F30i -12 -man., M-sport alustalla mutta 17" renkailla, talvirenkaat 16" nastat.
Ajonopeus pääsääntöisesti n. +9km/h rajoituksen (=nopeusvalvontakamera ei välähdä), cruise päällä yli 90% ajosta.
Kehä III, moottoritiet jne, kaupunkiajoa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.
Ajo pääosin yksin autossa, ECO-kytkin päällä, Start/Stop kytkettynä aina ja poikkeuksetta pois.
Nyt ajettu 13kk / 33tkm, rengaspaineet ehkä +0.1-0.2bar päälle minipaineet.
Tankattu aina ja poikkeuksetta 98E:tä, öljynvaihdot 10-15tkm välein.
5.7L/100km talvet kesät ajotietokoneen mukaan, resetoitu ehkä kerran kaksi. Alussa jaksoi hiukan katsoa tankatessa, täsmää tuohon. 2-litraisesta 184-hevosvoimaisesta irroitettuna kohtuullinen kulutus.
F30 bensakoneiden kulutus
- GTA1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 275
- Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
- Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport
Minkähänlainen ero on (jos sellaista on) 95E/98E kulutuksessa, moottorin toiminnassa ym ym... Eli onko kalliimmasta menovedestä hyötyä tai mitään etua niin rahallisesti kuin toiminnallisesti ?.Petteri75 kirjoitti: Tankattu aina ja poikkeuksetta 98E:tä,.
Itse olen laittanut aina E95;sta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Tuskin 98E:stä mitään suurempaa hyötyä on muuta kuin pienempi etanolipitoisuus ja sitä kautta mahdollisesti tulevat pitkäaikaisemmat hyödyt. 98E:ssa on enemmän lisäaineistusta, joten toivottavasti korkeapainepumppu ja suuttimet kestäisivät pidempään. Hintaeroa pyritään pienentämään valitsemalla halvin mahdollinen, joka ihme kyllä on usein ollut Neste, joskus Teboil mutta ei koskaan esim. ABC. Jotain huhupuheita on ollut siinä, että olikos se nyt N53-kutoskoneen (se vanhempi?) pa-syöttö ei aluksi osannut 95E:n kanssa säätää seosta, jolloin saattoi palotapahtuma olla vääränlainen ja suuttimet ottivat itseensä.GTA1 kirjoitti:Minkähänlainen ero on (jos sellaista on) 95E/98E kulutuksessa, moottorin toiminnassa ym ym... Eli onko kalliimmasta menovedestä hyötyä tai mitään etua niin rahallisesti kuin toiminnallisesti ?.Petteri75 kirjoitti: Tankattu aina ja poikkeuksetta 98E:tä,.
Itse olen laittanut aina E95;sta
Suurin tekijä on varmasti cruise + järkevän kokoiset renkaat sekä minimaalinen kaupunkiajo-osuus. Olisi mielenkiintoista kokeilla samalla kokoonpanolla automaattia, onko siinä mitään eroa kulutukseen. Sellaista vain ei niin hirveästi ole tarjolla, takavetoinen M-sport -alustainen F30 tuntuu olevan harvinaisuus. Nelivetoisia kyllä olisi.
Miksi? Minulla oli 2,9l vaparikutosbensa ja vei saman verran. Miksi olet tyytyväinen noin isoon kulutukseen? Oliko edellinen auto '72 vuoden 7.2l V8? [emoji23]reku54 kirjoitti:Kerran kuussa lahessa ja loput kehä 3 sisällä, 1 500 km/kk, keskikulutus 9 l/100km. Useimmiten comfort ja harvoin sport. Kaksi päällä ja autohan on F34 Xdrive 320i. Olen tyytyväinen kulutukseen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
edellinen auto oli vm 2012 MB C220d A Coupe, jonka keskikulutus viimeisillä 15 000km oli 4,9l/100km ajotietokoneen mukaan. Kun ajaa noin 1 500 km kuussa on ihan sama mitä kuluttaa. Kun olin töissä ja ajoin 50... 65 000/vuosi, niin silloin kyllä katsoin halvimmat asemat ja kulutus oli tärkeää.
F34 GT Xdrive 320i -13
Nyt, kun enemmän ruvennut seuraamaan foorumia, niin tähän topikkiin olisi yksi pyyntö: laittaisitteko auton keskinopeuden noihin kulutustietojen mukaan, jotta lukemia voi edes jollain tasolla vertailla keskenään. Mulle ei sanoo mitään kehä 3:n sisällä ajot tai 60% maantiellä ja 40 % kaupungissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
1,5 vuotta vanha 320iA xDrive tosin F34 eli 3GT. Ajettu tasan 15 000 km ja keskinopeus tuolle matkalle ajotieturin mukaan 36,4 km/h. Keskikulutus 11.7 ltr ajotieturin mukaan. Pääasiassa ajot pelkkää kaupunkiajoa Comfort-ajomoodilla. Ajot lähinnä reilun kilometrin mittaisia kauppamatkoja ja alle kolmen kilometrin työmatkoja tai matkoja keskustaan jonne noin 4km kotoa. Tiedän, että olisi järkevämpää omistaa bussikortti ja/tai kävellä noi reissut. Vaimo meillä käveleekin tai menee bussilla noi vastaavat matkat (silloin kun käy noissa paikoissa yksin), mutta minä menen ne lähes aina autolla.
Dieselauton vaihdoin aikoinaan pois, koska pelkäsin mm. sitä, että tulee ongelmia tuollaisen pätkäajon takia. Toisaalta pelkään nykykään sitäkin, ettei moinen ajaminen tee hyvää bensakoneellekaan ja että tulee kaikkea murhetta myöhemmin. Harvassa on mun ajoilla ne hetket, kun annan enempi kaasua, ohittelen tai kierrätän moottoria. Moottori kuitenkin tykkää, kun sitä käytetäänkin joskus siten, että se saa hieman enemmän sitä rumbaa.
Dieselauton vaihdoin aikoinaan pois, koska pelkäsin mm. sitä, että tulee ongelmia tuollaisen pätkäajon takia. Toisaalta pelkään nykykään sitäkin, ettei moinen ajaminen tee hyvää bensakoneellekaan ja että tulee kaikkea murhetta myöhemmin. Harvassa on mun ajoilla ne hetket, kun annan enempi kaasua, ohittelen tai kierrätän moottoria. Moottori kuitenkin tykkää, kun sitä käytetäänkin joskus siten, että se saa hieman enemmän sitä rumbaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
- Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014 - Paikkakunta: Tampere
Muutaman miehekkään kulutustukeman jälkeen melkein hävettää kertoa, että 279km meni ajotietokoneen mukaan 5,5l/83,5kmh. VT6 ja 12, perjantai-iltapäivän nykivässä työmatkaliikenteessä, auto (F30 LCI xDrive A) sellaisessa 300kg:n kuormassa. EcoDrive päällä ja +8 mittarin mukaan yli rajoituksen, kun se oli mahdollista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 30 Joulu 2011, 09:51
- Auto: F20 120d XDrive -16
- Paikkakunta: Järjenpää
F30 328iA noin 35tkm, kulutus ajotietokoneen mukaan 7,7l/100km ja todellinen 8,09. Keskinopeus auton mukaan 77km/h, pääasiassa motarilla ja maantiellä. Pienin kulutus ollut 5,7l/100km, tankillisella melkein tuhat kilsaa. Tuo pienin kulutus oli kylläkin vaimon aikaansaannoksia. Itsellä yleensä rajoitus +10km/h yli sekä välillä hiukka rajumpia kiihdytyksiä.
Start/stop pois ja comfort moodilla lähes aina.
Start/stop pois ja comfort moodilla lähes aina.
Ex: BMW F30 328iA -12, Audi A4 1.8TFSI -12, BMW E91 320d XDrive -09, BMW E46 320i -04, VW Passat 2.8 4motion -05, BMW E46 320i -01, Volvo V40 2.0t, Audi S4 4.2 -94, Ford Focus ST170 -03, Volvo S80 T6 -99, Volvo S40 1.8 -98, Volvo 240DL -85
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Näissä kulutuksissa unohtuu helposti suhteellisuus. 2l kulutusero tuntuu erittäin suurelta, mutta vuositasolla normaalilla 18tkm ajolla se tekee 40€/kk. Ei siis juuri mitään, mutta monen mielestä 9l/100km on "mahdoton" kulutus.
Jos vertaa työsuhdeautoilijan kannalta 320d/320i eroa, niin verotusarvossa ero on 40€. Kulutuseron voi arvioda olevan näiden kahden mallin välillä noin 1,5-2l/100km, joten 18tkm vuosiajolla ollaan samoissa. Vasta tämän jälkeen diesel alkaa kannattaa. Ja lci tapaukausessa kulutusero lienee pienempi, joten nykyäänkin tuo 20tkm "vanha sääntö" pitää ihan hyvin paikkansa.
Jos vertaa työsuhdeautoilijan kannalta 320d/320i eroa, niin verotusarvossa ero on 40€. Kulutuseron voi arvioda olevan näiden kahden mallin välillä noin 1,5-2l/100km, joten 18tkm vuosiajolla ollaan samoissa. Vasta tämän jälkeen diesel alkaa kannattaa. Ja lci tapaukausessa kulutusero lienee pienempi, joten nykyäänkin tuo 20tkm "vanha sääntö" pitää ihan hyvin paikkansa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
OT: En nyt tiedä mihin tarkalleen tuon 320i:n kulutus kaikki ajot mukana on, mutta minun 320dA on nyt vienyt ajotietokoneen mukaan 77tkm matkalla 5.1l / 100km, ja todellisen kulutuksen mukaan 5.3l. Eli tuossa on pääkaupungin kaupunkiajot ja sitten moottoritietä loput. Maantietä ei tule juuri ollenkaan. Mutta jos todellinen on tuollaisessa samanlaisessa ajossa yli 9l, niin se on jo 3,5l-4,0l enemmän satasella, ja tuolla 20tkm vuotuisella ajolla se tekisi jo 4*1,5e/100*20000 = 1200e. 10tkm vuodessa olisi 600e ero dieselkoneen hyväksi, joka sekin vielä kannattaa. Mutta kuten sanottu, en tosiaan tiedä miten tuo bensakone samanlaisessa ajossa vie niin tämähän on vain spekulointia. Sittenhän vielä voi spekuloida auton arvon säilymisestä...Kuudensuora kirjoitti:Näissä kulutuksissa unohtuu helposti suhteellisuus. 2l kulutusero tuntuu erittäin suurelta, mutta vuositasolla normaalilla 18tkm ajolla se tekee 40€/kk. Ei siis juuri mitään, mutta monen mielestä 9l/100km on "mahdoton" kulutus.
Jos vertaa työsuhdeautoilijan kannalta 320d/320i eroa, niin verotusarvossa ero on 40€. Kulutuseron voi arvioda olevan näiden kahden mallin välillä noin 1,5-2l/100km, joten 18tkm vuosiajolla ollaan samoissa. Vasta tämän jälkeen diesel alkaa kannattaa. Ja lci tapaukausessa kulutusero lienee pienempi, joten nykyäänkin tuo 20tkm "vanha sääntö" pitää ihan hyvin paikkansa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Laskelmassa erona käytin mainittua 2l, joka lienee keskimäärin aika lähellä (arvio 1,5-2,0l/100km). Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei ole. Liisari autoilinjan kannalta arvon säilyminen ei ole kovinkaan mielenkiintoinen spekulaation kohde, koska se on jo leasing hinnassa mukana!salmol kirjoitti:OT: En nyt tiedä mihin tarkalleen tuon 320i:n kulutus kaikki ajot mukana on, mutta minun 320dA on nyt vienyt ajotietokoneen mukaan 77tkm matkalla 5.1l / 100km, ja todellisen kulutuksen mukaan 5.3l. Eli tuossa on pääkaupungin kaupunkiajot ja sitten moottoritietä loput. Maantietä ei tule juuri ollenkaan. Mutta jos todellinen on tuollaisessa samanlaisessa ajossa yli 9l, niin se on jo 3,5l-4,0l enemmän satasella, ja tuolla 20tkm vuotuisella ajolla se tekisi jo 4*1,5e/100*20000 = 1200e. 10tkm vuodessa olisi 600e ero dieselkoneen hyväksi, joka sekin vielä kannattaa. Mutta kuten sanottu, en tosiaan tiedä miten tuo bensakone samanlaisessa ajossa vie niin tämähän on vain spekulointia. Sittenhän vielä voi spekuloida auton arvon säilymisestä...Kuudensuora kirjoitti:Näissä kulutuksissa unohtuu helposti suhteellisuus. 2l kulutusero tuntuu erittäin suurelta, mutta vuositasolla normaalilla 18tkm ajolla se tekee 40€/kk. Ei siis juuri mitään, mutta monen mielestä 9l/100km on "mahdoton" kulutus.
