Ajonvakautus sekoilee talvirenkailla!

F30, F31, F32, F33, F34, F36
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Myös moottorien tehot käyttökierroksilla (vääntömomentti) on tainnut kasvaa vähintään samassa suhteessa kuin taka-akselimassat noista 70-80 -luvun ajoista. :cools:

Dunlopin uudet Ice Touch -nastarenkaat tuntuvat muuten toimivan varsin hyvin kaikilla alustoilla. Toistaiseksi cruise ei ole tippunut pois päältä kuin vain silloin, kun sen pitääkin, siis "riittävän" liukkaalla kelillä. Tosin sisäänajo edelleen menossa, raportoin tarkemmin myöhemmin jos aihetta ilmenee. Rengasmelu on myös varsin kohtuullista, nastojen ropinaa ei kuulu sisälle. :thuup:
Pemarifani
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Tammi 2013, 20:30

Itsellä kävi sama jo E39ssä, vaihdoin turvallisuussyistä saksan tuontiautosta sikäläiset talvikitkat pehmeämpään suomirenkaaseen (rengasmyyjäni vihjaili, että ei kannata) Nokian NRT renkaat. SItten olikin vilkkuvaloa koko ajan, eikä auto lähtenyt mihinkään. Luistonesto tulkitsee jotenki tuon pehmeämmän kumiseoksen luistamiseksi ja katkoo tehoja. Bugi sanon minä.
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

Minulle on tulossa 320iA Business. Luovutus ensi viikonloppuna. Talvirenkaiksi ole ajatellut Goodyear Ultra Grip Ice Artic 205/60 R16 nastarenkaita.

Pitäisikö kantavuusluokan olla mieluummin 96T XL kuin 92T? :conf:
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

JTR kirjoitti:Minulle on tulossa 320iA Business. Luovutus ensi viikonloppuna. Talvirenkaiksi ole ajatellut Goodyear Ultra Grip Ice Artic 205/60 R16 nastarenkaita.

Pitäisikö kantavuusluokan olla mieluummin 96T XL kuin 92T? :conf:
UG Ice Arctic on talvipidoltaan erinomainen nastarengas, mutta asfalttiominaisuuksiltaan ehkä liian pehmeä: saattaa aiheuttaa turhaa luistoneston aktivoitumista kiihdytyksissä pitävällä kelillä.

LI 92 (630 kg/rengas) riittää hyvin 320i:n 905 kg ja 1125 kg akselipainoille.
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

traveller kirjoitti:
JTR kirjoitti:Minulle on tulossa 320iA Business. Luovutus ensi viikonloppuna. Talvirenkaiksi ole ajatellut Goodyear Ultra Grip Ice Artic 205/60 R16 nastarenkaita.

Pitäisikö kantavuusluokan olla mieluummin 96T XL kuin 92T? :conf:
UG Ice Arctic on talvipidoltaan erinomainen nastarengas, mutta asfalttiominaisuuksiltaan ehkä liian pehmeä: saattaa aiheuttaa turhaa luistoneston aktivoitumista kiihdytyksissä pitävällä kelillä.

LI 92 (630 kg/rengas) riittää hyvin 320i:n 905 kg ja 1125 kg akselipainoille.
Mietin vain, että mahtaako tuo jäykempi 96T XL toimia paremmin f30:n kanssa?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

JTR kirjoitti:
traveller kirjoitti:
JTR kirjoitti:Minulle on tulossa 320iA Business. Luovutus ensi viikonloppuna. Talvirenkaiksi ole ajatellut Goodyear Ultra Grip Ice Artic 205/60 R16 nastarenkaita.

Pitäisikö kantavuusluokan olla mieluummin 96T XL kuin 92T? :conf:
UG Ice Arctic on talvipidoltaan erinomainen nastarengas, mutta asfalttiominaisuuksiltaan ehkä liian pehmeä: saattaa aiheuttaa turhaa luistoneston aktivoitumista kiihdytyksissä pitävällä kelillä.

LI 92 (630 kg/rengas) riittää hyvin 320i:n 905 kg ja 1125 kg akselipainoille.
Mietin vain, että mahtaako tuo jäykempi 96T XL toimia paremmin f30:n kanssa?
Uskoisin niin, että jäykempi rengas ei "taitu" paljaalla asfaltilla niin herkästi alle ja luistonesto sitäkautta vilku ihan alvariinsa. Useimmitenhan nuo rengasliikkeet tarjoaa melkein aina tuota XL-vaihtoehtoa.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Kyllä kai se periksi antava kulutuspinta enemmän vaikuttaa asfaltilla kiihdytyksissä luistoneston aktivoitumiseen, kuin renkaan rungon jäykkyys. Muutoinhan RF-renkaat olisivat siinä suhteessa aivan ylivoimaiset talvirenkaina! ;)

Mielestäni paras kompromissi Bemarin luistoneston kanssa talvirenkaaksi on tällä hetkellä Michelin, niin nasta- kuin kitkarenkaanakin. Omaan autoon en sopivaa kokoa Michelinin toimitusvaikeuksien vuoksi löytänyt, joten valitsin seuraavaksi parhaan eli Dunlopin Ice Touchin, eikä siitäkään ole mitään pahaa sanottavaa toistaiseksi ilmennyt. Paras vaihtoehto asfaltille pohjoismaisista talvirenkaista lienee edelleenkin Vredesteinin Arctrac nastarengas, mutta lumisille teille se on aika kaukana optimaalisesta. Ja jos talvipidolla ylipäätään ei ole kovin ratkaiseva merkitys, paras vaihtoehto Bemariin olisi Keski-Euroopan kitkat. Saa sitten nähdä kuinka Nokian uutuudet HKPL8 ja R2 sekä Michelinin tuleva XIN3 pärjäävät asfaltilla, talvipitoa ainakin luulisi löytyvän riittävästi.
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

Hankin nämä Goodyear Ultra Grip Ice Artic 205/60 R16 nastarenkaat takavetoiseen f30:een (320iA).

Pystyy hyvin käyttämään vakkaria liukkaallakin kelilllä ja esim. nopeuden nosto ratista 10 km/h kerrallaan ei aiheuta luistonestoherjaa muulloin kuin hyvin liukkaalla kelillä.

Ajoin auton Lappeenrannasta Turkuun ja käytin matkalla lähes koko ajan vakionopeudensäädintä. Nopeutta nostin ja laskin ratista nopeusrajoitusten mukaan "pomppaamalla" kahdeksasta kympistä sataseen ja takaisin. Keli matkalla kohtuu vaihteleva. Luistoesto ei herjannut kertaakaan.

Tänään aamulla Turussa satoin räntää ja moottoritie oli todella liukas. Nyt sain luistoneston herjaamaan, kun säädin nopeutta vakkarista 10 km/h kerrallaan edestakaisin satasen vauhdissa. Keli oli täällä aamulla sellainen, että en itse normaalisti edes ajaisi vakionopeudensäädin päällä näin liukkaalla.
Cor_Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:11
Auto: 318d T 2009

Itse tutustuin 1. kertaa tähän ärsyttävään ja tietämättömälle jopa vaaralliseen ilmiöön. Ostin tulokaaseen 318d 2009 GY UG Ice Arctic 205/55 16 94XL renkaat. Tällä yhdistelmällä luistonesto vilkuttaa 4.-5. vaihteilla kiihdytettäessä jatkuvasti, auto ei siis kiihdy juuri mihinkään. Ilmiö aiheutti itselleni vaaratilanteen ohituksessa, siksi kysyin asiasta maahantuojaltakin (videoclipin kera), vastauksena kohteliaaseen tyyliin "renkaat pitää ajaa sisään välttäen rajuja kiihdytyksiä". Eipä noilla tehoilla mielestäni kovin rajuihin kiihdytyksiin kyllä pystytäkään :) Ilmiötä tapahtuu vielä 700 km ajon jälkeen, toivottavasti poistuu ajan myötä. Myös cruise tippuu satunnaisesti pois päältä, onneksi kuitenkin harvoin. Selvää kuitenkin on, että tämä rengas ei ole parhaimmillaan E91:ssä. Sama rengas toimii onneksi edellisen viestin perusteella ilmeisesti paremmin uudessa 3-sarjalaisessa.

Mielestäni osaavan rengasliikkeen tulisi varoittaa tietämättömiä BMW-kuljettajia tällaisesta. Ko. rengaspajan edustaja ei tuntunut uskovan edes minua kun ilmiötä ei saatu esiin kaupunkinopeuksissa. Itsellä ollut ajossa kyllä muutamia bemareitakin uusilla talvirenkailla enkä ole törmännyt moiseen, erityisen hyviä kokemuksia GY kitkarenkaasta, jotka olisi ehkä pitänyt tähänkin ostaa. Yritin vaihtaa 30 km ajettuja nastojani uutena samanhintaiseen kitkaan, väliraha olisi ollut 160e eli todellista "vastaantuloa" asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi. Tuo GY:n nasta ei kyllä ole minua muutenkaan vakuuttanut, asfalttiominaisuudet ovat melkoisen löysät, ajettavuus kärsii liikaa. Toivottavasti nyt edes jääpito on kohdallaan.
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Enemmän lasken tuon korkea profiilisen renkaan ongelmaksi. Itsellä samaa ongelmaa toisen merkin kanssa.
205/55 16" vaan on pulla. 17" voisi toimia huomattavasti paremin kun matalempireunuksinen rengas.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kennedy kirjoitti:Enemmän lasken tuon korkea profiilisen renkaan ongelmaksi. Itsellä samaa ongelmaa toisen merkin kanssa.
205/55 16" vaan on pulla. 17" voisi toimia huomattavasti paremin kun matalempireunuksinen rengas.
Itse en usko kyllä tuohon pullarengasongelmaan. Yksi takavetoinen vm 2009 E91LCI bemu ollu jossa Continentalin nastarenkaat ja teki tuota. Renkaat oli 205/55R16. Sen jälkeen nelikko BMW E91LCI ensin Continentalin nastarenkailla ja myöhemmin Michelinin nastarenkailla. Kokona nelikossa oli sama 205/55R16 ja eipä se nelivetoinen bemmu tehtynyt tuota mitä takaveto joskus teki.

Nyt mulla on nelvetoinen F30 ja samanlailla pullakoon talvirenkaat 205/60R16 ja ei ne tee tuota. Eli uskon, että on bemarin nykyisen takavedon ominaisuus eikä liity pullakoon renkaisiin yhtään mitenkään.

Nyt mulla on jo pullakoon kesärenkaat alla (uudet testimenestyjä Continentalit) ja jestas kun oon yhtä hymyä. Tosi hyvä hankinta tuntuvat olevan! Auto menee suoraan ja ei vetele ja on hiljaiset kun ovat vain H-nopeusluokkaa.
Viimeksi muokannut J1978, 06 Huhti 2013, 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Cor_Major kirjoitti:Itse tutustuin 1. kertaa tähän ärsyttävään ja tietämättömälle jopa vaaralliseen ilmiöön. Ostin tulokaaseen 318d 2009 GY UG Ice Arctic 205/55 16 94XL renkaat. Tällä yhdistelmällä luistonesto vilkuttaa 4.-5. vaihteilla kiihdytettäessä jatkuvasti, auto ei siis kiihdy juuri mihinkään. Ilmiö aiheutti itselleni vaaratilanteen ohituksessa, siksi kysyin asiasta maahantuojaltakin (videoclipin kera), vastauksena kohteliaaseen tyyliin "renkaat pitää ajaa sisään välttäen rajuja kiihdytyksiä". Eipä noilla tehoilla mielestäni kovin rajuihin kiihdytyksiin kyllä pystytäkään :) Ilmiötä tapahtuu vielä 700 km ajon jälkeen, toivottavasti poistuu ajan myötä. Myös cruise tippuu satunnaisesti pois päältä, onneksi kuitenkin harvoin. Selvää kuitenkin on, että tämä rengas ei ole parhaimmillaan E91:ssä. Sama rengas toimii onneksi edellisen viestin perusteella ilmeisesti paremmin uudessa 3-sarjalaisessa.

Mielestäni osaavan rengasliikkeen tulisi varoittaa tietämättömiä BMW-kuljettajia tällaisesta. Ko. rengaspajan edustaja ei tuntunut uskovan edes minua kun ilmiötä ei saatu esiin kaupunkinopeuksissa. Itsellä ollut ajossa kyllä muutamia bemareitakin uusilla talvirenkailla enkä ole törmännyt moiseen, erityisen hyviä kokemuksia GY kitkarenkaasta, jotka olisi ehkä pitänyt tähänkin ostaa. Yritin vaihtaa 30 km ajettuja nastojani uutena samanhintaiseen kitkaan, väliraha olisi ollut 160e eli todellista "vastaantuloa" asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi. Tuo GY:n nasta ei kyllä ole minua muutenkaan vakuuttanut, asfalttiominaisuudet ovat melkoisen löysät, ajettavuus kärsii liikaa. Toivottavasti nyt edes jääpito on kohdallaan.
Oisit ostanut Michelinin nastarenkaat. Itsellä ainakin toimi saman korimallin bemarissa täydellisesti ja koko oli sama.
Cor_Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:11
Auto: 318d T 2009

Jälkiviisaus sattuu. En ollut tutustunut asiaan etukäteen, koko ilmiö tuli itselle ihan puun takaa. Aina ei ehdi roikkua netissä etukäteen ja joutuu luottamaan "ammattilaisiin ". GY on toiminut aiemmin itsellä eikä GY:llä tai Nokioilla ollut 5-sarjalaisessa mitään tällaista. Toivon, että ilmiö kuitenkin lievenee kilometrien myötä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Cor_Major kirjoitti:Jälkiviisaus sattuu. En ollut tutustunut asiaan etukäteen, koko ilmiö tuli itselle ihan puun takaa. Aina ei ehdi roikkua netissä etukäteen ja joutuu luottamaan "ammattilaisiin ". GY on toiminut aiemmin itsellä eikä GY:llä tai Nokioilla ollut 5-sarjalaisessa mitään tällaista. Toivon, että ilmiö kuitenkin lievenee kilometrien myötä.
Älä huoli, mulla on Nokian gummit ja ne on just yhtä huonot kun GY:t, jos helpottaa oloa. :sneak:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Cor_Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:11
Auto: 318d T 2009

