F30 bensakoneiden kulutus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Kyllä minullakin tuo xDrive kuluttaa rajusti polttoainetta lyhyillä matkoilla.Noin 9-10l/100 km.Ei ole kyllä mikään säästöpossu.En ole tyytyväinen kulutukseen.Olis luullut,että menis pienemmällä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 14 Helmi 2013, 12:16
Minä pääsin edellisellä 320ixDrive Automaatilla maantiellä noin 7 l/100km kulutuksella ja kaupungissa se vei noin 10 l/100 km. Minusta autossa oli hyvää kone vaihteisto ja nelivetosysteemi mutta siihen ne hyvät asiat sitten loppuivatkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
- Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013
Ajotietokoneen näytöltä.
Seinäjoki - Tampere väli 5.1 l/100km
Tampere - Helsinki väli 6.1 l/100km
Työmatka-ajo (kehä III ja taajamaa) 6.7 l/100km
Todelliset kulutukset tankatessa ollut 0 - 0,2 l enempi.
Nopeudet tavallisesti 5-10 yli rajoituksen.
Seinäjoki - Tampere väli 5.1 l/100km
Tampere - Helsinki väli 6.1 l/100km
Työmatka-ajo (kehä III ja taajamaa) 6.7 l/100km
Todelliset kulutukset tankatessa ollut 0 - 0,2 l enempi.
Nopeudet tavallisesti 5-10 yli rajoituksen.
- GTA1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 275
- Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
- Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport
No vaihtuko merkki?Bemuawd kirjoitti:Voisiko tuo jatkuva neliveto olla syynä tuohon kulutukseen.En ole oikein tyytyväinen .Auto lähti vaihtoon.
Itsellä tällä herkellä nurkkapyörityksissä 9,0 l/100 ja noin 5000 mittarissa.
En tosin alemmalla yhdistetyllä kulutuksella uskonutkaan (pääsääntöisesti kaupunkiajoa) pääseväni. Massaa kun on yli 1700 kg.
Kevyessä maantieajossa näyttää n 7 kulutuksia eikä tarvi ihmeemmin edes himmailla, eli selkeesti alle senkin on päästävissä helposti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Mitkä on odotusarvot? Aika monella bensalla menee oikeassa kaupunkiajossa 8-10l/100km. Ilmoitettu kulutus on jotain muuta, mutta valtaosa bensaautoista osuu tuohon haarukkaan, melkeinpä koneesta riippumatta.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Eli jos ero dieseliin on 4l-5l / 100 km niin tuo dieselvero on kuoletettu 8 tkm vuotuisella ajolla dieselveron osalta. Oliko tuo yllätys jollekin? Sen lisäksi vääntö isompi ja käyttömukavuus. Ja koska bensavehkeen ja löpövehkeen hintaero käytettynä on olemassa, niin tuo alle kymppitonnin vuotuisella ajolla diesel kannattaa. Vai?Kuudensuora kirjoitti:Mitkä on odotusarvot? Aika monella bensalla menee oikeassa kaupunkiajossa 8-10l/100km. Ilmoitettu kulutus on jotain muuta, mutta valtaosa bensaautoista osuu tuohon haarukkaan, melkeinpä koneesta riippumatta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Merkki vaihtui.Kokeillaan uutta C sarjalaista.Bensa vehkeessä pysytään.Auto on M-B C 200A Premium Business Exclusive.GTA1 kirjoitti:No vaihtuko merkki?Bemuawd kirjoitti:Voisiko tuo jatkuva neliveto olla syynä tuohon kulutukseen.En ole oikein tyytyväinen .Auto lähti vaihtoon.
Itsellä tällä herkellä nurkkapyörityksissä 9,0 l/100 ja noin 5000 mittarissa.
En tosin alemmalla yhdistetyllä kulutuksella uskonutkaan (pääsääntöisesti kaupunkiajoa) pääseväni. Massaa kun on yli 1700 kg.
