Mulla on nyt puoli vuotta ajoa takana ja keskikulutus 7,84L/100km. Kilometrejä 9500 ajot sekalaista poislukien 6 kertaa Viitasaari-Lohja-Viitasaari väli, joka on 870km. Nopeudet olleet n.15+rajoitus
Auto on painava(1650kg), joten kaupunkiajo vie eniten. Myös nelivedon ollessa aina käytössä vaikuttaa kulutukseen erilailla kun autoissa, joissa neliveto on vaan tarvittaessa.
Auto on kyllä pitkänmatkan ajossa niin hyvä, ettei kulutus haittaa.
F30 bensakoneiden kulutus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 35
- Liittynyt: 07 Loka 2012, 23:00
- Auto: F30 328iA M Sport '13
24 000 km takana 328i sedanilla automaattina. Helsingin keskustajumitusta hieman, yleensä vain kaupungista pois ja sisään mutta ei keskustassa siirtymistä, ja sitten runsaasti kehäteitä + länäriä ja ehkä 5000 km/h motarilla Turun väliä. Kesät M sport-rengastuksella, talvella tasakokoiset nastat - molemmat 18".
Tietokone sanoo 7,6 litraa, tankkausmittaukset tukevat kertomusta, ehkä piirun enempi mennyt oikeasti. Ei valittamista.
Tietokone sanoo 7,6 litraa, tankkausmittaukset tukevat kertomusta, ehkä piirun enempi mennyt oikeasti. Ei valittamista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 12
- Liittynyt: 02 Joulu 2013, 23:17
- Auto: F 30 320i A,,,,viikosta 10 lähtien.
Nyt 5000km ajettu...320i f30. Ajotietokone näyttää 7.3 l . Ajo on sekalaista...60% kaupunkia ja loput maantieajoa. En ole nollannut trippiä kertaakaan mutta parilla pidemmällä reissulla huomasin vakkarilla ajaessa kulutuksen olevan 6 litran tuntumassa...nopeus 110km.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Elo 2010, 18:32
- Auto: F30 335iA Sport 2012
- Paikkakunta: Luxembourg
Takana jotain 10 000 km lähinnä lyhyttä työmatka- ja asiointiajoa josta erityisesti alkupäässä melkoinen osa sanoisinko "sporthenkistä" menoa ja keskikulutus on tietokoneen mukaan 8,6 l/100 km. Joukossa on vain yksi pidempi maantiereissu Itävaltaan ja takaisin eli jotain 700 km suuntaansa ja sillä reissulla täyteen pakattuna ja neljä ihmistä kyydissä keskilulutus oli 6,7.
Täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt kulutuksen suhteen. Odotin huomattavasti isompia lukemia tuolla kutoskoneella.
Muutaman viikon päästä pääsen ajelemaan Travemünden kautta Viitasaarelle loman viettoon ja silloin näkee sitten miten vähällä autolla pääsee Suomen rajoituksilla...
Täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt kulutuksen suhteen. Odotin huomattavasti isompia lukemia tuolla kutoskoneella.
Muutaman viikon päästä pääsen ajelemaan Travemünden kautta Viitasaarelle loman viettoon ja silloin näkee sitten miten vähällä autolla pääsee Suomen rajoituksilla...
- Juke
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 227
- Liittynyt: 28 Helmi 2013, 11:27
- Auto: F30 328iA xDrive M Performance
- Paikkakunta: Tampere
Tykkään!
Ajamisen Iloa!
- Juke
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 227
- Liittynyt: 28 Helmi 2013, 11:27
- Auto: F30 328iA xDrive M Performance
- Paikkakunta: Tampere
Eco Prolla +5 nopeusrajoituksen, mutta ohi saa mennä sport +:lla kun tuntuu siltäMosku kirjoitti:^Auto näyttää hyvältä ja meneepä kyllä pienellä. Noihin lukemiin pitää vissiin ajella melko hissunkissun ja paljon maantiellä?
Silti alta seiskan lukemia
Ajamisen Iloa!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08 Huhti 2014, 00:31
- Auto: 530e xdrive msport -21
Hieno auto ja väri yksi parhaista , ellei paras.
Minäkin hieman ihmettelen tota kulutusta, siis sen pienuutta...
Oma autoni vie sekalaisessa ajossa jatkuvasti 9- 10 l / 100 km
Tosin en ole tota eco prota edes kokeillu.
Minäkin hieman ihmettelen tota kulutusta, siis sen pienuutta...
Oma autoni vie sekalaisessa ajossa jatkuvasti 9- 10 l / 100 km
Tosin en ole tota eco prota edes kokeillu.
- Juke
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 227
- Liittynyt: 28 Helmi 2013, 11:27
- Auto: F30 328iA xDrive M Performance
- Paikkakunta: Tampere
Ajo käytännössä vaan maantieajoa eli siksi lukemat noin pienet Lyhyitä pätkiä kaupungissa...Kurt kirjoitti:Hieno auto ja väri yksi parhaista , ellei paras.
Minäkin hieman ihmettelen tota kulutusta, siis sen pienuutta...
Oma autoni vie sekalaisessa ajossa jatkuvasti 9- 10 l / 100 km
Tosin en ole tota eco prota edes kokeillu.
Varmasti vie sekalaisessa ajossa huomattavasti enemmän
Ajamisen Iloa!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
laakkosen eräs myyjä sanoi että hänellä käytössään 328i ja kulutus 12litraa, pelkkää sekalaista ajoa. maantiellä tai vapaassa pudotuksessa kaikki kuluttaa vähän.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 21 Touko 2013, 23:39
- Auto: F31 320ia business touring
320iA on kyllä ollut iloinen yllätys kulutuksen suhteen. Talvella pienin kulutus 1100km maantieajolenkillä, nopeus pääasiassa noin 6km/h yli rajoituksen, keskikulutus 5,8/100km (tietokone arvioi 5,7). Nyt viimeinen noin 6000km sekalaisessa ajossa (80maantie /20kaupunki) keskikulutus 7,0 ajotietokoneen mukaan. Pääasiassa tulee ajeltua ecopro:lla, mutta ohitukset ja välillä muutenkin muillakin moodeilla, ihan oman moodin mukaan.
Edelliselle mutteriohjausautomaattiaudille (ihmekone), luvattiin keskikulutus 6,0, johon ei päässyt missään olosuhteissa....
Eipä ole konserninvaihto muutenkaan kaduttanut.
Edelliselle mutteriohjausautomaattiaudille (ihmekone), luvattiin keskikulutus 6,0, johon ei päässyt missään olosuhteissa....
Eipä ole konserninvaihto muutenkaan kaduttanut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15 Marras 2011, 21:50
- Auto: alapo
Olen anjanut 51 000km ja kulutus 6.7l/100km . ajot lähinnä kehä 1 ja kehä 2 työmaaliikenteessä . liikkeellelähdöt kylmällä tekee kulutuspiikin . muuten herkästi asettuu 5 l tietämille ei tee heikkoakaan . ekat sadat kilometrit ole jotain 8l sitten tippuu kun oppii ajamaan .. tuo 6.7 alittuu kevyesti jos ajaa vähänkin rauhassa . itsellä 328 F30 A
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15 Marras 2011, 21:50
- Auto: alapo
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 79
- Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
- Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
- Paikkakunta: Helsinki
Uudella F30:llä ajettu nyt noin 3000km ja ajotietokoneen mukaan keskikulutus on ollut 7,1l/100km. Ajo on ollut noin 60% motaria ja maantietä, sekä 40% kaupunkiajoa. Nopeus noin +5-7km/h päälle rajoitusten.
Kaupungissa ajetut kilsat menee puolet niin, että ei kone kerkiä edes lämmetä (lyhyt työmatka).
Tankilla pistokokeilla näyttäisi auto näyttävän noin 0,2l/100km kaunisteltua lukua todelliseen nähden, mutta mielestäni ihan kohtuu toleranssissa.
Ajomoodit käytössä sport + comfort, mutta pitkää pätkää ajettaessa on pari kerta vedetty ecoprolla. Comfort ollut nyt eniten käytössä sisäänajon ja alustamukavuuden vuoksi (tullut ajeltua paljon surkeilla sivuteillä).
