Leville ajettu Helsingistä ja tankkaus suoritettiin lähtiessä. Kilometrejä 1040 (pieni syrjähyppy matkalla) ja perille päästyä ajotietokone ilmoittaa että vielä olisi jäljellä joku 230 km, joten hyvän siivun vetää tankilla. Tankkasin nyt täyteen ja tankkauksesta laskettuna keskikulutus 4.45 l/100km, kaksi henkeä ja auto takapenkkejä myöten täynnä tavaraa. Eikä paikat puutuneet yhtään eikä takavetokaan osoittautunut mitenkään huonoksi, vaikka tie oli polanteinen Rovaniemen jälkeen.
Täytyy vielä mainita että jälkiasennus-HUD on kyllä mainio. Olen konffannut siihen vain nopeuden näkymään, mutta hälyt, kuten luistonesto, näkyy siinä myös. On kyllä oiva varuste pimeässä ja huonolla kelillä kun nopeus näkyy tuulilasissa eikä tarvitse vilkuilla mittaristoa.
F30 kokemuksia
- eesau
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 89
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
- Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
- Paikkakunta: Espoo
Laitanpa minäkin kokemuksia autostani 320dA vm. 2012. Auto on paras BMW niistä kahdeksasta joita minulla on ollut vuodesta 1978 alkaen. Renkaat ovat normaalikokoiset, ei-runflatit Continentalit sekä kesällä että talvella. Ajettavuus ja ajotuntuma on optimaalisen hyvää kun kesärenkaiden paine on 2,8 joka pyörässä ja talvirenkailla vastaavasti 3,0. Auton jousitus on hieno joten liikkuuvuus silti pehmeää.
Olen mitannut polttoaineenkulutuksia auton omalla tietokoneella useamman kerran ja lähes vuoden jaksoissa. Auto kuluttaa 5,6 litraa dieseliä johon olen tyytyväinen. Kiihdyttelen ohituksissa ja joskus muutenkin reippaasti ja ajonopeus on yleensä sen verran yli Suomen usein ylikireiden rajoitusten että selviää huomautuksella jos peltipoliisi välähtää.
Ainoa mitä kaipaan, on neliveto ja se että auto olisi hitusen hiljaisempi huonolla asfaltilla.
Olen mitannut polttoaineenkulutuksia auton omalla tietokoneella useamman kerran ja lähes vuoden jaksoissa. Auto kuluttaa 5,6 litraa dieseliä johon olen tyytyväinen. Kiihdyttelen ohituksissa ja joskus muutenkin reippaasti ja ajonopeus on yleensä sen verran yli Suomen usein ylikireiden rajoitusten että selviää huomautuksella jos peltipoliisi välähtää.
Ainoa mitä kaipaan, on neliveto ja se että auto olisi hitusen hiljaisempi huonolla asfaltilla.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
Voisiko auton yksilöissä olla eroja? Itse kanssa ajan rajoitus+10 ja lähden reippaasti. Nyt Leville koko matka Sport-manual-kruise. Renkaat kesä 17" rft ja talvi 16" rft. Jotenkin tuntuu että monen 320dA vie enemmän, itse olen kuitenkin tankkauksesta mitannut. Kaikki ajot 68 tkm sisältäen kaupunkipyöritykset Helsingissä on 5.1 l/100km (ajotietokone). Matkaa menee ihan nelosen päälle. Minulla kuitenkin tehoboxi, joka voi vaikuttaa positiivisesti, ei vain kulutukseen vaan myös kulkuun...eesau kirjoitti:Olen mitannut polttoaineenkulutuksia auton omalla tietokoneella useamman kerran ja lähes vuoden jaksoissa. Auto kuluttaa 5,6 litraa dieseliä johon olen tyytyväinen. Kiihdyttelen ohituksissa ja joskus muutenkin reippaasti ja ajonopeus on yleensä sen verran yli Suomen usein ylikireiden rajoitusten että selviää huomautuksella jos peltipoliisi välähtää..
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mittaappa Salmol paluumatkalla todellinen kulutus tankkauksesta.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Voin mitata, mutta tuo 4.45 l/100km on todettu nimenomaan tankkauksesta. Eli tankkasin lähtiessä ja nyt kun tulin Leville. Eli meni mustaakseni 46 litraa ja tuo 1040 ajettu sillä.Böntti kirjoitti:Mittaappa Salmol paluumatkalla todellinen kulutus tankkauksesta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Nyt tultu Leviltä Helsinkiin kahdella kaffepaussilla. Avainlukuja:Böntti kirjoitti:Mittaappa Salmol paluumatkalla todellinen kulutus tankkauksesta.
- Kilometrejä 1038 km, löpöä olisi tietokoneen mukaan riittänyt vielä vajaan 200 km matkalle
- Aikaa meni 12h 11min, keskinopeus 87.3 km/h
- Tankkasin tankin täyteen ja mahtui 48 litraa eli keskikulutus tankkauksesta mitattuna 4,62 l/100km
- Ajotietokone sanoo että 4,4 l/100 km eli valehtelee näköjään 2 desiä
Menomatkalla meni 46 litraa, joten auto vei nyt 2 litraa enemmän, eli 2 desiä / 100 km enemmän kuin sinnepäin ajaessa, mahdollisia syitä:
- Enemmän liikennettä ja ohituksia nyt eteläänpäin tullessa (sinne mentiin sunnuntaina)
- Huonompi keli, eli tosi paljon sohjoa Rovaniemeltä melkein Jyväskylään asti
- Menomatkalla löpö oli Nesteen Pro Dieseliä, ja takaisin tullessa ABC:n jotain budjettiplöröä
Mutta hauska oli matkaa tehdä, vaikka ehkä nelikko olisi paikallaan. Aika pahasti heittelehti polanteissa / vallissa kun ohitteli, luistonesto ja ajonvakauskin olivat kovilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
No niin. Minä ajelen viikonloppuna Tampere-Oulu-Tampere, teen vastaavan mittauksen x-drivellä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Ai, oliko tässä joku kisa käynnissä? Jos olisin tiennyt niin olisin ajanut säästäen.Böntti kirjoitti:No niin. Minä ajelen viikonloppuna Tampere-Oulu-Tampere, teen vastaavan mittauksen x-drivellä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- GTA1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 275
- Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
- Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport
Vertailuksi...Saariselältä etelään
Taisin jo aikanaan oman kulutuslukeman kertoakkin mutta tässä vielä kerran.
3 ihmisen pokalla ja auton takakontti aivan täysi ja tekapenkilläkin ja jalkatilassa kamaa...
Tämä siis viime pääsiäisenä ja kesänopeudet oli muuttuneet jo etelämmässä.
Ei tällä palkintopallille pääse
Ajoaika 10:22hr
Matka 1017km
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7,0l/100km
Keskinopeus 100.8km/h
Profiilin autolla omamassa on 1715kg otteen mukaan.
eli ei siis suora verrokki aikaisempiin...
Taisin jo aikanaan oman kulutuslukeman kertoakkin mutta tässä vielä kerran.
3 ihmisen pokalla ja auton takakontti aivan täysi ja tekapenkilläkin ja jalkatilassa kamaa...
Tämä siis viime pääsiäisenä ja kesänopeudet oli muuttuneet jo etelämmässä.
Ei tällä palkintopallille pääse
Ajoaika 10:22hr
Matka 1017km
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7,0l/100km
Keskinopeus 100.8km/h
Profiilin autolla omamassa on 1715kg otteen mukaan.
eli ei siis suora verrokki aikaisempiin...
Ei kisa vaan ihan vertailuksi kun nelivedosta puhuit. Itse ajan automaatilla, cruisella, reippain kiihdytyksin. Menomatkalla kalibroimaton ajotietokoneen kulutus 4,8l/100km, muistaakseni tuo näyttää noin puoli litraa liian vähän. Alla 18" Hakkapeliitat.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Vähänpä nuo kuluttaa olipa sitten ajotietokoneen ilmoittamaa tai todellista kulutusta. Ihan mielenkiinnosta kuitenkin kysyn, että miksi ette kalibroi niitä mittareita sieltä piilovalikosta? Lienee mahdollista 3-sarjalaisessakin?
Kyllä voi kalibroida. En vain ole viitsinyt, mun autossa ero on 0,2l/100km joten tiedän tuon muuttamattakin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Muutamia kertoja on tullut yritettyä laskea kulutusta, homman sotkee normaalisti talvella eberin käyttö tai kesällä tripin nollaus. Tarkkojen lukujen puutteessa en ole viitsinyt tehdä kalibrointia, tuohon noin puolen litran heittoon kuitenkin joskus päädyin. Kyllä se sen vie mitä vie, riippumatta mittarista.
Viimeksi muokannut Böntti, 07 Joulu 2015, 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Tämä meinasi unohtua.
Jyväskylä-Oulu-Kajaani-Tampere. Noin 1000 km, keskinopeus 78, auton näyttämä keskikulutus 4.8 l/100km. Tankkauksesta mitattu kulutus noin 5.2 l/100km. Mukana kaupunkiajoa noin 40 km sekä kolme kylmäkäynnistystä. Menomatkalla keli oli todella surkea, vaikutti aika paljon keskinopeuteen.
Jyväskylä-Oulu-Kajaani-Tampere. Noin 1000 km, keskinopeus 78, auton näyttämä keskikulutus 4.8 l/100km. Tankkauksesta mitattu kulutus noin 5.2 l/100km. Mukana kaupunkiajoa noin 40 km sekä kolme kylmäkäynnistystä. Menomatkalla keli oli todella surkea, vaikutti aika paljon keskinopeuteen.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Kokemuksia pakkasista. Auto oli reilun päivän ja yön ulkona ja pakkasta jopa -25c. Tänään kun menin autolle ja avasin kaukosäädöllä ovet, niin arvasin jo että ongelmia tulossa. Eli päivävalot sammuivat heti kun syttyivät. No avasin oven ja sisävalot eivät syttyneet. No ei muuta kuin auto tulille ja ilmoittaa "increased battery usage" heti mutta hehkuttaa ja auto käynnistyy. Sitten ajan reilun 100 km ja katson valikoista jännitteitä, ja näyttää koko matkan 14,1v. Huomasin myös että tuulettimen puhallus oli olematonta ja ikkunat huurtuivat.
Kysymys: miksi tuo ei lataa koko voimalla vaikka akku vaatisi virtaa?
Laitoin nyt akkulaturiin kiinni mutta kyllä tuon pitäisi ladata tuo ajossa, mitä se ei nyt ilmeisesti tehnyt.
Kysymys: miksi tuo ei lataa koko voimalla vaikka akku vaatisi virtaa?
Laitoin nyt akkulaturiin kiinni mutta kyllä tuon pitäisi ladata tuo ajossa, mitä se ei nyt ilmeisesti tehnyt.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
AGM-akku ottaa kylmänä kovin huonosti virtaa vastaan. Olenkin joskus kovemmilla pakkasilla kaatanut ainakin osan takaselkänojasta, että lämpöä pääsee myös akulle. Jos autossa on sisälämmitin (tai webasto), se kannattaa tehdä jo lämmitysvaiheessa, varsinkin jos takapenkki ja kontti lastataan täyteen matkan ajaksi. Vielä ei ole tullut herjoja akun varauksesta.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta:
320i xdrive aut. F30 - Kaupunkipyörittelyssä ohjaus ei narise, mutta pidemmän +80km lenkin jälkeen narisee hiljaisessa vauhdissa. Esimerkiksi Hki-Lahti ja perillä kaupan pihassa selvä kirskahtelu ja nitinä rattia käännellessä. Mittarissa 22K.
320i xdrive aut. F30 - Kaupunkipyörittelyssä ohjaus ei narise, mutta pidemmän +80km lenkin jälkeen narisee hiljaisessa vauhdissa. Esimerkiksi Hki-Lahti ja perillä kaupan pihassa selvä kirskahtelu ja nitinä rattia käännellessä. Mittarissa 22K.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
On kokemusta. Sulla mennyt joko rattiakselin läpivientikumi kuivaksi tai sitten ohjausyksikön (viiksipaketin) liukurengas pitää ton äänen. Jos tuo kumi, niin voitelu voi auttaa tai sitten pitää kokonaan vaihtaa. Mulla tehtiin ensin voitelu F30-malliin ja se ei auttanut, joten koko kumi uusittiin. Sitten ei enää ääntänyt.JiiP kirjoitti:Onko kellään kokemuksia vastaavasta:
320i xdrive aut. F30 - Kaupunkipyörittelyssä ohjaus ei narise, mutta pidemmän +80km lenkin jälkeen narisee hiljaisessa vauhdissa. Esimerkiksi Hki-Lahti ja perillä kaupan pihassa selvä kirskahtelu ja nitinä rattia käännellessä. Mittarissa 22K.
Jos ääni on sellainen hankaava/kahnaava eikä varsinainen narina, niin sitten menee koko viiksipaketti vaihtoon (mulla meni F34:ssä).
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Toi 22 kelviniä on jo niin kylmä (-251 celsiusta) etten yhtään ihmettele pientä narinaa...JiiP kirjoitti:Onko kellään kokemuksia vastaavasta:
320i xdrive aut. F30 - Kaupunkipyörittelyssä ohjaus ei narise, mutta pidemmän +80km lenkin jälkeen narisee hiljaisessa vauhdissa. Esimerkiksi Hki-Lahti ja perillä kaupan pihassa selvä kirskahtelu ja nitinä rattia käännellessä. Mittarissa 22K.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI