F3x softaviritys

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Api
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Loka 2016, 22:01

Moi

Ostin 2012 320d A ED:n pari kuukautta sitten. mukava auto mutta tehoa ja voimaa saisi olla lisää. Mikä noista diisselin vireistä olisi paras? Edellisessä Saabissa oli BSR:n ohjelma ja siinä oli hyvää se, että sen olisi saanut takaisin vakioon PPC-yksiköllä, jos olisi ollut tarvetta. Ja nyt vähän olisi tarvetta kun autossa on vielä takuuta jäljellä. AC:tä en ota koska se on törkyisen kallis mutta 600-800€ olisi jo vaihtoehtoja.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

No Tampereella voidaan laittaa F-sarjan dieseliin Tuikun tekemä ohjelma hintaan 550e sis alv. Varmasti vähintään yhtä hyvä kuin bulkkisoftat.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Plapman kirjoitti:Lohjan ECU tuning lupailee softapäivityksellä (Celtic tuning-softa) f30 320i:stä 295hv 434nm. Kuulostaa aika hurjalta. Mitä mieltä tästä?

Vähän kiinnostais laittaa tuollanen kun ei takuutkaan ole enää autossa päällä.

https://www.facebook.com/lohjanECUtunin ... 4983316713

Tuolla muuten keskustelua 320i ja 328i eroista. ECU tuning väittää, että 320i ja 328i samat moottorit.
Lohjan ecu tuning ei ohjelmoi toistaiseksi N20B20 320i moottorisia, koska on tapahtunut kansirikkoja. Bmw on suostunut korjaamaan rikkoutuneita kansia, vaikka on ollut ohjelma. Bmw:ltä odotetaan ratkaisua asiaan, ennenkuin ohjelmointeja jatketaan.
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Kartsa kirjoitti:
Lohjan ecu tuning ei ohjelmoi toistaiseksi N20B20 320i moottorisia, koska on tapahtunut kansirikkoja. Bmw on suostunut korjaamaan rikkoutuneita kansia, vaikka on ollut ohjelma. Bmw:ltä odotetaan ratkaisua asiaan, ennenkuin ohjelmointeja jatketaan.
Kyse ilmeisesti useammasta kuin yksittäistapauksesta? Löytyykö jostain enemmän keskustelua aiheesta vai onko kyse pelkästään lohjan ecu tuning/celtic viritetyt autot?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tänään jäsen Böntti päivitti softat Tuikun tekemillä kartoilla ja ainakin tähän saakka, noin 100km ajon jälkeen, olen tyytyväinen ja löylyä on selkeästi enemmän ja jotenkin tasaisemmin kuin mitä oli kun minulla oli RAIL-boxi. Homma hoitui kätevästi, vaikka tietysti ECU:n avaaminen kylmää aina ja uusien softien ajo siihen. Yllätykseksi ei löytynyt yhtään vikakoodia, jopa Böntti oli yllättynyt. :lol:

Nyt teho-paino noin 6,6kg/hv joten hetken voi miettiä että mitä seuraavaksi. Ensi viikolla työn puolesta länsi-keski-suomen kierros joten kunnon kokemukset tulevat siitä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

salmol kirjoitti: Nyt teho-paino noin 6,6kg/hv joten hetken voi miettiä että mitä seuraavaksi. Ensi viikolla työn puolesta länsi-keski-suomen kierros joten kunnon kokemukset tulevat siitä.
Sitten kun saat vähän enemmän kokemusta niin kiinnostaisi tietää paljonko kuluttaa matka-ajossa ohjelmoinnin jälkeen.
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Kiinnostaisi myös minkä verran suorituskyky parani?
Vakiona näyttäis pikagooglen perusteella 320d kulkevan:
60-100kmh = 4.5sec
80-120kmh = 5.5sec

Oletko mitannut jo omastasi paljonko parannusta tuli?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Puistis kirjoitti:
salmol kirjoitti: Nyt teho-paino noin 6,6kg/hv joten hetken voi miettiä että mitä seuraavaksi. Ensi viikolla työn puolesta länsi-keski-suomen kierros joten kunnon kokemukset tulevat siitä.
Sitten kun saat vähän enemmän kokemusta niin kiinnostaisi tietää paljonko kuluttaa matka-ajossa ohjelmoinnin jälkeen.
Tämä on mennyt pienellä jo aikaisemmin, mutta laitan kulutuslukemia sitten ensiviikon maakuntakierroksen jälkeen.

Sanotaan nyt sen verran että ajoin Tampereelle softattavaksi, niin keskikulutus ajotietokoneella oli 4.8l/100km. Sitten ajoin takaisin, niin sama reitti ja olosuhteet, niin kulutus oli 4.4l/100km. Ja siis ajo 130kmh moottoritieajoa cruise päällä. Eli ei ainakaan lisääntynyt.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Janlob kirjoitti:Kiinnostaisi myös minkä verran suorituskyky parani?
Vakiona näyttäis pikagooglen perusteella 320d kulkevan:
60-100kmh = 4.5sec
80-120kmh = 5.5sec
Oletko mitannut jo omastasi paljonko parannusta tuli?
En ole mitannut kun ei ole laitteita, mutta kun annoin happea koneelle moottoritielle liittyessä, niin ei ole koskaan heittänyt tuota vauhtia neulaa 150kmh lukemiin kuin nyt. Persdyno vahvistaa. [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Puistis kirjoitti:
salmol kirjoitti: Nyt teho-paino noin 6,6kg/hv joten hetken voi miettiä että mitä seuraavaksi. Ensi viikolla työn puolesta länsi-keski-suomen kierros joten kunnon kokemukset tulevat siitä.
Sitten kun saat vähän enemmän kokemusta niin kiinnostaisi tietää paljonko kuluttaa matka-ajossa ohjelmoinnin jälkeen.
Testi meni pieleen kun ajotietokone nollaantui reissussa. Kulutuksesta mitattuna meni 5.1 satasella mutta kun ajotietokone nollaantui, niin luotettavaa lukemaa ei siitä saanut. Mutta matka oli vajaat 1000 km ja mentiin nopeusrajoitus +10 ja viimeiset 200 km jumalattomaan vastatuuleen. Matka tehty talvirenkailla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Kartsa kirjoitti:
Plapman kirjoitti:Lohjan ECU tuning lupailee softapäivityksellä (Celtic tuning-softa) f30 320i:stä 295hv 434nm. Kuulostaa aika hurjalta. Mitä mieltä tästä?

Vähän kiinnostais laittaa tuollanen kun ei takuutkaan ole enää autossa päällä.

https://www.facebook.com/lohjanECUtunin ... 4983316713

Tuolla muuten keskustelua 320i ja 328i eroista. ECU tuning väittää, että 320i ja 328i samat moottorit.
Lohjan ecu tuning ei ohjelmoi toistaiseksi N20B20 320i moottorisia, koska on tapahtunut kansirikkoja. Bmw on suostunut korjaamaan rikkoutuneita kansia, vaikka on ollut ohjelma. Bmw:ltä odotetaan ratkaisua asiaan, ennenkuin ohjelmointeja jatketaan.
BMW ei ole esittänyt mitään ratkaisua asiaan. Celtic on sen sijaan muuttanut ohjelmaa seuraavasti, teho 280hv ja vääntö 393nm. Lohjan ecu tuning kertoo BMW omistajille ennen päätöksen tekoa mahdollisesta kansiongelmasta
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minulla tehtiin softapäivitys Tuikun softilla, Böntin toimesta. Tehoa tuli todella reippaasti lisää, arviolta 230hp (alkujaan 184hp) ja vääntöä reippaasti. Ehkä vähän 'kulmikas' kartta, eli tehon tuotossa selkeä kulma, mutta ei sovi valittaa kun liikkuu pirssi ihan eri tavalla kuin ennen.

Kuitenkin yksi asia huolettaa: Eli aikaisemmin ei ole ollut missään tilanteessa mitään erikoista, mutta nyt jos isommasta nopeudesta vedättää, eli ei vedä kick-downia, vaan lukitulla vaihteella vetää isompaa kiihdytystä, niin tuntuu resonanssia persuuksissa ja voisiko olla kyseessä että turbiini antaa periksi väännön alla?

Onko kellään ajatuksia tai tietoa?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Mulla oli aikoinaan se bemmin oma kitti ja se oli loistava. Suosittelen ehdottomasti sellaisen hankintaa jos joku pientä lisätehoa kaipaa 184 hv disukkaan. Tehot nousi 200 hv ja vääntö 420 Nm. Vaikutti siltä, että ton kitin jälkeen kone kävi jollain lailla tasaisemmin/hiljaisemin. Siihen taisi tulla mukaan vielä joku välijäähdytinkin. 80-120 väli parani 5.2 ->4.7 Takuut toimi ja autosta tuli laillinen peli. Hinta taisi olla luokkaa tonttu. Eli mielestäni super edullinen.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

salmol kirjoitti:Minulla tehtiin softapäivitys Tuikun softilla, Böntin toimesta. Tehoa tuli todella reippaasti lisää, arviolta 230hp (alkujaan 184hp) ja vääntöä reippaasti. Ehkä vähän 'kulmikas' kartta, eli tehon tuotossa selkeä kulma, mutta ei sovi valittaa kun liikkuu pirssi ihan eri tavalla kuin ennen.

Kuitenkin yksi asia huolettaa: Eli aikaisemmin ei ole ollut missään tilanteessa mitään erikoista, mutta nyt jos isommasta nopeudesta vedättää, eli ei vedä kick-downia, vaan lukitulla vaihteella vetää isompaa kiihdytystä, niin tuntuu resonanssia persuuksissa ja voisiko olla kyseessä että turbiini antaa periksi väännön alla?