Edellinen dieselauto vei 7,5l yhdistettyä ja 6,0l maantiellä, joten kulutusmielessä ei kaduta bensaan palaaminen varsinkin kun tilaushetkellä ero 20d ja 20i oli noin 3000€ bensan eduksi ja edellinen vuosi dieselillä tuli vain 16000km mittariin.
Uskon, että omassa ajossa saisi helposti vielä alle 7l/100km, vaikka ei hirveästi edes ponnistelisi. Ehkä se tasottuu vielä kun tulee lisää kilsoja.
Kaupungissa ajetut kilsat menee puolet niin, että ei kone kerkiä edes lämmetä (lyhyt työmatka).
Tankilla pistokokeilla näyttäisi auto näyttävän noin 0,2l/100km kaunisteltua lukua todelliseen nähden, mutta mielestäni ihan kohtuu toleranssissa.
Ajomoodit käytössä sport + comfort, mutta pitkää pätkää ajettaessa on pari kerta vedetty ecoprolla. Comfort ollut nyt eniten käytössä sisäänajon ja alustamukavuuden vuoksi (tullut ajeltua paljon surkeilla sivuteillä).
Edellinen dieselauto vei 7,5l yhdistettyä ja 6,0l maantiellä, joten kulutusmielessä ei kaduta bensaan palaaminen varsinkin kun tilaushetkellä ero 20d ja 20i oli noin 3000€ bensan eduksi ja edellinen vuosi dieselillä tuli vain 16000km mittariin.
Uskon, että omassa ajossa saisi helposti vielä alle 7l/100km, vaikka ei hirveästi edes ponnistelisi. Ehkä se tasottuu vielä kun tulee lisää kilsoja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
- Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum
27000km keskikulutus ollut F31 320iA xDrivessä 9.1l/100km. Sekalaista ajoa ja lyhyttä sekä pitkää. Talvella saa menemään sen +10l ihan yrittämättä tai kesällä moottoritiellä aktiivisessa ajajossa 160 vakkarinopeudella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Nyt kun kärry alkaa jo olla jotakuinkin sisäänajettu, niin nollasinpa ajotieturin ja kävin tuolla lähikaupungeissa pienen testi- ja nautiskelulenkin. Homma sisälsi kolmisen varttia maantieajoa 70-100 km/h comfort-asetuksella ja ehkä vartin-parikymmentä minuuttia sellaista sopivan hereää pikkukaupunkikruisailua sporttiasennolla.Pari oikein reipasta kiihdytystä maantievauhtiinkin tuli tehtyä. Jokseenkin tyypillinen ajosuorite minulle paitsi että työmatkoilla taajama-ajoa ei tule lainkaan enkä arkielämässä punarajalle asti laulata.
Kotiin tultuani olin myönteisesti yllättynynyt, kun ajotieturi näytti reissun keskikulutukseksi 6,1 litraa keskinopeuden ollessa 62 km/h. Jos nyt en tulevaisuudessa kovin kaahailemaan rupea, niin tuosta se ei ainakaan kesän mittaan nouse. Laskee paremminkin, kun työajoa alkaa kertyä ja tulee tehtyä parit Lapin-reissut ja vetää pitkää siivua maantiellä ecoprolla vakkari päällä. Enkä yhtään epäile, etteikö sellaisilla reissuilla täyden tankin toimintasäde ole selvästi yli 1000 km. Aikanaan E90 325i:kin joskus näytti heti tankkauksen jälkeen nelinumeroista lukua, jos oli oikein nätisti ajellut.
Vaikka todellinen kulutus lieneekin pari desiä tietokoneen ilmoittamaa enemmän, niin olen kohtuullisen tyytyväinen ja melko varma, että kesän mittaan kulutuslukema tulee olemaan vitosella alkava. Eikä se talvellakaan kovin paljoa kuutosen päälle nouse. Näyttää siltä, että näissä uusissa B- moottoreissa on kulutusta saatu aidosti alaspäin.
Ei mitään järkeä olisi dieselissä ollut ja kun bensamiehiä olen muutenkin, niin tyytyväinen valintaan. En kyllä käsitä mikä se on tämä nykyajan dieselkiima että melkein kaikki tahtoo sellaisen ylärekisterissä hyytyvän röhisevän traktorinmoottorin. Kyllä mulle riitti, kun pari vuotta kuuntelin sitä nelosdieselin rallatusta! Eikä ikinä enää vaikka ajaisin 50 000 vuodessa! Ja on hirveät ruiskutuspaineet, dpf:t, kusisysteemit ym haavoittuvat himmelit mitkä tekee koko vehkeestä pommin yli 100 000 ajettuna. Kaikki tämä vain, että säästyy ehkä muutama satanen vuodessa ja kaikilla ei yhtään. Sitten kusee koko säästö, kun pitää ruveta korkeapainepumppua ja hehkuja ja suuttimia ja hiukkassuodinta vaihtamaan. Ei silti onhan sitä moderneissa bensamoottoreissakin kaikenlaista vika-altista hienoutta, mutta enemmän silti niihin luotan ja kun muutenkin tykkään, niin se on vain kiva pikku bonus, että kulutuskin lähestyy öljypolttimia.
Kotiin tultuani olin myönteisesti yllättynynyt, kun ajotieturi näytti reissun keskikulutukseksi 6,1 litraa keskinopeuden ollessa 62 km/h. Jos nyt en tulevaisuudessa kovin kaahailemaan rupea, niin tuosta se ei ainakaan kesän mittaan nouse. Laskee paremminkin, kun työajoa alkaa kertyä ja tulee tehtyä parit Lapin-reissut ja vetää pitkää siivua maantiellä ecoprolla vakkari päällä. Enkä yhtään epäile, etteikö sellaisilla reissuilla täyden tankin toimintasäde ole selvästi yli 1000 km. Aikanaan E90 325i:kin joskus näytti heti tankkauksen jälkeen nelinumeroista lukua, jos oli oikein nätisti ajellut.
Vaikka todellinen kulutus lieneekin pari desiä tietokoneen ilmoittamaa enemmän, niin olen kohtuullisen tyytyväinen ja melko varma, että kesän mittaan kulutuslukema tulee olemaan vitosella alkava. Eikä se talvellakaan kovin paljoa kuutosen päälle nouse. Näyttää siltä, että näissä uusissa B- moottoreissa on kulutusta saatu aidosti alaspäin.
Ei mitään järkeä olisi dieselissä ollut ja kun bensamiehiä olen muutenkin, niin tyytyväinen valintaan. En kyllä käsitä mikä se on tämä nykyajan dieselkiima että melkein kaikki tahtoo sellaisen ylärekisterissä hyytyvän röhisevän traktorinmoottorin. Kyllä mulle riitti, kun pari vuotta kuuntelin sitä nelosdieselin rallatusta! Eikä ikinä enää vaikka ajaisin 50 000 vuodessa! Ja on hirveät ruiskutuspaineet, dpf:t, kusisysteemit ym haavoittuvat himmelit mitkä tekee koko vehkeestä pommin yli 100 000 ajettuna. Kaikki tämä vain, että säästyy ehkä muutama satanen vuodessa ja kaikilla ei yhtään. Sitten kusee koko säästö, kun pitää ruveta korkeapainepumppua ja hehkuja ja suuttimia ja hiukkassuodinta vaihtamaan. Ei silti onhan sitä moderneissa bensamoottoreissakin kaikenlaista vika-altista hienoutta, mutta enemmän silti niihin luotan ja kun muutenkin tykkään, niin se on vain kiva pikku bonus, että kulutuskin lähestyy öljypolttimia.
Viimeksi muokannut Samppa, 30 Huhti 2016, 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Provo? Jos nuhapumpulla jaksaa ajella niin siitä vaan. Ei bensan käyttömukavuus pärjää dieselille ja kun bensamiehet hehkuttaa että pääsee haaveissaan alle kutosen lukemiin, olen omallani päässyt vähän päälle kolmosen lukemiin. Ja kun otin vastaavatehoisen bensavehkeen kanssa kisaa (320i) niin se jäi mulle selvästi vaikka yritti. Ja tätä ei tarvi kierrättää kun kulkee muutenkin. [emoji23] Itselläni ollut vaparikutonen bensa ja on tämä nelaridiesel parempi.Samppa kirjoitti:Ei mitään järkeä olisi dieselissä ollut ja kun bensamiehiä olen muutenkin, niin tyytyväinen valintaan. En kyllä käsitä mikä se on tämä nykyajan dieselkiima että melkein kaikki tahtoo sellaisen ylärekisterissä hyytyvän röhisevän traktorinmoottorin. Kyllä mulle riitti, kun pari vuotta kuuntelin sitä nelosdieselin rallatusta!.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Kiva provo Sampalta... Sama kai se on, mimmosen koneen tommoseen ruohonleikkurin kokoiseen autoon valitsee.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Minulle tuo riittää ihan hienosti. Sakot sillä saa ja tarvittaessa ohikin pääsee ihan hyvin. Ja jos arkisesta alakierrosvännön kautta tulevasta käyttömukavuudesta puhutaan, niin automaattilaatikko ja puhallin moottorin kupeessa tekee bensamotista varsin tasavertaisen vastaavan kokosen turpodiiselin kanssa. Molemmilla polttoaineilla olen ajanut, bensaan palasin ja olen tyytyvinen. That´s it enkä ymmärrä miksi pitää välttämättä tulla siitä keljuilemaan. Ettei vaan oma identiteetti ole koetuksella? Ja mitä kisailuun tulee, niin sitä en liikenteessä harrasta äläkä sinäkään. Ja radalle jos mielisin, niin sitten olisi jotain oikeasti urheilullista kalustoa perseen alla eikä mitän 20-loppuista!. Ja mitä väliä jääkö joku korttelin matkalla puoli autonmittaa? Minäpä laitan kesemmällä päivitystä kulutuslukemiin, niin katsotaan jääkö haaveiksi vai ei. Ja vaikka jäisikin, niin ei se minua kriisiytä.salmol kirjoitti:Provo? Jos nuhapumpulla jaksaa ajella niin siitä vaan. Ei bensan käyttömukavuus pärjää dieselille ja kun bensamiehet hehkuttaa että pääsee haaveissaan alle kutosen lukemiin, olen omallani päässyt vähän päälle kolmosen lukemiin. Ja kun otin vastaavatehoisen bensavehkeen kanssa kisaa (320i) niin se jäi mulle selvästi vaikka yritti. Ja tätä ei tarvi kierrättää kun kulkee muutenkin. [emoji23] Itselläni ollut vaparikutonen bensa ja on tämä nelaridiesel parempi.Samppa kirjoitti:Ei mitään järkeä olisi dieselissä ollut ja kun bensamiehiä olen muutenkin, niin tyytyväinen valintaan. En kyllä käsitä mikä se on tämä nykyajan dieselkiima että melkein kaikki tahtoo sellaisen ylärekisterissä hyytyvän röhisevän traktorinmoottorin. Kyllä mulle riitti, kun pari vuotta kuuntelin sitä nelosdieselin rallatusta!.
Ai. Yhtä hyvin minä voisin nimittää sinun autoasi valltamerilaivaksi, mutta ei nyt lähdetä niille linjoille kuitenkaan Mie lähen kohta saunaan ja huomenna Suolahteen arvaakkos mille asioille? Kolmonen on mulle ihan passelin kokoinen. Toki viitosen myötä saa enemmän yhtä ja toista, mutta tämä nyt passaa. Olet kyllä oikeassa siinä että mitä isompi auto, niin diesel tulee taloudellisemmaksi. Mutta kuten sanottu, niin kolmonen minun ajomäärillä ja mieltymyksillä on bensana ihan selvä valinta. Enkä minä mitään provoile. Jos keskikulutus asettuu pitkällä aikavälillä kuuden litran tuntumaan, niin siinä on minulle taloudellisuutta ihan riittävästi.Juha kirjoitti:Kiva provo Sampalta... Sama kai se on, mimmosen koneen tommoseen ruohonleikkurin kokoiseen autoon valitsee.