Viheltävä ääni?
Käväisin vaihteeksi ajamassa vaimon autoa, kun stereot oli kiinni, huomasin kiusallisen vihellyksen joka luultavasti tulee tuulilasin yläreunana seudulta. Vihellys alkaa n 60km/h nopeudesta ja jatkuu aina yli satasen nopeuteen, jolloin varmaan muu melu peittää vihellyksen alleen. Ei ole turbon vihellys!
Onko muilla ollut vastaavia havaintoja?
Voisikohan lasin liimauksessa olla vaikka jotain mätää? kaikki näyttää muuten olevan paikoillaan kun katsoo lasin ympäristöä.
Toinen juttu on ohjauksessa kääntäessä vasemmalle n 1/4 kohdalla on selvä "pykälä" oikealle kääntäessä ei tällaista ole.
Tämäkin ilmiö on havaittavissa 40-50 nopeudessa ajaessa loivaa kaarretta.
Pitänee tarkistaa auraukset, muuten auto menee moitteetta suoraan ja eikä ratti täristä. Ei hirveästi haittaa, mutta kuitenkin "kauneusvirhe" muuten mukavassa autossa.
Autolla ajettu 800km.
F30 kokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 59
- Liittynyt: 14 Kesä 2011, 18:53
- Auto: 435d
- Paikkakunta: Helsinki
Kiinnitin samaan vihellykseen huomiota tänään, kun koeajoin Espoon Laakosen 320iA Luxury Line:n. Ääni on vaimea, mutta erottuu jos stereot eivät ole päällä. Muistaakseni tästä oli puhetta ulkomaisillakin F30 foorumeilla..
Muuten tuo 320iA oli ihan mukava kokemus, ei ainakaan kaduta että tilasin samalla koneella olevan auton. Tällä hetkellä odotusajan autona e90 320i manuaali vm. 2011, siihen verrattua uusi 184 hv turbonelonen on selkeästi pirteämmän oloinen. Uusi 320iA on suorituskyvyltään lähes samaa tasoa kuin aiempi 177 hv 120d:ni, toki vääntöä ei ole niin paljon, mutta paikaltaan kiihtyvyys samaa tasoa.
Jollain tavalla tuo F30 tuntui jotenkin kevyemmältä autolta kuin e90. Tiedä sitten mistä johtuu.
Muuten tuo 320iA oli ihan mukava kokemus, ei ainakaan kaduta että tilasin samalla koneella olevan auton. Tällä hetkellä odotusajan autona e90 320i manuaali vm. 2011, siihen verrattua uusi 184 hv turbonelonen on selkeästi pirteämmän oloinen. Uusi 320iA on suorituskyvyltään lähes samaa tasoa kuin aiempi 177 hv 120d:ni, toki vääntöä ei ole niin paljon, mutta paikaltaan kiihtyvyys samaa tasoa.
Jollain tavalla tuo F30 tuntui jotenkin kevyemmältä autolta kuin e90. Tiedä sitten mistä johtuu.
Freude am Fahren
Nyt on auto haettu pois takuuhuollosta ja olipa ilo vaihtaa Herztiltä lainassa ollu E90 omaan autoon. On tuo karvalakki E90 sellainen rakkine tähän verrattuna. Autoon jouduttiin tilaamaan Saksasta FEM nimellä kulkeva moduuli, joka vaikuttaa suureen osaan auton elektroniikasta. Osa lähetettiin BMW:lle tutkivaksi joten vähän epäilyttää, että tämä ei ole vain mun kohdalle sattunut huonolaatuinen osa vaan vika on piilevänä autoissa ja se menee päälle, kun "onnistuu" tekemään tietyn kombinaation. Vika lähtee pois, kun nollaa "auton", mutta se tulee takaisin ajan mittaan joten huolto ei suostunut sellaista autoa mulle luovuttamaan vaan vaihtoivat osan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Thmas kirjoitti:Kiinnitin samaan vihellykseen huomiota tänään, kun koeajoin Espoon Laakosen 320iA Luxury Line:n. Ääni on vaimea, mutta erottuu jos stereot eivät ole päällä. Muistaakseni tästä oli puhetta ulkomaisillakin F30 foorumeilla..
Muuten tuo 320iA oli ihan mukava kokemus, ei ainakaan kaduta että tilasin samalla koneella olevan auton. Tällä hetkellä odotusajan autona e90 320i manuaali vm. 2011, siihen verrattua uusi 184 hv turbonelonen on selkeästi pirteämmän oloinen. Uusi 320iA on suorituskyvyltään lähes samaa tasoa kuin aiempi 177 hv 120d:ni, toki vääntöä ei ole niin paljon, mutta paikaltaan kiihtyvyys samaa tasoa.
Jollain tavalla tuo F30 tuntui jotenkin kevyemmältä autolta kuin e90. Tiedä sitten mistä johtuu.
No siksi se F30 tuntuu kevyemmältä kun se on oikeasti 40 kiloa kevyempi kuin vanha 3-sarja. E90 320i on vaparikone. Tottai uusi 320i on ihan eri juttu kun tehoa on 184hv versus vanha 170hv ja vääntöä ihan eri lukemat koska on turbollinen vehe ja turbo on vieläpä kaksikanavainen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Oletko varma että vihellys tulee tuulilasin yläreunasta? Saattaa tulla myös etuoven ylänurkasta tai peilin kotelosta. Ainakin E90/E91 viheltää hieman noilta seuduilta ja kuuluu sitä selkeämmin mitä kovempi tuuli on. Tietysti jos se kuuluu muulloinkin kuin kunnon tuulessa, niin sitten on varmaan jotain pielessä.kauko734 kirjoitti:Viheltävä ääni?
Käväisin vaihteeksi ajamassa vaimon autoa, kun stereot oli kiinni, huomasin kiusallisen vihellyksen joka luultavasti tulee tuulilasin yläreunana seudulta. Vihellys alkaa n 60km/h nopeudesta ja jatkuu aina yli satasen nopeuteen, jolloin varmaan muu melu peittää vihellyksen alleen. Ei ole turbon vihellys!
Onko muilla ollut vastaavia havaintoja?
Voisikohan lasin liimauksessa olla vaikka jotain mätää? kaikki näyttää muuten olevan paikoillaan kun katsoo lasin ympäristöä.
Toinen juttu on ohjauksessa kääntäessä vasemmalle n 1/4 kohdalla on selvä "pykälä" oikealle kääntäessä ei tällaista ole.
Tämäkin ilmiö on havaittavissa 40-50 nopeudessa ajaessa loivaa kaarretta.
Pitänee tarkistaa auraukset, muuten auto menee moitteetta suoraan ja eikä ratti täristä. Ei hirveästi haittaa, mutta kuitenkin "kauneusvirhe" muuten mukavassa autossa.
Autolla ajettu 800km.
No ompa kiva juttu! Onko tämä piilevä vika nyt sit kaikis uusis 3-sarjalaasis? Ja mikä tämä tietty kombinaatio on?
Kombinaatio voi olla väärä sana kun en ole itse ehtinyt samoja asioita toistamaan. Netistä löysin tiedon jonka mukaan BMW voisi tiedostaa FEM palikkaan liittyviä ongelmia ja itse ainakin toivon, että tämä uusi osa olisi kokenyt jonkun päivityksen ja olisi siten parempi kuin alkuperäinen. http://bmwbuyersguide.theautochannel.com/safety.php Jos ei linkki toimi niin tarkoitan kohtaa BMW: VARIOUS ELECTRICAL MALFUNCTIONS RELATED TO THE FEM.
Kombinaatio voi olla väärä sana kun en ole itse ehtinyt samoja asioita toistamaan. Netistä löysin tiedon jonka mukaan BMW voisi tiedostaa FEM palikkaan liittyviä ongelmia ja itse ainakin toivon, että tämä uusi osa olisi kokenyt jonkun päivityksen ja olisi siten parempi kuin alkuperäinen. http://bmwbuyersguide.theautochannel.com/safety.php Jos ei linkki toimi niin tarkoitan kohtaa BMW: VARIOUS ELECTRICAL MALFUNCTIONS RELATED TO THE FEM.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Päivävalojen hämärä tunnistinta säädettiin mutta eipä tuo vaikuttanut yhtään mitään!
Eikä ole edes mahdollisuutta säätää kuin kaksi asentoa sensitive ja in sensitive. Humpuukia sanon mä. Ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin että tuohon tulisi tehtaalta joskus uusi päivitys versio koskien tuota herkkää hämärä tunnisitinta. Se että tuleeko niin sitä ei tiä...
Eikä ole edes mahdollisuutta säätää kuin kaksi asentoa sensitive ja in sensitive. Humpuukia sanon mä. Ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin että tuohon tulisi tehtaalta joskus uusi päivitys versio koskien tuota herkkää hämärä tunnisitinta. Se että tuleeko niin sitä ei tiä...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Tuli selattua ulkomaisia foorumeja ja samaa asiaa ihmetelty sieläkin. Hämärätunnistin turhan herkkä. Esim audeissa toimii huomattavasti paremmin, se ei vaan selvinnyt onko asialle tehtävissä mitään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
- Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
- Paikkakunta: Tuusula
J1978 kirjoitti:Oletko varma että vihellys tulee tuulilasin yläreunasta? Saattaa tulla myös etuoven ylänurkasta tai peilin kotelosta. Ainakin E90/E91 viheltää hieman noilta seuduilta ja kuuluu sitä selkeämmin mitä kovempi tuuli on. Tietysti jos se kuuluu muulloinkin kuin kunnon tuulessa, niin sitten on varmaan jotain pielessä.kauko734 kirjoitti:Viheltävä ääni?
Käväisin vaihteeksi ajamassa vaimon autoa, kun stereot oli kiinni, huomasin kiusallisen vihellyksen joka luultavasti tulee tuulilasin yläreunana seudulta. Vihellys alkaa n 60km/h nopeudesta ja jatkuu aina yli satasen nopeuteen, jolloin varmaan muu melu peittää vihellyksen alleen. Ei ole turbon vihellys!
Onko muilla ollut vastaavia havaintoja?
Voisikohan lasin liimauksessa olla vaikka jotain mätää? kaikki näyttää muuten olevan paikoillaan kun katsoo lasin ympäristöä.
Toinen juttu on ohjauksessa kääntäessä vasemmalle n 1/4 kohdalla on selvä "pykälä" oikealle kääntäessä ei tällaista ole.
Tämäkin ilmiö on havaittavissa 40-50 nopeudessa ajaessa loivaa kaarretta.
Pitänee tarkistaa auraukset, muuten auto menee moitteetta suoraan ja eikä ratti täristä. Ei hirveästi haittaa, mutta kuitenkin "kauneusvirhe" muuten mukavassa autossa.
Autolla ajettu 800km.
Ainakin tuntuu, kun olen koittanut kuunnella. Kuuluu ihan samalla tavalla, oli tuuli mikätahansa, myötätuulessa alkaa vieltämään hiukan kovemmassa vauhdissa, eli perus ongelma on oli tuulen suunta mikä tahansa.
Elokuussa aika huoltoon ja selvittävät mistä ääni tulee, voi olla niitä hauskimpia vikoja etsiä.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Harkinnassa 316da touring business, joten pari kysymystä:
1) meikällä pituutta 188 cm, painoa ei paljoa, olisiko sport-istuimet hyvä valinta? Tavalliset ei oikein vakuuttaneet...
2) saako mistään näkyviin digitaalista nopeusmittaria?
3) olen rengasvalinnoista koittanut lueskella, mutta onko vakio 16" renkaat hyvä valinta? Koeajoautossa oli jotkut 225:set 17" ja rengasäänet oli hieman pettymys, koska autoa ylistetty hiljaiseksi.
4) onko laajennetulla ajotietokoneen näytöllä joku järkevä virka, ja mitä se käytännössä näyttää ja missä? Mittaristossa vai isolla näytöllä?
1) meikällä pituutta 188 cm, painoa ei paljoa, olisiko sport-istuimet hyvä valinta? Tavalliset ei oikein vakuuttaneet...
2) saako mistään näkyviin digitaalista nopeusmittaria?
3) olen rengasvalinnoista koittanut lueskella, mutta onko vakio 16" renkaat hyvä valinta? Koeajoautossa oli jotkut 225:set 17" ja rengasäänet oli hieman pettymys, koska autoa ylistetty hiljaiseksi.
4) onko laajennetulla ajotietokoneen näytöllä joku järkevä virka, ja mitä se käytännössä näyttää ja missä? Mittaristossa vai isolla näytöllä?
X3 30e M-Sport 2022
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
-Itse ainakin pidän sport istuimia erittäin hyvinä,vakio penkit on aika laimeat. Kannattaa satsata sport penkkeihin!
-joo 17 tuumaisilla rengas äänet itsellänkin pieni pettymys,osasyy varmaan runflat renkaissa. Vakio koosta ei ole kokemusta tällä hetkellä,vasta sitten kun laittaa talvikummit alle.
-Tästä laajennetusta mittaristosta on jo ollut aiemminkin keskustelua mutta itseäni se ei ainakaan kaduta että sen otin. Ensinnäkin se ei maksa juuri mitään ja on mittaristo HUOMATTAVASTI tyylikkäämmän näköinen tolla laajennetulla näytöllä! Suosittelen! Vakiomittaristo on aika vanhan aikaisen ja halvan näköinen.
-joo 17 tuumaisilla rengas äänet itsellänkin pieni pettymys,osasyy varmaan runflat renkaissa. Vakio koosta ei ole kokemusta tällä hetkellä,vasta sitten kun laittaa talvikummit alle.
-Tästä laajennetusta mittaristosta on jo ollut aiemminkin keskustelua mutta itseäni se ei ainakaan kaduta että sen otin. Ensinnäkin se ei maksa juuri mitään ja on mittaristo HUOMATTAVASTI tyylikkäämmän näköinen tolla laajennetulla näytöllä! Suosittelen! Vakiomittaristo on aika vanhan aikaisen ja halvan näköinen.
Jos unohdetaan piilomenut hiukan työläinä ja jos digitaalisen nopeuden katsomistarve on satunnaista, niin se onnistuu yksinkertaisesti asettamalla vakionopeuden säätö hetkiseksi päälle, jolloin asetettu nopeus näkyy jonkin aikaa mittari-osan näytössä (näin ainakin F25:ssä, ehkäpä myös F30:ssä). Sekä HUD näyttö että tuo vakionopeuden asetus näyttävät samaa lukemaa kuin perus-nopeusmittarikin, eli vähän yläkanttiin (kuten pitääkin).Vice kirjoitti:Tilaamalla HUD:n saa nopeuden digitaalisena tuulilasiin...LuZiaN0 kirjoitti: 2) saako mistään näkyviin digitaalista nopeusmittaria?
Jos haluaa nähdä todellisen nopeuden, niin sitten äly-kännykästä navigaattori tai SportTracker päälle, ja nyt voi ihmetellä GPS:stä laskettua todellista nopeutta digitaalisena. Ja ehkä seuraava vaihtoehto on virittää autoon oikea auto-navigaattori, josta niinikään oikeaa nopeutta voi tarkkailla jatkuvasti digitaalisena. Auton omasta navigaattorista (business tai prof) ei tuota nopeutta saa näyttöön, ikävä kyllä, vaikka se on kaikkien halvimpienkin erillis-navigaattorien perusominaisuus.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
En löytänyt aiemmista että mitä kaikkea tuo laajennettu mittaristo tuo tullessaan verrattuna vakioon?BMW e90 kirjoitti:
-Tästä laajennetusta mittaristosta on jo ollut aiemminkin keskustelua mutta itseäni se ei ainakaan kaduta että sen otin. Ensinnäkin se ei maksa juuri mitään ja on mittaristo HUOMATTAVASTI tyylikkäämmän näköinen tolla laajennetulla näytöllä! Suosittelen! Vakiomittaristo on aika vanhan aikaisen ja halvan näköinen.
X3 30e M-Sport 2022
- FullFrame
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
- Auto: BMW F10 520da Sport Business
MarkkuJ:n autotallikeskustelussa on ollut keskustelua asiasta: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... u&start=40" onclick="window.open(this.href);return false;LuZiaN0 kirjoitti: En löytänyt aiemmista että mitä kaikkea tuo laajennettu mittaristo tuo tullessaan verrattuna vakioon?
Jos 5-srj (F10/11) mittaristoa olet nähnyt, niin ilmeisesti F30 laajennettu vastaa suurinpiirtein sen vakiomittaristoa.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Voi olla että jankutan, mutta kiinnostaisi vielä tietää tuoko laajennettu mittaristo muuta kuin ulkonäöllisiä toimintoja? Esim. mikä nopeusmittarin alapuolella (tai sen yhteydessä) mustana näkyvä laatikko on? Tuleeko siihen jotain näkyviin?
X3 30e M-Sport 2022
Tuleehan sinne erinäisiä taloudellisuus näyttöjä,mahdollinen Navi näyttö,jne.LuZiaN0 kirjoitti:Voi olla että jankutan, mutta kiinnostaisi vielä tietää tuoko laajennettu mittaristo muuta kuin ulkonäöllisiä toimintoja? Esim. mikä nopeusmittarin alapuolella (tai sen yhteydessä) mustana näkyvä laatikko on? Tuleeko siihen jotain näkyviin?
Kurkkaappas esitettä,siinä kerrotaan jotain tuosta laajennetusta näytöstä:
http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/prices/datasheets.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Saksaksi:
http://www.bmw.de/de/de/newvehicles/3se ... logue.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Ei oikein syvällistä tietoa auennut mistään, voisiko käyttäneet jeesata?
Tuo oikean puolen musta "tyhjä laatikko" häiritsee, ja mistään en ole saanut selville mitä tietoja saa näkyviin VARSINKIN verrattuna tavismittaristoon?
Tuo oikean puolen musta "tyhjä laatikko" häiritsee, ja mistään en ole saanut selville mitä tietoja saa näkyviin VARSINKIN verrattuna tavismittaristoon?
X3 30e M-Sport 2022
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Tässä kuvassa näkyyy aika hyvin "musta laatikko", joka on se laajennetun mittariston ekstra. Nopeusmittarin alle tämä ei tuo mitään lisää. Tuossa näkyy kulutusnäyttö ja Eco Pro -taloudellisuusnäyttö eroina viisarinäyttöiseen perusmittariston kulutusmittariin.
Täällä aikanaan tarinoimme mittaristoista lisää: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 8&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Täällä aikanaan tarinoimme mittaristoista lisää: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 8&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017