F3x softaviritys
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
#Rica tuleeko heidän softauksella kaasuvasteesta enemmän lineaarinen vai progressiivinen? Kiinnostaisi tietää millainen vaste on pienellä kaasun avauksella. Kaverin D4 Volvosta tuli omaan makuuni turhan "hyppivä" pintakaasulla ja heti sen jälkeen, mikä on ärsyttävää näillä Helsingin 30-40 km/h rajoituksilla. Jos bemareista (varsinkin 30d) tulee samanlaisia niin ei kiitos Ricaa tänne.
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Jokohan noi softaukset onnistuu ilman boxin avausta? Ei viittis vielä vajaa 70 ajettuna heittää "goodwilliä" roskikseen avatulla eculla?
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Itse itselleni vastaten, ekalla kerralla ecu auki ja sen jälkeen ohjelmointi onnistuu obd portin kauttaAnssi79 kirjoitti:Jokohan noi softaukset onnistuu ilman boxin avausta? Ei viittis vielä vajaa 70 ajettuna heittää "goodwilliä" roskikseen avatulla eculla?
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Mutta aina voi kuitenkin laittaa boxin jos ei halua avata ECUa. Eihän se sama asia ole, mutta sinnepäin ja eron vakioon todella huomaa. Kestävyydessäkään ei taida olla eroja, eli joku raportoi boxilla ajetun melkein 100 tkm ja itsekin olen ajanut varmaan 45 tkm boxilla. Ei ole mennyt loukku tukkoon eikä ollut muutakaan ongelmaa. Kulutus 66 tkm matkalta ajotietokoneen mukaan 5.1 l/100 km sisältäen kaikki ajot, eli ei se boxi ainakaan kulutusta nosta.Anssi79 kirjoitti:Itse itselleni vastaten, ekalla kerralla ecu auki ja sen jälkeen ohjelmointi onnistuu obd portin kauttaAnssi79 kirjoitti:Jokohan noi softaukset onnistuu ilman boxin avausta? Ei viittis vielä vajaa 70 ajettuna heittää "goodwilliä" roskikseen avatulla eculla?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Jotenkin on enemmän luottoa kuitenkin uuteen ohjelmointiin, kun vain mitattujen arvojen vääristelyyn boxilla. Sitä en väitä ettei kuitenkin boxista hyötyä ole.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
EIhän se ohjelmisto poikkea tuosta käytännössä isommin, eli boxilla vääristetään mittaustietoa jotta saadaan kone syöttämään enemmän. Ohjelmalla muutetaan koko ohjelmaa niin että se syöttää enemmän. Eli mikään ei loppukädessä muuttunut, eli sillä ei ole merkitystä miten se syöttö saatiin kasvamaan, vaan sillä että lopputilanteessa molemmissa syöttö kasvoi. Toki ohjelmalla voidaan säätää muutakin kuin syöttöpainetta, eli sen takia se on tietysti parempi.Anssi79 kirjoitti:Jotenkin on enemmän luottoa kuitenkin uuteen ohjelmointiin, kun vain mitattujen arvojen vääristelyyn boxilla. Sitä en väitä ettei kuitenkin boxista hyötyä ole.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 08 Loka 2015, 14:12
Syötön liiallinen lisääminenhän rikkoo suuttimet. Ovat kalliita korjata ja uudetkaan ei kestä jollei boxia poista..
Perustuen mihin? Juurihan sanoin että mulla ollut kiinni 45 tkm ja toisella 100 tkm eikä ole ollut ongelmia suuttimien kanssa. Ei siis tue sun kommenttia tuolta osin.Rennfahrer kirjoitti:Syötön liiallinen lisääminenhän rikkoo suuttimet. Ovat kalliita korjata ja uudetkaan ei kestä jollei boxia poista..
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
- Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14
Mulla oli entisessä V50 2.0D autossani Rican softa vähän aikaa mutta en oikein pitänyt siitä. Poistatin sen jokusen kuukauden käytön jälkeen.Squamish kirjoitti:#Rica tuleeko heidän softauksella kaasuvasteesta enemmän lineaarinen vai progressiivinen? Kiinnostaisi tietää millainen vaste on pienellä kaasun avauksella. Kaverin D4 Volvosta tuli omaan makuuni turhan "hyppivä" pintakaasulla ja heti sen jälkeen, mikä on ärsyttävää näillä Helsingin 30-40 km/h rajoituksilla. Jos bemareista (varsinkin 30d) tulee samanlaisia niin ei kiitos Ricaa tänne.
Siinä versiossa joka silloiseen autooni laitettiin, korostui omaan makuuni liian suuri vääntömomentti pienillä kierroksilla (lieneekö johtuneen sen vakiona olevan hetkellisen overboost toiminnon takia). Välittömästi kaasupolkimen painamisen jälkeen ei tapahtunut oikein mitään mutta heti kohta perään tuli sitten ‘muulinpotku' jonka jälkeen taas puutui. Tai ei se oikeastaan mihinkään puutunut mutta kun vääntömomentti laski voimakkaasti, niin siltä se tuntui. Lisäksi moottorin ääni muuttui selkeästi karkeammaksi joka kuului kabiiniin asti. Märällä se kyllä suttasi helposti tyhjää risteyksistä lähtiessä, mutta etuvetoisena se veteli jos oli epätasaisuutta ja paukutteli jarruja kiihdytyksissä kun luistoesto yritti rajoittaa luistavaa pyörää. Lisäksi pakoputkesta tuleva mustan voimasavun määrä ei oikein miellyttänyt.
Se oli bulkkisoftaversio jota ei oltu viritetty omaan makuuni sopivaksi. Vakiona tuo auto oli kokonaisuudessan mukavampi ja tasaisempi ajettava. Voi tosin olla että tuosta softasta on tullut myöhemmin uudempia versioita.
