Aika kovalta kuulostaa tuo 1,6 bar, ainakaan bensavehkeissä ei noin kovia paineita suositella jos moottori on muuten vakio. Entisessä autossa 21psi (1,4 bar) JB4:sen Map1 eikä suositeltu agressivisempia karttoja. Moottori on tietysti erilainen, diesel kestää kovempia ahtoja. Bensa N20 ei muutenkaan ole kaikista kestävin virityskohde.salmol kirjoitti:Ajoin tuossa taas kierroksen ja otin dataa koneesta. Tällä kertaa antoi 1,6 bar ahdoilla 240hp / 575nm tulokseksi. Vähintäänkin riittävästi tehoa ja varsinkin vääntöä, jos edes lähellä koneen raportoimia tietoja. Toki renkailta sitten vähemmän.
Mitenhän paljon ahtoja tuo TwinPower-ahdin mahtaa antaa maksimissaan, nyt tosiaan 1,6bar ahdoilla?
Toinen kysymys on tuon polttoainepumpun riittävyys, eli nyt antoi vajaa 65l/h ja isommalla syötöllä voisi kuvitella että tulee lisää tehoa. Vai ahdistaako suuttimet ensin?
F3x softaviritys
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 20
- Liittynyt: 23 Marras 2014, 19:51
- Auto: Volvo ex.F31 328i Xdrive M-sport
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Käy ihmeessä penkittämässä, saat ilmamassalaskentaa luotettavampaa dataa ja hienon graafisen käppyrän muistoksi. Maksaa toki jokusen kympin, mutta kertoo aika paljon. PK-seudulta penkkiaikoja voinee kysellä ainakin Debililtä, ST-Motorsilta tai Motorbitiltä. Aikaa kysellessä kannattaa varmistaa, että tarjolla on ns. jarrullinen penkki, eli penkki osaa pistää tarpeeksi vastaan autolle, jotta kierrokset eivät ryntää ennenkö ahdot nousevat.
En halua masentaa, mutta OBD-portin kautta tehdyt, ilmamassan perusteella lasketut vääntölukemat harmi kyllä valehtelevat usein jonkin verran ylöspäin. Vaikka BMW:n käyttämä ahdin kokoisekseen varmaan hyvin virtaakin (kuten moottori muutenkin), epäilen vahvasti yli 500Nm vääntöjä noin matalalla ahtopaineella - sillä vaan on melkoinen taikatemppu saada noihin vääntöihin (kuvassa reilu 280Nm/l) tarvittavaa ilmamassaa koneesta läpi. Wikipedian (jos jollakulla on parempi lähde, saa toki kertoa) mukaan 184hv/380Nm N47D20 ahtaa jo vakionakin 1,5bar - tämä ei välttämättä korreloi suoraan huippuvääntölukemaan, koska alkuperäinen maksimiahtopaine ei välttämättä ole tapissaan sillä kierrosluvulla, millä nyt ohjelmoituna on maksimiväännöt, mutta antaa vähän viitettä suuruusluokkaan.
Rehellisesti sanoen veikkaan penkin sanovan lähemmäksi 450Nm kuin 500Nm. Ei sillä, ei sekään huonosti ole - 450Nm väännöillä 2l moottorista puhutaan kuitenkin jo 225Nm/l voimasta. Verrokiksi F10-vitossarjan 535d vääntää tehtaalta Wikipedian mukaan 630Nm eli 210Nm/l ja M550d 740Nm eli 247Nm/l.
