F30 bensakoneiden kulutus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Minkälaisia lukemia olette saaneet? Ihan normaaliajossa, oma kaasujalka kun ei ole pisaralla pisimmälle asetuksella oikeastaan koskaan. 320 xia lähinnä mielessä, mutta lienee niin harvinainen tapaus että muutkin bensalukemat kiinnostaa.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minun F30 335i meni hiukan alle 9 litran nätissä sisäänajossa. Vastaavassa ajossa 523i vie hiukan alle 8 litraa.
Verrokkina myös vanhempi 335i koneversio (kahdella turbolla) sisäänajon jälkeen sekaajossa pääkaupunkiseudulla n 9,8 litraa. Ja saman verran dieseliä vei X5 30dA.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Thmas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 18:53
Auto: 435d
Paikkakunta: Helsinki

Ajoin tänään 320iA Sport Linella Helsingin Mäkelänkadulta Tampereen keskustaan ja takaisin Helsingin Töölöön ajotietokoneen keskikulutuksella 7.0 l/100 km. Alla 17" vanteet, vauhtia nopeusrajoitus + 10 km/h ja vaihteiston asetuksena ECO tai Comfort. Pääasiassa vakkaria käyttäen, muuten ajotyyliä mallia reipas.

Autolla ajettu vasta alle 1000 km, tiedä häntä onko sillä vaikutusta.
Freude am Fahren
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

328iA oli pari tuntia koeajossa, meno matkalla (Sport/Sport+) keskikulutus 10.4 l/100km, paluumatkalla EcoPro:lla 5,4l/100km. Tästähän nyt ei kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä, mutta yhdyn myyjän kanssa siihen, että kulutuksen suhteen bensakone on paljon herkempi kaasun asennolle kuin vastaava diesel.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Turbo kirjoitti:328iA oli pari tuntia koeajossa, meno matkalla (Sport/Sport+) keskikulutus 10.4 l/100km, paluumatkalla EcoPro:lla 5,4l/100km. Tästähän nyt ei kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä, mutta yhdyn myyjän kanssa siihen, että kulutuksen suhteen bensakone on paljon herkempi kaasun asennolle kuin vastaava diesel.
Kylläpä on valtava ero, 5litraa!
- - -
Thmas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 18:53
Auto: 435d
Paikkakunta: Helsinki

En kyllä millään pääse 320iA:lla tehtaan lupaamiin arvoihin.

Helsinki-Oulu-Kuopio-Tampere-Helsinki 1483 km lenkillä kulutus 6,7 l/100km.
Freude am Fahren
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Thmas kirjoitti:En kyllä millään pääse 320iA:lla tehtaan lupaamiin arvoihin.

Helsinki-Oulu-Kuopio-Tampere-Helsinki 1483 km lenkillä kulutus 6,7 l/100km.
Tehtaan lupaama yhdistetty kulutus on 6-6,2l/100km, että onhan tuo ainakin todella lähellä sitä. Autokeskuksen esittelyauton yhdistetty kulutus tieturin mukaan 6,3 litraa. En tiedä missä ja miten sillä ajetaan (auto Vantaalla), mutta todellä vähän näytti. Herttoniemen 1.8TFSI A4:n keskikulutuslukema oli ajotieturissa yli 8 litraa.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Kävin kokeilemassa pikku lenkin 328i:llä ja ajotietokone näytti lukemaa 14,8 l. Pitänee pysytellä diesel-kannassa, varmaan noilla matka-ajossa pääsee melkein samaan kuin dieselillä. Nurkka-ajossa sitten se perus 5 litraa enemmän.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Aikamoinen lukema. Kyseessä täytyy olla kaupunkilenkki lentävillä liikennevalolähdöillä. Miltä sen 328i:n tehot ja moottori yleisesti ottaen tuntui ?
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

J1978 kirjoitti:
Thmas kirjoitti:En kyllä millään pääse 320iA:lla tehtaan lupaamiin arvoihin.

Helsinki-Oulu-Kuopio-Tampere-Helsinki 1483 km lenkillä kulutus 6,7 l/100km.
Tehtaan lupaama yhdistetty kulutus on 6-6,2l/100km, että onhan tuo ainakin todella lähellä sitä.
On suht lähellä yhdistettyä, mutta kun tuo lenkki on maantieajoa (5 litrain paikkeilla -btw. bmw.fi ei kerro tätä), niin ero kasvaa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Markku J kirjoitti:Aikamoinen lukema. Kyseessä täytyy olla kaupunkilenkki lentävillä liikennevalolähdöillä. Miltä sen 328i:n tehot ja moottori yleisesti ottaen tuntui ?
Todella kapea tehoalue, en tykänny. Ja luistonesto pilaa lopunkin ajonautinnon.
(Omalla 2010 528I:llä (6syl vapari) ajoin kesällä Tallinasta Riikaan keskikulutuksella 7,4l/100km ja olin todella hämmästynyt.)
Edell. E92 335iA
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Markku J kirjoitti:Aikamoinen lukema. Kyseessä täytyy olla kaupunkilenkki lentävillä liikennevalolähdöillä. Miltä sen 328i:n tehot ja moottori yleisesti ottaen tuntui ?
Juuri tuollainen ek oli kyseessä, tarkoitus oli käydä maantielenkki kaveriksi, mutta aika turhaa tuolla lukemalla. Ajelen kuitenkin yli 1000 km/kk kaupunki/taajama-ajoa. Ja maantiellä rajoitus +9 km/h. En jaksa uskoa että ilman ajotapakoulutusta pääsisin alle 10 l keskikulutukseen 328 xia yhdistelmällä.

No eipä silti, en vaihtaisi millään 30deetä tuohon käyttöominaisuuksienkaan takia. Jotenkin tuntui että kone oli kovin hitaasti toiminnassa mukana ja tehoeroa tuntui 13 hevon sijasta olevan 30-50 hv. 3.0 deen ajamisen helppous loisti poissaolollaan. Toki en päässyt kierrättämään kun en vaivautunut maantielle, mutta kertonee tarvittavan kun maantielenkki jäi väliin. Maantieajossa luulisin olevan mukavampi kun pääsee kierrättämään, mutta itsellä tulee ajettua nurkka-ajoa sen verran paljon että ei kiitos.
Thmas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 18:53
Auto: 435d
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:
Thmas kirjoitti:En kyllä millään pääse 320iA:lla tehtaan lupaamiin arvoihin.

Helsinki-Oulu-Kuopio-Tampere-Helsinki 1483 km lenkillä kulutus 6,7 l/100km.
Tehtaan lupaama yhdistetty kulutus on 6-6,2l/100km, että onhan tuo ainakin todella lähellä sitä. Autokeskuksen esittelyauton yhdistetty kulutus tieturin mukaan 6,3 litraa. En tiedä missä ja miten sillä ajetaan (auto Vantaalla), mutta todellä vähän näytti. Herttoniemen 1.8TFSI A4:n keskikulutuslukema oli ajotieturissa yli 8 litraa.
Uudesta asti keskikulutus on nyt 7.7 l/100km, ajettu 4500 km. Tuo vajaa 1500 km lenkki oli suurimmalta osin 100 km/h rajoitusta, ja tulihan siinä kaikki hidastelijat ohitettuakin. Siitä huolimatta olisi mielestäni pitänyt mennä lähemmäksi luvattua keskikulutusta. Maantieajossahan tuon pitäisi viedä se reilu 5 l/100 km.

Jos pohtii 318dA ja 320iA välillä, ja meinaa maksella polttoaineet itse niin suosittelen 318dA:ta. Polttoainekulut suurinpiirtein puolet vähemmän varsinkin jos ajelee kaupungissa, ja ohituskiihtyvyys varmaankin samaa luokkaa.
Freude am Fahren
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Thmas kirjoitti:
J1978 kirjoitti:
Thmas kirjoitti:En kyllä millään pääse 320iA:lla tehtaan lupaamiin arvoihin.

Helsinki-Oulu-Kuopio-Tampere-Helsinki 1483 km lenkillä kulutus 6,7 l/100km.
Tehtaan lupaama yhdistetty kulutus on 6-6,2l/100km, että onhan tuo ainakin todella lähellä sitä. Autokeskuksen esittelyauton yhdistetty kulutus tieturin mukaan 6,3 litraa. En tiedä missä ja miten sillä ajetaan (auto Vantaalla), mutta todellä vähän näytti. Herttoniemen 1.8TFSI A4:n keskikulutuslukema oli ajotieturissa yli 8 litraa.
Uudesta asti keskikulutus on nyt 7.7 l/100km, ajettu 4500 km. Tuo vajaa 1500 km lenkki oli suurimmalta osin 100 km/h rajoitusta, ja tulihan siinä kaikki hidastelijat ohitettuakin. Siitä huolimatta olisi mielestäni pitänyt mennä lähemmäksi luvattua keskikulutusta. Maantieajossahan tuon pitäisi viedä se reilu 5 l/100 km.

Jos pohtii 318dA ja 320iA välillä, ja meinaa maksella polttoaineet itse niin suosittelen 318dA:ta. Polttoainekulut suurinpiirtein puolet vähemmän varsinkin jos ajelee kaupungissa, ja ohituskiihtyvyys varmaankin samaa luokkaa.
No nää uudet dieselit ja mm. niiden partikkelifilsut ei kyllä tykkää jos ajot ovat pääasiassa kylillä pörräilyä. Eli pelkästään pienen kulutuksen takia ei kannata dieseliä hankkia, eikä ainakaan silloin jos haluaa välttyä kaupunkiajon tuomilta murheilta. Nykyaikainen dieselauto on edelleen paras ja järkevin valinta matka-ajoon tai sellaiseen josta suurin osa on kuitenkin matka-ajoa.

Noi tehtaan lupaukset on edelleen huutata ja pelkästään niitä lukuja tujottamalla ei kannata autoa ostaa. Harva niihin lukemiin kuitenkaan pääsee ja kaikkien mallien kohdalla ei pääse välttämättä kukaan kuolevainen.

Mitä kulutukseen tulee niin vasta noin kymppitonnin ajojen jälkeen kulutus asettuu suunnilleen sille keskitasolle minne se tulee jäämään.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

J1978 kirjoitti: No nää uudet dieselit ja mm. niiden partikkelifilsut ei kyllä tykkää jos ajot ovat pääasiassa kylillä pörräilyä. Eli pelkästään pienen kulutuksen takia ei kannata dieseliä hankkia, eikä ainakaan silloin jos haluaa välttyä kaupunkiajon tuomilta murheilta. Nykyaikainen dieselauto on edelleen paras ja järkevin valinta matka-ajoon tai sellaiseen josta suurin osa on kuitenkin matka-ajoa.
Ihan mielenkiinnosta kun samalla koneella ajelen, ehtikö sulla tulla ongelmia tuon 320d xdriven dpf:n kanssa?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

///Marko kirjoitti:
J1978 kirjoitti: No nää uudet dieselit ja mm. niiden partikkelifilsut ei kyllä tykkää jos ajot ovat pääasiassa kylillä pörräilyä. Eli pelkästään pienen kulutuksen takia ei kannata dieseliä hankkia, eikä ainakaan silloin jos haluaa välttyä kaupunkiajon tuomilta murheilta. Nykyaikainen dieselauto on edelleen paras ja järkevin valinta matka-ajoon tai sellaiseen josta suurin osa on kuitenkin matka-ajoa.
Ihan mielenkiinnosta kun samalla koneella ajelen, ehtikö sulla tulla ongelmia tuon 320d xdriven dpf:n kanssa?
No ei ole vielä tullut. Sitäpä ihmettelenkin kun ajan lähes pelkkää pätkäajoa, automaatin käyttäessä matalia kierroksia d-asennossa ja talvellakin ajellen ilman keularättejä ja monesti ilman esilämmitystä, että ompa hyvin pelannut tähän asti.

Töissä noita tukkeutuneita näkee usein ja monet autot ovat hyvin hyvin vähän ajettuja ja monasti juuri jotain pikkurouvan kauppakasseja, jotka eivät ole nähneet juurikaan lähimarkettia pidempää taivalta ja jotka ei oo koskaan saaneet kunnolla hanaa. Se saa pelkäämään, että ne olisivat samanlaisia bemareissakin.
rxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:42

Mun 328:lla ajettu vähän vajaa 20tkm. Keskikulutus 7,7 l , keskinopeudella 61km/h. Minusta sport asetuksella kulku on vähintäänkin ripeää ja vääntö dieselmäistä. Tyytyväinen olen kyllä kaikin puolin ollut! :thuup:
ex bemut : E46 320d , E46 330d, E39 530da M sport , E90 330 xda, F30 328i
Caput Mortuum
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 11:12

rxa kirjoitti:Mun 328:lla ajettu vähän vajaa 20tkm. Keskikulutus 7,7 l , keskinopeudella 61km/h. Minusta sport asetuksella kulku on vähintäänkin ripeää ja vääntö dieselmäistä. Tyytyväinen olen kyllä kaikin puolin ollut! :thuup:
Sitä minäkin. Ei nyt jonkun sisäänajotta poljetun koeajoauton keskikulutuksen varaan kannata kauheasti laskea.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Sellainen vielä, että ihan uusilla renkailla ensimmäinen 1000tkm on litran pari suurempi kulutus. Testattu kitkoilla & kesärenkailla. Sään vaikutus eliminoitu kun tosiaan testattu molemmilla renkailla.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Thmas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 18:53
Auto: 435d
Paikkakunta: Helsinki

Näyttää toi oma keskikulutus asettuvan tasoon 7.7 l/100 km. Kerrottakoon, että aiempi 320i vm. 2010 manuaalina vei 7.2 l/100 km vastaavassa ajossa.

Toki huomattavasti mukavampi tämä uusi ajella (parempi vääntö & 8 v automaatti).
Freude am Fahren
Vastaa Viestiin