Jos vertaa työsuhdeautoilijan kannalta 320d/320i eroa, niin verotusarvossa ero on 40€. Kulutuseron voi arvioda olevan näiden kahden mallin välillä noin 1,5-2l/100km, joten 18tkm vuosiajolla ollaan samoissa. Vasta tämän jälkeen diesel alkaa kannattaa. Ja lci tapaukausessa kulutusero lienee pienempi, joten nykyäänkin tuo 20tkm "vanha sääntö" pitää ihan hyvin paikkansa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
- Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013
Reissu Tarton seutuville +puolituntia meni Tallinnan ruuhkissa. 650 km, kulutus 5,5l/100km keskinopeus 70kmh. Maantiellä kulutuspalkit muodostui n. 4,5l kohdalle. Kokeiluna tankkasin 98 tankkiin.
Tänään 140km reissu pitkästä aikaa keskinopeudella n. 81 sisältäen paljon pysähdyksiä. Ajotietokone näytti 6.1. Mun mielestä se on 19" rengastuksella todella vähän. Ajoin rajoitus +10.
Aiemmin ei ole kyllä näin vähällä mennyt.
Aiemmin ei ole kyllä näin vähällä mennyt.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Viimeaikaiset ajot ovat olleet lähinnä maantievoittoisia 15-30 km:n asiontireissuja lähitaajamiin keskinopeuden ollessa vähän päälle 60 km/h. Olen käyttänyt eri ajomoodeja vaihtelevasti ja yllättävän vähäinen ero tuntuu olevan, että ajaako ecoprolla vai sportilla. Ehkä parin desin luokkaa. 6,2 litran keskikulutusta näyttää ajotieturi tässä vaiheessa. Vertailun vuoksi edellinen X1 18d kulutti jokseenkin samanlaisessa ajossa pitkällä aikavälillä tasan 6 litraa dieseliä. Nyt olen tällä uutukaisella ajanut vasta noin 3500. Ehkä kulutus tästä vielä karvan verran laskee.
Pidän tätä bensamoottoria itselleni sopivana. Yleensä ajan aika nätisti ja enimmäkseen maantiellä. Etenkin kaupunkiajossa ja repivällä ajotyylillä keskikulutuksen saisi varmasti helposti yli 10 litran. Diesel ei ole niin herkkä tuon suhteen, mutta mitäpä siitä kun ei sillä lailla juuri ajele. Aiemmin joku tässä ketjussa joku diesel-uskovainen moitiskeli 320i:tä nuhapumpuksi. En tiedä siitä. Kyllä tuo kuitenkin satasen vauhtiin sen verran rivakasti singahtaa, ettei itseäni ainakaan ehdi haukotuttaa ja yli kahtasataa pääsee halutessaan helposti.
Ajotietokoneen lukemat tietenkin ovat yleensä vähän todellista kulutusta nätimmät. Aion kesän mittaan vielä tehdä muutaman todellisen kulutuslaskelman.
Pidän tätä bensamoottoria itselleni sopivana. Yleensä ajan aika nätisti ja enimmäkseen maantiellä. Etenkin kaupunkiajossa ja repivällä ajotyylillä keskikulutuksen saisi varmasti helposti yli 10 litran. Diesel ei ole niin herkkä tuon suhteen, mutta mitäpä siitä kun ei sillä lailla juuri ajele. Aiemmin joku tässä ketjussa joku diesel-uskovainen moitiskeli 320i:tä nuhapumpuksi. En tiedä siitä. Kyllä tuo kuitenkin satasen vauhtiin sen verran rivakasti singahtaa, ettei itseäni ainakaan ehdi haukotuttaa ja yli kahtasataa pääsee halutessaan helposti.
Ajotietokoneen lukemat tietenkin ovat yleensä vähän todellista kulutusta nätimmät. Aion kesän mittaan vielä tehdä muutaman todellisen kulutuslaskelman.