F3x softaviritys

F30, F31, F32, F33, F34, F36
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Thmas kirjoitti: 14 Loka 2018, 17:31 Mitkäs tunnelmat Celticin softasta nyt kun olet hetken ehtinyt keräämään kokemuksia? Kumman laittaisit jälkikäteen ajateltuna F3x 20d:hen, Celticin vai Tuikun softa joka sinulla oli edellisessä autossa? Harkinnassa toi Celtic, mutta teholupaukset etenkin hevosvoimien suhteen kuulostavat varsin kovilta, ehkä jopa epäilyttäviltä.
Jaa-a, voisin vaikka kokeilla jotain kolmatta. Motorbittiä on suositeltu, se on kokeilematta vielä. Ehkä näistä kahdesta laittaisin tämän Celticin, kun se antaa tasaisemmin koko alueelle voimaa. Tuo Tuikun softa antoi kaiken 2000 rpm kohdalla, ja siinä tuli liikaa vääntöä (520nm). Tokihan voit pyytää Tuikkua muokkaamaan softaa niin, että antaa esim. 450 nm ja voiman vähän laajemmalla alueella.

Nopeammalta se edellinen F30 takatuuppari Tuikun softalla tuntui, kuin tämä F36 neliveto Celticillä. Toki neliveto syö tehoa ja painokin on isompi, mutta tuntui se nopeammalta, johtui myös ehkä kulmikkaasta tehontuotosta. Siinä oli mitattuna 225 heppaa, ja vaikka nyt Celtic lupaa enemmän, jotenkin epäilen että ihan kaikki luvatut kaakit eivät tallissa ole. Mutta on kumpi tahansa softa parempi kuin vakiovehje. Harkitse vielä sitä Motorbitin softaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Thmas kirjoitti: 14 Loka 2018, 17:31Harkinnassa toi Celtic, mutta teholupaukset etenkin hevosvoimien suhteen kuulostavat varsin kovilta, ehkä jopa epäilyttäviltä.
Sama. Onko penkitetty luvattuja tuloksia? Ei selittelyjä vaan täällä ajettua puolueetonta dynokäyrää. B47 118d koneeseen lupasi sellaiset lukemat jotka tuskin on mahdollisia ilman osien vaihtoa tai riskiä koneen porsimisesta ennen aikojaan, tai sitten on lukemat vedetty todella optimistisessä penkissä. Ne lukemat epäilytti heti alkuunsa ja keskustelu kahden tunnetun penkittäjän kanssa vahvisti asian, kannattaa suhtautua varauksella luvattuihin mielettömiin lukemiin.

Vaikka moottorityyppi on sama kun tehokkaammassa versiossa niin koneen sisällä olevvat osat ei välttämättä ole samoja, kuten myös turbo sekä välijäähdytin voi olla pienemmät. Ja kun katsoo eri chippaajien lukemia niin lähes poikkeuksetta annetaan samat huippulukemat eri tehoversioiden moottoreille, joku mättää näissä lupauksissa ja todella pahasti.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Mulla on 120d:ssä tuo motorbitin softa. Lupaus oli 215-220hv - ei mitattu mutta persdynolla huomattava muutos alkuperäiseen 184hv.

Tuonne vien seuraavankin mikä se sit ikinä onkaan.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

118d luvattiin 185hp/420nm juuri noista mun aiemmin kirjoittamista syistä, sanoivat suoraan että enemmänkin saa mutta riskillä koska koneessa on eri osat kun 120d:ssä.
Bimmeripoju
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Marras 2018, 21:06

F32 ja 420 bensa xDrive (2015)

Celtic
Tuikku
Motorbitti

Jokaisesta kovia lupauksia ja eri variaatioita / tehopaketteja. Haluan välttää tiukimman virityksen eli ottaisin ns puolivälin virityksen. Onko jollain ollut ongelmia näiden kanssa esim. luotettavuus?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bimmeripoju kirjoitti: 20 Marras 2018, 15:01 F32 ja 420 bensa xDrive (2015)

Celtic
Tuikku
Motorbitti

Jokaisesta kovia lupauksia ja eri variaatioita / tehopaketteja. Haluan välttää tiukimman virityksen eli ottaisin ns puolivälin virityksen. Onko jollain ollut ongelmia näiden kanssa esim. luotettavuus?
Itselläni oli 20d-koneessa Tuikun ja Celticin ohjelma ja kävin Tuikun ohjelman luvut mittaamassa Motorbitissä, joten vähän kokemusta kaikista. :lol:

Tuikku ja Motorbit ovat "harrastelijaohjelmia" ja Celtic on maailman kattava ohjelma. Ei se tarkoita sellaisenaan vielä mitään, mutta ehkä turvallisuutta etsivä katsoo tuollaista maailmalla yleisesti olevaa ohjelmaa, eikä jotain suomessa ulkohuussissa tehtyä softaa.

Tuikun softa ei toiminut minun autossani (F30 320dA), Celticin softa toimi (420xdA), Motorbitistä olen kuullut pelkkää hyvää moneltakin ja Tuikunkin softaa saa kuulemma modattua toivomakseen. Eli ota tästä nyt selvää. :tong:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

salmol kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:04Tuikku ja Motorbit ovat "harrastelijaohjelmia" ja Celtic on maailman kattava ohjelma. Ei se tarkoita sellaisenaan vielä mitään, mutta ehkä turvallisuutta etsivä katsoo tuollaista maailmalla yleisesti olevaa ohjelmaa, eikä jotain suomessa ulkohuussissa tehtyä softaa.
Aika paksua tekstiä.

Ulkohuussissa tehtyjen harrastelijaohjelmien värkkääjät lupasivat realistisempia lukemia penkityksessä ja seisovat selkä suorassa lupausten takana, kun vastaavasti "maailmanlaajuinen turvallinen brändi", heiltä en saanut suoraa vastausta että mitkä on toimenpiteet taloudellisella puolella jos penkityksessä ei päästä edes lähelle luvattuihin tehoihin. Aina jotain selittelyjä penkkien eroista (tiedän kyllä) jne jne. Miksi sitten pitää luvata kovia lukemia jos ne ei toteudu muussa kun erittäin optimistisessä penkissä, tai toteutuu vain mallisarjan tehokkaimmissaa moottoreissa? Niitä kun ei täällä kotimaassa ole kovin useassa paikassa tarjolla vaan monet penkit on hyvinkin realistisen raakoja näyttämään todellisia lukemia. Ulkohuussiharrastelijat kertoivat mitä saa koneesta järkevästi ja turvallisesti ulos ja luvatut lukemat on penkitettävissä.

Viittaan edelleen mun aiempiin kirjoituksiin tehojen lupaamisista ja siitä että usein mopoimman ja tehokkaimman moottorin osissa on eroja. Jos joku softaaja lupaa kaikkiin näihin moottoreihin pelkällä softalla samat huipputehot niin siinä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida ja todella voimakkaasti.

En lähtisi yhtään vähättelemään kotimaisia softien koodaajia, meillä on useita osaavia penkittäjiä jotka osaavat tehdä työnsä loistavasti, niin katu kun kilpakäyttöön. Molemmista on kokemusta niiltä ajoilta kun tuli harrastettua kilpureiden kanssa kansallisella ja kv tasolla joten jonkinlainen näkemys on syntynyt siitä mikä on realistista ja mikä on pelkkiä tahroja paperilla.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Bimmeripoju kirjoitti: 20 Marras 2018, 15:01 F32 ja 420 bensa xDrive (2015)

Celtic
Tuikku
Motorbitti

Jokaisesta kovia lupauksia ja eri variaatioita / tehopaketteja. Haluan välttää tiukimman virityksen eli ottaisin ns puolivälin virityksen. Onko jollain ollut ongelmia näiden kanssa esim. luotettavuus?
Celticin Suomen sivuilla oli pitkän aikaa teksti "emme toistaiseksi ohjelmoi BMW F30 320i". Täällä toimipisteessä saivat muutaman x20i:n kannen solmuun laittaessaan x28i:n tehot. Tälläkin foorumilla juttua löytyy... Jokuhan sai BMW:n goodwillinä silti uuteen autoonsa korjauksen tehtaan piikkiin ihme kyllä (Celticcihän ei maksa latiakaan jos konees paskot, tuskinpa kukaan muukaan softaaja kovin vapaaehtoisesti).
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

*Ari* kirjoitti: 21 Marras 2018, 06:12
salmol kirjoitti: 20 Marras 2018, 23:04Tuikku ja Motorbit ovat "harrastelijaohjelmia" ja Celtic on maailman kattava ohjelma. Ei se tarkoita sellaisenaan vielä mitään, mutta ehkä turvallisuutta etsivä katsoo tuollaista maailmalla yleisesti olevaa ohjelmaa, eikä jotain suomessa ulkohuussissa tehtyä softaa.
Aika paksua tekstiä.
Kannattaa jättää nuo lapset ja lapsenmieliset omine mielipiteineen ja mutuineen omaan arvoonsa. Asioista tietämätön helposti kuvittelee että kun se softa on ihan ulkomailla(!) väsätty, ties missä ulkohuussissa ja minkä inkkarin toimesta, sen täytyy olla automaattisesti parempi kuin kotimaassa tehdyn. Oikeastihan se ei mene ihan näin.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
äF30
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Tammi 2019, 04:55

Noniin, nyt on jo varmasti paljon kokemuksia 320i n20 moottorin ohjelmoinneista. Onko kenelläkään ollut mitään ongelmia tämän koneen kanssa? Motorbitillä mainostavat että väkisin puristetut hevoset (n.270-290hv) nostaisivat pakokaasulämmöt liian korkealle, eikä kone mahdollisesti kestäisi sitä pitkäkestoisesti? Omasta autosta vaihdettu putkisto kokonaan katilta taaksepäin, niin ratkaseeko tämä täysin ongelman?
Eikai suurin osa firmoista ohjelmoisi autoa sellaisille tehoille, ettei kone sitä kestäisi.

Mistä softista kokemusta ja mitä suosittelisitte?
Itse katsonut celtic tuning, chiptuning, motorbit, itsfun, aj-tech, lisäätehoa.fi
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

äF30 kirjoitti: 31 Tammi 2019, 05:50 Noniin, nyt on jo varmasti paljon kokemuksia 320i n20 moottorin ohjelmoinneista. Onko kenelläkään ollut mitään ongelmia tämän koneen kanssa? Motorbitillä mainostavat että väkisin puristetut hevoset (n.270-290hv) nostaisivat pakokaasulämmöt liian korkealle, eikä kone mahdollisesti kestäisi sitä pitkäkestoisesti? Omasta autosta vaihdettu putkisto kokonaan katilta taaksepäin, niin ratkaseeko tämä täysin ongelman?
Eikai suurin osa firmoista ohjelmoisi autoa sellaisille tehoille, ettei kone sitä kestäisi.
Miten ihmeessä viripajaa kiinnostaisi kuinka kone kestää pidemmässä juoksussa?
Edellähän on kerrottu, että eivät anna mtään takuuta muutenkaan.
Moottori on suunniteltu/mitoitettu kestämään x-kilometrejä vakiona. Jos sitä virittää kestoaika on aina x- jotain.
Jos pakoputkisto on turbokoneessa muutettu turbon jälkeen, ei kai sillä ole oikeastaan mitään merkitystä. Voisin kuvitella, että kovimmat rasitukset tulevat kanteen (venttiileihin), pakosarjalle, turbolle ja katille.

Se nyt on yleisesti tiedetty fakta, että kaikki dynot näyttää erilaisia lukemia. Ainoa oikea on ennen/jälkeen mittaus. SIlloin saadaan todellinen ero, mutta mitä on loputeho, ei välttämättä tietoa.
Vrt: dyno antaa alussa 135 kW (valmistaja lupaa saman), vrityksen jälkeen tulee 150 kW. Tuo ei kerro kuin eron, voihan olla, että dyno näyttää koko ajan väärin ja todellinen lähtöteho olisikin esim 125 kW tms.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
bemu77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Helmi 2019, 12:10

äF30 kirjoitti: 31 Tammi 2019, 05:50 Noniin, nyt on jo varmasti paljon kokemuksia 320i n20 moottorin ohjelmoinneista. Onko kenelläkään ollut mitään ongelmia tämän koneen kanssa? Motorbitillä mainostavat että väkisin puristetut hevoset (n.270-290hv) nostaisivat pakokaasulämmöt liian korkealle, eikä kone mahdollisesti kestäisi sitä pitkäkestoisesti? Omasta autosta vaihdettu putkisto kokonaan katilta taaksepäin, niin ratkaseeko tämä täysin ongelman?
Eikai suurin osa firmoista ohjelmoisi autoa sellaisille tehoille, ettei kone sitä kestäisi.

Mistä softista kokemusta ja mitä suosittelisitte?
Itse katsonut celtic tuning, chiptuning, motorbit, itsfun, aj-tech, lisäätehoa.fi
Moi,
Kirjoittelen nyt uutena forumilaisena. Viime syksynä tuli ensimmäinen BMW hankittua monen VAG-vuoden jälkeen. Nyt alla siis 420i GC vm 2017 (B48). Mukava kulkupeli kaiken kaikkiaan, mutta pieni lisäpotku näin painavaan autoon ei olisi pahitteeksi.
Itsellä ei ole mitään kokemuksia optimoinneista, muuta kuin tutuilta kuultuna tai palstoilta luettuna. Lähinnä lisävääntö käytännön ajossa olisi tavoitteena, eikä niinkään maksimaalinen suorituskyky.

Onko kokeneemmilla suosituksia moisista tälle koneelle? Turbotecilta jo tiedustelin asiaa. Homma hoituu nykyään jo OBD:n kautta ja stage1 luvataan 250-280 hp ja 380-450 Nm. Suositteli mieluummin tuota alapäätä, koska kone on kuulemma korkeapuristeinen.
Ilmeisesti olisi hyvä tehdä dynossa?

Onko hinnoissa eroja? Nopea nettivertailu näytti hinnoiksi 500-700e.
__Tomba__
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Touko 2019, 14:39

Moi

En tiedä tuleeko oikeelle palstalle, kun eka kysymys koko sivustolla, mutta onko joku softannu Performance Power Kitin vai pystyykö sitä edes softaamaan. Autoni on F31 320d missä uudesta asti ollut putkisto, isompi välijäähdytin ja sitten tuo kitti. Tehot on nyt 200hp/420nm ja vähän lisää potkua huutaisi? Jos joku on softannut niin onko huomannut eroa edelliseen
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Kyllähän tuon pitäisi onnistua ihan normaalisti nykyisillä työkalulla ja tuo isompi cooleri ei ainakaan huononna tilannetta. Viet vaan jonnekin kunnon lafkaan missä ajavat dynolla ennen ja jälkeen ohjelmoinnin (Lisäätehoa, Turbotec yms). Onko muuten B47 vai N47 koneella?
__Tomba__
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Touko 2019, 14:39

N47 koneella tämä vielä on
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

__Tomba__ kirjoitti: 17 Touko 2019, 19:05 N47 koneella tämä vielä on
Pajalle vaan kyllä siihen pitäisi ainakin 30 hv ja 50 Nm lisää löytyä.
F36-2015
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Syys 2019, 14:23

Mikäs softa kannattaa laittaa F36, 430d, 2015, takaveto?
Motorbit on työmatkan varrella, ni mietin sitä.

Vaikuttaako softa vaihdelaatikon toimintaan?
Vaikuttaako kaasunvasteeseen? Jos ei, niin onko muita keinoja millä saisi sitä paremmaksi? Jotenkin tuntuu etäiseltä/viiveiseltä tällä hetkellä.
Mulla on sportti-loota (automaatti). Liikkeelle lähtiessä 1 ja 2 vaihteilla se antaa ns "kytkintä" ja koittaa pitää kierrokset 2k rpm hujakoilla. Ilmeisesti suojelee laatikkoa suurilta kuormilta, mutta saako tätä pois tai kannattaako ees miettiä tuon poistoa?
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

F36-2015 kirjoitti: 15 Syys 2019, 14:31 Mikäs softa kannattaa laittaa F36, 430d, 2015, takaveto?
Motorbit on työmatkan varrella, ni mietin sitä.

Vaikuttaako softa vaihdelaatikon toimintaan?
Vaikuttaako kaasunvasteeseen? Jos ei, niin onko muita keinoja millä saisi sitä paremmaksi? Jotenkin tuntuu etäiseltä/viiveiseltä tällä hetkellä.
Mulla on sportti-loota (automaatti). Liikkeelle lähtiessä 1 ja 2 vaihteilla se antaa ns "kytkintä" ja koittaa pitää kierrokset 2k rpm hujakoilla. Ilmeisesti suojelee laatikkoa suurilta kuormilta, mutta saako tätä pois tai kannattaako ees miettiä tuon poistoa?
Vie vaan auto tuonne Motorbitiin ja kerro toiveesi kaasuvasteen yms suhteen.
Hyvämaineinen softantekijä kyseessä.
holkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 08:39

Joo, mulla tehtiin F31 320 ed n. kuukausi sitten uusi softa koneeseen ja vaihteistoon Motorbitissä ja tyytyväinen olen ollut! Ajamiseen tuli tiettyä herkkyyttä, ja lootan tuntuma on parempi.Myös polttoaine talous on pysynyt hyvänä, tuntuu edellen pienellä menevän, suosittelen!
suunxx
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Marras 2019, 09:23

Olen tuore 320i xdriven (f30) omistaja. Onko niin että AC Schnitzer tehoboksi on ainut minkä tähän saa muutoskatsastettua?
Vastaa Viestiin