F3x softaviritys

F30, F31, F32, F33, F34, F36
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Tämä savutusongelma tulisi esiin vain dieseleissä jos niissäkään. Itsellä siis raceshipin boxi 118da mallissa eikä mitään ongelmia, asetukset tapissa, tehoa tulee 20d auton verran vähintään, kulutus about sama eikä savuta...

Kokeilkaa hyvät ihmiset niin tiedätte... :thuup:
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Eiköhän se boksi kannata kummiskin riipiä irti katsastuksen ajaksi, taikka sitten asentaa sen senverran piiloon, ettei paista silmään. Soviet Finlandissa tommosten laatikoiden tai remappien asennus on suurenluokan lainrikkomus.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

japi2010 kirjoitti:Tämä savutusongelma tulisi esiin vain dieseleissä jos niissäkään. Itsellä siis raceshipin boxi 118da mallissa eikä mitään ongelmia, asetukset tapissa, tehoa tulee 20d auton verran vähintään, kulutus about sama eikä savuta... Kokeilkaa hyvät ihmiset niin tiedätte... :thuup:
Kun laitteessa on kuitenkin tuo DPF niin eikös se DPF juuri estä sen savun näkymisen... Eli vaikka laite ei näkyvästi savuta niin voi kai se silti tukkia DPF:n? Boxi käsittääkseni muuttaa polttoaineen syöttöä ja ahtopaineita (?) niin sillä lienee vaikutusta siihen miten puhtaasti ja millä ilmamäärällä aine palaa, ja sillä taas vaikutusta savuttamiseen ja hiukkasten määrään, ja sillä sitten vaikutusta DPF:n tukkeutumiseen. Mutta toivottavasti oletukseni on väärä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Näkyvästi savuta? Se savuhan on nokea, eli huonosti palanutta polttoainetta joka on mustaa. Poistaako tai polttaako se DPF tai mikä nyt onkaan sen noen pois...?
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Juu, eikös Se dpf:ään pyydystettävä tuhka ole sitä palamatonta jätettä, minkä määrä on suoraan verrannollinen poltetun kuran määrään. Eli ajettuihin kilsoihin tai/ja jalan asentoon.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

japi2010 kirjoitti:Näkyvästi savuta? Se savuhan on nokea, eli huonosti palanutta polttoainetta joka on mustaa. Poistaako tai polttaako se DPF tai mikä nyt onkaan sen noen pois...?
DPF poistaa nokipartikkeleita, niin kai sitten myös sitä näkyvää savua joka muodostuu noesta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Kuva

Siinä on tukossa oleva DPF suodatin. Ilman DPF:ää tuo musta tulisi putken päästä ulos.
Samanlaista mustaa paskaa tulee imusarjoihin EGR:n toimesta.
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Moottori olisi mahtavasti onnellisempi ilman tuollaista ristikkoa. Kai Se olisi syytä käydä tulppaamassa egr ja remappaamasa ecun ohjelma. Vaan poista poralla toi ahdistin ja säädä softa...

Pikkasen vastusteloo tämä bmw ensalkuun...
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Aika tukkoinen on mutta eikös näiden pitäisi olla huoltovapaita vai pitääkö tuo uusia aina silloin tällöin?
Mtyy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 16 Loka 2012, 22:00
Paikkakunta: Oulu

japi2010 kirjoitti:Aika tukkoinen on mutta eikös näiden pitäisi olla huoltovapaita vai pitääkö tuo uusia aina silloin tällöin?
On valitettavasti aika kaukana huoltovapaasta. Regeneroinnin pitäisi kyllä polttaa noki pois, mutta tuhka jään silti tuonne pöntön syövereihin.
Tuo suodatin kun koostuu ikäänkuin suuresta joukosta pöntön suuntaisia kennoja, joista joka toinen on aina toisesta päästä tukittu ja joka toinen taas toisesta. Pakokaasun täytyy ulospäästäkseen virrata noiden kennojen välisen keraamimaisen seinämän lävitse, johon nokin sitten jää odottelemaan polttotapahtumaa. Poltossa syntyvä tuhka ei käsittääkseni mene myöskään lävitse, vaan pakkautuu nokea pienempään tilaan täyttäen kennoa. Tekee sen hitaammin kuin noki, mutta tekee kuitenkin.
Tästä syystä dpf vaihto on monessa automerkissä merkitty huolto-ohjelmaan.

Sen verran monta noita tullut rapattua, että alkaa itsellekin pikkuhiljaa selvitä tuo synkkä totuus :conf:
http://www.OptimoiAutosi.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Oulussa: http://www.nanitech.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Koskee siis vain dieseleitä vai? Mikä ajokilometrimäärä saa laitteen tukkoon ja vaihtokuntoon?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

japi2010 kirjoitti:Koskee siis vain dieseleitä vai? Mikä ajokilometrimäärä saa laitteen tukkoon ja vaihtokuntoon?
Bensamoottorissa ei ole hiukkassuodatinta.

Tukkoon sen saa ihan varmasti ja helpoiten siten, että ajelee pääasiassa esilämmittämättömällä autolla ja jatkuvasti pelkkää kaupunkiajoa ja ajamalla aina isoin mahdollinen vaihde päällä (konetta ei koskaan kierrätetä kunnolla eikä se saa monoa). Mitään tiettyä km-määrää ei ole olemassa milloin sen on vaihtokunnossa tai tukossa. Joillain on menny alle 50.000km:ssa ja jollain 200.000km:ssa. Ajoympäristö ja ajon luonne vaikuttaa siihen milloin se tukkiintuu. Pelkkiä pätkäajoja ajelevan ja pelkästään kaupungissa pörräilevän kannattaa kiertää hiukkasloukulla varustettu dieselmoottorinen auto kaukaa. Sen takia minäkin dieselin hävitin.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Miten sen parhaiten huomaa kun alkaa suodatin olemaan tukossa, onko tehojen hävitys ensimmäinen merkki ja paljonko maksaa moisen suotimen uusinta - onko tietoa?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:Sen takia minäkin dieselin hävitin.
Eli oliko sulla DPF-ongelma dieselissäsi?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mtyy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 16 Loka 2012, 22:00
Paikkakunta: Oulu

japi2010 kirjoitti:Miten sen parhaiten huomaa kun alkaa suodatin olemaan tukossa, onko tehojen hävitys ensimmäinen merkki ja paljonko maksaa moisen suotimen uusinta - onko tietoa?
Ei sitä oikein huomaa ennenkuin auto antaa vikailmoituksen,no ehkä tihentyneinä polttoina, jolloin kulutus kasvaa hetkellisesti n. 15km ajaksi.
Kulutus kasvaa aavistuksen ja tehoja hääviä aavistuksen koko suodattimen iän myötä, joten tätä eroa on vaikea havaita.
Jos suodatin poistetaan kokonaan (niinkuin melko moni tekee), tehon kasvun ja kulutuksen laskun huomaa heti.

Suodattimen hintoja voi kysellä huollosta 1000e + työ ja siitä eteenpäin uskoisin hintojen menevän.

Työn osuus varmasti vaihtelee, tänään yhden v***tumaisen yksilön irroittaneena ja tyhjentäneenä voin väittää, että vaihtelua hinnoissa varmasti on :sneak:
http://www.OptimoiAutosi.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Oulussa: http://www.nanitech.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

japi2010 kirjoitti:Miten sen parhaiten huomaa kun alkaa suodatin olemaan tukossa, onko tehojen hävitys ensimmäinen merkki ja paljonko maksaa moisen suotimen uusinta - onko tietoa?
Useasti polttoja päällä ja koelaudassa viimeistään jossain kohtaa vikavalo. Varmaan kulutuskin nousee.

Nopeiten menee tukkoon kaupungissa pörrätessä pelkästään. Maantietä vetäessä pääsee varmaan pitemmälle ennen vaihtokuntoa.

Alle satatonnia vissiin lyhin mitä kuullut, että mennyt vaihtoon. Tosin lyhyttä kaupunkiajoa ja tyhjäkäyntiä. Vähän kuten taxilla voisi olla.
200-300k km väliin voi mennä maantiellä pörrätessä.

Saksan eBayssä 400-800e pyörinyt, mutta marmorilla varmasti tuplat ja siihen työt.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Sen takia minäkin dieselin hävitin.
Eli oliko sulla DPF-ongelma dieselissäsi?
No ei ollut, mutta aloin pelkäämään etukäteen niiden tulemista...Ajoin sillä autolla max 10.000km per vuosi, josta 95%:sti ajot oli pelkää kaupunkiajoa. Sillä oli ajettu 1,5v vanhana vain 18.000km:a. Toki oli siinä muitakin syitä miksi halusin vaihtaa sen pois. Bensa mun piti jo silloin aiemminkin ostaa ja olinkin jo aika lähellä ostaa vähänkäytetytyn Audi A4 B8 2.0TFSI nelikon, mutta tilasin kuitenkin sitten sen E91 320dA xDriven jota mulla ei siis enää ole ja jonka tilalle ostin uuden F30 bensan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:
salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Sen takia minäkin dieselin hävitin.
Eli oliko sulla DPF-ongelma dieselissäsi?
No ei ollut, mutta aloin pelkäämään etukäteen niiden tulemista...Ajoin sillä autolla max 10.000km per vuosi, josta 95%:sti ajot oli pelkää kaupunkiajoa
eli sinun ajomäärällä DPF vaihto olisi tullut 10-20 vuoden kohdalla? En itse tuon takia olisi siirtynyt dieselistä bensaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Niin no, eihän tuo nyt niin paha ole jos kerta yli 100tkm jälkeen alkaa olemaan ongelmia ja jos vielä pelkällä suotimen vaihdolla mennään toiset 100tkm ennen muita ongelmia niin aika normaalia autonhuolto kuluja,
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tuon hiukkassuodattimen hinnaksi TM(vertailu 1/13)kertoo F31 320dA:lle 1360€.Tuo paketti sisältää myös katalysaattorin.
Hinta helsingissä ja työ päälle.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Vastaa Viestiin