F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

MasterH kirjoitti:Ja se luistonesto, voi vit.. ottaa osumaa jokaisella kaasun hipaisulla.
Sen kerran kun kokeiltiin kaverin kanssa 320dA:lla tuo oli ensimmäinen asia minkä huomasi. Todella ärsyttävä. Ei päässyt kunnolla eteenpäin vaikkei ollut edes liukasta, ennenkuin hipelöi napeista sallivampaa menoa.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Onko kellään jo kokemuksia kesäkummiista koolla 225-50-17? Itsellä täs mietinnässä kun voi vielä varusteita vaihdella että ottaisiko sport-line varustelun vai pysyykö perusmallissa ja 16 tuumaisis renkais... Eli miltä ne 17 tuntuu,veteleekö uris jne...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

BMW e90 kirjoitti:Onko kellään jo kokemuksia kesäkummiista koolla 225-50-17? Itsellä täs mietinnässä kun voi vielä varusteita vaihdella että ottaisiko sport-line varustelun vai pysyykö perusmallissa ja 16 tuumaisis renkais... Eli miltä ne 17 tuntuu,veteleekö uris jne...
16"renkaat saa maksutta myös sport-lineen,jos haluaa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Jos haluaa 16 tuumaiset vanteet, ei missään nimessä kannata ottaa Sport Linea, koska silloin maksaa tyhjästä. 225 leveys kyllä mielestäni sopii uuteen kolmoseen hyvin. Lines-paketeissa 17-tuumaisten vanteiden osuus 2400€:n hinnasta on noin kolmannes oman arvioini mukaan. Hyvän vertailukohdan tarjoaa hinnastossa 320d ED-version edullisempi lines-lisähinta.

Sporttiratin ja -penkit saa reilulla tonnilla. Muut Sport Line-varusteet ovat lähinnä koristeita, vaikkakin ihan tyylikkäitä. Perheessämme on 120d Sport Line, otimme sen siksi, että vakiomallissa olisi ollut peltivanteet. Sport Linen kangasverhoilu on kivan näköinen, mutta vaikuttaa melko ohuelta ja nukkaantumisherkältä. (Kangas ja etupenkit siis identtiset F30:n kanssa). Sporttiratti (identtinen X3, F20, F30) on todella onnistunut, mutta pieni kehä hieman haittaa näkymää mittaristoon.
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:
MasterH kirjoitti:Ja se luistonesto, voi vit.. ottaa osumaa jokaisella kaasun hipaisulla.
Eiköhän tuohon ongelmaan auta xDrive, kunhan 328i xDrive loppukesästä tulee markkinoille. Tulee olemaan kenties yksi F30 sarjan kiinnostavimmista malleista hinta-laatu-teho-kulutus suhteeltaan.
Varmasti xDrive auttaa. Epäilen kuitenkin että ongelma myös ohjelmisto-pohjainen, oma 528i kun ei samaa ongelmaa kanna, ei talvi- eikä kesäkumeilla. (Ja on siis "vain" takavetoinen)
Edell. E92 335iA
rxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:42

gestapo kirjoitti:
BMW e90 kirjoitti:Onko kellään jo kokemuksia kesäkummiista koolla 225-50-17? Itsellä täs mietinnässä kun voi vielä varusteita vaihdella että ottaisiko sport-line varustelun vai pysyykö perusmallissa ja 16 tuumaisis renkais... Eli miltä ne 17 tuntuu,veteleekö uris jne...
16"renkaat saa maksutta myös sport-lineen,jos haluaa.
Mulla nyt 328 :ssa alla edessä 8,5" 225/40/19 ja takana 9,5" 255/35/19 Contit. Ei vetele ja pitoo löytyy! Hiljasemmatkin kuin alkuperäiset 17" RFT.t . Ei vilku luistonestot yhtään. Nastarenkailla (Conti) tosiaan luistonesto vilkkuu kun vähän hipaset kaasua.
Iso ero ajo-ohjelmilla: Eco Prolla ei mee mihinkään ja Sportilla lähtee nii ...keleesti :drool:
ex bemut : E46 320d , E46 330d, E39 530da M sport , E90 330 xda, F30 328i
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Monitoimiratissa,oikeallapuolella,on tuo Mode(vai oliko Menu)-näppäin.
Mitäs kaikkea se pitää sisällään? Antaneeko useitakin valikkoja käytettäväksi?
Vai onko pelkkä Radion/Musiikin vaihtonäppäin kyseessä?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Turbodog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 22:05

rxa kirjoitti:Iso ero ajo-ohjelmilla: Eco Prolla ei mee mihinkään ja Sportilla lähtee nii ...keleesti :drool:
Saman huomasin kun koeajoin tuon 328iA:n. Yleensä automaateilla ajaessa normaali ja sport -moodien ero on pienehkö, nykyisellä VW:llä pystyn ajelemaan 98% ajasta normaalilla. Mutta jopa bemarin comfort-moodi tuntui laiskahkolta ja ihmettelin mihin tehot ovat hävinneet, kunnes löysin sport-moodin. Ymmärrän toki ympäristöaspektit mutta minulla tuo voisi johtaa siihen, että ainakin 50% ajosta tapahtuu sport-moodilla... :)
G21 330e xDrive M Sport
ex. e46 328i
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

gestapo kirjoitti:Monitoimiratissa,oikeallapuolella,on tuo Mode(vai oliko Menu)-näppäin.
Mitäs kaikkea se pitää sisällään? Antaneeko useitakin valikkoja käytettäväksi?
Vai onko pelkkä Radion/Musiikin vaihtonäppäin kyseessä?
Eikös tällä pysty vaihtamaan ohjelmalähdettä (radio, cd, usb...)?
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

No niin kävin sitten tänään vihdoin viimein mielenkiinnosta koeajamassa 320dA Modern varustetasolla 17" renkain. Vaalea ratti ja ulkoväri hailakka harmaa metalliväri.

Mittailin myös karhealla moottoritiellä desibelejä verraten omaan autooni (F10 225/55/17 RFT) samalla tien pätkällä ja 90km/h nopeudessa molemmat näyttivät 65dB:tä. Yllätys siis se.

Autohan vaikutti varsin passelilta, toki eihän tuo motti mikään raketti ole edes sport moodilla ja start&stop toimii kyllä aika raahasti. Auto heilahtaa oikein kunnolla, kun motti tärähtää uudelleen valoissa käyntiin, tätä tosin osasinkin jo pelätä ennakkoon.

Sport penkit oli erittäin mukavat, mutkissa sai tukea ja paljon paremmat kuin omassa olevat Sport penkit. F30 sport istuimissa tunsi olonsa tosi mukavaksi ja tyköistuvaksi, varsinkin selkäosaltaan ja tämän huomasi ajossa erittäin hyvin.

Halllissa oli esittelyautona sitten Sport mallisena punainen Melbourne Red. Yllätyksekseni se aiemmin parjaamani punainen muovilista kojelaudassa ei sittenkään ollut paha, toisin kuin kuvista saattoi päätellä. Ja punaiset tikkaukset istuinverhoilussa ja punaiset reunaraidat matoissa oli varsin piristävä poikkeus.

Mielenkiinnolla kyllä odottelen 330dA xDrive mallia, siinä pitäisi olla suorituskykyä, alhaista kulutusta ja sivistyneisyyttä.

EDIT: varustetasot päivitetty viestiin ajantasalle pienen sekoilun jäljiltä.
Viimeksi muokannut Turbo, 23 Touko 2012, 22:30. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Tuo kuvauksesi ajamastasi autosta sopii kyllä paremmin sport-lineen kuin modern-lineen.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

fifty kirjoitti:Tuo kuvauksesi ajamastasi autosta sopii kyllä paremmin sport-lineen kuin modern-lineen.
uups, sorry joo meni 3 yksilöä sekaisin, kun niistä tänne tohkeissani aloin kirjoittamaan, hyvä kun huomasit :)

Päivitin viestin ajantasalle.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

No problem mate.
kauko734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
Paikkakunta: Tuusula

Tervehdys!
Nyt on ollut viikon verran 316d ajossa. Melbourbne Red väri on vaimoa miellyttänyt, vaikka minun makuun joku perinteisempi olisi sopinut paremmin. Mielestäni autossa on selkeä ero viis-sataseen, ainakin korvakuulolta melua on enemmän, ovien saumoista tuntuu melua tulevan sisälle. Toisaalta testeissä melut on olleet aika samallaisia lehtien mittauksien mukaan. (Omassa 530:ssä 18 tuuman vanteet ja tässä vakiot 16 tuumaset).
Sammutus-automatiikan käynnistäessä auton heiluu auto, mitä 5srja ei tee, olisko 6-koneella vaikutusta?
Minusta viis-satasessa on selkeästi laadukkaampi vaikutelma, vaikka autot on periaatteessa pitkälle samoista osista tehty. Mietin jos tulevaisuudessa olisin omanikin vaihtanut 3-srjaan isolla koneella, mutta ei tarvitse miettiä ainakaan ensikokemusten jälkeen. Ehkä siksikin kun ajan paljon maantietä ja siellä iso auto pääsee oikeuksiinsa.
Kulutus on todella pieni, suht lyhyessa ajossa pääsee vaivatta reilulla 4-litralla.
Ant_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Kesä 2012, 10:44

Oliko kyseessä manuaali vai automaatti? Kuinka käyttökelpoinen mielestäsi tuo 85kW moottori on tuohon 1500kg autoon? Itselle tulossa juurikin vastaava hinnat alkeen malli, tosin automaatilla. Aiemmat autot olleet manuaalivaihteisia, osa tehokkaampia, osa näitä "ekologisia" <100kW kulkineita, joten mitään suuria odotuksia kulkupuolen suhteen ei ole, mutta ohitukset maantievauhdeissa taitaa olla tässäkin se missä suurin tehonkaipuu ilmenee..

Jenkkifoorumilla ovat havainneet F3:ssä yksilöeroja juuri tuulensuhinoissa ja paikallistaneet syyksi A-pilarin peilin kiinnitysalueen, korjausta ei ilm. vielä ole ja mikäli kyseessä rakenteellinen ongelma niin tuskinpa tuleekaan. Erot eri yksilöiden välillä puolestaan kielisi enenmmän esim. jostain osien välisten sovitusten/rakojen poikkeamista tms. TM testissähän ovitiivisteiden tukevaa rakennetta kiiteltiin hiljaisuuden muodossa, mutta samalla moitittiin vaikean sulkemisen muodossa. Anyhow, helppo uskoa että F30 on huokeampana mallina hiukan heikommin äänieristetty, kuin enemmän edustusautomaiseksi rakennettu F10.
kauko734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 20 Elo 2011, 09:39
Auto: F10 530d X-Drive Sport Business -13
Paikkakunta: Tuusula

Manuaali on, koneen vääntö alhaalta on ihan ok, 1500rpm vetoa on hyvin, ainoastaan lisääntyvää tehon tunnetta ei hirveästi tule, vaikka kierrättää ylös-asti. Moottori riittää taatusti, tietysti ohituksissa joutuu ennakoimaan hiukan.
Kysyin yhdeltä moottorin ohjelmoijalta, saako päivitettyä, kertoi ettei uusia saa ainakaan vielä päivitettyä, tehdas on tehnyt ECU:n niin hyvin suojatuksi.

Itsekkin olen ollut aina enemmän manuaalista tykkäävä, mutta nykyiset bemun automaatit toimivat kuin ihmisen mieli. Vaihtokohtia ei juuri huomaa, oli kuormitus mikä tahansa. Manuaali tuli tähän autoon lähinnä kustannus-syistä, ajomäärä autolle tulle max 15tkm vuodessa.
Lisäksi jos tätä pientä varustelee hiukan, heilahtaa hinta lähelle 5-srjaa, josta on hyviä tarjouksia automaattina.
Tuttavani juuri pähkäilee kumpaan päätyy em. syystä.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

500 km takana uudella F30 318d:llä. Eipä voi muuta kun kehua! Mahtava auto! :thup: Ainut miinus rengas melusta karkeammalla asfaltilla,tähän pistän osa syyksi runflat kummit. Koko on 225-50-17 ja hyvä on ajaa! E90 verrattaessa tuntuu auto isommalta varsinkin ulkomitoilta mutta myös vähäsen sisältäkin. Sportlineen kannatti kyllä satsata,omasta mielestäni penkit on aivan huiput! Toki edellisis bemareis ei mulla ole ollut kuin vakiopenkkejä,niihin verrattuna noi sportti penkit on aivan eri planeetalta. Aavistuksen tuntuu pirteämmältä kun edellinen autoni e90lci 318d.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

F30:n eturekisterikilven aluslevy on kuvan mukainen ja hieman ruma, kun on pitemmälle kilvelle tehty. Onko kenelläkään näkemystä, saako tähän fiksumman näköistä aluslevyä ?

Kuva
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Jake
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Kokkola

Ei kai siinä ole pakko olla aluslevyä ollenkaan. Ellei sitten ole kiinnitetty niin, että reiät näkyy poiston jälkeen,
mutta tuohan on helppo tarkistaa.
Wir sind miteinander, nicht gegeneinander
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Jake kirjoitti:Ei kai siinä ole pakko olla aluslevyä ollenkaan. Ellei sitten ole kiinnitetty niin, että reiät näkyy poiston jälkeen,
mutta tuohan on helppo tarkistaa.
Just näin. Ja noi aluslevyssä näkyvät reijät näyttävät aika tyhjiltä, eli saha käteen ja taustaa lyhyemmäksi.
Vastaa Viestiin