Bemarin osalta ei ole kokemusta Rican tuotteista mutta se kuulostaa hyvältä että jos auton voi nykyisin itsekin tarvittaessa vakioksi palauttaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mitäs luulet, olisko tuo vetotapa ollut alunperin väärin?lowbero kirjoitti: Märällä se kyllä suttasi helposti tyhjää risteyksistä lähtiessä, mutta etuvetoisena se veteli jos oli epätasaisuutta ja paukutteli jarruja kiihdytyksissä kun luistoesto yritti rajoittaa luistavaa pyörää.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
- Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14
<offtopic>No siitä ei ole pienintäkään epäilystä Se vaan oli jotenkin siedettävä ennen chippausta - paitsi talvella...Juha kirjoitti:Mitäs luulet, olisko tuo vetotapa ollut alunperin väärin?lowbero kirjoitti: Märällä se kyllä suttasi helposti tyhjää risteyksistä lähtiessä, mutta etuvetoisena se veteli jos oli epätasaisuutta ja paukutteli jarruja kiihdytyksissä kun luistoesto yritti rajoittaa luistavaa pyörää.
Lisäksi kaarreominaisuudet kun oli kuin vanhalla koulubussilla, niin olihan se matkustamista - ratinkin takaa… no, ei se ehkä ihan noin huono ollut… tai no, ainakaan suoraan matkustaessa… </offtopic>
Lohjan ECU tuning lupailee softapäivityksellä (Celtic tuning-softa) f30 320i:stä 295hv 434nm. Kuulostaa aika hurjalta. Mitä mieltä tästä?
Vähän kiinnostais laittaa tuollanen kun ei takuutkaan ole enää autossa päällä.
https://www.facebook.com/lohjanECUtunin ... 4983316713
Tuolla muuten keskustelua 320i ja 328i eroista. ECU tuning väittää, että 320i ja 328i samat moottorit.
Vähän kiinnostais laittaa tuollanen kun ei takuutkaan ole enää autossa päällä.
https://www.facebook.com/lohjanECUtunin ... 4983316713
Tuolla muuten keskustelua 320i ja 328i eroista. ECU tuning väittää, että 320i ja 328i samat moottorit.
BMW 320i F30
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Ei muuta kun porukkaa kasaan ja kokeilemaan
"Useammalle autolle lasketaan tarjous tapaukohtaisesti, joten firmoille ja kaveriporukoille edulliset ohjelmoinnit, ohjelmoidaan firman kalusto, pomon oma ja työntekijöiden autot samalla kertaa, edullisesti."
"Useammalle autolle lasketaan tarjous tapaukohtaisesti, joten firmoille ja kaveriporukoille edulliset ohjelmoinnit, ohjelmoidaan firman kalusto, pomon oma ja työntekijöiden autot samalla kertaa, edullisesti."
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Anssi79 kirjoitti:Ei muuta kun porukkaa kasaan ja kokeilemaan
"Useammalle autolle lasketaan tarjous tapaukohtaisesti, joten firmoille ja kaveriporukoille edulliset ohjelmoinnit, ohjelmoidaan firman kalusto, pomon oma ja työntekijöiden autot samalla kertaa, edullisesti."
Täältä löytyisi ainakin yksi innokas tuohon "kaveri"porukkaan
Minäkin olen tätä softaamista miettinyt. Tuo celticin 293 heppaa kuulostaa kovalta. AJ-TECH ja optimoiautosi lupaavat n20 n 250 heppaa. Seinäjoelle on pitkä matka. Täällä peräpohjolassa optimoiautosi olisi lähellä. Lisäteho kyllä houkuttelisi kun takuukin on jo loppunut
Mitä tarkoitetaan, kun puhutaan "samasta moottorista?" Itse en asiasta mitään tiedä, mutta Motorbitilla on tuntuu olevan varsin tarkka käsitys asiasta.Plapman kirjoitti:Lohjan ECU tuning lupailee softapäivityksellä (Celtic tuning-softa) f30 320i:stä 295hv 434nm. Kuulostaa aika hurjalta. Mitä mieltä tästä?
Vähän kiinnostais laittaa tuollanen kun ei takuutkaan ole enää autossa päällä.
https://www.facebook.com/lohjanECUtunin ... 4983316713
Tuolla muuten keskustelua 320i ja 328i eroista. ECU tuning väittää, että 320i ja 328i samat moottorit.
http://www.motorbit.fi/bmw-f3x-n20-320i-328i/
No, osa uskoo että 320i:ssä ja 328i:ssä olisi samat mekaaniset osat, vain ohjelmisto olisi eri ja että pelkällä ohjelmistolla koneesta saisi 328i:n. Tuosta ei taida olla kenelläkään tarkkaa tietoa. Itse epäilen että niissä on mekaanisia eroja.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Osanumeroita vertailemalla saa asiasta hajua (nimenomaan hajua - teknisiä eroja eri osissa tämä metodi ei kerro). RealOEM listaa tosiaan eri männät (vertailin pikaisesti joitain osia 03/2014 EUR LHD -autoista) mutta myös matalapuristeiset männät 320i:hin (jotka ovat samat kuin 328i:ssä) varuste(?)koodilla S858A=Yes (liekö tarkoitettu maihin, joissa on matalaoktaanisemmat polttoaineet). Kanget, kampura, nokat ja suurimpana yllätyksenä ahdin sekä suuttimet näyttävät olevan samoja. Tuon vilkuilun perusteella Motorbitin teksti vaikuttaa asialliselta ja siltä, että asiaan on siellä perehdytty. Jäähdytysjärjestelmää en jaksanut vertailla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence