F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Minä olen ollut siinä uskossa, että agm-akkuihin ei saisi noita ajonaikana toimiva lämmittimiä laittaa mutta ilmeisesti olen ymmärtänyt jotain väärin. Ainakin motonetissä myytävissä arctic battery heatereissa on maininta 'ei saa käyttää agm-akkujen kanssa'.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Huivei kirjoitti:
Sod-3 kirjoitti:Tänään tuli akkuherjat myös hybridiin. koko yön oli laturin nokassa kinni. Ei ole siis pelkkä pre-lci:n vaiva.
Mikä viesti sinulle tuli?
Muistaakseni siinä luki että akku purkaantuu. Lisäksi olen saanut herjoja jäähdytysnesteen vähyydestä (nämä tulivat n -3 asteessa). Ensi viikolla huoltoon. On kuulemma päivitettävää ja "osiakin näihin on tilailtu"
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Se on Arctic Battery Heater, oli helppo asentaakin kun ei tarvinnut vetää piuhoja akkutilasta mihinkään kauemmas.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Wonderi kirjoitti:Se on Arctic Battery Heater, oli helppo asentaakin kun ei tarvinnut vetää piuhoja akkutilasta mihinkään kauemmas.
Kuulostaa fiksulta laitteelta! Laitatko linkin tai lisätietoa mikä Arctic Battery Heater sulla on. Ne paikat joissa tuota kaupitellaan mainitaan aina, että ei saa käyttää agm-akun kanssa - eli ei oikeastaan missään viimeisen 10 vuoden aikana valmistuneessa bmw:ssä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

ABH:n tuotteistukset on näköjään vähän muuttuneet toissa syksyisestä kun omani ostin, nyt on näköjään lämmittimet erikseen AGM:lle ja perinteiselle akulle. Yhtäkkiä en keksi mikä niissä voisi eroa olla. Tämä kuitenkin ainakin sopii http://www.pakkasistaviis.fi/product/4/ ... gm-akuille
Jos autossa on verkkovirtalaturi tai vastaava, on syytä huomata että akunlämmitin syö 50w, eli pienimmän Defa/Calix/Ctek-laturin teho menee lähes kokonaan akunlämmittimelle, pitää olla pykälää isompi että akku latautuukin. ABH:n lämmittää akkua siis silloin kun laturi (moottori käy tai 230V) lataa, eli jännite on korkeampi kuin ilman latausta, ja akun lämpö enintään 20°C. Bemarin suljetussa akkupoterossa ei siis hukkaannu energiaa juurikaan.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Sod-3 kirjoitti:
Huivei kirjoitti:
Sod-3 kirjoitti:Tänään tuli akkuherjat myös hybridiin. koko yön oli laturin nokassa kinni. Ei ole siis pelkkä pre-lci:n vaiva.
Mikä viesti sinulle tuli?
Muistaakseni siinä luki että akku purkaantuu. Lisäksi olen saanut herjoja jäähdytysnesteen vähyydestä (nämä tulivat n -3 asteessa). Ensi viikolla huoltoon. On kuulemma päivitettävää ja "osiakin näihin on tilailtu"
Samoja herjoja havaittu myös täällä. Viimeviikonloppuna kainuun korvessa oli enää -28.5 (en ehtinyt sinne kun oli kymmene astetta kylmempää...) niin tuli juurikin nuo samat herjat, eli:
- akun varaustila heikentynyt auton seisoessa (tjsp.)
- jäähdytysneste vähissä
- renkaiden ilmanpaine alhainen
mutta nämä (rengaspaine herjoja lukuunottamatta tapahtuivat vain kerran). Rengaspaineherjatkin poistuivat tekemättä mitään kun päästiin takaisin -15 asteen lämpimämmälle puolen.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Avatar
-Jeenyus-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
Auto: BMW F31 330dA M-Sport

[Zei-M-Zei] kirjoitti:
Sod-3 kirjoitti:
Huivei kirjoitti:
Mikä viesti sinulle tuli?
Muistaakseni siinä luki että akku purkaantuu. Lisäksi olen saanut herjoja jäähdytysnesteen vähyydestä (nämä tulivat n -3 asteessa). Ensi viikolla huoltoon. On kuulemma päivitettävää ja "osiakin näihin on tilailtu"
Samoja herjoja havaittu myös täällä. Viimeviikonloppuna kainuun korvessa oli enää -28.5 (en ehtinyt sinne kun oli kymmene astetta kylmempää...) niin tuli juurikin nuo samat herjat, eli:
- akun varaustila heikentynyt auton seisoessa (tjsp.)
- jäähdytysneste vähissä
- renkaiden ilmanpaine alhainen
mutta nämä (rengaspaine herjoja lukuunottamatta tapahtuivat vain kerran). Rengaspaineherjatkin poistuivat tekemättä mitään kun päästiin takaisin -15 asteen lämpimämmälle puolen.
Hei,

Itsellä samat herjat, pois lukien rengaspainevaroitukset. Entinen Audi A4 antoi samoja herjoja kovilla pakkasilla. Ihan ymmärrettäviä vikailmoituksia molemmat mikäli kylmää. Esim. "washer fluid low", kovalla pakkasella joka tapauksessa nesteen viskositeetti muuttuu tai jopa jäätyy, pääasia, että tuolloin ei pesuria käytetä.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

salmol kirjoitti:
eesau kirjoitti:Olen mitannut polttoaineenkulutuksia auton omalla tietokoneella useamman kerran ja lähes vuoden jaksoissa. Auto kuluttaa 5,6 litraa dieseliä johon olen tyytyväinen. Kiihdyttelen ohituksissa ja joskus muutenkin reippaasti ja ajonopeus on yleensä sen verran yli Suomen usein ylikireiden rajoitusten että selviää huomautuksella jos peltipoliisi välähtää..
Voisiko auton yksilöissä olla eroja? Itse kanssa ajan rajoitus+10 ja lähden reippaasti. Nyt Leville koko matka Sport-manual-kruise. Renkaat kesä 17" rft ja talvi 16" rft. Jotenkin tuntuu että monen 320dA vie enemmän, itse olen kuitenkin tankkauksesta mitannut. Kaikki ajot 68 tkm sisältäen kaupunkipyöritykset Helsingissä on 5.1 l/100km (ajotietokone). Matkaa menee ihan nelosen päälle. Minulla kuitenkin tehoboxi, joka voi vaikuttaa positiivisesti, ei vain kulutukseen vaan myös kulkuun... :)
Ilmeisesti Salmol:lla on euro5 varustuksella(2012)? Onko euro6 saastevarusteisilla suurempi kulutus?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

BRot kirjoitti:
salmol kirjoitti:
eesau kirjoitti:Olen mitannut polttoaineenkulutuksia auton omalla tietokoneella useamman kerran ja lähes vuoden jaksoissa. Auto kuluttaa 5,6 litraa dieseliä johon olen tyytyväinen. Kiihdyttelen ohituksissa ja joskus muutenkin reippaasti ja ajonopeus on yleensä sen verran yli Suomen usein ylikireiden rajoitusten että selviää huomautuksella jos peltipoliisi välähtää..
Voisiko auton yksilöissä olla eroja? Itse kanssa ajan rajoitus+10 ja lähden reippaasti. Nyt Leville koko matka Sport-manual-kruise. Renkaat kesä 17" rft ja talvi 16" rft. Jotenkin tuntuu että monen 320dA vie enemmän, itse olen kuitenkin tankkauksesta mitannut. Kaikki ajot 68 tkm sisältäen kaupunkipyöritykset Helsingissä on 5.1 l/100km (ajotietokone). Matkaa menee ihan nelosen päälle. Minulla kuitenkin tehoboxi, joka voi vaikuttaa positiivisesti, ei vain kulutukseen vaan myös kulkuun... :)
Ilmeisesti Salmol:lla on euro5 varustuksella(2012)? Onko euro6 saastevarusteisilla suurempi kulutus?
Monet kuvittelevat ajavansa taloudellisesti ajamalla hissutellen. Nykyautoilla taloudellinen ajo tarkoittaa reippaita kiihdytyksiä ajonopeuteen ja vauhdin pudottamisen ennakointia siten, että jarruun ei tarvitse koskea. Mittareiden perusteella vähän karrikoiden: mitä pidemmän aikaa ajon aikana mittaristossa palaa sininen efficient dynamics - valo ja mitä lyhyemmän aikaa kulutusmittari on +5 litraa lukemissa nopeusmuutoksissa, sitä taloudellisempaa ajo on, kunhan ajetaan suunnilleen tikkari + 10 km/h. Noilla saa dieselin kulutuksen pienenemään 0,5 - 1 litraa/100 km, mutta keskinopeus pysyy vähintäänkin samana ja ajaminen hauskana
Airstyle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Maalis 2016, 16:38
Auto: F31 320iA xDrive -13

Asennutin syksyllä -16 tuohon kulkineeseen tuon Arctic Battery Heaterin ja hyvin on ainakin tähän asti tuntunut toimivan. Yllätyksenä tosiaan tuli, että akku lämpiää myös ajettaessa. Tuli vaan mieleen, että kun tuossa on Defan 4Ah-akkulaturi myös, niin pitäiskö se nyt sitten päivittää 10Ah-versioon, jos kerta akkulämppäri syö tehoa?
Onnistuuko edes tuon laturin vaihtaminen ilman, että tarvitsisi myös johtosarjaa alkaa vaihtamaan?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kannattaa vaihtaa laturi isommaksi, kun ABH syö 4A lataustehon melkein kokonaan. Johtosarjat sopii samat, mutta 10A versio on aika paljon isompi ja hankalampi löytää sille paikka, ei välttämättä mene samaan paikkaan. Toisaalta kun Bemmin varsin suljetussa paikassa oleva akku saavuttaa 20°C, ABH lakkaa lämmittämästä ja virta riittää lataukseen. Ja sehän on usein jäljiltäkin valmiiksi lämmitetty.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

IIHS:n small overlap -törmäystestissä ensimmäistä kertaa hyvä arvosana.



http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicl ... print-view
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Tein havainnon joka lienee syytä jakaa. Meillä on ollut nyt 3 kpl F30-autoja joista tällä hetkellä tallella kaksi LCI-mallia.

Näistä ainut auto jonka jarrut ei koskaan vingu, on se jossa on M-sport jarrut. Eli ilmeisesti jos sinänsä harmittomalta vinkumiselta haluaa välttyä, pitää jarruista maksaa vähän enemmän.

Voihan tämä olla sattumaakin. Onko muilla tätä tukevia havaintoja?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

M Sport-jarrut ei ole täälläkään vinkunut koskaan, mutta mulla ei ole pidemmän aikavälin vertailukokemuksia F-malleista ilman M Sport-jarruja.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei ole vinkunut normijarrutkaan täällä, muita ääniä niistä kyllä kuuluu. Pyörimisen ja paikallaolon rajalla narskahtaa enemmän kuin mitkään jarrut mulla koskaan, ja kun auto oli jonkun aikaa tosi vähällä käytöllä, ilmeisesti levyjen ruostunut pinta rohisi jarruttaessa. Nyt enemmän ajaessa rohinat on taas poissa. Seuraavaan autoon valitsisin edelleen normijarrut.
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

Molemmat F30:t (pre-LCI ja nyk. LCI) ovat normijarruilla vinkuneet meillä ensimmäiseen huoltoon saakka.

Muistaakseni tekevät jotain viilausta huollossa kun rutisee niistä viedessä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minulla vinkui mielettömästi F30 2012 sateella ja viilsivät palat ja tekivät levyille jonkun liemikäsittelyn. Ei sen jälkeen vinkunut.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Ei ole vinkunu 330e normijarruilla.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

Ovatko 330e omistajat huomanneet mahdollista parannusta äänieristykseen moottorin tai rengasäänien osalta "normi" F30 verrattuna (tai LCI)?
Hybridien yksi myyntiargumentti kun on myös hiljaisuus ja F30 tunnetusti ei ole ainakaan rengasäänien osalta mallioppilas.

Ja tähän jatkokysymyksenä teille jotka olette lisänneet äänieristystä autoonne, mikä on toiminut ja mikä ei?
Oletan että normityyliin ovet ja takapään pyöräkotelot/penkin alta kannattaa ainakin eristää jos melu häiritsee?
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Mulla on nyt just 330e huollossa ja alla on tämän päivän ajan uudempi 318i. Olkoonkin että siinä on nastat alla niin koko auto tuntuu meluisalta ja suhisevammalta.

Muutenkin kamalaa miten iso ero kokonaisvaikutelman osalta on todellisessa karvalakkimallissa ja enemmän varustellussa yksilössä. Tuossa vuokraamon laina-autossa on jopa muovinen ratti jollaista ei kai enää edes kuluttajalle myydä. Hyi.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Vastaa Viestiin