F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

teve kirjoitti:
Uti kirjoitti:Kyllä BMW f30:n tutka-anturit ovat talvella surkeudessa aivan omaa luokkaansa. Itselläni ollut useita eri merkkisiä autoja 2010-luvulla, eikä juuri mitään ongelmia tutkissa. Mm. Audi, Mazda, Toyotoja..!
Omassa F31:ssa tutkat toimineet ensimmäisen talven ilman ongelmia, mutta edellisen A4(B8):n kanssa tutkat sekoilivat säännöllisen epäsäännöllisesti kolme talvea.
Päinvastaiset kokemukset siis...

Teve
Jep myös minulla postiiviset kokemukset F30:n parkkitutkista. Joskus talvella kun puskuri on lumessa niin joku tutka tai tutkat huutaa, mutta kun lumet putsaa pois tai ne sulaa, niin turhat huutelut loppuu heti. Samoin, jos joku yksittäin anturi on jäässä tai kuurassa se saattaa huutaa hetkenaikaa. Pari talvea olen autolla ajellut ja tutkissa ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa. Paremmin ne pelaa kuin esim. omistamieni volkkarien tutkat.
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Onpa erikoista. Itselläni 27.08.2013 valmistettu auto. Talvella auton pesun jälkeen tutkat(3-5 yksikköä) huutelee niin kauan kunnes auto on seuraavan kerran tallissa. 3 anturia vaihdettiin viime talvena, ei parannusta. Tutkat kunnossa huollon mielestä. Missähän muualla tuo vika voisi olla kuin antureissa.
Kun pesun jälkeen kuivatan anturit lämpöpuhaltimella, ei ongelmia juurikaan ilmene.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Uti kirjoitti:Onpa erikoista. Itselläni 27.08.2013 valmistettu auto. Talvella auton pesun jälkeen tutkat(3-5 yksikköä) huutelee niin kauan kunnes auto on seuraavan kerran tallissa. 3 anturia vaihdettiin viime talvena, ei parannusta. Tutkat kunnossa huollon mielestä. Missähän muualla tuo vika voisi olla kuin antureissa.
Kun pesun jälkeen kuivatan anturit lämpöpuhaltimella, ei ongelmia juurikaan ilmene.
Mulla sama juttu, eli jos vien auton talvella pesuun ja annan olla ulkona, niin vähintään yksi anturi on jäässä ja varoittelee turhaan. Korjaantuu viemällä lämpimään halliin, huollon mielestä ominaisuus eikä vika.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jusander
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Marras 2013, 12:43
Auto: BMW X1,F48 2016

J1978 kirjoitti:
teve kirjoitti:
Uti kirjoitti:Kyllä BMW f30:n tutka-anturit ovat talvella surkeudessa aivan omaa luokkaansa. Itselläni ollut useita eri merkkisiä autoja 2010-luvulla, eikä juuri mitään ongelmia tutkissa. Mm. Audi, Mazda, Toyotoja..!
Omassa F31:ssa tutkat toimineet ensimmäisen talven ilman ongelmia, mutta edellisen A4(B8):n kanssa tutkat sekoilivat säännöllisen epäsäännöllisesti kolme talvea.
Päinvastaiset kokemukset siis...



Jep myös minulla postiiviset kokemukset F30:n parkkitutkista. Joskus talvella kun puskuri on lumessa niin joku tutka tai tutkat huutaa, mutta kun lumet putsaa pois tai ne sulaa, niin turhat huutelut loppuu heti. Samoin, jos joku yksittäin anturi on jäässä tai kuurassa se saattaa huutaa hetkenaikaa. Pari talvea olen autolla ajellut ja tutkissa ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa. Paremmin ne pelaa kuin esim. omistamieni volkkarien tutkat.
Sama juttu meidän 316D -12. Tutkat toimivat viime talven ilman ongelmia,kunhan putsaa lumet pois anturien edestä. Edellisen Audi A6:n takatutkat oli herkemmät jäätymään, mutta nekin sai sulaksi nopeasti,kunhan peukulla hetken lämmitti.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Sellainen kokemus tuli tuossa että polttoaine pääsi tosi vähiin, ajotietokoneen mukaan ehkä 20 km jäljellä löpöä, ajelin lopun matkaa ecopro:lla ja kun sain tankattua, niin vaihdoin comfortille. Kuitenkin vielä 5 kilsan ajon jälkeen auto meni todella nuhaisesti eikä siis liikkunut ollenkaan kuten olisi pitänyt. Sitten polkaisin kaasun kunnolla pohjaan ja johan alkoi tapahtumaan, samalla myös se nuhaisuus katosi kokonaan ja auto meni comfortilla kuten ennenkin.

Kysymys: Onko autossa jokin "limp mode" jos polttoaine on vähissä??? Ehkä elektroniikka vain sekoili ja homma olisi korjaantunut uudella käynnistyksellä, mutta koska tuota ei ole koskaan ennen tapahtunut, niin tuli mieleen tuollainenkin vaihtoehto.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
kaijarto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 11 Elo 2014, 07:41
Auto: 520da x-drive g31 2017

Nyt on itsellä uudella autolla (F31 320 iA business sportline) takana 1100 km ja kylläpä meno maistuu. Auto menee kuin juna (Continental 225/50/17 runflat), automaatti on ihan huippu ja alusta on mukava. Ilmastoinnin "säätämisessä" kesti aika kauan: alkuun tuntui, että autossa on koko ajan kuuma ja hetken aikaa mietin, että sporttijakkarassa on lämmöt päällä, kun selkä hikosi. Nyt kun laitoin sisälämpötilaksi 19 astetta ja keskimmäisiä tuuletusritilöitä vähän pienemmälle, niin tuntuu, että ilma kiertää sopivasti. Kylmä/kuuma nappulan laitoin sinisen ja punasen rajapintaan. Aikaisempi autoni oli neliveto A4 -09. Tuosta autosta en kaipaa vielä edes nelivetoa. Veikkaan, että ajatukseni on toisenlainen kun maa on valkoinen...
Nelivedon jätin pois puhtaasti kustannusten takia. Budjetti kun meni muutenkin jo 5 teur yli. Otin ratiksi Indivudual mallin ja se tuntui alkuun hieman oudolta (ehkä ratin pehmeys). Nyt sekin istuu käteen. Ainoa pieni miinus autossa on mielestäni ratin tarkka säätötarve, jotta mittaristo ja ajotietokone näkyisivät mahdollisimman hyvin. Vaimon ajojen jälkeen saa penkkiä säätää aika lailla. Eli jos perheessä on kaksi kuskia, kannattaa harkita varustelistalle muistipaikallisia sähköpenkkejä.
xDrive
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:39
Auto: R45, ex 328i -14

kaijarto kirjoitti:Otin ratiksi Indivudual mallin ja se tuntui alkuun hieman oudolta (ehkä ratin pehmeys). Nyt sekin istuu käteen. Ainoa pieni miinus autossa on mielestäni ratin tarkka säätötarve, jotta mittaristo ja ajotietokone näkyisivät mahdollisimman hyvin. Vaimon ajojen jälkeen saa penkkiä säätää aika lailla. Eli jos perheessä on kaksi kuskia, kannattaa harkita varustelistalle muistipaikallisia sähköpenkkejä.
Samasta syystä otin vakioratin, sportratilla en saanut sellaista ajoasenotoa (yli 190cm kuski) että koko mittariston olisi nähnyt kerralla.
15tkm takana ja muuten ihan kiva auto, mutta infernaalinen rengasmelu ahdistaa. Ehkä joutuu vaihtamaan siihen hiljaisempaan merkkiin kunhan nelivedot tulee markkinoille. Runcrapit on tietenkin kovaääniset mutta ei ne kitkatkaan talvella olleet kovin hiljaiset.

Plussina voisi vielä mainita erinomainen moottori ,vaihteisto ja kulutus

Miinuksena pakoputken "teinipörinä" polkaistaessa. Ihan hävettää ohituksissa tuo pörinä
Jonttu30
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Loka 2014, 12:18

Nyt on viikko omistettu 320d säästömallli vm 2012, kilometrejä takana pian tuhat. Autolla on ajettu rapiat 70tkm.
Taloudellinen tuntuu olevan. Kulutus on lähellä -10 bluemotion passattiamme samaisella 45km työmatkalla. Bmw kuluttaa muutaman desin enemmän, mutta tehoa on enemmän, toisaalta passat on vähän isompi auto. Yhtäkaikki tyytyväinen olen taloudellisuuteen, eipä rahat häviä ainakaan polttoaineisiin :)
Autolla on hyvä ajaa, myös hieman sporttisemmin, vaikka alla 16" renkaat. Ajoa tulee paljon, joten melun ja mukavuuden vuoksi ei isompia kiekkoja ole tulossa.
Ovien tiivisteet ovat hieman vetäytyneet, mitään suhinoita ei kuitenkaan kuulu. Eikä minkäänlaista kolinaa kuulu mistään suunnasta.
Yhtenä aamuna näytössä luki no singnal, radio toimi tavallisesti ja vasta puolentunnin ajon jälkeen näyttö toimi normaalisti. Heti startattuani laiton pakin päälle, josko peruutustutkalla oli jotain osuutta asiaan? Vikaa ei ole myöhemmin esiintynyt. Mikähän sen oikein aiheutti?
Näillä kokemuksilla ihan loistava auto :thuup:
Henrik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 21:37

Pari päivää on uusi ajokki ollut talossa. 320d farkku sai väistyä ja tilalle tuli 328i sedan. Onhan tässä nyt pari pykälää maireammat fiilikset kuin 320d:n luovutuksen jälkeen. Sekin oli kyllä hieno auto, mutta lopulta tämä on se mun tyylinen auto.

Ei niin paljoa hyvää, että ei olisi jotain negatiivistakin. Toissa aamupäivän oli luovutus. Samaisena iltapäivänä olin jo kolarissa. Kyllä.
Pysähdyin suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle. Takana olevan auto, uusi 3-sarjan Bemari sekin, pysähtyi juuri ja juuri taakseni. Tämän auton takana oleva Mersu pysähtyikin sitten takanani olleen Bemarin perään, pukaten tämän mun autoni takapuskuriin.
Klassista.
Takapuskurissa on nyt Bemarin munuaisten muotoiset jäljet + muita skraaduja, keskellä oleva muovilista irtosi ja puskurin alahelmasta lohkesi about 70 sentin pätkä kokonaan irti.
Noh, saahan sitä muovia ja muutenkin syyllinen laittoi vakuutusasiat säntillisesti vireille ja homma odottaa enää uuden puskurin asentamista. Kyllä toi kuitenkin ohuesti v!tutti kun vihdoin on saanut toivomansa auton niin eikö siihen joku päräytä perään :curse:

Sitä minä tässä eniten kuitenkin ihmettelen, että miten ihmeessä takapuskurissa olevien munuaisten jälkien väliin, takapuskurin päälle, takaluukun eteen, tuli myös Bemari-merkin ristikko. Kun ei toi takapuskuri ole mitenkään irti tai haljennut, alaosasta irronnutta palasta lukuunottamatta. Takapuskuri ei siis mitenkään ole voinut joustaa tarpeeksi osuakseen takana olevan Bemari-nokkamerkkiin. Takanani olleessa Bemarissakaan ei Bemari-merkin ympäristö ole mitenkään vääntynyt, että olisi voinut joustaa/vääntyä ja näin osua takapuskurini päälle. Outoa kerrassaan.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Tämä melkein kaipaa kuvia, jotta voi uskoa tai kuvitella.
Harmittava tapahtuma mutta hyvä,ettei ilmeisesti kenellekään käynyt pahasti.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Henrik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 21:37

Se on lohdullista, että tosiaan ei ihmisille käynyt kuinkaan.

Hienoa myös, että tilanne selvitettiin rauhallisesti. Syyllisestä kuskistakin näki, että ei ollut mitenkään ylpeä tilanteesta, joten mitäpä tuossa ketään sen enempää torumaan. Keskimmäisen auton kuljettaja meinasi aluksi hieman hiilestyä, kun oli vasta pari viikkoa sitten luovutettu auto. Hänkin kyllä rauhoitui kun nokitin 4,5 tuntia sitten luovutetulla autolla :lol: Oli lopulta ehkä enemmänkin shokissa kun ei oikein tiennyt mitenpäin asiaa käsittelisi.

Kuten kuvasta jotenkuten erottaa niin siinäpä ne munuaiset ja munuaisten rivat ovat mukavasti merkkautuneet takapuskuriin. Aluksi ihmettelin, että mites tähän tälläiset oudot jäljet ovat tulleet kunnes hahmotuskyky piirsi kokonaiskuvan. :)
Liitteet
takapuskuri.jpg
takapuskuri.jpg (124.26 KiB) Katsottu 27170 kertaa
Avatar
Juke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 227
Liittynyt: 28 Helmi 2013, 11:27
Auto: F30 328iA xDrive M Performance
Paikkakunta: Tampere

Pakko jakaa!
Nyt talvirenkaat vaihdettu ja kone yli 40000km ajettu...
Alkaa toimimaan kuten pitää, tankillinen kulutuksella 5.96l/100km!!!!! Siis maantie ajoa :)
Ja korostan vielä, että ohi mennään kun pitää!
Muuten toki eco prolla... Ja +5km/h / nopeusrajoitus....
Ajamisen Iloa!
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Jonttu30 kirjoitti:Ovien tiivisteet ovat hieman vetäytyneet, mitään suhinoita ei kuitenkaan kuulu.
Noita on mennyt takuuseen, mutta onko sinulla takuuta vielä jäljellä?
Avatar
Juke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 227
Liittynyt: 28 Helmi 2013, 11:27
Auto: F30 328iA xDrive M Performance
Paikkakunta: Tampere

Kyllä on järkyttävä kulutusero 20" kesärenkaiden ja 18" tuumaisten talvirenkaiden välillä.
Nyt kun olen tankillisia mittaillut niin ero on keskimäärin 1.2l per 100km!!!!
Toki talvinopeus syö osansa mutta silti. 19" taitaa olla optimi koko F30 bemariin.
Ajamisen Iloa!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Laitetaan nyt tännekin jos jotain oman auton akun varaustiedot kiinnostaa. Jos jollain on mahdollisuus selvittää kuinka tarkka on auton oma jännitemittari, niin sekin kiinnostaa. Nyt luin jännitteet tosiaan piilovalikosta.

Eli itsellä oli ajossa piilovalikosta katsoen 14,0V - 14,1V jännite, eli akun varaus noin 80% maksimista ja käytössä ns. ylläpitolataus. 14,7V on kun lataa tai tekee regenerointia.

Löysin hyvän listan miten akun jännitteestä voi päätellä akun varauksen lepotilassa:

Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%

Kun sammutin auton niin näytti 12,5V joka sekin tukee tuota 80% varausta. Huomioitavaa että autossa oli tuolloin vielä virtaa kuluttavia laitteita, joten se laski jännitettä hieman, jolloin varaus voi olla isompikin.


________________________________
Auto: BMW F30 320dA 2012
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Laitetaan tänne nyt jotain kun on ketju ollut hiljainen. Tein tuossa noin kolmen sadan kilometrin reissun perus maantietä pitkin, moodina sport ja vaihteisto manuaalilla. Kaksi henkeä, aika mutkainen ja mäkinen tie, mutta kuiva keli. Renkaat 17" 225/50 Pirelli Cinturato RFT. Auto F30 320dA 2012.

Keskinopeus 79 kmh ja keskikulutus 4.1 l / 100km. Kulutslukema on säädettu mittausten mukaan. Ajettu noin rajoitus +5-10 ja ajettu normaalisti liikenteen mukana ilman vakionopeudensäädintä. Jotenkin menee pienemmällä kun itse säätää...

Aika ok lukema.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

^ aikamoinen lukema. Pitääpä kokeilla samaa itsekkin ja yleisesti ehkä muutenkin enemmän manuaalimoodia ja vertailla kulutusta...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nyt on F30 320dA:ssa aika lailla 60 tkm mittarissa ja tulisi toinen huolto varata. Pari asiaa jotka olen huomannut:

- Kun ajaa hitaasti töyssyyn / kuoppaan / jne niin edestä kuuluu hiljainen klonks. Tuleekos jostain puslasta, raidetangosta, iskareista, jne?
- Kun vaihteisto on manuaalilla + sportilla, ja kun valitse 2. vaihteen niin jotenkin hiukan nypyttää lähtiessä. Ykkösellä en ole huomannut enkä kun ajan automaatti-asennossa.

Onko muilla kokemusta tai arvailuja mistä johtuu?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Onko kenelläkään kokemusta 335i xDrivesta?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti:Nyt on F30 320dA:ssa aika lailla 60 tkm mittarissa ja tulisi toinen huolto varata. Pari asiaa jotka olen huomannut:

- Kun ajaa hitaasti töyssyyn / kuoppaan / jne niin edestä kuuluu hiljainen klonks. Tuleekos jostain puslasta, raidetangosta, iskareista, jne?
- Kun vaihteisto on manuaalilla + sportilla, ja kun valitse 2. vaihteen niin jotenkin hiukan nypyttää lähtiessä. Ykkösellä en ole huomannut enkä kun ajan automaatti-asennossa.

Onko muilla kokemusta tai arvailuja mistä johtuu?
Auto kävi huollossa, ei vikaa vaihteistossa, etupäässä eikä retjuissa tai ohjureissa.

Öljyt (Castrol Edge), suodattimet, nesteet, jarrunesteet, tarkastukset yms, hinta 650€ sisältäen sijaisauton.

Semmoinen huomio vielä että otin boxin pois huollon ajaksi ja kyllä tuli taas todistettua että eron todella huomaa nyt kun boxi on takaisin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin