F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Noniin, nyt on sitten saatu kesärenkaat alle F30 328i:hin ja takana on vaatimattomat 600 kilometriä. Lienee aika aloittaa vähän ajokokemuksien jakamista.

Aloitetaanpa vaikka renkaista. Auton ohjaus tuntui vähän tunnottomalta ja kevyeltä kun alla oli keliin sopimattomat renkaat - Nastat jo paljastuneella kuivalla asfaltailla. Alle oli laitettu ContiIceContant 225/50R17. Rengas metelöi, mutta selkeästi vähemmän kuin Hakkapeliitta 7 RFT aiemman F10:n alla. Luistonesto tuntui puuttuvan peliin koko ajan, myös silloin kun renkaalla ei oikeasti ollut vielä lainkaan tarkoitusta lähteä sutimaan. Sport+ moodin käyttö (DTC) auttoi asiaan ja auto sai kerättyä menohaluja. Kuitenkin, jopa DTC:n kanssa saattoi käydä niin, että satasen nopeudesta kuivalla kelillä kierrosten ollessa n. 2500 per min, luistonesto teki temppujaan suoralla tiellä. Ei hyvä.

Tänään koitti sitten uusi aika, kun sain kesäpyörät alle. Nyt renkaana saman valmistajan ContiSportContact 225/45R18. 328i heräsi ihan eri lailla eloon. Moottori suostui paljastamaan oikean, varsin eläväisen luonteensakin kun rengas ei sotke luistoneston toimintaa. Tiettyä uraherkkyyttä kyllä on havaittavissa talvirenkaiden runnomilla teillä, mutta kohtuukunnossa olevilla teillä käytös on jopa toivomaani parempi. Auto kääntyy ketterästi ja tuntuu taittuvan mutkiin tasapainoisesti.

Olo on kuin "vasikalla kevätlaitumella" vaikken ole moista varmaan koskaan nähnytkään. Ero talvi- ja kesäpyörillä on kuin yöllä ja päivällä. Ja kuin kirsikkana kakulle, Sport Linen vakiovanne sopii mielestäni auton muuhun designiin todella hienosti!

Summa summarum; kesärenkailla auto vastaa täysin odotuksia, mutta ainakin välikelillä ContiIceContact on tähän autoon lähes toivoton.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Omaa autoani tässä odotellessa(menee jonnekkin toukokuulle) alkaa taas mietityttämään noi bemarien "rengas ongelmat" tuntuvat olevan niin kranttuja mitkä kummit on alla...ja toi luistoneston toiminta :curse:
Omani tulee tällä hetkellä vakiokoolla(isommat vanteet on kyllä ollut mietinnässä) ja taidan valita vielä ilman run flat gummia...viisain ratkaisu?
Onko kellään kokemusta jo miltä F30 tuntuu vakiokoolla olevilla renkailla?
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Olen 2 päivää ajellut nyt 320dA:lla, joss Continental kitkat normikoolla eli 225/55 16. Jo toisessa ketjussa totesin, että rengasvalinta osui todella nappiin. Talvikaudella kuoppia ja töyssyjä on niin paljon, että korkea profiili tuo mukavuutta. Samalla runflatille ominainen jäykkyys ikäänkuin kompensoituu. Ajotuntuma on ollut todella iloinen yllätys, en tosin ole lujaa ajellut kun sisäänajo menossa. Ensi viikolla vaihdan 225/50 17-kesärenkaat.

Neuvoni on hyvin yksinkertainen, talvella kannattaa unohtaa turhamaisuus ja säästää rahaa. Toki 335i:n kanssa 16 tuuman vanteet eivät oikein istu tyyliin, mutta perhemalleissa se on ehdoton valinta.

Eli ei kannata jättää autoa tilaamatta näiden rengasuutisten takia. F30 on aivan eri auto kuin E90, vaikka sekin on todella hyvä.
Thmas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 18:53
Auto: 435d
Paikkakunta: Helsinki

Mitenkäs tuon alustan laita?

Koeajoin viime viikolla 328iA:n normialustalla, ja mielestäni se oli yllättävänkin jämäkän oloinen sellaisenaan. Heräsi ajatus, että tarviiko sitä alkuun ehdottomana pitämääni M-Sport alustaa ruksia sittenkään.
Freude am Fahren
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Thmas kirjoitti:Mitenkäs tuon alustan laita?

Koeajoin viime viikolla 328iA:n normialustalla, ja mielestäni se oli yllättävänkin jämäkän oloinen sellaisenaan. Heräsi ajatus, että tarviiko sitä alkuun ehdottomana pitämääni M-Sport alustaa ruksia sittenkään.
Kannustan edelleen laittamaan rastin ruutuun, kun kerran sitä olet miettinyt. Mielestäni auto on paljon koeajamaani vakioalustaista parempi. Ei lainkaan epämukava vaikkakin hieman kovempi kuin F10 M Sport alustalla. Ja tämä kokemus siis 225/45R18 RFT:lla joka on autoni vakiorengas.

Loppujen lopuksihan kyse on makuasioista - siitä painotatko enemmän mukavuutta ja hintaa vaiko ajettavuutta.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Frank H kirjoitti: Neuvoni on hyvin yksinkertainen, talvella kannattaa unohtaa turhamaisuus ja säästää rahaa. Toki 335i:n kanssa 16 tuuman vanteet eivät oikein istu tyyliin, mutta perhemalleissa se on ehdoton valinta.
Neuvosi on varmasti oikea - talvella ei todellakaan kannata käyttää ylileveää ja liian matalaprofiilista rengasta. Kokemukseni mukaan oli syytä valita Non-RFT, mutta tällä kertaa se ei auttanut - saattaapa jopa vyön pehmeys ja siksi periksi antaminen haitata liian tarkkaa luistonestoa?

Kuitenkaan kyse ei oikeastaan 328i:n ja 335i:n kohdalla ole edes tyyliseikasta. Etujarrulevyt ovat varsin kookkaat ja vakiovannekin on 17", Sport Linen kohdalla 18".
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Kuitenkaan kyse ei oikeastaan 328i:n ja 335i:n kohdalla ole edes tyyliseikasta. Etujarrulevyt ovat varsin kookkaat ja vakiovannekin on 17", Sport Linen kohdalla 18".

Asia on juuri näin. 328i tai 335i ei edes ole saatavana 16 tuuman vanteilla jarrulevyjen takia. Sitä vielä lisäisin, että tiet ovat nyt niin huonossa kunnossa, ettei mikään auto ole nyt täydellisen mukava ajettava.

Muistan elävästi kuinka autotoimittajat eivät Suomessa suositelleet edes 17 tuuman vanteita E90:een kun se tuli markkinoille. Nyt kesäoloissa kaikki alan toimittajat ovat kehuneet jopa 18 tuumaisia kesärenkaita sopiviksi. Eli uusi F30 lienee selvästi vähemmän herkkä kuin E90. Talviolot vain aiheuttavat päänvaivaa. Kannattaa muistaa, että ainakin täällä etelärannikolla talvi kestää yleensä enintään 2 kuukautta. 10 kuukautta voi ajella paljaalla asfaltilla.

Ihmiset kokevat uraherkkyyden niin eri tavoin. Siksi sitä ei voi mustavalkoisesti ajatella. Itse tykkään kun tuntuma on hyvä. Parin päivän kokemuksen jälkeen onneksi F30:n sähköinen ohjauskin alkaa tuntua ihan hyvältä. On hauskaa kun vielä vähän aikaa käytössäni on rinnakkain F30 ja E90, siksi vertaileminen helppoa.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Osuuko F30:ssä etuikkunahissien katkaisimet paremmin sormien kohdalle kuin E90:ssä?

Entä pitääkö Tuulilasin väite paikkansa, että F30:ssä ajonvakautuksen saisi kokonaan pois ainoastaan Comfort-moodissa?
Vaikuttaisi perin oudolta ratkaisulta ainakin rata-ajoa ajatellen! :conf:
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

traveller kirjoitti: Entä pitääkö Tuulilasin väite paikkansa, että F30:ssä ajonvakautuksen saisi kokonaan pois ainoastaan Comfort-moodissa?
Vaikuttaisi perin oudolta ratkaisulta ainakin rata-ajoa ajatellen! :conf:
Se saattaa olla jopa näin, sillä DSC OFF moodissa ei näy merkintää Eco Pro/Comfort/Sport/Sport+.

Kun DSC:n palauttaa päälle, aiemmin valittu Sport tai Sport+ muuttuu Comfortiksi. Mutta onko kyse siitä että tila muuttuu vasta kun ajonvakautus palautetaan vai lähteekö se heti kun se poistetaan? Manuaalivaihteisessa tämä on vaikeammin havaittavissa kuin automaatissa, jossa Sport käyttää pienempiä vaihteita. Ehkä Markku voi vahvistaa?

Mielestäni BMW:t on käyttöliittymältään loogisia, ja DSC OFF -> Comfort ei ole loogista, joten veikkaan että Comfortiin mennään vasta kun ajonvakautus (DSC) palautetaan.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Viikko takana F30:lla (320dA), muutama ikävä juttu harmittaa. Tilatessamme autoa, en tajunnut että myös etumatkustajilta puuttuvat lukuvalot ja meikkipeilin valot, vaikka ne ovat vakiona useimmissa 20 000 euron kulkuneuvoissakin. Saadakseen eteen lukuvalot, on (tai ainakin joulukuussa oli) hankittava "käytännöllisyyspaketti", joka maksaa alkaen 700€. Mukaan toki tulee kaikenlaista turhaa, kuten kireät lehtiverkot takamatkustajille. En ole autostani suunnitellut kirjaston lukusalia, siksi en sitä halunnut. Etumatkustajan lukuvalo pitäisi olla pakollinen turvallisuusvaruste.

Toinen harmituksen aihe on business-pakettiin sisältyvä bluetooth. Samsungin uusi Nexus 9250 ei ole yhteensopiva BMW:n bluetoothin kanssa. BMW:n sivuilla on toki lista yhteensopivista puhelimista, mutta oletin että sitä päivitetään talven aikana kun uusia puhelinmalleja tulee. Kaverini 50 euron ikivanha Nokia sensijaan toimii upeasti ja näyttää puhelinluettelonkin ruudulla. En voi käsittää, miksi bluetooth-standardit ovat näin monimutkaisia :curse: . Samsung Galaxy SII toimii. No, ehkä tulossa on joku päivitys. Muuten menee arvokas puhelin hukkaan. No, ei se kohuttu Androidin uusi versio edes mikään parannus ole ei-nörtille, harmittaa kun tuli se hankittua TM:n vertailun kannustamana.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Ajelin muutaman päivän meidän F10:llä, kun se oli puolison käytöstä "vapaana", ja tänään taas hyppäsin 335i:n puikkoihin. Kiva nollata välillä persdyno. Kyllä tämä tuntuu paljon enemmän ajajan autolta tarjoten sitä sloganin mukaista Ajamisen Iloa. Jämäkkä alusta, tarkempi ohjaus ja moottorin ominaisuudet. Päälle vielä hyvät sporttipenkit, hyvä äänentoisto ja moottorin äänimaailma. Perusvarusteinen F10 on aika "pappamainen" auto tämän rinnalla.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Markku J kirjoitti:Ajelin muutaman päivän meidän F10:llä, kun se oli puolison käytöstä "vapaana", ja tänään taas hyppäsin 335i:n puikkoihin. Kiva nollata välillä persdyno. Kyllä tämä tuntuu paljon enemmän ajajan autolta tarjoten sitä sloganin mukaista Ajamisen Iloa. Jämäkkä alusta, tarkempi ohjaus ja moottorin ominaisuudet. Päälle vielä hyvät sporttipenkit, hyvä äänentoisto ja moottorin äänimaailma. Perusvarusteinen F10 on aika "pappamainen" auto tämän rinnalla.
Oliko sinun F10:ssä vakiopenkit? Minusta F10:n sporttipenkit on parasta mitä rahalla saa. Voi olla että vastaavan sporttisuuden tunteen loihtimiseksi tarvii viitoseen ottaa M-sport paketti, neliveto ja turbolla varustettu 6-sylinterinen kone. Kallista on, mutta hyvää kannattaa odottaa.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Kyllä meillä on peruspenkit F10:ssä. Se on myös kokoluokaltaan niin paljon isompi, että samaa mikroautotunnelmaa siihen on mahdotonta luoda. F30 on ajajan käteen paljon näppärämmän tuntuinen kooltaan. Perheen matka-autoksi otan mieluummin F10:n, mutta omaan ajoon F30 on enemmän "hansikas käteen" tunnelmaltaan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Ei ehkä liity aiheeseen, mutta bongasin tänään täällä Oulussa taksina olevan valkoisen F30 sport linen. Aika jännä valinta taksiksi. Kuskille varmaan mahtava vekotin(ajajan auto), mutta ei ehkä matkustajille niinkään. Riippuen tosin matkustajasta...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Mosku kirjoitti:Ei ehkä liity aiheeseen, mutta bongasin tänään täällä Oulussa taksina olevan valkoisen F30 sport linen. Aika jännä valinta taksiksi. Kuskille varmaan mahtava vekotin(ajajan auto), mutta ei ehkä matkustajille niinkään. Riippuen tosin matkustajasta...
Jospa se ajaa vaan ala-asteen koulukyytejä niin takatilatkin riittää mainiosti? :lol:
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

///Marko kirjoitti: Oliko sinun F10:ssä vakiopenkit? Minusta F10:n sporttipenkit on parasta mitä rahalla saa. Voi olla että vastaavan sporttisuuden tunteen loihtimiseksi tarvii viitoseen ottaa M-sport paketti, neliveto ja turbolla varustettu 6-sylinterinen kone. Kallista on, mutta hyvää kannattaa odottaa.
F10:n sporttipenkkini olivat todella, todella hyvät. F30:n sporttipenkissä on myös sivuttaistuen sähkösäätö jolla siitä saa napakamman mutta ihan samaan mukavuuteen eivät nämä mielestäni yllä.

F30:n ajokokemukset näin kesärenkailla ovatkin sitten Markun linjoilla. F10 on niin paljon isompi ja painavampi, että vaikka minulla oli M Sport alusta myös F10:ssä, ei siitä samaa ketteryyttä löydy. F30 tuntuu todella hauskalta ajaa. Sama pätee kyllä F20:iinkin, mutta kyllä tämä F30 taitaa olla ajettavuudeltaan parhaita autoja joita olen ajanut.

Manuaalivaihteisto on hyvä, mutta ehkä se automaatti olisi kuitenkin pidemmän päälle ollut hyvä olemassa... :mus:
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
rxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:42

Muutama sata kilometria takana 328 :lla ja minustakin todella ajajan auto. Manuaali on sopii minusta tuohon tosi hyvin. Vääntöähän on dieselmäisesti. Ajoasento erinomainen ja urheilupenkki istuu kuin hansikas :thup:
Pakoäänet korjataan Remus tms vaimentimin kunhan tulevat myyntiin.
ex bemut : E46 320d , E46 330d, E39 530da M sport , E90 330 xda, F30 328i
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Muuttuuko 328i:ssä äänimaailma yhtään Comfort- ja Sport -asentojen välillä ? Omassani huomaan oikein selkeän eron nappia painaessa, ja tekeekin mieli hieman tuhlata bensaa ja ajella sportilla. Kaasuunvastaavuuteenkin tulee iso ero. Tämä 335i lähtee tosi ponnekkaasti kiihtymään ihan pintakaasulla sportilla.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Markku J kirjoitti:Muuttuuko 328i:ssä äänimaailma yhtään Comfort- ja Sport -asentojen välillä ? Omassani huomaan oikein selkeän eron nappia painaessa, ja tekeekin mieli hieman tuhlata bensaa ja ajella sportilla. Kaasuunvastaavuuteenkin tulee iso ero. Tämä 335i lähtee tosi ponnekkaasti kiihtymään ihan pintakaasulla sportilla.
Mun mielestä äänimaailma oli joka asetuksella aika hmmmm...nelosmainen. Tänään kävin ajelemassa 328i:n, äänet ja vaihteiston toiminta moottorin kanssa eivät todellakaan herättäneet vaihtohaluja. Luulin että turbot korvaisivat pois jääneet sylinterit, olin tooooodella väärässä.
Muuten hieno auto, näppärä.. käteen istuva. Vitosee verrattuna hieman pintakova. Ja se luistonesto, voi vit.. ottaa osumaa jokaisella kaasun hipaisulla.
Edell. E92 335iA
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

MasterH kirjoitti:Ja se luistonesto, voi vit.. ottaa osumaa jokaisella kaasun hipaisulla.
Eiköhän tuohon ongelmaan auta xDrive, kunhan 328i xDrive loppukesästä tulee markkinoille. Tulee olemaan kenties yksi F30 sarjan kiinnostavimmista malleista hinta-laatu-teho-kulutus suhteeltaan.
Vastaa Viestiin