En halua masentaa, mutta OBD-portin kautta tehdyt, ilmamassan perusteella lasketut vääntölukemat harmi kyllä valehtelevat usein jonkin verran ylöspäin. Vaikka BMW:n käyttämä ahdin kokoisekseen varmaan hyvin virtaakin (kuten moottori muutenkin), epäilen vahvasti yli 500Nm vääntöjä noin matalalla ahtopaineella - sillä vaan on melkoinen taikatemppu saada noihin vääntöihin (kuvassa reilu 280Nm/l) tarvittavaa ilmamassaa koneesta läpi. Wikipedian (jos jollakulla on parempi lähde, saa toki kertoa) mukaan 184hv/380Nm N47D20 ahtaa jo vakionakin 1,5bar - tämä ei välttämättä korreloi suoraan huippuvääntölukemaan, koska alkuperäinen maksimiahtopaine ei välttämättä ole tapissaan sillä kierrosluvulla, millä nyt ohjelmoituna on maksimiväännöt, mutta antaa vähän viitettä suuruusluokkaan.
Rehellisesti sanoen veikkaan penkin sanovan lähemmäksi 450Nm kuin 500Nm. Ei sillä, ei sekään huonosti ole - 450Nm väännöillä 2l moottorista puhutaan kuitenkin jo 225Nm/l voimasta. Verrokiksi F10-vitossarjan 535d vääntää tehtaalta Wikipedian mukaan 630Nm eli 210Nm/l ja M550d 740Nm eli 247Nm/l.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Ota huomioon että toi ei oo pelkkö softa vaan sisältää palikoiden vaihtoakin + lisäksi saat edelleen laillisen auton, taatusti toimivan ja takuut, goodwillit yms. säilyy. Voithan tota kysellä vielä muualtakin, ei kai se ihan noin paljo kuuluis maksaa.
Nyt on käyty penkittämässä Tuusulassa ja oikeat luvut ovat seuraavat:
- Auto BMW F30 320dA N47 vakiona 135 kw / 184 hp vakiona
- 225.3 hp @ 3795 rpm
- 520.0 nm @ 2041 rpm
- Suoritettu veto 5-vaihteella
Vähän liian kovat väännöt, ehkä pitäisi pyytää Tuikun muuttamaan ohjelmaa niin että otettaisiin noin 450 nm max.
- Auto BMW F30 320dA N47 vakiona 135 kw / 184 hp vakiona
- 225.3 hp @ 3795 rpm
- 520.0 nm @ 2041 rpm
- Suoritettu veto 5-vaihteella
Vähän liian kovat väännöt, ehkä pitäisi pyytää Tuikun muuttamaan ohjelmaa niin että otettaisiin noin 450 nm max.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Oisko silloin aikoinaan kustantanut 1000-1100 €. Tämä siis kauppojen yhteydessä. Auto toimi loistavasti tuolla omalla kitillä. Itse asiassa multa löytys vielä vakioboksi ja se vakio coolerikin jos jollain niille tarvetta. Eli tuossa tosiaan tuli kokonaan uusi ohjainyksikkö tai miksi sitä ecu kutsutaankin sekä joku isompi cooleri.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Salmol, mitattiinko sun tehot ennen ja jälkeen samassa penkissä? Mukava lisäys joka tapauksessa!
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
No ei mitattu ennen päivitystä, kun Böntti teki softapäivityksen tampereella. Mutta sama kaveri on tehnyt paljon ohjelmia N47:ään, ja tehot ovat aina olleet vakiona 181 hp - 189 hp tuolla dynolla mitattuna. Eli oletan että omani on ollut tuossa haitarissa.Juha kirjoitti:Salmol, mitattiinko sun tehot ennen ja jälkeen samassa penkissä? Mukava lisäys joka tapauksessa!
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Hyvin kyllä hönkii, selvästi paremmin kuin aiemmin mainituilla ahdoilla odotin. Epäilemättä selvästi vakiota iloisempi ajettavasalmol kirjoitti:- 225.3 hp @ 3795 rpm
- 520.0 nm @ 2041 rpm
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kiitos, kyllä tuo hyvin liikkuu. Ihan eri tavalla kuin ennen.Aero kirjoitti:Hyvin kyllä hönkii, selvästi paremmin kuin aiemmin mainituilla ahdoilla odotin. Epäilemättä selvästi vakiota iloisempi ajettavasalmol kirjoitti:- 225.3 hp @ 3795 rpm
- 520.0 nm @ 2041 rpm
Tosin vääntöä lienee noin 50-70 Nm liikaa, voimansiirrosta tulee huippuvääntöjen paikkeilla ylimääräistä resonointia / tärinää. Ei sinänsä haittaa jos tekee kick downin ja kierrokset menevät vääntöjen sijaan suurimman tehon alueelle, mutta lukitulla vaihteella saattaa turhaa rasittaa voimansiirtoa.
No, minä ajan enimmäkseen matkaa joten vehkeet kyllä kestää, uskoisin näin.
Testaaja myös sanoi että tuo on kyllä maksimit mitä tuosta koneesta perustavaroilla saadaan irti. Sanoi että ahdin ei riitä isompaan tehoon ja voimansiirto ei kestä isompia vääntöjä. Myös putkisto ahdistaa, joten jos ei hengitystä avarra, niin ahdistaa. Ehkä näin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
No, tuo 318d on sama N47-kone kuin 320d:ssä, niin voit kysellä vaikka Motorbitiltä joka tuon minun auton testasi. Tai sitten Böntiltä (privaviesti) joka minun auton koodasi.Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
- Auto: F31 & F20
- Paikkakunta: Kauniainen
Moonlight motorsport. Asentaa Motorbitin softia ja niitä on ainakin kehuttu.Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
Kunhan vaan saan aikaiseksi niin vien oman autoni Motorbitille ohjelmoitavaksi.
http://moonlightmotorsport.fi
Koitin lukea tätä(kin) ketjua läpi, mutta en löytänyt ihan suoraa vastausta seuraavaa kysymykseen: jos laitan autooni tehoboxin (esim. Racechip) mutta poistan sen ennen huoltoa, niin jääkö auton ohjelmistoon kuitenkin joku bitti poikittain josta huolto näkee, että autoa on viritelty?
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Ei jää mitään muuta kuin sormenjäljet moottorin muovisuojukseen.Merikotka kirjoitti:Koitin lukea tätä(kin) ketjua läpi, mutta en löytänyt ihan suoraa vastausta seuraavaa kysymykseen: jos laitan autooni tehoboxin (esim. Racechip) mutta poistan sen ennen huoltoa, niin jääkö auton ohjelmistoon kuitenkin joku bitti poikittain josta huolto näkee, että autoa on viritelty?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Epäilen kyllä vahvasti, että 318d koneesta saa nuo samat tehot irti kuin 320d koneesta. Tietenkin mieluusti olen väärässä. Onko jollain kokemusta asiasta?salmol kirjoitti:No, tuo 318d on sama N47-kone kuin 320d:ssä, niin voit kysellä vaikka Motorbitiltä joka tuon minun auton testasi. Tai sitten Böntiltä (privaviesti) joka minun auton koodasi.Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Ainakin mitä kattoo noista eri palveluista niin 318d saa suurinpiirtein samanverran irti kuin mitä 320:ssa on vakiona. Esim.:Ildivo kirjoitti: Epäilen kyllä vahvasti, että 318d koneesta saa nuo samat tehot irti kuin 320d koneesta. Tietenkin mieluusti olen väärässä. Onko jollain kokemusta asiasta?
http://www.optimoiautosi.fi/database/73 ... 3hp-320nm/
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 203
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
- Auto: G20 330e M-sport, -19
Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
On koodattu. B47 kone 518da, 227 Hp / 464 Nm, ei tunnu nuhaiselta Sama rauta kuin 520da (suuttimet, turbo)
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Vaikuttavat luvut. Missä koodautit?AjamisenIloa kirjoitti:Ildivo kirjoitti:Onko kukaan koodaillut tuota 318d konetta? Minkälaista tehoa saisi irti? Nykyinen tuntuu hieman tuhnulta varsinkin kun motariajoa on tullut enemmän. Ja jos on Turun suunnalta suositella jotain ketä tekis nii kiitos.
On koodattu. B47 kone 518da, 227 Hp / 464 Nm, ei tunnu nuhaiselta Sama rauta kuin 520da (suuttimet, turbo)