salmol kirjoitti: Älä huoli, mulla on Nokian gummit ja ne on just yhtä huonot kun GY:t, jos helpottaa oloa. :sneak:
Kiitos vaan. Jospa sitä kesäkumit samassa vaatimattomassa koossa valitsisi baijerilaiseen paremmin. Pitänee jaksaa tällä kertaa lukea palstaa, jottei tarvitse tulla tänne hajoamaan meluisiin uratutkiinsa :)
eljas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Joulu 2017, 21:45

Onkos tähän tullut viisautta vuosien varrella, eli keinoja miten tämä luistoneston yliherkkyys saataisiin pois?

Itselläni on ensimmäinen talvi E82 135:lla meneillään ja talvirenkailla luistoneston valo vilkkuu jopa pintakaasulla +80km/h vauhdeissa, ei alle tuon. Käytännössä siis pitää ajella DTC päällä koko ajan.

Mietin aluksi, että voiko tuo johtua rengastuksesta. Vakiorengastus (kesällä) on 215/40-18 edessä ja 245/35-18 takana, jolloin eturengas on 0,5mm suurempi halkaisijaltaan kuin takarengas eli ei käytännössä mitään eroa. Talvirenkaita minulla on kaksi sarjaa, kitkat kokoa 225/45-17 ympäriinsä joilla on myös samaa ongelmaa sekä nastarenkaat 225/40-18 edessä ja 235/40-18 takana, jolloin takarengas on 8mm halkaisijaltaan suurempi kuin eturengas.

Ainakaan tuon halkaisijan suhteen noilla tasapaksuilla kitkarenkailla ei pitäisi olla ongelmaa, joten onko se ongelma oikeasti siinä, että kitka/nastarengas on pehmeämpi? Vai voiko tuollaisella 0,5mm halkaisijalla olla eroa? Ei mielestäni, sillä renkaatkin kuluvat eri tavalla ja ei kesärenkailla ollut mitään ongelmia... Eikä tuossa 135:ssa tehoa pintakaasulla ole, eri asia olisi jos "ongelmaa" esiintyisi kun lappu lyödään lattiaan.

Pitääkö tämän kanssa elää vain niin että DTC aina päällä vai onko tähän jotain ratkaisua?
eljas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Joulu 2017, 21:45

eljas kirjoitti:Onkos tähän tullut viisautta vuosien varrella, eli keinoja miten tämä luistoneston yliherkkyys saataisiin pois?

Itselläni on ensimmäinen talvi E82 135:lla meneillään ja talvirenkailla luistoneston valo vilkkuu jopa pintakaasulla +80km/h vauhdeissa, ei alle tuon. Käytännössä siis pitää ajella DTC päällä koko ajan.

Mietin aluksi, että voiko tuo johtua rengastuksesta. Vakiorengastus (kesällä) on 215/40-18 edessä ja 245/35-18 takana, jolloin eturengas on 0,5mm suurempi halkaisijaltaan kuin takarengas eli ei käytännössä mitään eroa. Talvirenkaita minulla on kaksi sarjaa, kitkat kokoa 225/45-17 ympäriinsä joilla on myös samaa ongelmaa sekä nastarenkaat 225/40-18 edessä ja 235/40-18 takana, jolloin takarengas on 8mm halkaisijaltaan suurempi kuin eturengas.

Ainakaan tuon halkaisijan suhteen noilla tasapaksuilla kitkarenkailla ei pitäisi olla ongelmaa, joten onko se ongelma oikeasti siinä, että kitka/nastarengas on pehmeämpi? Vai voiko tuollaisella 0,5mm halkaisijalla olla eroa? Ei mielestäni, sillä renkaatkin kuluvat eri tavalla ja ei kesärenkailla ollut mitään ongelmia... Eikä tuossa 135:ssa tehoa pintakaasulla ole, eri asia olisi jos "ongelmaa" esiintyisi kun lappu lyödään lattiaan.

Pitääkö tämän kanssa elää vain niin että DTC aina päällä vai onko tähän jotain ratkaisua?
Vastataanpas itse itselleni, toivottavasti jollekin muullekin tästä on apua. Eli päivitin laatikkoon xHP Stage 3:n ja tuntuu, että tämä ongelma poistui kokonaan. Nyt ei enää pintakaasulla ala vilkkumaan luistoneston valo +80km/h nopeuksissa. Mene ja tiedä että mikä tuo "vika" oli, kun se esiintyi vain talvirenkailla...
Vastaa Viestiin