F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Teme_P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Loka 2012, 16:59
Auto: BMW G30 530e M-Sport -19
Porsche 911 Carrera -84

Kiitoksia vaan onnitteluista :)

Diisseli vs bensa? Mulle se isoin (ja tärkein) ero on äänimaailma. Diisseli kuulostaa traktoilta :lol: ja bensa on puolestaan mukavan hiljainen ja sivistynyt. Ja ei mulla sinällään mitään diiseliä vastaan ole - kaksi edellistä autoa on ollut diiseleitä (joskaan ei bemuja), mutta mun mielestä bemun nelipyttyiset diiselit on aika rouskuja tyhjäkäynnillä ja pienissä nopeuksissa. Matka-ajossa tuota ei niin huomakaan ja diisselin paljon pienempi kulutus ja suurempi vääntö pääsee loistamaan. Eli riippuu paljon siitä mitä kukin arvostaa korkeimmalla.

T. Teme
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Onko bensa nelikon kulutus kaukana tehtaan arvoista? Minusta toi hankintahinta on aikas iso dieselin tappioksi. Verottomassa hinnassa bensa maksaa 5500 euroa vähemmän, ihmeellistä :conf:
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Markku J kirjoitti:Kyllä siinä eroa on. Tuon olen huomannut jopa Haldexilla varustetulla Passatilla, joka antaa tasaisella vain minimaaliset 5-10% voimaa taakse. Audin A4/A5 on selkeästi vakaampi nelivetona. Bemarista on kokemusta vain X5:stä, joka meni kuin juna verrattuna vaikka F30:n takavetoon tai F10:iin, joka on sitä vikurimpi.
Jotenkin vain haluaisi tuolle teknisemmän selityksen. Pitäisi päästä vertaamaan muuten identtisillä yksilöillä ajan kanssa. Etenkin kun bemuissa suuntavakaus ja uraherkkyys on kiinni niin monesta muustakin tekijästä kuin vetävien pyörien määrästä.
ex. E63 650i, E88 125i
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

CLiK kirjoitti:
Markku J kirjoitti:Kyllä siinä eroa on. Tuon olen huomannut jopa Haldexilla varustetulla Passatilla, joka antaa tasaisella vain minimaaliset 5-10% voimaa taakse. Audin A4/A5 on selkeästi vakaampi nelivetona. Bemarista on kokemusta vain X5:stä, joka meni kuin juna verrattuna vaikka F30:n takavetoon tai F10:iin, joka on sitä vikurimpi.
Jotenkin vain haluaisi tuolle teknisemmän selityksen. Pitäisi päästä vertaamaan muuten identtisillä yksilöillä ajan kanssa. Etenkin kun bemuissa suuntavakaus ja uraherkkyys on kiinni niin monesta muustakin tekijästä kuin vetävien pyörien määrästä.
En tiedä, mutta vastaavaan asiaan törmää satunnaisesti myös esim. kotimaisissa autolehdissä. Jos on esim. jonkun nelivetoisen Audin tai BMW:n koeajosta kyse, niin sitä verrataan siellä tekstissä vastaavaa mallia olevaan etu- tai takavetoiseen autoon (joka koeajettu joko samassa tai vanhemmassa nrossa) ja monesti siellä lukee että nelivetoinen on etu- tai takavetoista kilpasiskoaan jämäkämmän ja vakaamman oloinen menijä. Mainitaan myös paremmasta suuntavakaudesta yms. En tiedä onko tuokin vain joku toimittajan oma tuntuma vai ovatko he testanneet sen jotenkin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Teme_P kirjoitti:Kiitoksia vaan onnitteluista :)

Diisseli vs bensa? Mulle se isoin (ja tärkein) ero on äänimaailma. Diisseli kuulostaa traktoilta :lol: ja bensa on puolestaan mukavan hiljainen ja sivistynyt. Ja ei mulla sinällään mitään diiseliä vastaan ole - kaksi edellistä autoa on ollut diiseleitä (joskaan ei bemuja), mutta mun mielestä bemun nelipyttyiset diiselit on aika rouskuja tyhjäkäynnillä ja pienissä nopeuksissa. Matka-ajossa tuota ei niin huomakaan ja diisselin paljon pienempi kulutus ja suurempi vääntö pääsee loistamaan. Eli riippuu paljon siitä mitä kukin arvostaa korkeimmalla.



T. Teme
Pakko sanoa, että jos arvostaa sellaista autoa jossa moottori ei pidä juuri mitään ääntä tyhjäkäynnillä tai tasaisesti ajettaessa, niin silloin valitsee varmasti mieluummin jonkun bemarin bensakoneista. Ainakin jos verrokkina on nelipyttyinen diesel (kutoskone dieselinä on asia erikseen).

Jos kulutus on a ja o ja ajaa paljon (25-60.000 per vuosi), ajaa vaihtelevissa olosuhteissa ja omistaa raskaan kaasujalan, niin silloin diesel lienee ehdoton.

Bensa-autolla ajaessa kädet ei haise tankkauksen jälkeen eikä tarvitse tankata hanska kädessä, ei tarvitse huolehtia tarvilaadusta ja naftasuodattimesta eikä ole hiukkasloukkua tai kaikenmaailman ureasäilöitä ja urean kanssa pelaamista (sellaisiakin disuja on, joissa on nuo ns. kusipurkit). Bensa-auto lämpiää nopeammin ja bensa-auto ei tarvitse niin herkästi keulapeittoa kuin mitä joku diesel.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tähän viestiketjuun vain yleisiä F30 kokemuksia.

Keskustelua luistoneston käytöstä, tai käyttämättömyydestä voi jatkaa täällä:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=4769" onclick="window.open(this.href);return false;
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mä en kyllä nyt tajua ollenkaan miksei auto tunnista noita USB-tikkuja. Kummankin tiedostomuoto on FAT32. Empty drive edelleen vaikka tikut täynnä eikä se tajua niitä tikkujen olemassaolemisia ollenkaan. Autoliikkeessä ei ilmeisesti osata vastata asiaan mitää, koska viikolla kysyin ja vieläkään ei ole tullu vastausta.

Voiko se puhelimen bluetooth-asennus sotkea nyt jotain niin, että tikut ei pelaa sen takia? Sen ei kyllä pitäs minusta vaikuttaa asiaan, mutta kysyn nyt silti.

Palaa vaan päreet kun ei toimi!
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

J1978 kirjoitti:Mä en kyllä nyt tajua ollenkaan miksei auto tunnista noita USB-tikkuja. Kummankin tiedostomuoto on FAT32. Empty drive edelleen vaikka tikut täynnä eikä se tajua niitä tikkujen olemassaolemisia ollenkaan. Autoliikkeessä ei ilmeisesti osata vastata asiaan mitää, koska viikolla kysyin ja vieläkään ei ole tullu vastausta.

Voiko se puhelimen bluetooth-asennus sotkea nyt jotain niin, että tikut ei pelaa sen takia? Sen ei kyllä pitäs minusta vaikuttaa asiaan, mutta kysyn nyt silti.

Palaa vaan päreet kun ei toimi!
Ootko saanu minkään tikun toimimaan siinä?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Antinontoxic kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Mä en kyllä nyt tajua ollenkaan miksei auto tunnista noita USB-tikkuja. Kummankin tiedostomuoto on FAT32. Empty drive edelleen vaikka tikut täynnä eikä se tajua niitä tikkujen olemassaolemisia ollenkaan. Autoliikkeessä ei ilmeisesti osata vastata asiaan mitää, koska viikolla kysyin ja vieläkään ei ole tullu vastausta.

Voiko se puhelimen bluetooth-asennus sotkea nyt jotain niin, että tikut ei pelaa sen takia? Sen ei kyllä pitäs minusta vaikuttaa asiaan, mutta kysyn nyt silti.

Palaa vaan päreet kun ei toimi!
Ootko saanu minkään tikun toimimaan siinä?
Ei vörki yksikään. Kolmea olen kokeillut. Exässä soi kaikki.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mites ajettavuus noilla 225/50R17 normikumeilla?

Oon kuitenkin miettynyt, että jos kuitenkin uskaltas kokeilla 17-tuuman vannetta ja isompaa kesäläskiä vaikka E91 olikin uratutka 225/45R17 fillarein.

Onko F30 miten tunnoton urille jos on normikumit ja kokona 225/50R17?

Meinaan jos fillarin olka on mahdollisimman pyöreä, niin onko tuo uraherkkä koko?

Jotenkin se vannevalikoima mitä löytyy tarvikepuolellakin 16-tuumaisissa on vaan niin pliisua ja tylsää. Kaikki paremman näköiset vanteet on isompia kuin "16-kokoa.

17-tuuman Rial Lugano Serling silver näyttää jo hyvältä ja on minusta fiksun näköinen ainakin Sparkling bronzen värisessä F10:ssä

http://f10.5post.com/forums/attachment. ... 1304870603" onclick="window.open(this.href);return false;

Maaliskuussa kun pitäs kuitenkin jo ruveta suunnittelemaan tuota kesävannepuolta. Toisaalta jos ostaa nuo isommat vanteet, menee tuo rengaspuolikin sitten ihan uusiksi kun pitää ostaa sellaisetkin ja myydä käyttämättömät 16-tuumaiset auton mukana tulleet jollekin.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Minulla on nuo 17" kesärenkaat Britgestone run flat jotka tuli tuon Sport linesin mukana.
Yllättävän hyvät ovat olleet ja ajan aivan käsittämättömän surkeilla teillä.
Varmasti jos nuo olisivat normi gummit niin auto olisi vielä reilusti parempi,tosin normi kesärenkaista ei kokemusta.
Edeltävässä X1:ssä oli saman kokoiset Pirellin P7 runflatit ja auto oli aivan kamala ajettava urilla.Toki noiden autojen alustatkin ovat nyt erilaiset.
Mutta jos haluat parhaimman hinta/ura/hiljaisuus renkaat,niin taitanee kannattaa pysyä 16" koossa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Teme_P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Loka 2012, 16:59
Auto: BMW G30 530e M-Sport -19
Porsche 911 Carrera -84

^ Mulla on talvipyörinä 225/50/17 Conti Ice Contact non-runflatit eikä niiden kanssa ole ongelmia uraherkkyyden kanssa. Olen niihin todella tyytyväinen - ainakin näin 700 km:n kokemuksen perusteella.

Joku kyseli 320i kulutuksesta. Eka kokonainen tankki meni 9.2l/100km, mutta tossa oli paljon paikallaan seisottamista kone käynnissä kun tutkittiin uutta autoa ja sen asetuksia, jonkin verran normaalia reippaampaa ajoa ja autokin siis tuore. Nyt toisella tankilla on keskikulutus taajama/kehätie normaaliajossa piirun alle 8l/100km ja veikkaan että tuo on realistinen jatkossa rauhallisesti ajamalla ja litran enemmän jos tykkää ajella hiukan reippaammin.

Yksi asia hiukan askarruttaa - näkyykö muilla tekstarit iDriven näytöllä? Mulla ei näy. Autossani ei siis ole navia, mutta on Professional Bluetooth. Puhelimena iPhone 4S.

T. Teme
Viimeksi muokannut Teme_P, 13 Tammi 2013, 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teme_P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Loka 2012, 16:59
Auto: BMW G30 530e M-Sport -19
Porsche 911 Carrera -84

Ja laitetaanpa tänne vielä pari lisä-ajatusta tuosta ACC:stä. Eilen tuli mittariin 450km lisää ja suurimman osan tuosta ACC oli päällä ja se toimi virheettömästi. Minun mielestä se on mainio varuste matka-ajossa ja myös isompien väylien ruuhka-ajossa. Ydinkeskustan pikkukaduilla se ei ole parhaimmillaan, mutta ne eivät tietenkään ole minkäänlaisen vakkarin luonnollista käyttöympäristöä. Suosittelen kyllä tätä varustetta kun hintakaan ei ole paha - 840€ Business varusteltuun autoon. Tosin lisäksi pitää ottaa se laajennettu mittaristo, joka tuo parisataa euroa lisää hintaa. Alla vielä pari kuvaa ACC:n sensorista ja kuvista jälkimmäisessä iPhone 4S antamassa referenssiä sensorin todellisesta koosta.

Kuva

Kuva

T. Teme
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

J1978:
minä uskaltaisin hyvinkin ostaa F30:een ainakin 18" rengassetin. Minulla oli 18". Talvirenkaat Michelin X-Ice Xi2 -kitkat 225/45-18. Ei ollut lainkaan uraherkkä, vaan tosi hyvä. Run flat kesärenkaista ei yhtä paljon hyvää voi sanoa, mutta kyllä niilläkin ajeli ilman liian pahaa vetelyä. Kesärenkaat olivat Pirelli Cinturato P7 RFT 225/45-18.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Rumia nuo ACC -sensorit ovat useissa autoissa. Eikä tuo Bemarin "lätkä" tee poikkeusta. Oudon näköinen lisuke auton naamassa. Audi on hienosti kätkenyt tuon anturin A6/A7:ssa sumuvalon näköiseksi naamioiden.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Teme_P
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Loka 2012, 16:59
Auto: BMW G30 530e M-Sport -19
Porsche 911 Carrera -84

Markku J kirjoitti:Rumia nuo ACC -sensorit ovat useissa autoissa. Eikä tuo Bemarin "lätkä" tee poikkeusta. Oudon näköinen lisuke auton naamassa. Audi on hienosti kätkenyt tuon anturin A6/A7:ssa sumuvalon näköiseksi naamioiden.
Minua puolestaan ei bemarin toteutus häiritse yhtään vaan itse asiassa pidän sen symmetriasta. VAG konsernin tuotteissa on kai kaikissa toteutus toispuoleinen? Se häiritsee. Ja lasikupu (lienee jotain kestävämpää materiaalia) sensorin päällä näyttää niissä haavoittuvammalta vaikkei sitä varmaan olekaan. Mutta makuasioitahan nämä ovat.

T. Teme
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

E90:ssä aktiivivakkari oli toteutettu hieman eri tavalla ja en voi sanoa, että tuokaan erityisen kaunis olisi. Mutta ei ole kaunis uudessa mersussakaan, jos tuo lätkä keskellä keulaa on sitä varten.

Kuva

Kuva
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Markku J kirjoitti:Rumia nuo ACC -sensorit ovat useissa autoissa. Eikä tuo Bemarin "lätkä" tee poikkeusta. Oudon näköinen lisuke auton naamassa. Audi on hienosti kätkenyt tuon anturin A6/A7:ssa sumuvalon näköiseksi naamioiden.
Rumakin on, mutta nielen sen nyt tässä välissä, jos toimii. 2000 km on lasissa nyt ja 3 reissua on tukkeentunut anturi. Nyt kun on pakkasia, varmaan pelaa, mutta katsotaan taas kun loskakelit tulevat. Näillä ajomäärillä ei vielä mitään merkitystä, mutta kunhan lumet sulaa lasken vikapäivät. Sen jälkeen voi jo jotain arvioida. Erinomainen laite tuo on, ei niinkään motarilla missä nopeuserot ovat suuret, mutta tavallisella maanteillä tosi hyvä laiskan miehen vekotin.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Pitkis kirjoitti:2000 km on lasissa nyt ja 3 reissua on tukkeentunut anturi. Nyt kun on pakkasia, varmaan pelaa, mutta katsotaan taas kun loskakelit
Itsellä teki Xc60 Vollessa tuota aina loskakelillä. Ja samalöla de-aktiovoi koko vakkarin. Oli todella turhauttavaa.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Pitkis kirjoitti:
Markku J kirjoitti:Rumia nuo ACC -sensorit ovat useissa autoissa. Eikä tuo Bemarin "lätkä" tee poikkeusta. Oudon näköinen lisuke auton naamassa. Audi on hienosti kätkenyt tuon anturin A6/A7:ssa sumuvalon näköiseksi naamioiden.
Rumakin on, mutta nielen sen nyt tässä välissä, jos toimii. 2000 km on lasissa nyt ja 3 reissua on tukkeentunut anturi. Nyt kun on pakkasia, varmaan pelaa, mutta katsotaan taas kun loskakelit tulevat. Näillä ajomäärillä ei vielä mitään merkitystä, mutta kunhan lumet sulaa lasken vikapäivät. Sen jälkeen voi jo jotain arvioida. Erinomainen laite tuo on, ei niinkään motarilla missä nopeuserot ovat suuret, mutta tavallisella maanteillä tosi hyvä laiskan miehen vekotin.
Menee nyt offtopiciksi mutta menköön...:

Itellä tai oikeastaan vaimolla on kammo kokemus E91:n aktiivicruisesta. Ajeltiin (vaimo ajoi, itse istuin PELKÄÄJÄN paikalla) idästä kohti Espoota 330xia:lla jossa siis oli toi aktiivivakkari. Porvoon moottoritiellä vaimo asemoi sen 120 kmh ja pidettävän välimatkan johkin puolivälin tietämille. Noh siitä motarilta käännyttiin kehä-3:lle ja vaimo lähti seuraamaan yhtä autoa ja kaivoi vakkarin muistista, siis oletuksena toi 120 ja etäisyys siinä jossain puolivälin kohdilla.

Kaikki meni hyvin Hämeenlinna väylän kohdille asti (tuolloin siinä oli vielä liikennevalot). Edessä oleva auto kääntyi oikealle kohti Tamperetta, samanaikaisesti länteen menijöille valo alkoi vaihtaa keltaiselle. Edestä lähti siis noin seitsemänkympin vauhdista auto edestä, etupuolella valo vaihtui keltaiseksi/punaiseksi ja bemu lähti melko päättäväisesti kiihdyttämään kohti punaista valoa tavoitellen sadankahdenkympin vauhtia. Komean kiljumisen ja kauhun karjahdusten saattelemana lävistimme risteysalueen juuri ennenkuin lännestä Tampereen suuntaava liikenne siihen ehti! :lol:
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Vastaa Viestiin