F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

J1978 kirjoitti:Luulis, että facelift 5-sarjassakin on näin.
530, 535 ja 550 ovat yhä hydraulisella tehostimella.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Miksi ne tekee kaikki erilaisilla ohjauksilla (hydrauli/sähkö)?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Huomasin tuossa juuri ajellessa että ajoelämyskytkimellä on vaikutusta ainakin polttoaineen syötön paineeseen (plus kaasun vasteeseen, vaihtokohtiin, ohjaustehostimeen, jne), sillä kun laittaa sport-moodin päälle (ja kepin s-asentoon) niin moottorin ääni muuttuu polttoaineen syötön osalta verrattuna comfort-moodiin. Eco-moodia en edes käytä. Eli voisin uskoa että täydet tehot annetaan vasta sport-moodilla.

Eipä tuo tietysti nyt kovin yllättävää ole näin tarkemmin miettien, mutta kiinnitin tuohon huomiota vasta nyt viimeaikoina.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Moodi ei vaikuta tehoon eikä kiihtyvyyteen jos pedaali on pohjassa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

535iX, 550iX ja M5 ovat hydraulisella ohjauksella, mutta muut sähköisellä. Vai ovatko neloskoneet sähköisellä ja kuutoset + kasit hydraulisella?
Ex: E60/F10
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

5-sarjan ohjaustehostinasiat pitäisi siirtyä vitos-alueelle, modet siirtänee. Tämä on F30-alue.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

Minkä verran porukalla on ollut 320i-mallien ajotietokoneen antama öljynvaihtoväli? Mulla oli heti uutena 26000km, kun ekan kerran katoin parin tankillisen jälkeen. Nyt auto kävi huollossa 25000km ajettuna ja ajotietokone antaa seuraavaan öljynvaihtoon vain 22000km tai kaksi vuotta. Vaikuttaako edellisen huollon ajotapa ja auton keskikulutus tuohon laskuriin, vaikka auto on käynnyt juuri huollossa?
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

lao kirjoitti:Minkä verran porukalla on ollut 320i-mallien ajotietokoneen antama öljynvaihtoväli? Mulla oli heti uutena 26000km, kun ekan kerran katoin parin tankillisen jälkeen. Nyt auto kävi huollossa 25000km ajettuna ja ajotietokone antaa seuraavaan öljynvaihtoon vain 22000km tai kaksi vuotta. Vaikuttaako edellisen huollon ajotapa ja auton keskikulutus tuohon laskuriin, vaikka auto on käynnyt juuri huollossa?
Oletko varma että seuraava huolto on öljynvaihto eikä esim. jarrupalat? ;)
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

Anssi79 kirjoitti:
lao kirjoitti:Minkä verran porukalla on ollut 320i-mallien ajotietokoneen antama öljynvaihtoväli? Mulla oli heti uutena 26000km, kun ekan kerran katoin parin tankillisen jälkeen. Nyt auto kävi huollossa 25000km ajettuna ja ajotietokone antaa seuraavaan öljynvaihtoon vain 22000km tai kaksi vuotta. Vaikuttaako edellisen huollon ajotapa ja auton keskikulutus tuohon laskuriin, vaikka auto on käynnyt juuri huollossa?
Oletko varma että seuraava huolto on öljynvaihto eikä esim. jarrupalat? ;)
Kyllä ;) Luulin aluksi itsekkin tuota, muta jarrupalat menevät vaihtoon 17000km päästä ja tuo 17000km välähtää kun auton käynnistää. Valikosta katsomalla näkee tuon 22000km öljynvaihtoon.
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

Oma auto jäi yön yli Autokeskukselle konttiongelmien takia ja kotipihassa on 440km ajettu F31 316d, jossa vain vakio business-varustelu. Nuo pappapenkit ovat aivan onnettoman näköiset sekä tunteiset ja puuttuva istuinosan kallistussäätö tekee ajoasennosta minusta poikkeuksellisen huonon. Sitten vakioratti ja vakio-ohjaus...siis voiko ns. premium autossa olla niin hepposen ja halvantuntuinen ruma ratti? Myös ohjaus tuntui paluulta vanhan takaveto-sierran tehostomattomaan ohjaukseen. On autossa hyvääkin! 316d moottori ja automaatti ovat toimiva yhdistelmä ja auto liikkuu 85kW tehoihin nähden vaivatta eikä 4h kuorma tuntunut piinalliselta. Toki vääntävä kone ja sulava automaatti eivät muuta fysiikan lakeja ja vauhdin noustessa yli 80km/h 85kW käy rajalliseksi.

M-sport varusteltu + servotronic 316d vai perus business varusteltu 320d? No 316d tietenkin... Toki mahdolliset kampanjapaketit muuttavat asetelmaa hieman.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mitä rasvaa voi laittaa ulkopeilin kopan ja "jalustan" saumakohtaan?

Ongelma on se, että lika, hiekka, liuotinpesut ja lähes päivittäinen ulkopeilin sähköinen kääntely koria vasten "syö" sitä vaseliinin näköistä tököttiä sieltä ulkopeilikopan ja peilikopan jalan saumasta ja sitten kuuluu armonta rutinaa, kun ulkopeilit kääntyy auton kylkiä vasten. Pari kertaa on jo niitä takuuseen rasvattu, mutta voisin niitä itsekin rasvata, jos vaan joku tietää mitä se mönjä ön.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Laitoin jotain spraypullosta suihkautettavaa vaseliinimaista rasvaa sinne ulkopeilien jalkoihin ja ne rutinat loppuivat. Kait se on ostettava sellainen purkki kotiin ja tasaisin väliajoin rasvailtava niitä peilinjalkoja.

Auto on pelannut ilman teknisiä ongelmia 1v 4kk ja 16.000km:n ajan. Eka huolto on edessä elokuussa.

Ainoa vika on, että olen jo hieman kyllästynyt kyseiseen autoon. Onhan siinä varusteita. neliveto, hieno automaatti ja riittävästi tehoa yms., mutta silti tekisi mieli vaihtaa autoni johonkin muuhun ensi keväänä. Toisaalta ehkä noin ehjää, huippukuntoista ja vähän ajettua autoa olisi aika tyhmää vaihtaa jo sillloin. Pelkään vaan, että 31.12.2013 rekkaroidusta ja yli 50.000€ lisävarusteineen maksaneesta autosta ei saa ensi vuoden (2015) jälkeen juuri enää mitään vaihdossa.

Alle kolmivuotiaana siitä vielä jotain saakin, joten keväällä sitä olisi ehkä kuitenkin "fiksua" ruveta vaihtelemaan. Just käytin auton käsinpesussa ja fiksaaja kysy heti, että onko ihan uusi kun näyttää siltä. Sanoin, että on 1,4v vanha ja ei meinannut uskoa. Kehui, että ei uutta häpeä, kuulemma takapenkit ja takakontti näyttää ihan iskemättömiltä, vanteet ja maalipinta ovat lähes virheettömät. Sanoi, että harvoinpa näkee noin hyvin pidettyjä autoja.

Ainoa vika autossa on hälyäänet, eli sen etuovien ovipahvit "soi" melko usein matalilla kierroksilla, pienillä vaihteilla, huonolla asfaltilla tai mukulakivellä. Alkuun ne ei "soineet", mutta jo muutamien kuukausin päästä alkoi pärinät. Väillä ovet "soi" ihan sileälläkin asfaltilla. Se on sellaista tirrrrrrrrrrrrrr-ja prrrrrrrrrrrrr-tyylistä räminää/pärinää. Se on helvetin ärsyttävää. Olen kysynyt asiaa Vantaan Airoporttista, Autosalvoista ja Laakkoselta. Olen kuulemma ainoa, joka on pärinästä ja rämistä valittanut, se ei ole kuulemma kyseisen mallin ongelma. Vastaavaan ei ole kuulemma aiemmin törmätty.

Autokeskus Airport on irrottanut mukamas nuo ovipahvit ja katsonut, että onko siellä jotain irti tai huonosti paikallaan ja ei kuulemma ole. Räminät ja pärinät ovat jatkuneet tämänkin jälkeen. Käytän autoa usein harjattomissa automaattipesuissa, joten "voitelin" ovat jollain bemarin omalla tiivisteiden voiteluspraylla. Sekään ei auta.

Toiset räminänaiheuttajat on täysin selvillä, mutta kun niitäkään ei osata korjata. Autoon on vaihdettu rattiakselin läpivientikumi narinan takia uuteen, mutta ne eristeet ja kojelaudan muovit, jota moisen operaation takia on irroiteltu laitettiin ekan ja tokan kerran huonosti paikalleen, kun sitä kumia vaan voideltiin. Ne kojelaudan vasemmat puolen alamuovit piti sitten ihan helkutinmoisen pärinän ja räminän. No se läpivientikuminkaan voitelu ei auttanut, joten sitten lopulta vaihdettiin Autokeskus Airportissa kokonaan uusi rattiakselin läpivientikumi ja he lupasivat laittaa samalla ne kojelaudan alamuovit paremmin paikalleen, kuin mitä Autosalpa ekalla ja tokalla kerralla laittoi.

No laittoi ne siellä Autokeskuksessa ne alamuovit ehkä hieman parermmin paikalleen, mutta kyllä ne vieläkin on ihan juosten kustu sinne paikoilleen ja pärisevät ja rämiset edelleen jonkin verran.

Sitten auton oikeakin puoli kojelautaa pärisee myös ihan helkusti aika usein. Sieltä on vedetty ne sisälämppärin sisähaarat ja epäilen, että jotain kojelaudan alaosan päällys- ja alusmuoveja on ihan päin veetä, koska sieltä puolelta kojelautaa kantatuvat pärinät on tismalleen samoja kuin vasemmaltakin.

Auto on muuten kunnossa, mutta noi hälyäänet ja se, ettei niitä haluta tai osata korjata veetuttaa mua niin paljon, että minun tekisi mieli hävittää koko auto. Toisaalta voi käydä niin, että mennään ojasta allikkoon ja seuraava auto onkin vielä paljon pahempi pommi.
Viimeksi muokannut J1978, 12 Heinä 2014, 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

J1978 kirjoitti: Pelkään vaan, että 31.12.2014 rekkaroidusta ja yli 50.000€ lisävarusteineen maksaneesta autosta ei saa ensi vuoden (2015) jälkeen juuri enää mitään vaihdossa.
Nyt on vasta heinäkuu 2014 ;)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

fifty kirjoitti:
J1978 kirjoitti: Pelkään vaan, että 31.12.2014 rekkaroidusta ja yli 50.000€ lisävarusteineen maksaneesta autosta ei saa ensi vuoden (2015) jälkeen juuri enää mitään vaihdossa.
Nyt on vasta heinäkuu 2014 ;)

Siis 2013.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:Laitoin jotain spraypullosta suihkautettavaa vaseliinimaista rasvaa sinne ulkopeilien jalkoihin ja ne rutinat loppuivat. Kait se on ostettava sellainen purkki kotiin ja tasaisin väliajoin rasvailtava niitä peilinjalkoja.

Auto on pelannut ilman teknisiä ongelmia 1v 4kk ja 16.000km:n ajan. Eka huolto on edessä elokuussa.

Ainoa vika on, että olen jo hieman kyllästynyt kyseiseen autoon. Onhan siinä varusteita. neliveto, hieno automaatti ja riittävästi tehoa yms., mutta silti tekisi mieli vaihtaa autoni johonkin muuhun ensi keväänä. Toisaalta ehkä noin ehjää, huippukuntoista ja vähän ajettua autoa olisi aika tyhmää vaihtaa jo sillloin. Pelkään vaan, että 31.12.2013 rekkaroidusta ja yli 50.000€ lisävarusteineen maksaneesta autosta ei saa ensi vuoden (2015) jälkeen juuri enää mitään vaihdossa.

Alle kolmivuotiaana siitä vielä jotain saakin, joten keväällä sitä olisi ehkä kuitenkin "fiksua" ruveta vaihtelemaan. Just käytin auton käsinpesussa ja fiksaaja kysy heti, että onko ihan uusi kun näyttää siltä. Sanoin, että on 1,4v vanha ja ei meinannut uskoa. Kehui, että ei uutta häpeä, kuulemma takapenkit ja takakontti näyttää ihan iskemättömiltä, vanteet ja maalipinta ovat lähes virheettömät. Sanoi, että harvoinpa näkee noin hyvin pidettyjä autoja.

Ainoa vika autossa on hälyäänet, eli sen etuovien ovipahvit "soi" melko usein matalilla kierroksilla, pienillä vaihteilla, huonolla asfaltilla tai mukulakivellä. Alkuun ne ei "soineet", mutta jo muutamien kuukausin päästä alkoi pärinät. Väillä ovet "soi" ihan sileälläkin asfaltilla. Se on sellaista tirrrrrrrrrrrrrr-ja prrrrrrrrrrrrr-tyylistä räminää/pärinää. Se on helvetin ärsyttävää. Olen kysynyt asiaa Vantaan Airoporttista, Autosalvoista ja Laakkoselta. Olen kuulemma ainoa, joka on pärinästä ja rämistä valittanut, se ei ole kuulemma kyseisen mallin ongelma. Vastaavaan ei ole kuulemma aiemmin törmätty.

Autokeskus Airport on irrottanut mukamas nuo ovipahvit ja katsonut, että onko siellä jotain irti tai huonosti paikallaan ja ei kuulemma ole. Räminät ja pärinät ovat jatkuneet tämänkin jälkeen. Käytän autoa usein harjattomissa automaattipesuissa, joten "voitelin" ovat jollain bemarin omalla tiivisteiden voiteluspraylla. Sekään ei auta.

Toiset räminänaiheuttajat on täysin selvillä, mutta kun niitäkään ei osata korjata. Autoon on vaihdettu rattiakselin läpivientikumi narinan takia uuteen, mutta ne eristeet ja kojelaudan muovit, jota moisen operaation takia on irroiteltu laitettiin ekan ja tokan kerran huonosti paikalleen, kun sitä kumia vaan voideltiin. Ne kojelaudan vasemmat puolen alamuovit piti sitten ihan helkutinmoisen pärinän ja räminän. No se läpivientikuminkaan voitelu ei auttanut, joten sitten lopulta vaihdettiin Autokeskus Airportissa kokonaan uusi rattiakselin läpivientikumi ja he lupasivat laittaa samalla ne kojelaudan alamuovit paremmin paikalleen, kuin mitä Autosalpa ekalla ja tokalla kerralla laittoi.

No laittoi ne siellä Autokeskuksessa ne alamuovit ehkä hieman parermmin paikalleen, mutta kyllä ne vieläkin on ihan juosten kustu sinne paikoilleen ja pärisevät ja rämiset edelleen jonkin verran.

Sitten auton oikeakin puoli kojelautaa pärisee myös ihan helkusti aika usein. Sieltä on vedetty ne sisälämppärin sisähaarat ja epäilen, että jotain kojelaudan alaosan päällys- ja alusmuoveja on ihan päin veetä, koska sieltä puolelta kojelautaa kantatuvat pärinät on tismalleen samoja kuin vasemmaltakin.

Auto on muuten kunnossa, mutta noi hälyäänet ja se, ettei niitä haluta tai osata korjata veetuttaa mua niin paljon, että minun tekisi mieli hävittää koko auto. Toisaalta voi käydä niin, että mennään ojasta allikkoon ja seuraava auto onkin vielä paljon pahempi pommi.
Ikävä kuulla että sulla ei ole menneet huollot nappiin ja räminät eivät tietääkseni ole ollenkaan tavallista ja minulla ei oma auto rämise sitten yhtään. Olen tosin puolikuuro, ainakin vaimon mukaan, mutta ei kukaan muukaan ole sanonut että mitään rämisisi.

Omia kokemuksia sen verran että on kyllä mahtava pirssi. Plussana mainittakoon voimalinja, eli kone ja vaihteisto aivan uskomaton, ei mitään valitettavaa. Tehokas ja pieniruokainen, uskomaton vaihteisto, jne. Vaihteistolla tuntuu olevan aina oikea vaihde silmässä, edellisessä dsg-tyyppisessä Volvon vaihteistossa oli aina väärä vaihde esim. Kadun kulmissa. Ainoita moitteita voin antaa suuntavakaudesta, eikä tuo ihan hiljainen ole rengasääniltään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuo automaatti on kyllä loistava eikä voi moittia xDrive nelivetoakaan. En myöskään voi moittia Servotronic-ohjaustakáan.

Minulla ei ole edes valittamista rengasmelusta, koska sitä ei juurikaan ole H-nopeusluokan tavallisilla 60-sarjan renkailla. Eikä suurempia valittamisia suuntavakaudenkaan suhteen. Joskus kova tuulenpuuska velloo auton keulaa sivuttain, mutta muuten menee kuin se kuuluisa juna.

Ainoa ongelma on tuo ovipahvien "soiminen" ja sitten nuo kojelaudan hälyäänet, joista kojelaudan hälyäänet ei edes ole auton, vaan huollon hutiloinnin vika.
hofmeister
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Heinä 2014, 15:15
Auto: F31 320iA X-drive M-sport

Omassa F31:ssa nyt 11 tkm mittarissa ja paljon saman suuntaisia kommentteja kuin muillakin:
- peilien sisään/ulos-käännön natinat
- parkkitutkan anturien jäätyminen(?) talvella / huutaminen vaikka takana ei ole mitään

Ainoa vika on polttoainejärjestelmässä eli auto on nyt suuttimien vaihdossa sekä jonkun putken vaihdossa joka ei pidä paineita.

+ suosikkini puolalaiset RFT-renkaat :) Auto oli todella hyvä ajaa Nokian 17" RFT (nasta) talvirenkailla ja aivan kammottava keväällä saadessani viimein M-sport 18" vanteet alle (puolalaisilla Bridgestone RFT:llä). Auto kävi huollossa jossa ei kuulemma mitään muuta löytynyt kuin renkaan paineet (olin kokeillut parin viikon aikana eri rengaspaineiden vaikutusta ja liian pienet jäi takarenkaisiin) mutta auto on parempi ajaa sen jälkeen..

Sama analogia oli edellisessä E90 320i:ssä joka toimi hyvin 16" talvirenkailla ja vaihtoi kaistaa hyvinkin helposti Bus Sport paketin 17" vanteilla (silloinkin puolalaisilla Bridgestoneilla). Ymmärsin hyvin miksi koeajoautoissa oli Dunlopin tai Continentalin renkaat.. No, autosta sai ajettavan vaihtamalla tavalliset Contit alle. Vaimon 118i E88:ssa ei ollut juurikaan eroa tavallisten Nokian 16" nastojen ja 18" RFT kesärenkaiden välillä, ehkä kesärenkailla auto oli mukavampi ajaa tai sitten aukinainen katto auttoi.. Rengaskoon ja vanteiden offsetin ero on melkoinen eli olisin silloin odottanut isompaa eroa, mutta ko auto meni paremmin suoraan tiellä kuin mun E90 tai E31 nyt.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

hofmeister kirjoitti:Omassa F31:ssa nyt 11 tkm mittarissa ja paljon saman suuntaisia kommentteja kuin muillakin:
- peilien sisään/ulos-käännön natinat
- parkkitutkan anturien jäätyminen(?) talvella / huutaminen vaikka takana ei ole mitään

Ainoa vika on polttoainejärjestelmässä eli auto on nyt suuttimien vaihdossa sekä jonkun putken vaihdossa joka ei pidä paineita.

+ suosikkini puolalaiset RFT-renkaat :) Auto oli todella hyvä ajaa Nokian 17" RFT (nasta) talvirenkailla ja aivan kammottava keväällä saadessani viimein M-sport 18" vanteet alle (puolalaisilla Bridgestone RFT:llä). Auto kävi huollossa jossa ei kuulemma mitään muuta löytynyt kuin renkaan paineet (olin kokeillut parin viikon aikana eri rengaspaineiden vaikutusta ja liian pienet jäi takarenkaisiin) mutta auto on parempi ajaa sen jälkeen..

Sama analogia oli edellisessä E90 320i:ssä joka toimi hyvin 16" talvirenkailla ja vaihtoi kaistaa hyvinkin helposti Bus Sport paketin 17" vanteilla (silloinkin puolalaisilla Bridgestoneilla). Ymmärsin hyvin miksi koeajoautoissa oli Dunlopin tai Continentalin renkaat.. No, autosta sai ajettavan vaihtamalla tavalliset Contit alle. Vaimon 118i E88:ssa ei ollut juurikaan eroa tavallisten Nokian 16" nastojen ja 18" RFT kesärenkaiden välillä, ehkä kesärenkailla auto oli mukavampi ajaa tai sitten aukinainen katto auttoi.. Rengaskoon ja vanteiden offsetin ero on melkoinen eli olisin silloin odottanut isompaa eroa, mutta ko auto meni paremmin suoraan tiellä kuin mun E90 tai E31 nyt.
Narina ulkopeilien rungon jaloista sähköisen kääntötoiminnon yhteydessä häviää, kun muistaa voidella tai voitelluttaa niitä tasaisin väliajoin. Suola, lika, hiekka ja liuotinpesu "syö" sitä rasvaa sieltä ulkopeilin nivelestä/jalasta eikä sitä voi korjata muuten kuin aina lisäämällä sitä rasvaa. Voitelin nuo jalat itse muutama viikko takaperin teflonspraylla ja eipä enää narise. Narina/rutina palannee jossain vaiheessa, kun rasva on kulut ja sitten taas lisätään rasvaa ja rutina loppuu.

Parkkitutkan anturien huurtuminen, kosteus ja lumeentuminen sekä sitä kautta satunnaiset harhahuutelut on asia, jolle ei yksinkertaisesti yleensä voi mitään. Sensorit on herkkiä ja sillä selvä. Jos ne ei olisi noin herkkiä, niin ei ne toimisi kunnolla sitten muutenkaan. Joskus toki on sensoreissa jotain valmistusvikaakin, mutta lumi ja jää on noille sensoreille myrkkyä. Monimerkkikorjaamossa törmätään noihin vaivoihin talvella päivittäin ja yleensä noissa antureissa ei ole mitään vikaan. Joku anturi on vain jäässä, kostea, lumessa tai jäähileessä ja se aiheuttaa herjoja.

Bridgestonen Potenzat ja etenkin RFT:nä on ihan vihoviimeiset gummit. En ole kuullut kenenkään puhuvan niistä hyvää töissä tai työmaailman ulkopuolella.
Viimeksi muokannut J1978, 26 Heinä 2014, 09:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Kyllä BMW f30:n tutka-anturit ovat talvella surkeudessa aivan omaa luokkaansa. Itselläni ollut useita eri merkkisiä autoja 2010-luvulla, eikä juuri mitään ongelmia tutkissa. Mm. Audi, Mazda, Toyotoja..!
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

Uti kirjoitti:Kyllä BMW f30:n tutka-anturit ovat talvella surkeudessa aivan omaa luokkaansa. Itselläni ollut useita eri merkkisiä autoja 2010-luvulla, eikä juuri mitään ongelmia tutkissa. Mm. Audi, Mazda, Toyotoja..!
Omassa F31:ssa tutkat toimineet ensimmäisen talven ilman ongelmia, mutta edellisen A4(B8):n kanssa tutkat sekoilivat säännöllisen epäsäännöllisesti kolme talvea.
Päinvastaiset kokemukset siis...

Teve
[OO=[][]=OO]
Vastaa Viestiin