F30 bensakoneiden kulutus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

320 xDrive A, 2016, ensimmäinen 10 kuukautta (32000km) ajotietokoneen mukaan 6.2l/100, viikonloput matka-ajossa (500-1000km), viikolla sellaista 10-30/pv, sitten ohjelmistopäivitys (helmikuussa) ja sen jälkeen 6.6l ja matkaa tullut 3000km. Enimmäkseen perheen blondimpi ajaa, joten nappuloita ei juuri painella eikä hirveesti revitellä. EcoDriven mukaan saa menemään normitiellä 5.3 litraa (80-90kmh) ja VT3:lla sunnuntaina, 180km:n matkalla Ecomodella ja 130kmh, näytti pyörivän tuolla 6.8l/100km huitteilla.
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

320i A 2012, vasta 4 tankkausta/2500km. Todellinen laskettu keskikulutus 7.72l.
Alin kulutus 6.88l.
JTT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 13:40

akkipaa kirjoitti:320 xDrive A, 2016, ensimmäinen 10 kuukautta (32000km) ajotietokoneen mukaan 6.2l/100, viikonloput matka-ajossa (500-1000km), viikolla sellaista 10-30/pv, sitten ohjelmistopäivitys (helmikuussa) ja sen jälkeen 6.6l ja matkaa tullut 3000km. Enimmäkseen perheen blondimpi ajaa, joten nappuloita ei juuri painella eikä hirveesti revitellä. EcoDriven mukaan saa menemään normitiellä 5.3 litraa (80-90kmh) ja VT3:lla sunnuntaina, 180km:n matkalla Ecomodella ja 130kmh, näytti pyörivän tuolla 6.8l/100km huitteilla.
:thup: kiitos tiedosta, kuukauden päästä pääsen ihmettelemään omaa ja laitan tietoa, kun tarpeeksi ajettu
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Sigun 320iA M Sport -alustalla sai n. 2000tkm sitten alleen kesärenkaat. Kulutus kasvoi 5.7 -> 6.1 L/100km. Melu kasvoi, mukavuus väheni, uravetely kasvoi, vierintävastus kasvoi. Vakavassa harkinnassa onkin nyt normaalit 225/50R17 -renkaat, nuo 400M 225/45-18 + 255/40-18 renkaat ovat järkyttävät. Jos normihinnaston mukaan vanteet ovat vajaa puolet koko M Sport -paketin hinnasta, niin jos tässä vielä ollaan ikinä uutta ruksimassa, niin ei enää 18-tuumaisia tai ainakaan 255:ia. Mielellään ottaisi uudehkoon autoon uudet renkaat, tämä on taas tonni lisää.. ei järkeä.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Petteri75 kirjoitti:Melu kasvoi, mukavuus väheni, uravetely kasvoi, vierintävastus kasvoi. Vakavassa harkinnassa onkin nyt normaalit 225/50R17 -renkaat, nuo 400M 225/45-18 + 255/40-18 renkaat ovat järkyttävät.
Millaiset paineet sulla on noissa alla? Mulla on kans f30 msport-alustalla ja sama rengassetti. Vajailla paineilla (edessä ~2 ja takana ~2.5) auto ei meinannut pysyä tiellä, niin voimakkaasti repi uriin. Pistin epätarkalla mittarilla "summassa" lisää, ja joka nurkassa on nyt noin 2.7 kylmänä, ajettavuus parani paljon. Pitää vielä kokeilla vähän nostaa paineita ja katsoa mihin suuntaan ajettavuus muuttuu.

Oli kyllä yllättävän iso muutos (huonompaan) verrattuna vakiona olleisiin 205/60/16 energy savereihin. Aamulla työmaan suuntaan lähtiessä auto sanoi sähkörangeksi 22km, mutta sähkö loppui 18km ajon jälkeen :wassat: toivon mukaan paineiden nostaminen auttaa tähänkin :).
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Paineethan vaihtelevat 0.2bar liikkeellelähdöstä perille saapumiseen tänä aikana, mutta ovat n. 2.6/2.8 alussa. Jonkin verran tuli tavattua sitä painesuositustarraa kuljettajan ovesta, eli noiden pitäisi olla maksimipaineet. Tässä kohtaa on pakko sanoa, että auton oma pakollinen paineanturijärjestelmä on kohtuullisen hyvä, että voi päästellä itsekin ilmaa aina sen verran, että akselilla on suunnilleen samat paineet. Paineiden nostaminen auttaa varmasti, mutta a) koko ja b) RTF pitää huolen siitä, että normiajossa se ei ole yhtään niin mukava kuin voisi olla.

Menee ohi aiheen, mutta omassa on siis M Sport -alusta ja Sport-ohjaus. Kuitenkin tekisi kovasti mieli kokeilla ihan vakiorengasta 205/60-16.. Kitkarengas on kyllä hiukan löysä, mutta mutta..se mukavuus kiinnostaisi oikeasti. Lisäksi 16-tuumaisia vanteita löytyy hyvään hintaan ja kumienkaan veloitukset eivät ole aivan niin kovat kuin seuraavassa tuumakoossa. Pitäisiköhän sitä..

Ehkä isompi näyttää paremmalta, mutta omien kokemusten jälkeen ei kyllä tajua, miksi haluaa 19- tai jopa 20-tuumaista alle. OK, meneehän tämä näillä kurveissa aivan älytöntä vauhtia, mutta kun suurimmaksi osaksi ajaa vain suoraa, Cruise päällä.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Petteri75 kirjoitti:Paineethan vaihtelevat 0.2bar liikkeellelähdöstä perille saapumiseen tänä aikana, mutta ovat n. 2.6/2.8 alussa. Jonkin verran tuli tavattua sitä painesuositustarraa kuljettajan ovesta, eli noiden pitäisi olla maksimipaineet. Tässä kohtaa on pakko sanoa, että auton oma pakollinen paineanturijärjestelmä on kohtuullisen hyvä, että voi päästellä itsekin ilmaa aina sen verran, että akselilla on suunnilleen samat paineet. Paineiden nostaminen auttaa varmasti, mutta a) koko ja b) RTF pitää huolen siitä, että normiajossa se ei ole yhtään niin mukava kuin voisi olla.

Menee ohi aiheen, mutta omassa on siis M Sport -alusta ja Sport-ohjaus. Kuitenkin tekisi kovasti mieli kokeilla ihan vakiorengasta 205/60-16.. Kitkarengas on kyllä hiukan löysä, mutta mutta..se mukavuus kiinnostaisi oikeasti. Lisäksi 16-tuumaisia vanteita löytyy hyvään hintaan ja kumienkaan veloitukset eivät ole aivan niin kovat kuin seuraavassa tuumakoossa. Pitäisiköhän sitä..

Ehkä isompi näyttää paremmalta, mutta omien kokemusten jälkeen ei kyllä tajua, miksi haluaa 19- tai jopa 20-tuumaista alle. OK, meneehän tämä näillä kurveissa aivan älytöntä vauhtia, mutta kun suurimmaksi osaksi ajaa vain suoraa, Cruise päällä.
Minun tulkintani mukaan tuossa tarrassa annetaan eteen maksimiksi 2.8 ja taakse 3.0. Tai siis, ei nuo varmaan varsinaisesti "maksimipaineet" ole, vaan suositeltu paine kovemmalla kuormalla? Nuo etu- ja takarenkaat oli ainakin omassa autossani ilmoitettu eri lokeroissa, ks. utuinen kuva painetarrasta https://imgur.com/IN8moz9.

Nuo omassani vakiona olleet 16" kottikärrynpyörät näytti vähän turhan pieniltä, ja esim. moottorietien kaartuvaa ramppia kiihdyttäessä tuntui kuin ne olis "kaatuneet alle". Liekö vaan psykologista harhaa tämäkin? Hiljaisemmat ja vähemmän vetelevät ne oli ainakin. Ne oli myös ei-runflatit tosin.

Suoraanhan sitä tulee itselläkin enimmäkseen ajeltua... pitänee tosiaan vähän testailla noiden paineiden vaikutusta ajettavuuteen ja meluun.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Petteri75 kirjoitti:Menee ohi aiheen, mutta omassa on siis M Sport -alusta ja Sport-ohjaus. Kuitenkin tekisi kovasti mieli kokeilla ihan vakiorengasta 205/60-16.. Kitkarengas on kyllä hiukan löysä, mutta mutta..se mukavuus kiinnostaisi oikeasti. Lisäksi 16-tuumaisia vanteita löytyy hyvään hintaan ja kumienkaan veloitukset eivät ole aivan niin kovat kuin seuraavassa tuumakoossa. Pitäisiköhän sitä..

Ehkä isompi näyttää paremmalta, mutta omien kokemusten jälkeen ei kyllä tajua, miksi haluaa 19- tai jopa 20-tuumaista alle. OK, meneehän tämä näillä kurveissa aivan älytöntä vauhtia, mutta kun suurimmaksi osaksi ajaa vain suoraa, Cruise päällä.
Niin samaa mieltä. Harmittaa etten syksyllä renkaita uusiessa vaihtanut samalla kesävanteita 17"->16", niin paljon mukavampi ajaa talvirenkailla, suoraanhan enimmäkseen ajellaan. Ja uraisia surkeakuntoisia teitä meillä täällä eniten on. Asia olisikin eri jos ajelisi hollantilaisila sileillä motareilla.
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Petteri75 kirjoitti:Sigun 320iA M Sport -alustalla sai n. 2000tkm sitten alleen kesärenkaat. Kulutus kasvoi 5.7 -> 6.1 L/100km
Mikä sulla oli talvirengaskoko? 16 vai 17"?

Itellä kesärenkaina nyt vakio 16" ja älytön polte, puhtaasti ulkonäkösyystä, saada 18" alle. Mutta kun lukee näitä kommentteja melusta, mukavuudesta ja kulutuksesta niin pitää vielä parikertaa selvästi pohtia. Pääasiassa myös suoraa tietä ajellaan. Pienellä kyllä pääset, kum alle 6 lukemia saat.
samini
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 20 Syys 2015, 11:18

X3 28i M-Sport 19" 245 ja 275 leveillä kumeilla imaisee pätkäajossa ajotieturin mukaan 9,7 l/100km +- 2desiä eli todellisuudessa ehkä 10, en ole laskenut tankkauksista kun kaikki kuitenkin menee mitä sinne laittaa. Ajo pääasiassa reilu 10 km siivua liikennevaloineen, maantiellä tuokin menee tieturin mukaan reilulla 7 litralla kun vauhtia on noin 100km/h ja kosketus kaasupolkimeen höyhenen kevyt. Päästöjen mukaan pitäisi mennä kyllä ihan jollain muilla lukemilla.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Janlob kirjoitti:
Petteri75 kirjoitti:Sigun 320iA M Sport -alustalla sai n. 2000tkm sitten alleen kesärenkaat. Kulutus kasvoi 5.7 -> 6.1 L/100km
Mikä sulla oli talvirengaskoko? 16 vai 17"?

Itellä kesärenkaina nyt vakio 16" ja älytön polte, puhtaasti ulkonäkösyystä, saada 18" alle. Mutta kun lukee näitä kommentteja melusta, mukavuudesta ja kulutuksesta niin pitää vielä parikertaa selvästi pohtia. Pääasiassa myös suoraa tietä ajellaan. Pienellä kyllä pääset, kum alle 6 lukemia saat.
16", 205/60-16 Nokian kitkat. Ei pito-ongelmia, mutta kun keli oli plussan puolella, niin totta kai löysyyttä löytyi. Ajoa n. 2.4/2.8 bar-paineilla. Näillä talvikitkoilla jaksoi joutokäynnillä rullata ihan eri tavoin kuin nykyisillä kärrynpyörillä.

Ed. auto oli 320i -12 M Sport -alustalla ja 225/55-17 -renkailla. Jopa RTF-renkailla se oli mukavampi ja hiljaisempi kuin tämä, kaarreominaisuuksissa ei mitään moittimista . En osaa oikein mitenkään suositella näitä, 255:t ovat aivan järjettömiä tavallisessa 184-hevosvoimaisessa bensakoneessa, joka on kaukana M3:sta ja vielä 18-tuumaisina. Jos kesärengaskerta on nyt vaihtokunnossa, niin suosittelen hankkimaan parhaat mahdolliset kumit ja ajamaan tyytyväisenä. Hinta parantuneesta ulkonäöstä on yksinkertaisesti liian kova. Totta kai BMW myy mitä vain, kyllähän isoissa koristevanteissa alkaa varmasti olemaan katteet kohdillaan ja rengasvalmistajatkin laittavat sen +30% lisää peruskokoon verrattuna automaattisesti.
munkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Syys 2015, 17:20
Auto: F31 320iA Touring
Paikkakunta: Hollola

F31 320iA 2015, talvirenkailla (HKPL8 RFT, 205/60-16) ajanjaksolla 28.10.2016 - 26.4.2017 ajettu 8968 km, tankkauksista laskettu keskikulutus 7,39l/100km, pienin 6,86 ja suurin 8,20. Auton ajotietokone näyttää samalla ajalle 7,7 keskinopeuden ollessa 55,8 km/h.

Tänään vaihdettu alle uudet kesärenkaat, Pirelli P7 RFT koossa 225/45-18. Valinnassa painoi enemmän ulkonäkö, kuin kulutuksen kasvu...
vmp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Elo 2015, 09:47

320iA xDrive kertoo kuluttavansa 10,0 geneerisessä pk-seudun hyörinnässä, joskus näyttää pottuilun vuoksi 9,9. Pitäisi vissiin kokeilla Karalan 260 hp karttoja että nouseeko vai laskeeko kulutus... :mus:
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

vmp kirjoitti:320iA xDrive kertoo kuluttavansa 10,0 geneerisessä pk-seudun hyörinnässä, joskus näyttää pottuilun vuoksi 9,9. Pitäisi vissiin kokeilla Karalan 260 hp karttoja että nouseeko vai laskeeko kulutus... :mus:
Noin yleisesti ottaen aika vaikea uskoa että kulutus nykypäivänä virisoftilla juuri laskisi. Voisi kuvitella että valmistaja on optimoinut koneen aika hyvin, kun saasterajat ja päästöperustaiset verot on mitä on. Oma mututuntuma on, että se kulutus riippuu varmasti aika pitkälle siitä kaasujalan asennosta.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

munkki kirjoitti: Tänään vaihdettu alle uudet kesärenkaat, Pirelli P7 RFT koossa 225/45-18. Valinnassa painoi enemmän ulkonäkö, kuin kulutuksen kasvu...
Vähän toki ohi aiheen, mutta mitkä on ensifiilikset kesärenkaiden rengasmelusta ja kovuudesta verrattuna talvirenkaisiin?
munkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Syys 2015, 17:20
Auto: F31 320iA Touring
Paikkakunta: Hollola

Päädyin laittamaan joka nurkkaan samankokoiset vanteet (8x18, et34) ja renkaat 225/45-18, ajatuksena ettei auto reagoisi uriin kovin pahasti.
Nyt reilun 300 km maantieajon jälkeen tämä näyttää toteutuneen toiveen mukaisesti, urat toki tuntee ohjauspyörän kautta, mutta auto ei vetele eikä urat autoa heittele. Ajomukavuus on mielestäni edelleen hyvä, tuntuma tiehen jopa parempi kun jämäköityi sopivasti. Maantiellä auto kulkee nyt mielestäni paremmin suoraan kuin talvirenkailla. Ajaminen kaupungin mukulakivillä ei tunnu sen ihmeellisemmältä kuin aikaisemminkaan. Ajoäänissä lisää on tullut kohinaa/huminaa, jota leveämpi rengas aiheuttaa. Se ei kuitenkaan ole raastavaa, eikä siten ainakaan minua häiritsevää. Märällä tienpinnalla huminaa ei esiinny. Mitään jyrinää tai vastaavaa en ole havainnut vaikka ajelin ihan testimielessä urissa ja niiden sivussa erilaisissa vauhdeissa useampaan kertaan. Itse olen tyytyväinen muutokseen, koen että 18" rengaskoko toi enemmän plussaa kuin miinusta, ei kaduta!

Ai niin, auto on sport-line, jonka jousitus ei ole niin kova kuin M-sportissa, tällä luultavasti vaikutusta mukavuuteen...
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Sport lineen saa lisävarusteena M Sport-alustan, se on yleensä siellä varustelistan lopussa? Rengaskokoon sen verran, että ex E46 330iA -01 jossa oli Sport Settings, oli epämukava kaikilla ajonopeuksilla ja näin jälkeenpäin, osasyy saattoi hyvinkin olla ne 18-tuumaise renkaat. Näytti hyvältä, kaartoi kivasti mutta tylsän pintakova.

16-tuumaiset kiehtoisivat. Kulutus on noussut nyt 5.7 (talvella!) -> 6.2. Ei hyvä.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Petteri75 kirjoitti:Sport lineen saa lisävarusteena M Sport-alustan, se on yleensä siellä varustelistan lopussa? Rengaskokoon sen verran, että ex E46 330iA -01 jossa oli Sport Settings, oli epämukava kaikilla ajonopeuksilla ja näin jälkeenpäin, osasyy saattoi hyvinkin olla ne 18-tuumaise renkaat. Näytti hyvältä, kaartoi kivasti mutta tylsän pintakova.

16-tuumaiset kiehtoisivat. Kulutus on noussut nyt 5.7 (talvella!) -> 6.2. Ei hyvä.
Jos on M-Sport, niin on isommat jarrutkin ja 16-tuuman vanne ei mahdu. Muutenkin 16-tuuman vanne on tosi nafti 20i:n kanssa (ilman M-Sportiakin), monella sorvaantunut urat vanteen sisäpintaan.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

J1978 kirjoitti:
Petteri75 kirjoitti:Sport lineen saa lisävarusteena M Sport-alustan, se on yleensä siellä varustelistan lopussa? Rengaskokoon sen verran, että ex E46 330iA -01 jossa oli Sport Settings, oli epämukava kaikilla ajonopeuksilla ja näin jälkeenpäin, osasyy saattoi hyvinkin olla ne 18-tuumaise renkaat. Näytti hyvältä, kaartoi kivasti mutta tylsän pintakova.

16-tuumaiset kiehtoisivat. Kulutus on noussut nyt 5.7 (talvella!) -> 6.2. Ei hyvä.
Jos on M-Sport, niin on isommat jarrutkin ja 16-tuuman vanne ei mahdu. Muutenkin 16-tuuman vanne on tosi nafti 20i:n kanssa (ilman M-Sportiakin), monella sorvaantunut urat vanteen sisäpintaan.
M Sport -jarrut (ne siniset) ovat lisävaruste, kyllä esim. oma Business M Sport -paketti tuli ihan normijarruilla. 16-tuumaiset vanteet mahtuvat kyllä pyörimään, mutta valitettavasti sorvausefekti tuli koettua ihan kahdesti, kun juuri sopivan kokoinen kivi paukahti jarrusatulan ja vanteen väliin. Siinä oli sitten vauhtiraidat iskemättömissä vanteissa.. oli hyvä ja seesteinen olo.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

F31 320ia -17 xdrive kulutus sekalaisessa kaupunkiajossa 8l molemmin puolin, maantiellä pääsee helposti 5,6-5,9 lukemiin. Renkaina 225/45 r18. Neliveto varmaan nostaa tuota kaupunkikulutusta mutta maantiellä menee kyllä yllättävän vähällä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastaa Viestiin