F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Bemisti kirjoitti:
J1978 kirjoitti:
gestapo kirjoitti:Perkules jos nyt tulee tuohon xDriveen tosiaankin tuo säteilylämmitin kuten J1978 löytämässä listassa lukee.
No hinta ainakin tippuu reilusti alaspäin...
Ton listan mukaan ne varmasti menee korjaamolla jos ne on tietoisia tuosta muutoksesta. Jos olet itse hankkinut ne osat, niin ne laittaa sinne just ne mitä olet itse hankkinut.

11137601942 (neliveto), real oem BMW-varaosanro öljypohjalle

11137618512 (takaveto), real oem BMW-varaosanro öljypohjalle

Tuossapa se selitys piilee. Ihan kuten arvelinkin...Nelivedossa ja takavedossa on öljypohjat eri varaosanroilla (samanikäiset autot).

Vahva veikkaus on, että nelikon öljypohja on jotain metallia koska olettavat nelikolla mentävän pahemmissa paikoissa, vaikka kyseessä onkin vana henkilöauto.
Onko tietoa miten mahtaa käydä, jos nelikkoon asentaa takavetoiselle tarkoitetun letkulämmittimen?
No sitä minä tässä just mietin ja paniikkissa vapisen... Laitoin Kahalle just sähköpostin (Defan maahantuoja) että mitäs nyt ja kuka maksaa tai korvaa, jos se lämmitin ei käykään tai jotain hajoaa. Minähän olen valinnut sen lämmittimen silloin syksyllä mikä ainoana oikeana ja ainoana totuutena oli Defan taulukossa, eikä siellä ollut bensanelikolle silloin mikään omaa lämmitintä. Yleensä kun nelikkoon menee ihan sama lämmitin kuin vajaavetoisenkin malliin, jos se on samalla moottorilla ja samaa korimallia. Tämä nelivetoisen tieto on lisätty sinne vasta nyt, eli tammikuussa 2013.

Mä uskon, että tästä muutoksesta ei tiedä edes kaikki bemaria myyvät jämy-liikkeetkään ja siellä myydään edelleen sitä letkuläppäriä ihan vanhaan tapaan siihen xDriveenkin. Mitäs jos olisinki ottanut auton käyttöön marraskuussa 2012 ja se nykyisen listan mukaan oleva väärä lämmitin olisi ollut käytössä jo kuukausia...
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Ei kai letkulämppäri voi missään koneessa aiheuttaa ongelmaa. Toisinpäin voisi olla ongelmaa, jos paistinpannun laittaa muovisen öljypohjan kylkeen.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Meinaan yrittää ainakin että Laakkosella laittaisivat tuo letkulämppärin tulevaan xDriveeni.
On se kumminkin niin paljon parempi.Ja kait suomessa on ehditty niitä jo useampikin asentaa.
Eikös se kumminkin J1978 ole toiminut moitteettomasti? Ei ole auto ilmoitellut mitään mahd.ongelmista?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
juggernaut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 23:23
Auto: E92 335i -07

Kun tarjousta kyseli 320iA xDriveen pari päivää sitten, niin myyjä puhui nimenomaan letkulämppäristä. Toki myyjän puheet ovat aina puheita kuten kaikki tietävät. Varmasti suoraan kysymällä defa/yms saa tietää asian.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kahalta tuli vastaus: takavedon öljypohja on komposiittimuovia, laitetaan letkulämppäri ja nelivedon on alumiinia, laitetaan säteilylämmitin. Siinä koko keskustelu. Ei muita kommentteja.
Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

J1978 kirjoitti:Kahalta tuli vastaus: takavedon öljypohja on komposiittimuovia, laitetaan letkulämppäri ja nelivedon on alumiinia, laitetaan säteilylämmitin. Siinä koko keskustelu. Ei muita kommentteja.
Meinaatko kokeilla letkulämppäriä? Olen hieromassa kauppaa 320i xDrivesta ja tarkoitus olisi kokeilla miten letkulämppäri nelikossa pelittää. Nykyisen 320i:n letkulämppäriin olen ollut tyytyväinen :thup:
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Bemisti kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Kahalta tuli vastaus: takavedon öljypohja on komposiittimuovia, laitetaan letkulämppäri ja nelivedon on alumiinia, laitetaan säteilylämmitin. Siinä koko keskustelu. Ei muita kommentteja.
Meinaatko kokeilla letkulämppäriä? Olen hieromassa kauppaa 320i xDrivesta ja tarkoitus olisi kokeilla miten letkulämppäri nelikossa pelittää. Nykyisen 320i:n letkulämppäriin olen ollut tyytyväinen :thup:
No niinkuin edellä kerroin, mulla on jo letkulämppäri kiinni autossa ja se laitettiin viimeviikon perjaintaina. Osat olin hankkinut jo syksyllä 2012 ja auto oli tilattu jo 09/2012. Auto oli suomessa 11/12 vaikka käyttöönotta olikin vasta äskettäin. Osat tilasin sen taulukon mukaan mikä oli Kahan sivuilla vielä viimevuoden loppuun saakka. Siellä ei ollut vielä silloin mainintaa erillisestä vastuksesta takavedon ja nelivedon yhteydessä. Ei ollut edes koko 320i xDriveäkään, vaan pelkkä 320i manual ja 320i automatic. Tuon perusteella tietysti jokainen luulee, että ahaa sama vastu menee kaikkiin F30 320i malleihin.

En edes tiettynyt, että autossa on erilainen öljypohja silloin kun se on nelivetoinen bensa ja eipä sitä tiennyt edes Autokeskuksen myyjätkään ja tuskin tietävät missään myyntipuolella vieläkään välttämättä sitä. Tuon taulukkoon tulleen uuden lisäyksen huomasin vasta viimeviikon lauantaina eli silloin tuo letkulämppäri oli jo kiinni mun autossa.

Mutta Kahan uuden taulukon mukaan siihen nelikkoon menee vain säteilylämmitin ja takavetoon letkulämmitin. Sitä ne Kahallakin sokeasti tuijottaa ja luottaa siihen ja suosittelee sitä, että niin laitetaan kuin tuo taulukko nyt sanoo. Siihen ne ei osanneet sanoa mitään tai ottaneet mitään kantaa, että voiko tulla ongelmia jos mulla on nyt se ensisijaisesti takavetomalliin suositeltu lämmitin. Tod.näköisesti jos mulla tulee nyt joku ongelma ja vastus tai pumppu hajoaa ne tutkii vaan taulukon läpi ja sanoo voi voi, sulla on väärä lämmitin tän taulukon mukaan, emme korvaa mitään.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Niinkuin mä sanoin niin bemari käyttää jokaisen moottorin yhteydessä mieluummin säteilylämmitintä koska se on mahdollisesti ongelmattomampi anturien suhteen ja mm. nopeampi asentaa. Takavetoiseen 320I:hin sen asentaminen ei ole mahdollista erilaisen öljypohjan rakenteen takia ja siksi siinä on se letkulämppäri, mutta tuo on harvoja poikkeuksia noissa uusissa bemareissa. Letkulämppäri on silloin vähemmän antureita ja nykymoottoria sotkeava kun sitä nestettä kierrätetään erillisellä pumpulla kuten tuossa 320i:n letkulämppärissäkin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

gestapo kirjoitti:Meinaan yrittää ainakin että Laakkosella laittaisivat tuo letkulämppärin tulevaan xDriveeni.
On se kumminkin niin paljon parempi.Ja kait suomessa on ehditty niitä jo useampikin asentaa.
Eikös se kumminkin J1978 ole toiminut moitteettomasti? Ei ole auto ilmoitellut mitään mahd.ongelmista?
Kerran vasta kokeiltu. En osaa vielä sanoa pelaako vaiko eikö. Tai ei ole ainakaan pitkää kokemusta.
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Onko forumilaisilla mielipidettä asiasta miksei kannattaisi vaihtaa 316DA F30 autoa 120DA F20 Autoon? En ole tyytyväinen omaan 316 autoon (penkit ja tehot mitkä eniten närästää) ja emännällä on tuollainen 120d. Itse en keksinyt mitään muuta plussaa 3-sarjalaiselle kuin isomman kuljetus kapasiteetin verrattuna 1:seen. Kun kahdella ihmisellä ei tuota isompaa tilantarvetta juuri ole, niin miksei vaihtaisi pienempään?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

tommiristo kirjoitti:Onko forumilaisilla mielipidettä asiasta miksei kannattaisi vaihtaa 316DA F30 autoa 120DA F20 Autoon? En ole tyytyväinen omaan 316 autoon (penkit ja tehot mitkä eniten närästää) ja emännällä on tuollainen 120d. Itse en keksinyt mitään muuta plussaa 3-sarjalaiselle kuin isomman kuljetus kapasiteetin verrattuna 1:seen. Kun kahdella ihmisellä ei tuota isompaa tilantarvetta juuri ole, niin miksei vaihtaisi pienempään?
Sinäpä sen itse perustelit :) Kuljetuskapasiteettikin varauksin, sillä jos F20:stä kaataa takapenkit niin käytettävä tila on ainakin paremman muotoinen kuin sedanissa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tässä lisävastaus Kahalta:

Keskustelin Norjan Defalla olevan henkilön kanssa, joka siis tehnyt molemmat lämmitinratkaisut.
Hän sanoi niin, että sen takia Defa:n suosituksissa on tarkat tyypit ja korimallit, että niistä näkee samantien onko se taka- vaiko neliveto yms.
Hän ei ole koeasentanut nelivetoiseen kiertovesipumppulämmitintä, mutta oletti että moottoritila sekä moottori saattaa olla samanlainen kuin takavetoisessa.

BMW Nordic on antanut ohjeet, että jos säteilylämmitin on mahdollinen asentaa moottoriin, niin ehdottomasti Defan pitää asentaa vain sellainen lämmitin, mutta siis takavetoiseen se ei onnistunut eikä onnistu tuon komposiittiöljypohjan vuoksi.
Onhan se vesilämmitin kiertovesipumpulla toki tuota tehokkaampi.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

tommiristo kirjoitti:Onko forumilaisilla mielipidettä asiasta miksei kannattaisi vaihtaa 316DA F30 autoa 120DA F20 Autoon? En ole tyytyväinen omaan 316 autoon (penkit ja tehot mitkä eniten närästää) ja emännällä on tuollainen 120d. Itse en keksinyt mitään muuta plussaa 3-sarjalaiselle kuin isomman kuljetus kapasiteetin verrattuna 1:seen. Kun kahdella ihmisellä ei tuota isompaa tilantarvetta juuri ole, niin miksei vaihtaisi pienempään?
Eli siis hieman hätiköity ostos?
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Ensi kerran täytyy suorittaa pidempi koeajo ennen ostopäätöstä. Joten oppirahat on maksettava...
spjarv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Loka 2012, 23:00
Auto: F30 328iA M Sport '13

tommiristo kirjoitti:Itse en keksinyt mitään muuta plussaa 3-sarjalaiselle kuin isomman kuljetus kapasiteetin verrattuna 1:seen. Kun kahdella ihmisellä ei tuota isompaa tilantarvetta juuri ole, niin miksei vaihtaisi pienempään?
Noh, omaan käyttöön olisi riittänyt ykkösenkin tilat komeasti, mutta eniten siinä häviää (mielipidevaroitus) ulkonäössä. Ykkönen oli aluksi aivan jäätävän näköinen ja uusin koriversio on vain laimea. M Sporttina ehkä menisi, vaikka silti näyttää surulliselta. Uusi kolmonen taas on huonoimmillaankin ok ja parhaimmillaan mahtavan näköinen.

Jos tuosta asiasta on eri mieltä, niin ei varmasti ole mitään syytä ajaa kolmosella ykkösen sijaan. Itselle ei vaan kertakaikkiaan uppoa.
msa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 12:55
Auto: F30 320iA xDrive
Paikkakunta: Tampere

Mitä mieltä olette mukautuvista ajovaloista? Kannattaako niihin satsata vai pärjääkö ilmankin.
Tilauksessa on 320i xDrive ja vielä ehtisi ruksaamaan mukaan...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

msa kirjoitti:Mitä mieltä olette mukautuvista ajovaloista? Kannattaako niihin satsata vai pärjääkö ilmankin.
Tilauksessa on 320i xDrive ja vielä ehtisi ruksaamaan mukaan...
Itse ruksasin ne tulevaan.
Nykyisessä ei ole,mutta edeltävässä X1:ssäni ne oli.Aivan mahtava varuste.
Kait ajoympäristö vaikuttaa noiden käyttötarpeisiin paljon:ajan mutkaisia pimeitä maanteitä paljon ja siellähän ne ovat aivan mahtavat. Kaupungissa ei niinkään hyötyä.
Nykyisin tuo kaukovaloavustin toimii(kuulemma)portaattomasti,eikä enää on/off tyylisesti.
Kyllähän näillä F30 normi xenoneilla pärjää hyvin,mutta piste iin päälle nuo mukautuvat ajovalot ovat.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Ilipo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 12:29
Auto: E91 320dA LBE

msa kirjoitti:Mitä mieltä olette mukautuvista ajovaloista? Kannattaako niihin satsata vai pärjääkö ilmankin.
Tilauksessa on 320i xDrive ja vielä ehtisi ruksaamaan mukaan...
Duunikaverilla nuo on, ja se on ainakin ylistänyt ne maasta taivaaseen... Eli jos budjetti kestää, niin ilmeisen suositeltava varuste
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

tommiristo kirjoitti:En ole tyytyväinen omaan 316 autoon (penkit ja tehot mitkä eniten närästää)
Laita RaceChipin boksi kiinni niin kulkee ihan erilailla. Laitoin itse E91 316d:hen ja moottorin luonne muuttui aivan täysin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

TurboKoo kirjoitti:
tommiristo kirjoitti:En ole tyytyväinen omaan 316 autoon (penkit ja tehot mitkä eniten närästää)
Laita RaceChipin boksi kiinni niin kulkee ihan erilailla. Laitoin itse E91 316d:hen ja moottorin luonne muuttui aivan täysin.
Olen samaa mieltä noissa tehoasioissa, lisää potkua saa asentamalla päivityksen tai laittamalla esim. racechipin boxin. Toki Hartge, Kellener ja AC tekevät myös mutta ovat kalliimpia.

Itse aion tilata 320i xdriveen heti Hartgen boxin kokeilla vuorostaan sitä - kallis on mutta on 328i vielä kalliimpaa ja sama konekkin. Turbokin on sama. Venttiilikoneistokin sama (realoem.com). Olen yrittänyt myyjiltä kysyä eroavaisuutta mutta kukaan ei tiedä - luulisi heilläkin olevan koulutusta asiaan, tietäähän ravintolassakin tarjoilijakin mitä ruoka sisältää ja luulisi tosiaan tietävän näin kalliissa tuotteesta enemmän kuin pelkä tehoeron. Sen tiedän että vaihdelaatikko ja perävälitykset eri mutta eihän se voi selittää 11000 euron hintaeroa :conf:

Taidan kysyä maahantuojalta..

Nykyisessä 118da:ssä on raceshipin boxi ja kävin tuossa vertailun vuoksi testaa 320d farmarin ja täytyy sanoa että on aika samanlainen tuntuma koneessa. Vaikka en testipenkissä olekkaan mittauttanut niin kyllä siitä apua on ollut ja koneen luonne täysin eri. Ei mitään vikaan ollut autosa ja mittarissa 11000km. Lähtee kohta vaihtoon kun 320 saapuu ja tilalle otan lisäksi perus 116da, johon laitan myös jotain pientä piristystä.
Vastaa Viestiin