Kevyessä maantieajossa näyttää n 7 kulutuksia eikä tarvi ihmeemmin edes himmailla, eli selkeesti alle senkin on päästävissä helposti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Joo, mutta bensa-auton käyttömukavuus oli itsellä se mikä on syynä, että ei ole ollut kuin yksi dieselauto ja tuskin enää toista koskaan tulee. Eli ei pulaamista eri polttoainelaatujen välillä (talvi- ja kesälaatu), ei hanskojen käyttötarvetta tankatessa, ei haisevia käsiä. Pikkujuttuja toki, mutta pikkutarkalle tärkeitä. Toki monessa dieselautossa on huima vääntö, mutta ei 270nm huippuvääntö nyt mikään ihan onneton lukema ole. Toki 380nm on enempi, mutta bensa-auton vääntökäyrä on paljon laajempi ja nimenomaan siis turbollisen bensa-auton.salmol kirjoitti:Eli jos ero dieseliin on 4l-5l / 100 km niin tuo dieselvero on kuoletettu 8 tkm vuotuisella ajolla dieselveron osalta. Oliko tuo yllätys jollekin? Sen lisäksi vääntö isompi ja käyttömukavuus. Ja koska bensavehkeen ja löpövehkeen hintaero käytettynä on olemassa, niin tuo alle kymppitonnin vuotuisella ajolla diesel kannattaa. Vai?Kuudensuora kirjoitti:Mitkä on odotusarvot? Aika monella bensalla menee oikeassa kaupunkiajossa 8-10l/100km. Ilmoitettu kulutus on jotain muuta, mutta valtaosa bensaautoista osuu tuohon haarukkaan, melkeinpä koneesta riippumatta.
Minä itse olen sitä mieltä, että jos esim. itselläni on tullut auton 1v 4kk pitoaikana nyt 13.200km mittariin niin ei diesel kannata. Jos ajaa pääasiassa kotiin ja töihin alle 3km per suunta ja tällä työmatkalla joutuu pysähtymään 5-6 kertaa ajonopeuden vaihdellessa 30-50km/h ja sitten ajan usein keskustaan jonne kotoa 2km per suunta sekä kerran viikossa kaupaan jonne 1,5km per suunta, niin kyllä siinä saa olla pelko perseessä, että milloin se EGR tai partikkelisuodin on tukossa. Joskus ajan anoppilaan jonne 20km per suunta ja vanhempien luo jonne 34km per suunta, mutta pääasiassa tuossa nurkissa pyörin. Toki bensaautoissakin on EGR, mutta ei ole partikkelisuodinta.
Toki tuommoisilla ajoilla olisi fiksuinta olla ajamatta autolla ollenkaan tai edes hankkimatta autoa. Julkisilla liikkuminen olisi fiksumpaa.
Vei se dieselautokin minun ajossa ihan hulluja lukemia, tosin vanha 3-sarjalainen oli paivavampi auto kuin nykyinen 3-sarjalainen ja aluksi mm. kesärenkaat oli isommat kuin nykyisen. Tomaattikin oli toki vanhaa tekniikkaa. 320dA xDrive E91 LCI, keskikulutus (ajotieturin mukaan) oli 8,9 litraa, kun myin auton pois ja keskinopeus jotain alle 40km/h sille noin 20.000km ajomatkalle, jonka sillä ajoin. Nyt tällä F30 320iA xDrivellä keskikulutus 13.200km:lle 9,9l ja keskinopeus 35.5km/h. F30:llä käytetty pääasiassa Eco Pro- ja Comfort-ajomoodeja
Mulla oli joskus VW Golf Variant viitosukupolvea, siinä tupla-ahdettu (kompura+turbo) 1.4 118kW TSI ja 7-vaihteinen DSG. Ajoin autolla noin 22.000km:a, ajot yhtä "hölmöjä" kuin nykyisillä autoilla. Sen keskikulutus oli ajotieturin mukaan päälle kahdeksan litraa.
Kyllähän tuo F30 on silti aika painava ja tuo nykyaikainen mehumaijaloota vaikka etevä onkin, niin ei ole yhtä talousihme kaupunkiajossa kuin joku DSG. Varmasti tuo kokoajan "jauhava" nelivetokin lisää sopa kulutusta.
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Mun 328iA xDrive F31 on vienyt ajotietokoneen mukaan 15000 kilometrin aikana 9,3l/100km. Aiempi 320dA xDrive E90 vei 7,3l/100km 70000km aikana. Vaihtaisinko dieseliin takaisin? En. Vaihtaisinko vielä isomman ja tehokkaamman bensakoneen? Kyllä.
Itselläni myös kokemukset siitä, että kaupunki/pätkäajossa dieselin kulutus myös korkea. Ero bensaan jää <2 litraan/100 km. Talvisin dieselin hidas lämpeneminen huonontaa dieselin taloutta bensaan verrattuna kaupunki/pätkäajossa entisestään. Kokemukset useista bensa- ja dieselautoista niin manuaalina kuin automaattinakin.
Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla
Tuo E90 ei ole ihan vertailukepoinen. Minun F30 320dA (korjattu) keskikulutus 33 tkm kaikkien ajojen osalta on 5.3l/100km ja en todellakaan ole hissutellut. Ymmärrän että minulla on takapotku eikä siten suoraan vertailukelpoinen ja tehokin jää muutaman hepan (tehoboxi) mutta lähelle menee kuitenkin.///Marko kirjoitti:Mun 328iA xDrive F31 on vienyt ajotietokoneen mukaan 15000 kilometrin aikana 9,3l/100km. Aiempi 320dA xDrive E90 vei 7,3l/100km 70000km aikana. Vaihtaisinko dieseliin takaisin? En. Vaihtaisinko vielä isomman ja tehokkaamman bensakoneen? Kyllä.
Ostaisinko vielä tehokkaamman bensan vai dieselin seuraavaksi? Dieselin, esim. 330d vs 328i.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Omalla F31 320dA xDrive:llä kulutus pyörii siinä 5,6-6,5 välissä sekalaisessa kaupunkiajossa. Autossa power kitti. Omaan makuun diesel on parempi ja miellyttävämpi ajaa. Ajoin laina 320iA xDrivellä pari päivää, kulutus melkeen kympin ja suorituskyky heikompi. Jos bensakoneen ostaa, niin ehdottomasti vähintään 328i, mieluummin 335i kun noi pikku padatkin imee kakkua melkein samat kun kunnon kutoskone. Mutta itse ottaisin mieluummin 335d kun 335i. Mutta nämä on niin makuasioita, että turha näistä on vääntää ja taistella. Jokainen ajaa sillä miltä itsestä parhaalta tuntuu ja kukkaro kestääsalmol kirjoitti:Tuo E90 ei ole ihan vertailukepoinen. Minun F30 320dA (korjattu) keskikulutus 33 tkm kaikkien ajojen osalta on 5.3l/100km ja en todellakaan ole hissutellut. Ymmärrän että minulla on takapotku eikä siten suoraan vertailukelpoinen ja tehokin jää muutaman hepan (tehoboxi) mutta lähelle menee kuitenkin.///Marko kirjoitti:Mun 328iA xDrive F31 on vienyt ajotietokoneen mukaan 15000 kilometrin aikana 9,3l/100km. Aiempi 320dA xDrive E90 vei 7,3l/100km 70000km aikana. Vaihtaisinko dieseliin takaisin? En. Vaihtaisinko vielä isomman ja tehokkaamman bensakoneen? Kyllä.
Ostaisinko vielä tehokkaamman bensan vai dieselin seuraavaksi? Dieselin, esim. 330d vs 328i.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
vaikka bensakoneessa olis samat vääntöarvot niin persetuntuma on selvästi parempi dieselissä - 116da 260nm vs 320ia 270nm, ei voi samana päivänä puhua kumpi vääntää paremmin, eli puhun 1000-3000rpm kierroksista jolla 99% ajan - diesel voittaa.
Kaikilla vehkeillä pärjää mutta diesel on vain dynaamisempi keveyellä kaasujalalla - aina kun ei jaksa huudattaa.
Kaikilla vehkeillä pärjää mutta diesel on vain dynaamisempi keveyellä kaasujalalla - aina kun ei jaksa huudattaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Näin se kyl on. Meillä vaihtui 218hv 6-pyttyinen bensakone 177hv dieseliin, ja tuntuu, että diesel vetää heti ja hyvin.japi2010 kirjoitti:vaikka bensakoneessa olis samat vääntöarvot niin persetuntuma on selvästi parempi dieselissä - 116da 260nm vs 320ia 270nm, ei voi samana päivänä puhua kumpi vääntää paremmin, eli puhun 1000-3000rpm kierroksista jolla 99% ajan - diesel voittaa.
Kaikilla vehkeillä pärjää mutta diesel on vain dynaamisempi keveyellä kaasujalalla - aina kun ei jaksa huudattaa.
Tosin, totuus on, että toi diesel vaan tuntuu vahvemmalta, äänet on hanurista ja muutenkin fiilis on työkonemaista. Mut molemmissa on hyviä puolia. Polttoaineenkulutus ei ole koskaan kiinnostanut missään vehkeessä. Autoilun kulut tulee muualta, esim. arvonalenemista.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Vaihtelu virkistää. Mahdollisesti jo 500-700 000 km:n kohdalla vaihto on maksanut itsensä takaisin pienentyneen kulutuksen johdosta.Bemuawd kirjoitti:Merkki vaihtui.Kokeillaan uutta C sarjalaista.Bensa vehkeessä pysytään.Auto on M-B C 200A Premium Business Exclusive.GTA1 kirjoitti:No vaihtuko merkki?Bemuawd kirjoitti:Voisiko tuo jatkuva neliveto olla syynä tuohon kulutukseen.En ole oikein tyytyväinen .Auto lähti vaihtoon.
Itsellä tällä herkellä nurkkapyörityksissä 9,0 l/100 ja noin 5000 mittarissa.
En tosin alemmalla yhdistetyllä kulutuksella uskonutkaan (pääsääntöisesti kaupunkiajoa) pääseväni. Massaa kun on yli 1700 kg.
Kevyessä maantieajossa näyttää n 7 kulutuksia eikä tarvi ihmeemmin edes himmailla, eli selkeesti alle senkin on päästävissä helposti.
Aika lailla tuo F30 hörppii. Muutoin menisi, mutta kun sitä saa koko ajan olla tankkaamassa. Mun motto on, että kärryn pitäisi mennä 1000 km tankillisella, niin voisi tankata vain kerran viikossa. 320i xDrive ei siihen pääse ei sitten mitenkään, lähellekään. Hyvä jos päälle 700 km saa ajettua.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 199
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
- Auto: M3 F80,i4 M50 G26,320d xdrive G20,320d xdrive G20
- Paikkakunta: Vantaa
Tästä johtopäätös... Autoissa on liian pienet tankit eli suurempaa tankkia suunnittelemaanPitkis kirjoitti:Mun motto on, että kärryn pitäisi mennä 1000 km tankillisella, niin voisi tankata vain kerran viikossa.
560hv/780nm & 544hv/795nm & 239hv/504nm & 239hv/504nm
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Porscheen ja Mersuun isompaa tankkia onkin jo tarjolla. Ehkä vielä joku päivä tulee saataville Bemariinkin.335i kirjoitti:Tästä johtopäätös... Autoissa on liian pienet tankit eli suurempaa tankkia suunnittelemaanPitkis kirjoitti:Mun motto on, että kärryn pitäisi mennä 1000 km tankillisella, niin voisi tankata vain kerran viikossa.
Ja Pitkiksellä tulee tankkausvälit harvenemaan tulevaisuudessa ilmankin
Mutta juurikin tuolla isommalla tankilla Mese pääseekin samaan kokoluokkaan BMWn kanssa. Ja vakiona suomessa näyttäis olevan lähes kaikissa malleissa(C-E).///Marko kirjoitti:
Porscheen ja Mersuun isompaa tankkia onkin jo tarjolla.
Muutenhan esim. uuden C:n tankki tais olla n.40 litran vetoinen!!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Maalis 2013, 21:13
- Auto: F30 320iA xDrive 2016 LCI
Kulutus vaihtelee kyllä aika rajusti. Nyt viikonloppuna sadan kilometrin siivu per suunta. 30km motarinopeuksia, 60km 80km/h maantietä ja loput muuta. Menomatkalla keskikulutus 7,2. Paluumatkalla maantieosuus keskinopeudella 87 kompuutteri väitti kulutukseksi 5.8 litraa ja koko matkalla 6.1 litraa keskinopeudella 90. En osaa mitenkään selittää mistä tuo litran ero tuli. Vakkari oli päällä kumpaankin suuntaan n 70% ajasta ja moodina comfort. Jos olisin ajanut ihan nopeusrajoitusten mukaan niin tuosta olisi varmaan pystynyt nipistämään vielä pari kymmennystä. Paluumatkan luvut ei missään tapauksessa ole mulle normaaleja. Ajoin tarkoituksella rauhallisesti vältellen kovempaa jalan käyttöä. Nopeus oli kuitenkin melkein koko ajan sakotusrajan tuntumassa.
Toinen ääripää onkin sitten kaupunkiajo. Alle 10 litran ei tunnu pääsevän millään.
Aika tarkkaan vuoden ajalta keskikulutus on ollut 8,3. Siitä ehkä 40% kaupunkia ja pätkäajoo ja loput pitempää matkaa. Kaikki luvut on ajotietokoneesta. Ensimmäiset 5000km vertailin tankkauksista laskettua ja tietokoneen ilmoittamaa kulutusta. Eroa ei ollut käytännössä ollenkaan.
Auto on siis F30 320ix automaatti.
Toinen ääripää onkin sitten kaupunkiajo. Alle 10 litran ei tunnu pääsevän millään.
Aika tarkkaan vuoden ajalta keskikulutus on ollut 8,3. Siitä ehkä 40% kaupunkia ja pätkäajoo ja loput pitempää matkaa. Kaikki luvut on ajotietokoneesta. Ensimmäiset 5000km vertailin tankkauksista laskettua ja tietokoneen ilmoittamaa kulutusta. Eroa ei ollut käytännössä ollenkaan.
Auto on siis F30 320ix automaatti.