J1978 kirjoitti:Kylllä mun piti maksaa F30:ssä lisähinta Servotronicista myös xDriveen eli ei ole vakiona. Samoin E91 LCI:ssä maksoin lisähinnan Servosta xDriveen.
Niin ja joku kehui tuota Sport-ajotilan ohjausta. Mun mielestä se on kaikkein huonoin. Se on teennäisen kireä ja raskas, en pidä. Eco Prolla ohjaus on muuten ok, mutta tehostus taitaa olla pitkään suoraan eteenpäin ajaessa lähes kokonaan poissa.
Eco Prolla ohjaus on kaupungissa hieman tahmea tai sellainen tahmaava, muttei liian raskas.
Mielestäni paras on Comfort, se on kaikkien kompromissi, kaikista mukavin ja normaalein ohjaustuntuma on tuo asetus päällä. On tunnokas, muttei tahmea eikä liian raskas.
Näin ne mielipiteet vaihtelee.
Joku kehui sitä aktiviiohjausta vai mikä hitto se nyt F-sarjan bemuissa onkaan. En tykännyt siitä ollenkaan niin paljon kuin perusohjauksesta, jossa on lisänä se Servotronic. Se oli kaupunkiajossa jotenkin liian herkkä ja tunnoton. Ainakin tottumattomalle se oli tosi outo. Normaalisti kun käänsit rattia, eli siten miten muissa autoissa, niin ohjaus tekikin jo melko normaalein liikkein tosi isoja muutoksia kun oli kaupunkioloissa niin yliherkkä. Paskat meinas tulla housuun, kun yhdessä mutkassa käänsin mielestäni ihan normaaliin tapaan rattia, niin aktiiviohjauksella varustettu autopa kääntyi paljon enempi kuin joku normiohjauksellinen auto.
Mun ei edes tehnyt mieli lähteä maantielle kokeilemaan, miten se ns. aktiiviohjaus muuttuu siellä maantiellä, kun en kaupunkioloissakaan siitä tykännyt. Auto oli F30 320dA nahkapenkeillä ja ns. aktiiviohjauksella, Hämeenlinnan nyt jo entinen eskari.
Lopullisen valinnan tein Servotronicilla varustetun sport-automaattilaatikollisen F30 bemun perusteella (Vantaan nyt jo entinen eskari).
Jep, näin ne mielipiteet menee ristiin
Ohjaustuntumalle omasta mielestäni tulee vähän eri vaatimuksia riippuen missä ajaa ja miten ajaa, esim mutkapätkäily vs. kaupunkipyöritys.
Kaupungissa ja taajamassa ‘pikkurilli’pyöritys menee munkin mielestä comfortilla oikein mukavasti mutta ohjaustuntuma ei silloin tunnu itselleni parhaalta mahdolliselta. Toisaalta kovin tarkalle tuntumalle silloin ei olekaan tarvetta - mukavuus menee tarkkuuden edelle.
Mutkaisella tiellä vauhdin kasvaessa kaupunki- ja taajamanopeuksista, sport-ohjauksen nopeus ja sport-moden raskaampi tuntuma saa hymyn helpommin kasvoille. Liian kevyt ohjaus tuommoisessa ajossa tekee mun mielestä vähän ristiriitaisen tunteen verrattuna auton muuhun käyttäytymiseen.
Jos on tullut käytyä vierailtua vaikkapa jääradalla luukuttamassa ‘kahva edellä’ vastaheitoilla nautiskellen niin nopeampi ohjaus tuo leveän hymyn kasvoille eikä mun mielestä ole kahta sanaa kumpi on silloin parempi ohjaustuntumatila: sport vai comfort.
Tuo variable sport -ohjaus on tehty nimensä mukaisesti sporttisempia mieltymyksiä kohden joista toiset pitää ja toiset ei - ihan normaali liikenteessäkin. Toki tuo nopeampi ohjaus helpottaa parkkeerauksia ja muutakin pikkupyöritystä eikä tarvitse miettiä mitään ‘urakkanupin’ asentamista ohjauspyörän kehälle.
Kertaakaan ei ole tullut tavallisessa kaupunkipyörityksessä tai missään muussakaan ajossa semmoista liian suurta ‘haukkausta’ ohjausliikkeiden suhteen tuolla sport-ohjauksella.
Mutta kuten ///Marko tuossa edellä mainitsi, niin jokaisen kannattaa käydä itse ne eri vaihtoehdot kokeilemassa.
Ja niin kuin TJJ on todennut, tuo F3x –sarjalaisten Variable Sport-ohjaus ei ole BMW:kään mukaan aktiiviohjaus. Varsinaisen aktiiviohjauksen saa vain 5-sarjoista ylöspäin.
Eri F3x mallien varusteiden osalta näyttää siltä että F30 ja F34 varustelussa on se ero että F34:ään saa (ainakin nykyisen hinnaston mukaan) xDriven kanssa Servotronicin ilman lisähintaa.