Onko kellään ajatuksia tai tietoa?
Varmaan pistetty vähän liikaa vääntöä ja tulee resonanssia jostain hieman kuluneesta kardaanin laakerista tms. osasta, näin ainakin N47 softatessa Tuusulassa Powerbitilla lankomiehen autossa oli sanottu. 230hp / 450Nm oli liikaa, softaajakin kävi koeajolenkillä, täristi, ja piti ottaa sit 220 / 420Nm tjsp. niin ei jyryyttänyt enää. Oli sanonu, että ihan tyypillistä F30 et alkaa jyristämään jos ottaa liikaa tehoa/vääntöä ulos. En tiiä tosta Powerbitistä sen enempää muutaku että ei kai mikään kulmikas kuitenkaan uus kartta...
jebujee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Helmi 2013, 13:32
Auto: E91 320 XDA -09
Paikkakunta: Vantaa

salmol kirjoitti:Minulla tehtiin softapäivitys Tuikun softilla, Böntin toimesta. Tehoa tuli todella reippaasti lisää, arviolta 230hp (alkujaan 184hp) ja vääntöä reippaasti. Ehkä vähän 'kulmikas' kartta, eli tehon tuotossa selkeä kulma, mutta ei sovi valittaa kun liikkuu pirssi ihan eri tavalla kuin ennen.

Kuitenkin yksi asia huolettaa: Eli aikaisemmin ei ole ollut missään tilanteessa mitään erikoista, mutta nyt jos isommasta nopeudesta vedättää, eli ei vedä kick-downia, vaan lukitulla vaihteella vetää isompaa kiihdytystä, niin tuntuu resonanssia persuuksissa ja voisiko olla kyseessä että turbiini antaa periksi väännön alla?

Onko kellään ajatuksia tai tietoa?
Mulla on vanhempi auto mutta samat oireet nyt jatkunu 3 vuotta mitä ollu ohjelmoituna. Päällisin puolin paikat tarkistettu aina huollon yhteydessä mutta mitään ei oo löytyny. Tärinät tulee n. 1800-2200 kierroksen tietämillä isolla vaihteella. Rullilla mitattiin 232 ja 460.
Kun ei oo siitä miksikään muuttunu eikä selviä vikoja löytyny niin jatkan ajamista.
ocram
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Marras 2014, 19:51
Auto: Volvo ex.F31 328i Xdrive M-sport

328- mallien teho on taidettu muutenkin ilmoittaa aikalailla alakantiin, vakiona niistä on mittailtu lähemmäs 270 hv:n tehoja.

Kartsa kirjoitti:
Kartsa kirjoitti:
Plapman kirjoitti:Lohjan ECU tuning lupailee softapäivityksellä (Celtic tuning-softa) f30 320i:stä 295hv 434nm. Kuulostaa aika hurjalta. Mitä mieltä tästä?

Vähän kiinnostais laittaa tuollanen kun ei takuutkaan ole enää autossa päällä.

https://www.facebook.com/lohjanECUtunin ... 4983316713

Tuolla muuten keskustelua 320i ja 328i eroista. ECU tuning väittää, että 320i ja 328i samat moottorit.
Lohjan ecu tuning ei ohjelmoi toistaiseksi N20B20 320i moottorisia, koska on tapahtunut kansirikkoja. Bmw on suostunut korjaamaan rikkoutuneita kansia, vaikka on ollut ohjelma. Bmw:ltä odotetaan ratkaisua asiaan, ennenkuin ohjelmointeja jatketaan.
BMW ei ole esittänyt mitään ratkaisua asiaan. Celtic on sen sijaan muuttanut ohjelmaa seuraavasti, teho 280hv ja vääntö 393nm. Lohjan ecu tuning kertoo BMW omistajille ennen päätöksen tekoa mahdollisesta kansiongelmasta
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pyörähdin kaupassa ja wifi-obd-plugi oli hetken kiinni. Auto siis 320dA

Kuva
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ajoin tuossa taas kierroksen ja otin dataa koneesta. Tällä kertaa antoi 1,6 bar ahdoilla 240hp / 575nm tulokseksi. Vähintäänkin riittävästi tehoa ja varsinkin vääntöä, jos edes lähellä koneen raportoimia tietoja. Toki renkailta sitten vähemmän.

Mitenhän paljon ahtoja tuo TwinPower-ahdin mahtaa antaa maksimissaan, nyt tosiaan 1,6bar ahdoilla?

Toinen kysymys on tuon polttoainepumpun riittävyys, eli nyt antoi vajaa 65l/h ja isommalla syötöllä voisi kuvitella että tulee lisää tehoa. Vai ahdistaako suuttimet ensin?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Kovat väännöt on jos pitää paikkansa. Automaatille on luvattu muistaakseni 450nm kesto?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Puistis kirjoitti:Kovat väännöt on jos pitää paikkansa. Automaatille on luvattu muistaakseni 450nm kesto?
Kyllä, autossa ZF 8HP45 vaihteisto, eli 450 nm vääntöä max, mutta kun ottaa varmuusvarat huomioon, niin muiden Bemarifoorumien viisaat tiesi että kestää 600 nm. Tiedä sitten, mutta toistaiseksi on kestänyt. Voimaa, varsinkin vääntöä, on kyllä mielettömästi enemmän kuin ennen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin