F30 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

xDrive2013 kirjoitti:Kyllä minun 320ixDrive Aut. tekee tuon saman nykäyksen joka kerta kun pysähtyy liikennevaloihin. Eli tuntuu kun auto ei vapauttaisi vaihdetta vaan pitää sitä liian pitkään päällä, samalla hetkellä hetkellisen polttoaineenkulutkuksen mittari nousee hetkeksi ennen kun auto pysähtyy kokonaan. Tätä se ei tehnyt uutena mutta nyt 18000 km ajettuna tekee. Jotain ongelmaa tuossa ohjauksessa on myös, minäkin olen havainnut sellaista tunnetta ohjauksessa että auto ikäänkuin kääntäisi itse ohjausta jossain vaiheessa vastaan, jossain lehdessä epäilivät aikoinaan että BMW on tehnyt sähköiseen ohjaustehostajaan ohjelman jolla koittaa vähentää urissa vetelyä (jota minun autossa ei kyllä olekaan mutta muuten se ei mene suoraan niin kun pitäisi) joten jos tuollainen on olemassa niin siintä ongelmat voivat johtua. Takapään iskunvaimentimien yläpäät ovat alkaneet kolista minun autossa vasta nyt kun kilometrejä on yli 16 000 km ja kuskin puoleinen ovipeili vinkuu tietyssä nopeudessa.
Kuskinpuolen ulkopeilinkotelon vinkunan osaa korjata ainakin Autokeskus Airport. 15-30 min homma ja eipä vingu enää sen jälkeen. Myös takaiskarin yläpäät on tulleet kuntoon minulla ja monella muulla kun ovat vieneet auton tuonne "ihmepajalle".

Niin ja kyllä sunkin autossa on täysin sähköinen tehostus.

Mulla toi tomaatti ei "nyi". Tosin mun auto tehty 10/2012 ja ehkä silloin ei ollut lootassa vielä tuota toimintoa. Eikä mittariston pa-kulutuksen mittarissakaan muutu mikään. Tosin mulla ei ole viisarimallinen mittari.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mun auto valmistettu 2/2012 joten ei taida olla ajankohdasta kiinni. Ajan aika paljon ecoprolla joten voi liittyä siihenkin. Iskareiden yläpäät tulivat minulla myös kuntoon ihmepajalla kerralla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Se dieselin jatkuva taustamelu (jyrinä/jyminä) oli yhä tuossakin jäljellä, eli bensa E39:ssä oli taas jotenkin oudon rauhallista kun se ääni puuttui. Mutta dieselin raksutus yms. ei häirinnyt, muistikuvien mukaan E91 320d:ssä moottori oli selvästi äänekkäämpi.

Rengasmelun suhteen tilanne oli aika tasan nuo 16" Nokian F31:ssä vs. 17" Contit E39:ssä (jossa on madallettu alusta ja Powerflex-puslat reaktiotangoissa). Lumella E39 kyllä etenee paremmin, ilmeisesti DTC-päällä F31 olisi ollut vastaava (minun E39:ssä ei ole kuin luistonesto). Mutta ei huvittanut sitä testata kun täällä sattui olemaan aika liukas keli ja enemmän kiehtoi testata miten F31:n ajovakaus hoitaa jyrkät mutkat/käännökset joissa tahallaan oli liikaa vauhtia.

Ohjaus ihmetyttää, siis miksi se tuossa F31:ssä tuntui ihan normaalilta hydrauliselta ohjaukselta eikä keinotekoiselta kuten noissa xDriveissä? 16" renkaiden luulisi vain pilaavan ohjaustuntumaa vs. xDrive-autojen isommat rengaskoot ja silti tilanne oli noinpäin. Vai painaakohan xDriven etupyörien vetoakselit niin paljon, että sähkömoottorin apua ja keinotekoista keskitystä joudutaan käyttämään paljon enemmän kuin takavetoisissa?
Viimeksi muokannut TJJ, 12 Helmi 2014, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

TJJ kirjoitti:Se dieselin jatkuva taustamelu (jyrinä/jyminä) oli yhä tuossakin jäljellä, eli bensa E39:ssä oli taas jotenkin oudon rauhallista kun se ääni puuttui. Mutta dieselin raksutus yms. ei häirinnyt, muistikuvien mukaan E91 320d:ssä moottori oli selvästi äänekkäämpi.

Rengasmelun suhteen tilanne oli aika tasan nuo 16" Nokian F31:ssä vs. 17" Contit E39:ssä. Lumella E39 kyllä etenee paremmin, ilmeisesti DTC-päällä F31 olisi ollut vastaava (minun E39:ssä ei ole kuin luistonesto). Mutta ei huvittanut sitä testata kun täällä sattui olemaan aika liukas keli ja enemmän kiehtoi testata miten F31:n ajovakaus hoitaa jyrkät mutkat/käännökset joissa tahallaan oli liikaa vauhtia.

Ohjaus ihmetyttää, siis miksi se tuossa F31:ssä tuntui ihan normaalilta hydrauliselta ohjaukselta eikä keinotekoiselta kuten noissa xDriveissä? 16" renkaiden luulisi vain pilaavan ohjaustuntumaa vs. xDrive-autojen isommat rengaskoot ja silti tilanne oli noinpäin. Vai painaakohan xDriven etupyörien vetoakselit niin paljon, että sähkömoottorin apua ja keinotekoista keskitystä joudutaan käyttämään paljon enemmän kuin takavetoisissa?
Oletko tietoinen mitkä ohjaukset noissa kaikissa koeajetuissa autoissa oli... Joku on voinut olla perusohjauksella, jossakin on voinut olla Servotronic tai jopa sport-ohjaus. Renkaat vaikuttaa, oliko normi vai run flat, malli, merkki, koko yms.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

J1978 kirjoitti:Oletko tietoinen mitkä ohjaukset noissa kaikissa koeajetuissa autoissa oli... Joku on voinut olla perusohjauksella, jossakin on voinut olla Servotronic tai jopa sport-ohjaus. Renkaat vaikuttaa, oliko normi vai run flat, malli, merkki, koko yms.
Eipä ole noista tietoa. Servotronic on kuitenkin vain koodinpätkä, hammastanko on sama kuin vakiossa. Ehkä niissä Xdriveissä sitten oli sport-ohjaus ja seonnut Servotronic.
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Oma subjektiivinen näkemys puolestaan on että xDrivessäkin ohjaus on hyvä – ainakin variable sport -ohjauksella. Se kyllä tuntuu erilaiselta kuin vanhat hydraulisesti tehostetut mutta ei se huono ole – se on vain tunnoltaan erilainen. Ohjaus on omaan makuuni tarpeeksi tarkka ja tunnokas ja pienelläkin ohjausliikkeellä auto muuttaa suuntaa ja menee sinne minne käsketään. Pidän myös tuosta variable sport-ohjauksen nopeudesta.

Autoa ei tarvitse paimentaa ollenkaan ja näin suuntavakaata autoa ei mulla ole tainnut vielä olla. No tuohon vaikuttanee jo ohjauksen lisäksi xDrive ja renkaat, F34:n akseliväli yms. Katsotaan mitä mieltä sitten ollaan kun ruuvataan auton mukana tulleet 18” runflatit alle.

Ohjauksessa eniten häiritsevä ominaisuus on normal/comfort tilan omaan makuuni liian keveäksi tehostettu ohjaus. Pidän yleensä jäykemmästä kuin liian kevyestä ohjauksesta ja Sport-modella ohjaus tuntuu paremmalta kun on jäykempi. Lisäksi auton kääntösäde voisi olla huomattavasti pienempi. F30:ssa puolimetriä pienempi kääntöympyrä kuin F34:ssa.

Bimmerpostin kautta löytyvässä dokumentissa sanotaan että tuossa variable sport steeringissa on itse ohjaustehostin suunniteltu erilaisemmaksi ja dynaamisemmaksi verrattuna tavalliseen ohjaukseen (tuon muuttuva välityksisen ohjausvaihteen / hammastangon lisäksi. Tuossa dokumentissa on myös avattu tuota adaptiivista alustaa.

http://www.bimmerpost.com/goodiesforyou ... amics1.pdf

Tämä F3x sarjalaisen adaptiivinen alusta on vähän köyhempi versio kuin TJJ:n toisessa threadissa linkittämässä 7-sarjalaisessa. 7-sarjalaisen alustassa on omat säätöventtiilit sekä compression että reboundille kun tämän F3x sarjalaisen alustassa yhdellä venttiilillä ohjataan sekä meno- että paluuvaimennusta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TJJ kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Oletko tietoinen mitkä ohjaukset noissa kaikissa koeajetuissa autoissa oli... Joku on voinut olla perusohjauksella, jossakin on voinut olla Servotronic tai jopa sport-ohjaus. Renkaat vaikuttaa, oliko normi vai run flat, malli, merkki, koko yms.
Eipä ole noista tietoa. Servotronic on kuitenkin vain koodinpätkä, hammastanko on sama kuin vakiossa. Ehkä niissä Xdriveissä sitten oli sport-ohjaus ja seonnut Servotronic.
Onko oikeasti tietoa että servotronic on sama kun perus paitsi ohjelma? Voihan siinä olla ohjauksessa muuallakin, esim. tehostimessa, ohjausvaihteessa, jne olla jotain muutosta perusvehkeeseen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

salmol kirjoitti:Onko oikeasti tietoa että servotronic on sama kun perus paitsi ohjelma? Voihan siinä olla ohjauksessa muuallakin, esim. tehostimessa, ohjausvaihteessa, jne olla jotain muutosta perusvehkeeseen.
Hammastanko on sama kaikissa malleissa, ainoastaan sport-ohjauksessa on eri. Erillistä tehostinta ei ole, se kuuluu hammastankoon (sähkömoottori). BMW myy Servotronicia lisävarusteena jonka voi asentaa jälkikäteen ja siihen pakettiin kuuluu vain FSC-koodi: http://bmwfans.info/parts-catalog/32106799237/" onclick="window.open(this.href);return false;
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Jep, servotronicin saa perusohjaukseen jälkikäteen, sport -ohjauksen mukana se tulee automatic ja taisi olla myös niin että xDriven kanssa servotronic tulisi perusohjauksen myötä automatic.

EPS (electronic power steering) moottori tai sen ohjausyksikkö (joka tulee eps:n mukana) on eri perus- ja sport-ohjauksen välillä hammastangon lisäksi.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Kannattaa ehdottomasti koeajaa kaikki 3 eri ohjausvaihtoehtoa ennen ostopäätöstä, sillä niin erityyppisiä ne ovat. Mulla on ollut E90 takaveto aktiiviohjauksella ja neliveto servotronicilla. Molemmat oli hyviä. Autossa oli 18" runflatit.

F30:sta ajoin ensin sport-ohjauksella josta en tykännyt ja myöhemmin servotronicilla joka soveltui minulle parhaiten ja päätyi omaankin autoon. Vakio-ohjausta en kokeillut koska se oli kamalan jäykkä jo E90-mallissa eikä sitä 328:iin edes saa. Vieläkin toisinaan ihmettelen miten sähköinen ohjaustehostus voi olla tuntumaltaan näin hyvä. Autossani on 19" Good Year runflatit.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

lowbero kirjoitti:Jep, servotronicin saa perusohjaukseen jälkikäteen, sport -ohjauksen mukana se tulee automatic ja taisi olla myös niin että xDriven kanssa servotronic tulisi perusohjauksen myötä automatic.

EPS (electronic power steering) moottori tai sen ohjausyksikkö (joka tulee eps:n mukana) on eri perus- ja sport-ohjauksen välillä hammastangon lisäksi.
Kylllä mun piti maksaa F30:ssä lisähinta Servotronicista myös xDriveen eli ei ole vakiona. Samoin E91 LCI:ssä maksoin lisähinnan Servosta xDriveen.

Niin ja joku kehui tuota Sport-ajotilan ohjausta. Mun mielestä se on kaikkein huonoin. Se on teennäisen kireä ja raskas, en pidä. Eco Prolla ohjaus on muuten ok, mutta tehostus taitaa olla pitkään suoraan eteenpäin ajaessa lähes kokonaan poissa.

Eco Prolla ohjaus on kaupungissa hieman tahmea tai sellainen tahmaava, muttei liian raskas.

Mielestäni paras on Comfort, se on kaikkien kompromissi, kaikista mukavin ja normaalein ohjaustuntuma on tuo asetus päällä. On tunnokas, muttei tahmea eikä liian raskas.

Näin ne mielipiteet vaihtelee.

Joku kehui sitä aktiviiohjausta vai mikä hitto se nyt F-sarjan bemuissa onkaan. En tykännyt siitä ollenkaan niin paljon kuin perusohjauksesta, jossa on lisänä se Servotronic. Se oli kaupunkiajossa jotenkin liian herkkä ja tunnoton. Ainakin tottumattomalle se oli tosi outo. Normaalisti kun käänsit rattia, eli siten miten muissa autoissa, niin ohjaus tekikin jo melko normaalein liikkein tosi isoja muutoksia kun oli kaupunkioloissa niin yliherkkä. Paskat meinas tulla housuun, kun yhdessä mutkassa käänsin mielestäni ihan normaaliin tapaan rattia, niin aktiiviohjauksella varustettu autopa kääntyi paljon enempi kuin joku normiohjauksellinen auto.

Mun ei edes tehnyt mieli lähteä maantielle kokeilemaan, miten se ns. aktiiviohjaus muuttuu siellä maantiellä, kun en kaupunkioloissakaan siitä tykännyt. Auto oli F30 320dA nahkapenkeillä ja ns. aktiiviohjauksella, Hämeenlinnan nyt jo entinen eskari.

Lopullisen valinnan tein Servotronicilla varustetun sport-automaattilaatikollisen F30 bemun perusteella (Vantaan nyt jo entinen eskari).
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

J1978 kirjoitti:Mun ei edes tehnyt mieli lähteä maantielle kokeilemaan, miten se ns. aktiiviohjaus muuttuu siellä maantiellä, kun en kaupunkioloissakaan siitä tykännyt. Auto oli F30 320dA nahkapenkeillä ja ns. aktiiviohjauksella, Hämeenlinnan nyt jo entinen eskari.
F1x:ssä on aktiiviohjaus (ja nelipyöräohjaus). F3x:ssä sitä ei ole, F3x:n sport-ohjaus ei todellakaan ole aktiiviohjaus (eikä edes ns. aktiiviohjaus) vaan jotain ihan muuta (hyvin paljon huonompaa). Kyllä minä ihastuin aitoon aktiiviohjaukseen kun sellaista E61:ssä kokeilin, ihan ehdoton varuste jos joskus F10:n ostan.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Hiukan off-topic, mutta kysytäänpä että (1) millainen on hyvä ohjaus ja (2) mikä tekee aktiiviohjauksesta hyvän?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Squamish kirjoitti:Hiukan off-topic, mutta kysytäänpä että (1) millainen on hyvä ohjaus ja (2) mikä tekee aktiiviohjauksesta hyvän?
Tarkka, kohtalaisen nopea eikä liian raskas mutta silti sopivan rauhallinen suurissa nopeuksissa. Aktiiviohjaus muuttaa ohjauksen välitystä nopeuden mukaan ja myöskin ohjauksen jäykkyyttä. Lopputulos on varsin mainio, koska siihen on saatu mukaan kaikki hyvät piirteet ilman kompromisseja. F10:ssä siinä on muutakin älyä ajovakauteen liittyen, mutta se on eri asia.
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

J1978 kirjoitti:Kylllä mun piti maksaa F30:ssä lisähinta Servotronicista myös xDriveen eli ei ole vakiona. Samoin E91 LCI:ssä maksoin lisähinnan Servosta xDriveen.

Niin ja joku kehui tuota Sport-ajotilan ohjausta. Mun mielestä se on kaikkein huonoin. Se on teennäisen kireä ja raskas, en pidä. Eco Prolla ohjaus on muuten ok, mutta tehostus taitaa olla pitkään suoraan eteenpäin ajaessa lähes kokonaan poissa.

Eco Prolla ohjaus on kaupungissa hieman tahmea tai sellainen tahmaava, muttei liian raskas.

Mielestäni paras on Comfort, se on kaikkien kompromissi, kaikista mukavin ja normaalein ohjaustuntuma on tuo asetus päällä. On tunnokas, muttei tahmea eikä liian raskas.

Näin ne mielipiteet vaihtelee.

Joku kehui sitä aktiviiohjausta vai mikä hitto se nyt F-sarjan bemuissa onkaan. En tykännyt siitä ollenkaan niin paljon kuin perusohjauksesta, jossa on lisänä se Servotronic. Se oli kaupunkiajossa jotenkin liian herkkä ja tunnoton. Ainakin tottumattomalle se oli tosi outo. Normaalisti kun käänsit rattia, eli siten miten muissa autoissa, niin ohjaus tekikin jo melko normaalein liikkein tosi isoja muutoksia kun oli kaupunkioloissa niin yliherkkä. Paskat meinas tulla housuun, kun yhdessä mutkassa käänsin mielestäni ihan normaaliin tapaan rattia, niin aktiiviohjauksella varustettu autopa kääntyi paljon enempi kuin joku normiohjauksellinen auto.

Mun ei edes tehnyt mieli lähteä maantielle kokeilemaan, miten se ns. aktiiviohjaus muuttuu siellä maantiellä, kun en kaupunkioloissakaan siitä tykännyt. Auto oli F30 320dA nahkapenkeillä ja ns. aktiiviohjauksella, Hämeenlinnan nyt jo entinen eskari.

Lopullisen valinnan tein Servotronicilla varustetun sport-automaattilaatikollisen F30 bemun perusteella (Vantaan nyt jo entinen eskari).
Jep, näin ne mielipiteet menee ristiin :)

Ohjaustuntumalle omasta mielestäni tulee vähän eri vaatimuksia riippuen missä ajaa ja miten ajaa, esim mutkapätkäily vs. kaupunkipyöritys.

Kaupungissa ja taajamassa ‘pikkurilli’pyöritys menee munkin mielestä comfortilla oikein mukavasti mutta ohjaustuntuma ei silloin tunnu itselleni parhaalta mahdolliselta. Toisaalta kovin tarkalle tuntumalle silloin ei olekaan tarvetta - mukavuus menee tarkkuuden edelle.

Mutkaisella tiellä vauhdin kasvaessa kaupunki- ja taajamanopeuksista, sport-ohjauksen nopeus ja sport-moden raskaampi tuntuma saa hymyn helpommin kasvoille. Liian kevyt ohjaus tuommoisessa ajossa tekee mun mielestä vähän ristiriitaisen tunteen verrattuna auton muuhun käyttäytymiseen.

Jos on tullut käytyä vierailtua vaikkapa jääradalla luukuttamassa ‘kahva edellä’ vastaheitoilla nautiskellen niin nopeampi ohjaus tuo leveän hymyn kasvoille eikä mun mielestä ole kahta sanaa kumpi on silloin parempi ohjaustuntumatila: sport vai comfort.

Tuo variable sport -ohjaus on tehty nimensä mukaisesti sporttisempia mieltymyksiä kohden joista toiset pitää ja toiset ei - ihan normaali liikenteessäkin. Toki tuo nopeampi ohjaus helpottaa parkkeerauksia ja muutakin pikkupyöritystä eikä tarvitse miettiä mitään ‘urakkanupin’ asentamista ohjauspyörän kehälle.

Kertaakaan ei ole tullut tavallisessa kaupunkipyörityksessä tai missään muussakaan ajossa semmoista liian suurta ‘haukkausta’ ohjausliikkeiden suhteen tuolla sport-ohjauksella.

Mutta kuten ///Marko tuossa edellä mainitsi, niin jokaisen kannattaa käydä itse ne eri vaihtoehdot kokeilemassa.

Ja niin kuin TJJ on todennut, tuo F3x –sarjalaisten Variable Sport-ohjaus ei ole BMW:kään mukaan aktiiviohjaus. Varsinaisen aktiiviohjauksen saa vain 5-sarjoista ylöspäin.

Eri F3x mallien varusteiden osalta näyttää siltä että F30 ja F34 varustelussa on se ero että F34:ään saa (ainakin nykyisen hinnaston mukaan) xDriven kanssa Servotronicin ilman lisähintaa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Vanhan liiton miehenä oli vaikea hyväksyä että BMW meni toteuttamaan ohjaustehostimen sähköisenä 3-sarjassa F3x -malleista lähtien. Pelkästään tästä syystä harkitsin vakavasti 5-sarjalaiseen palaamista lähes 20 vuoden tauon jälkeen, mutta koeajo auttoi asiaan ja kolmoseen päädyin edelleen.

Hydraulinen ohjaustehostin on silti minusta paras. On tunnokas, tarkka, sopivan jäykkä ja aktiivisena tämä jäykkyys säätyy nopeuden mukaan. Nelivetoon ei hydraulista aktiiviohjausta edes saa mutta jos takavetomalleja vielä joskus laitan on aktiiviohjaus varteenotettava varuste.

Ajan henki kuitenkin on että tuskin tarvii enää montaa vuotta mennä niin myös vitosessa on sähköinen tehostin. Eiköhän ne vielä tuosta sport-ohjauksestakin saa hienosäädettyä mullekin mieluisan, ainakin haaveissa on hyvä elää.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

///Marko kirjoitti:Ajan henki kuitenkin on että tuskin tarvii enää montaa vuotta mennä niin myös vitosessa on sähköinen tehostin. Eiköhän ne vielä tuosta sport-ohjauksestakin saa hienosäädettyä mullekin mieluisan, ainakin haaveissa on hyvä elää.
??? 5-sarjassahan on jo nyt sähköinen tehostin. Ainoastaan nelivedossa on hydraulinen ja taitaa pienissä koneissa olla nelivedossakin sähköinen. Aktiiviohjattu mallikin on sähköisellä tehostimella.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

TJJ kirjoitti: ??? 5-sarjassahan on jo nyt sähköinen tehostin. Ainoastaan nelivedossa on hydraulinen ja taitaa pienissä koneissa olla nelivedossakin sähköinen. Aktiiviohjattu mallikin on sähköisellä tehostimella.
No perhana, tässä sitä taas ollaan. Olen koeajanut vain noita 5-sarjan xDrive-malleja enkä olisi arvannut että takavedot on sähköistetty ohjauksen osalta. Miten lie tilanne nykyään 7-sarjan kanssa?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

///Marko kirjoitti:Miten lie tilanne nykyään 7-sarjan kanssa?
Sama kuin 5-sarjassa, vain nelivedoissa on hydraulinen.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

///Marko kirjoitti:
TJJ kirjoitti: ??? 5-sarjassahan on jo nyt sähköinen tehostin. Ainoastaan nelivedossa on hydraulinen ja taitaa pienissä koneissa olla nelivedossakin sähköinen. Aktiiviohjattu mallikin on sähköisellä tehostimella.
No perhana, tässä sitä taas ollaan. Olen koeajanut vain noita 5-sarjan xDrive-malleja enkä olisi arvannut että takavedot on sähköistetty ohjauksen osalta. Miten lie tilanne nykyään 7-sarjan kanssa?
Mun käsityksen ja tietojen mukaan esim. nykyisessä 3-sarjassa on kaikkien moottorien yhteydessä ohjauksen sähköinen tehostus, myös xDrive-malleissa. Luulis, että facelift 5-sarjassakin on näin.
Vastaa Viestiin