkästi. Vasta sport+ -ajomoodi muutti tilanteen (ajonvakautus tällöin kokonaan pois käytöstä). Voisi kuvitella että nelikossa ei tuota "ongelmaa" olisi ...
Todennäköisesti nokian renkaat takavedossa alla.
Jep nokialaiset teki tuota mullakin, mutta niin teki Contitkit joskus silloin kun mulla oli takaveto BMW. Itse uskon sen vaan olevan tuon takavedon ominaisuus koska nelikko ei tee vastaavaa.
AM70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Maalis 2013, 22:25
Auto: F31 330dA xDrive Sport Line

Joo, Nokian RFT-nastat oli koeajoautossa alla.
Ja Nokian kitkat tulee omaani.
Täytyy toivoa että asia ei ole kiinni renkaista vaan xDrive "pelastaa" tilanteen.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Nelikolla saa tosiaankin polkea reilusti liukkaalla ennenkuin valo vilkkuu hetken aikaa.
Ainakin nastoilla varustettuna.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
AM70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Maalis 2013, 22:25
Auto: F31 330dA xDrive Sport Line

Kiitos kommenteista !
Itse en nastarenkaita edes harkinnut, niin hyvin olen kitkoilla pärjännyt (Audi quattro) ja ovat niin mukavan hiljaiset. Odotan ja toivon että BMW on hiljaisempi joka suhteessa kuin nykyinen Audini (A4 quattro avant 2,0 TFSI stronic vm. 2009), joka ei ole mikään hiljainen kesärenkailla (245/45 R17).
miksu L
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 19:10
Auto: F30 320iA xDrive

Tosiaan ratti suorassa saa surutta painaa kaasua eikä luistonesto rajoita menoja. Vaikka olisi todella liukasta niin luistonesto antaa renkaiden sutiakin aika reippaasti. Sama esim ohittaessa satkun vauhdissa. Talla pohjaan ja luistonesto päällä lumisella kelillä niin auto antaa vähän sladittaa sivullekin mutta vetää kuitenkin vahvasti eteenpäin. Aivan loistava siis tämä bemarin xdrive. Ainoa missä selkeesti rajoittaa tehoja on kun on kääntymässä risteyksessä ja yrittää vauhdikkaammin lähteä, niin luistonesto kyllä lumella ja jäällä tappaa tehot todella tehokkaasti. Ja tosiaan vakkari ei ole vielä kertaakaan tippunut pois päältä missään tilanteessa.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Takapään kolinat palaamassa reilun kuukausi sitten tehdyn iskarien yläpää rempan jälkeen. Mahtavaa! Kirjoitin tästä paremmin viat ja ongelma puolelle.
miksu L
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 19:10
Auto: F30 320iA xDrive

Koliseeko molemmilla puolilla? Itsellä nyt oikealla takaa kolinaa, jota kävin huollossa näyttämässä ja siihen tullaan kans iskareiden yläpäät vaihtamaan.
Mikähän siellä iskareissa on se mikä kolinan aiheuttaa? Onkohan siellä jotain jo hajalla tai mahdollisesti hajoamassa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Näyttäs oleva ihan samoilla varaosanroilla nuo takaiskarien yläpäät uusissakin autoissa. Esim 06/2012 ihan samat osat kuin 01/2013. Eli jos paskaa vaihdetaan paskan tilalle, niin harvoin ne viat silloin tulee kuntoon. Vähän sama homma kuin siinä jarruvinkunassa. Jos ei vaihdeta uusia ja täysin erilaisia parannettuja osia tilalle, niin eihän se ääni millään voitelemisella häviä.

Eli pyydä huoltojamppaa tulostamaan tuloste autosi työmääräimestä missä näkyy käytettyjen varaosien varaosanrot. Jos on sama kuin aiemminkin, niin samaa kakkaahan sinne on tilalle laitettu kuin mitä siellä jo aiemmin oli.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

miksu L kirjoitti:Koliseeko molemmilla puolilla? Itsellä nyt oikealla takaa kolinaa, jota kävin huollossa näyttämässä ja siihen tullaan kans iskareiden yläpäät vaihtamaan.
Mikähän siellä iskareissa on se mikä kolinan aiheuttaa? Onkohan siellä jotain jo hajalla tai mahdollisesti hajoamassa.
Tuskin siellä mitään rikki on. Materiaali on vaan jotenkin sillä tavalla skeidaa, että pääsee kolisemaan. Huonolaatuinen osa.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

No en nyt aivan sata varma oo mutta niinkuin kuuluisi kans oikealta takaa...on tää kyllä kumma juttu! No mitäs ideaa siinä sitten on jos kerta on samalla varaosa numerolla?? Eli vaihdetaanko seuraavaksi taas samat paskat tilalle jos huoltoon meen? Näinkö bemari korjaa näitä vikoja. Ja jatkuuko tätä niin kauan että autolla on takuu ummessa ja sit sanotaan et sori ei voi mitään,takuuseen ei enää mene.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW e90 kirjoitti:No en nyt aivan sata varma oo mutta niinkuin kuuluisi kans oikealta takaa...on tää kyllä kumma juttu! No mitäs ideaa siinä sitten on jos kerta on samalla varaosa numerolla?? Eli vaihdetaanko seuraavaksi taas samat paskat tilalle jos huoltoon meen? Näinkö bemari korjaa näitä vikoja. Ja jatkuuko tätä niin kauan että autolla on takuu ummessa ja sit sanotaan et sori ei voi mitään,takuuseen ei enää mene.
Kyllähän se niin on joka merkillä (ainakin saksalaisilla) että kun ei ole olemassa valmistajan/tehtaan puolelta mitään uutta parempaa osaa, niin korjataan olemassa olevia vikoja ja ongelmia niin kauan ihan samoilla osilla kuin mitä siellä on ollut tehtaalta lähtien siihen saakka, kunnes on tullut ja keksitty joku parempi korvaava osa, joka on yleensä eri varaosanrolla kuin se siihen autoon tuotantolinjalla pultattu osa. Mutta tosiaan BMW:n varaosaohjelman realoemin mukaan takaiskarin yläpää on ainakin tehtaalta asennettuna edelleen ihan sama kuin mitä se oli esim. kesäkuussa 2012. Sitä tehdään niin kauan kunnes on olemassa joku parannettu osa. Joskus sellainen parempi osa tulee hyvinkin äkkiä tuotantoon, joskus vie kauankin aikaa ja joskus voi käydä niinkin huonosti ettei mitään parempaa osaa tule ikinä. Sekin vaikuttaa asiaan miten vakavasti valmistaja ja alihankkija suhtautuu tämmöiseen asiaan.

Toki voi olla olemassa joku korjaava ja korvaava osa mikä ei näy siellä varaosaohjelmalla ja joita käytetään vain noissa kolinan takuukorjauksissa, mutta sen takia olisi kannattanut pyytää huoltoneuvojalta työmääräimen kopio itselle noista takuuhommista. Sitten olisi nähnyt senkin onko osat jotkut muut kuin tehtaalla laitetut. Itse olen ainakin pyytänyt huollosta takuujutuissakin työmääräimet ja sellaisen sain esim. silloin kun mun yhteen volkkariin vaihdettiin takuuna DSG-vaihteisto. Siinä oi eritelty työt, työtunnit, osien määrä ja osanrot.

Sitä vaan ihmettelen, että miten joillekin on pystytty nyt tekemään tämä korjaus kun mulle sanottiin, että tarvittavat osat on loppu bemarin varastoista ja ovat odottaneet niitä muihinkin autoihin jo pitkän aikaa. Miten niitä korvaavia ja korjaavia osia voi sitten olla toisilla firmoilla hyllyssä ja esim. Autokeskuksella ei ole.
miksu L
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 19:10
Auto: F30 320iA xDrive

Ainiin tulipa tossa mieleen että kun olin huollossa sen takapään kolinan vuoksi niin tarkastuksen jälkeen huollosta vastaava henkilö sanoi, että kuukauden kuluessa saadaan uutta osaa tilattua koska bmw joutuu tähän ongelmaan ihan uuden osan tekemään. Elikkäs olisikohan sieltä tulossa parannettua osaa eikä vaan samaa paskaa tilalle.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Soittelin huoltoon niin eivät tienneet mitään onko tulossa uusi parempi osa. Lupasivat selvitellä asiaa.
John Matrix
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Loka 2012, 15:57

1. posti foorumille. 300tkm käytettynä ostetuilla 3-sarjalaisilla takana 12 v aikana... nuorisofoorumi tullut tutuksi kun tuppasi menemään harrasteautoiluksi remonttien osalta.
Uusi auto on tammikuun puolivälissä toimitettu 316dA Business Sportline, musta/musta punaisin sisustan koristein. Leasingauto joten lisävarusteena otin talvivarusteiden lisäksi vain sumuvalot ja M-sport alustan.
Talvirenkaina tavalliset 16 misukat nastoilla. Ajettavuus on hyvä tällä vakio-ohjauksellakin, renkaat ja M-alusta toimii mielestäni erinomaisesti.
Jarrujen vinkuna pakkaskelillä aika karua etenkin parkkihallissa... lapin reissulla sytytteli muutamaan otteeseen lasinpesunesteen merkkivaloa yli 30 pakkasella. Foorumeilla on mainittu polttoaineluukun sulkemisvaikeuksista, tämä näytti johtuvan siitä että muovinpätkä, jossa korkki kiinni, kangistuu pakkasella ja pitää huolellisesti asetella alakautta kiertäen jotta luukun saa kiinni. Muuten ei ongelmia. Keskikulutus matka-ajossa Oulu-Saariselkä täydellä lastilla comfort asennolla ja ilman pihistelyä 4,2l/100km!
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Tuli tieto että ei ole mitään parempaa iskarien yläpäätä tekeillä. BMW ei tiedä mitenkä tämä asia korjataan(kait ne kuitenkin tutkii asiaa...) Nyt sitten vaihdetaan iskarit kokonaan ja iskarien yläpäät niihin alkuperäisiin versioihin. saas nähä...
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

John Matrix kirjoitti:1. posti foorumille. 300tkm käytettynä ostetuilla 3-sarjalaisilla takana 12 v aikana... nuorisofoorumi tullut tutuksi kun tuppasi menemään harrasteautoiluksi remonttien osalta.
Uusi auto on tammikuun puolivälissä toimitettu 316dA Business Sportline, musta/musta punaisin sisustan koristein. Leasingauto joten lisävarusteena otin talvivarusteiden lisäksi vain sumuvalot ja M-sport alustan.
Talvirenkaina tavalliset 16 misukat nastoilla. Ajettavuus on hyvä tällä vakio-ohjauksellakin, renkaat ja M-alusta toimii mielestäni erinomaisesti.
Jarrujen vinkuna pakkaskelillä aika karua etenkin parkkihallissa... lapin reissulla sytytteli muutamaan otteeseen lasinpesunesteen merkkivaloa yli 30 pakkasella. Foorumeilla on mainittu polttoaineluukun sulkemisvaikeuksista, tämä näytti johtuvan siitä että muovinpätkä, jossa korkki kiinni, kangistuu pakkasella ja pitää huolellisesti asetella alakautta kiertäen jotta luukun saa kiinni. Muuten ei ongelmia. Keskikulutus matka-ajossa Oulu-Saariselkä täydellä lastilla comfort asennolla ja ilman pihistelyä 4,2l/100km!
Tervetuloa palstalaiseksi!

Ompas todella matala kulutus, kun vielä auto ollut täydellä lastilla. Onko toi auton ilmoittama vai peräti tankilla laskettu lukema?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW e90 kirjoitti:Tuli tieto että ei ole mitään parempaa iskarien yläpäätä tekeillä. BMW ei tiedä mitenkä tämä asia korjataan(kait ne kuitenkin tutkii asiaa...) Nyt sitten vaihdetaan iskarit kokonaan ja iskarien yläpäät niihin alkuperäisiin versioihin. saas nähä...
Myös jarruasiaan (vinkuna) ei ole bemarilla muuta ratkaisua kuin jarrujen voitelu ja se on ainoa virallinen korjausohje eli PUMA. Muuta ei osaa BMW tehdä vielä sillekään asialle. Autokeskus Airportin huoltoneuvoja kertoi, että nämä kaksi asiaa (takaiskarien kolina ja jarrujen vinkuna) tuntuu tosiaan vaivaavan useita F30/F31-mallisarjojen autoja ja myös heidän omia esittelyautojaan.

Lohdutti, että vinkunan pitäisi loppua noin 10.000km:a ajettuna kun jarrupalat ovat sopivasti kuluneet. Kuulemma yleensä on loppunut.

Ulkopeilin peilinjalan/ulkopeilin vinkuna on myös vaivannut muutamia yksilöitä ja se vaivasi omaankin, mutta se saatiin korjattua kuntoon.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Laakkosella(JKL)kerrottiin vinkumisen estoksi jarrupalojen reunojen viistämistä,jonka he huollossa tekevät jos vinkuu.
Toiminut on,kuulemma.
Mutta nyt tämä uusi omakin vinguttanut jarruja hieman aivan ennen pysäyttämistä,ei aina ja tuntuu että vika häviää itsekseen kuten edeltävässäkin teki.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW e90 kirjoitti:Tuli tieto että ei ole mitään parempaa iskarien yläpäätä tekeillä. BMW ei tiedä mitenkä tämä asia korjataan(kait ne kuitenkin tutkii asiaa...) Nyt sitten vaihdetaan iskarit kokonaan ja iskarien yläpäät niihin alkuperäisiin versioihin. saas nähä...
Siis mitä se auttaa jos aina vaihdetaan uusi huono osa entisen huonon tilalle??? Toki uudella osalla on ajettu 0km mutta jos se sama ongelma on kohta taas esillä kun osa on yhtä huono kuin aiempikin.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

No siks ku parempaakaan osaa ei ole tarjolla. Ajetaan taas hetki ja valitetaan taas takapään kolinoista, kun ne aika sata varmasti palaa.
Vastaa Viestiin