F3x softaviritys

F30, F31, F32, F33, F34, F36
ocram
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Marras 2014, 19:51
Auto: Volvo ex.F31 328i Xdrive M-sport

salmol kirjoitti:Ajoin tuossa taas kierroksen ja otin dataa koneesta. Tällä kertaa antoi 1,6 bar ahdoilla 240hp / 575nm tulokseksi. Vähintäänkin riittävästi tehoa ja varsinkin vääntöä, jos edes lähellä koneen raportoimia tietoja. Toki renkailta sitten vähemmän.

Mitenhän paljon ahtoja tuo TwinPower-ahdin mahtaa antaa maksimissaan, nyt tosiaan 1,6bar ahdoilla?

Toinen kysymys on tuon polttoainepumpun riittävyys, eli nyt antoi vajaa 65l/h ja isommalla syötöllä voisi kuvitella että tulee lisää tehoa. Vai ahdistaako suuttimet ensin?
Aika kovalta kuulostaa tuo 1,6 bar, ainakaan bensavehkeissä ei noin kovia paineita suositella jos moottori on muuten vakio. Entisessä autossa 21psi (1,4 bar) JB4:sen Map1 eikä suositeltu agressivisempia karttoja. Moottori on tietysti erilainen, diesel kestää kovempia ahtoja. Bensa N20 ei muutenkaan ole kaikista kestävin virityskohde.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Käy ihmeessä penkittämässä, saat ilmamassalaskentaa luotettavampaa dataa ja hienon graafisen käppyrän muistoksi. Maksaa toki jokusen kympin, mutta kertoo aika paljon. PK-seudulta penkkiaikoja voinee kysellä ainakin Debililtä, ST-Motorsilta tai Motorbitiltä. Aikaa kysellessä kannattaa varmistaa, että tarjolla on ns. jarrullinen penkki, eli penkki osaa pistää tarpeeksi vastaan autolle, jotta kierrokset eivät ryntää ennenkö ahdot nousevat.

En halua masentaa, mutta OBD-portin kautta tehdyt, ilmamassan perusteella lasketut vääntölukemat harmi kyllä valehtelevat usein jonkin verran ylöspäin. Vaikka BMW:n käyttämä ahdin kokoisekseen varmaan hyvin virtaakin (kuten moottori muutenkin), epäilen vahvasti yli 500Nm vääntöjä noin matalalla ahtopaineella - sillä vaan on melkoinen taikatemppu saada noihin vääntöihin (kuvassa reilu 280Nm/l) tarvittavaa ilmamassaa koneesta läpi. Wikipedian (jos jollakulla on parempi lähde, saa toki kertoa) mukaan 184hv/380Nm N47D20 ahtaa jo vakionakin 1,5bar - tämä ei välttämättä korreloi suoraan huippuvääntölukemaan, koska alkuperäinen maksimiahtopaine ei välttämättä ole tapissaan sillä kierrosluvulla, millä nyt ohjelmoituna on maksimiväännöt, mutta antaa vähän viitettä suuruusluokkaan.

Rehellisesti sanoen veikkaan penkin sanovan lähemmäksi 450Nm kuin 500Nm. Ei sillä, ei sekään huonosti ole - 450Nm väännöillä 2l moottorista puhutaan kuitenkin jo 225Nm/l voimasta. Verrokiksi F10-vitossarjan 535d vääntää tehtaalta Wikipedian mukaan 630Nm eli 210Nm/l ja M550d 740Nm eli 247Nm/l.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

BMW:n oma Power kit kiinnostaa omaan F31 320d autooni. Autokeskus Airport kertoi tälle hinnaksi 1530€ joka on aika suolainen. Onko vinkkejä mistä muualta tuon voisi saada edullisemmin?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ota huomioon että toi ei oo pelkkö softa vaan sisältää palikoiden vaihtoakin + lisäksi saat edelleen laillisen auton, taatusti toimivan ja takuut, goodwillit yms. säilyy. Voithan tota kysellä vielä muualtakin, ei kai se ihan noin paljo kuuluis maksaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nyt on käyty penkittämässä Tuusulassa ja oikeat luvut ovat seuraavat:

- Auto BMW F30 320dA N47 vakiona 135 kw / 184 hp vakiona
- 225.3 hp @ 3795 rpm
- 520.0 nm @ 2041 rpm
- Suoritettu veto 5-vaihteella
Screen Shot 2017-06-12 at 12.58.13.png
Screen Shot 2017-06-12 at 12.58.13.png (534.52 KiB) Katsottu 17681 kertaa
Vähän liian kovat väännöt, ehkä pitäisi pyytää Tuikun muuttamaan ohjelmaa niin että otettaisiin noin 450 nm max.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Oisko silloin aikoinaan kustantanut 1000-1100 €. Tämä siis kauppojen yhteydessä. Auto toimi loistavasti tuolla omalla kitillä. Itse asiassa multa löytys vielä vakioboksi ja se vakio coolerikin jos jollain niille tarvetta. Eli tuossa tosiaan tuli kokonaan uusi ohjainyksikkö tai miksi sitä ecu kutsutaankin sekä joku isompi cooleri.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Salmol, mitattiinko sun tehot ennen ja jälkeen samassa penkissä? Mukava lisäys joka tapauksessa!
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:Salmol, mitattiinko sun tehot ennen ja jälkeen samassa penkissä? Mukava lisäys joka tapauksessa!
No ei mitattu ennen päivitystä, kun Böntti teki softapäivityksen tampereella. Mutta sama kaveri on tehnyt paljon ohjelmia N47:ään, ja tehot ovat aina olleet vakiona 181 hp - 189 hp tuolla dynolla mitattuna. Eli oletan että omani on ollut tuossa haitarissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

salmol kirjoitti:- 225.3 hp @ 3795 rpm
- 520.0 nm @ 2041 rpm
Hyvin kyllä hönkii, selvästi paremmin kuin aiemmin mainituilla ahdoilla odotin. Epäilemättä selvästi vakiota iloisempi ajettava :thuup:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Aero kirjoitti:
salmol kirjoitti:- 225.3 hp @ 3795 rpm
- 520.0 nm @ 2041 rpm
Hyvin kyllä hönkii, selvästi paremmin kuin aiemmin mainituilla ahdoilla odotin. Epäilemättä selvästi vakiota iloisempi ajettava :thuup:
Kiitos, kyllä tuo hyvin liikkuu. Ihan eri tavalla kuin ennen.

Tosin vääntöä lienee noin 50-70 Nm liikaa, voimansiirrosta tulee huippuvääntöjen paikkeilla ylimääräistä resonointia / tärinää. Ei sinänsä haittaa jos tekee kick downin ja kierrokset menevät vääntöjen sijaan suurimman tehon alueelle, mutta lukitulla vaihteella saattaa turhaa rasittaa voimansiirtoa.

No, minä ajan enimmäkseen matkaa joten vehkeet kyllä kestää, uskoisin näin.

Testaaja myös sanoi että tuo on kyllä maksimit mitä tuosta koneesta perustavaroilla saadaan irti. Sanoi että ahdin ei riitä isompaan tehoon ja voimansiirto ei kestä isompia vääntöjä. Myös putkisto ahdistaa, joten jos ei hengitystä avarra, niin ahdistaa. Ehkä näin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ildivo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 21:48

Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
No, tuo 318d on sama N47-kone kuin 320d:ssä, niin voit kysellä vaikka Motorbitiltä joka tuon minun auton testasi. Tai sitten Böntiltä (privaviesti) joka minun auton koodasi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
Moonlight motorsport. Asentaa Motorbitin softia ja niitä on ainakin kehuttu.
Kunhan vaan saan aikaiseksi niin vien oman autoni Motorbitille ohjelmoitavaksi.

http://moonlightmotorsport.fi
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Koitin lukea tätä(kin) ketjua läpi, mutta en löytänyt ihan suoraa vastausta seuraavaa kysymykseen: jos laitan autooni tehoboxin (esim. Racechip) mutta poistan sen ennen huoltoa, niin jääkö auton ohjelmistoon kuitenkin joku bitti poikittain josta huolto näkee, että autoa on viritelty?
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Merikotka kirjoitti:Koitin lukea tätä(kin) ketjua läpi, mutta en löytänyt ihan suoraa vastausta seuraavaa kysymykseen: jos laitan autooni tehoboxin (esim. Racechip) mutta poistan sen ennen huoltoa, niin jääkö auton ohjelmistoon kuitenkin joku bitti poikittain josta huolto näkee, että autoa on viritelty?
Ei jää mitään muuta kuin sormenjäljet moottorin muovisuojukseen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ildivo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 21:48

salmol kirjoitti:
Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
No, tuo 318d on sama N47-kone kuin 320d:ssä, niin voit kysellä vaikka Motorbitiltä joka tuon minun auton testasi. Tai sitten Böntiltä (privaviesti) joka minun auton koodasi.
Epäilen kyllä vahvasti, että 318d koneesta saa nuo samat tehot irti kuin 320d koneesta. Tietenkin mieluusti olen väärässä. Onko jollain kokemusta asiasta?
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Ildivo kirjoitti: Epäilen kyllä vahvasti, että 318d koneesta saa nuo samat tehot irti kuin 320d koneesta. Tietenkin mieluusti olen väärässä. Onko jollain kokemusta asiasta?
Ainakin mitä kattoo noista eri palveluista niin 318d saa suurinpiirtein samanverran irti kuin mitä 320:ssa on vakiona. Esim.:
http://www.optimoiautosi.fi/database/73 ... 3hp-320nm/
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.

On koodattu. B47 kone 518da, 227 Hp / 464 Nm, ei tunnu nuhaiselta :thup: Sama rauta kuin 520da (suuttimet, turbo)
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Palikat kiinni ja softaa hakemaan. :cools:
20170614_131827-resized-1024.jpg
20170614_131827-resized-1024.jpg (207.86 KiB) Katsottu 17239 kertaa
Wagner tuning downpipe+racing cat
Supersprint 3" catback
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

AjamisenIloa kirjoitti:
Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.

On koodattu. B47 kone 518da, 227 Hp / 464 Nm, ei tunnu nuhaiselta :thup: Sama rauta kuin 520da (suuttimet, turbo)
Vaikuttavat luvut. Missä koodautit?
Vastaa Viestiin