Ajonvakautus sekoilee talvirenkailla!

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Hmm, ei mun e91 pysty käyttään vakkaria ilman ajonvakausta...
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

JaW kirjoitti:Hmm, ei mun e91 pysty käyttään vakkaria ilman ajonvakausta...
Aijaa, milloin tuo on valmistettu?

Mä olen ajanut e90:llä vm. 2011 (LCI-LBE), vm. 2009 (LCI) ja vm. 2005 (pre-LCI) yhteensä 320000km ilman ajonvakautusta (DSC OFF kokonaan), josta noin puolet vakkari päällä.

Niin, tietenkin DSC pitää poistaa päältä ensin ja vasta sitetn kytkeä vakkari päälle, toisin päin ei onnistu.
Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

320dALBE kirjoitti:
JaW kirjoitti:Hmm, ei mun e91 pysty käyttään vakkaria ilman ajonvakausta...
Aijaa, milloin tuo on valmistettu?

Mä olen ajanut e90:llä vm. 2011 (LCI-LBE), vm. 2009 (LCI) ja vm. 2005 (pre-LCI) yhteensä 320000km ilman ajonvakautusta (DSC OFF kokonaan), josta noin puolet vakkari päällä.

Niin, tietenkin DSC pitää poistaa päältä ensin ja vasta sitetn kytkeä vakkari päälle, toisin päin ei onnistu.
22.09.2005 valmistettu. Ei onnistu mitenkään päin. Tulee vaan --km/h siihen näyttöön. Onkohan aktiivivakkarilla varustetut koodattu erilailla. Muistaakseni ohjekirjassakin sanotaan ettei toimi vakkari jos "ajoavut" ottaa pois päältä.
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

Onko kenelläkään ESP-ongelmia takaaraapivien F30/31:n kanssa, kun alla on hakka7 runflatit?
Rohkenin tilata oman pelin ko. yhtälöllä, ja ko. talvipyörät tulevat 17":n vanteille.

Auto on jo satamassa, lätäkön toisella puolella, ja mietin että pitääkö päivittää vielä talvirenkaat uusiksi. Toisaalta omassa käytössä runflateissa olisi omat etunsa...
[OO=[][]=OO]
BabyMakingWheels
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Loka 2012, 23:59

Olen tilannu F31.sen tilannetta en ole kokeillut Bemulla mutta löytyy nykyisestä ja entisistä volkkareista. Eli niissä ainakin jos ajonvaukautus (ei luiston esto) menee päälle kaasu katkeaa vakkarilta. Mielestäni loogista kun silloin hallittavuus palautuu ohjaajalle. Toivottavasti Bemu pelaa samoin...
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

320dALBE kirjoitti:
JaW kirjoitti:Hmm, ei mun e91 pysty käyttään vakkaria ilman ajonvakausta...
Aijaa, milloin tuo on valmistettu?

Mä olen ajanut e90:llä vm. 2011 (LCI-LBE), vm. 2009 (LCI) ja vm. 2005 (pre-LCI) yhteensä 320000km ilman ajonvakautusta (DSC OFF kokonaan), josta noin puolet vakkari päällä.

Niin, tietenkin DSC pitää poistaa päältä ensin ja vasta sitetn kytkeä vakkari päälle, toisin päin ei onnistu.
Mielestäni tuo ei ole mahdollista, kummallista jos sinulla todellakin onnistuu näin. Itselläni vakkari ei toimi jos DSC on poiskytkettynä. LCI-malleissa mittaristoon tulee ---km/h kuten JaW on sanonut. Pre-lci-malleissa ei tapahdu mitään, vakkari ei siis vaan mene päälle eikä mittaristoon tule edes ---km/h. Kerran luulin, että vakkari on rikki :lol:
- - -
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Siis mitä. Puhutaankohan me nyt samasta asiasta.

Tänään viimeksi olen ajanut Helsingistä Turkuun seuraavasti: lähtiessä Helsingistä kotipihasta painoin DTC-painiketta muutaman sekunnin kunnes ajonvakautus kytkeytyy kokonaan pois. Ajelin taajama-ajoa ja moottoritielle päästyäni kiihdytin 115km/h ja asetin viiksestä tämän vakionopeuksi. Tällä nopeudella ajoin muutaman hidastelijan aiheuttamaa jarrutusta lukuunottamatta Turkuun asti tällä vakionopeudella. Matkan varrella parissa ylämäessä kaistaa vaihtaessa pehmeässä lumessa auto lähti tuttuun tyyliin vähän sladiin kun vakionopeudensäädin yritti epätoivoisesti pitää kiinni tavoitenopeudesta, mutta tietysti kun ajonvakautus ja luistonesto ja kaikki muut turhakkeet olivat pois päältä kuten minulla aina, tämä ei vaikuttanut mitenkään vakionopeudensäätimen toimintaan. Moottoritien rampilla otin vakkarin pois päältä ja kurvasin Turun asunnon pihaan.

Ja tosiaan tämä on nyt minun viides BMW vakkarilla, enkä ole kuin joskus kokeilumielessä ajanut ajonvakautus päällä ja silti aina on vakkari toiminut normaalisti yllä mainitulla tavalla. Näin olen tosiaan ajanut koko ajan näillä bemareillani ja ollut tietysti hyvin tyytyväinen auton toimintaan.

Kummastelen tätä ristiriita myös siksi, että mielestäni kun kävin koeajamassa F30 320d:n ajoin senkin koeajon aikana kaikki vakautukset pois päältä eikö ollut ongelmia saada vakkaria päälle. Tästä en nyt sitten ihan varma ole kun oli aika lyhyt koeajo. e90 limited business editionin xdriveä koeajoin 2011 keväällä pidemmän aikaa ja siinä' yksilössä ainakin toimi täysin edellä kuvatulla tavalla

Teenkö minä jotain eri tavalla kuin te?

Olisiko niin että kuusipyttyisissä tämä ei ole mahdollista, mutta näissä köyhän miehen malleissa toimii kuin ihmisen mieli? Onko sinulla masiaro kuusipyttyinen?

:conf:
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

Itselleni on tulossa helmikuussa 320iA business. Toivottavasti siinä toimii ajonvakautus/vakionopeudensäädin yllä kuvatulla tavalla. Vakionopeuden säädin ei ilmeisesti toimi lisävarusteena tilaamallani sport+ moodilla?
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Hienoa jos joillakin onnistuu saamaan vakkari päälle. Eilen matka-ajossa kokeilin sen taas monella eri tapoilla, kuten painetaan ensin DTC/DSC sitten vakkari päälle, ei tapahdu kuin tulee ---km/h esiin. Sama asia jos vakkari on päällä, sit DTC/DSC päälle niin se putoaa (viisarin pää muuttuu vihreästä oranssiksi) eikä se silloin suostu menemään päälle.
Liitteet
DSC
DSC
IMG_5427.JPG (1.5 MiB) Katsottu 13708 kertaa
DTC
DTC
IMG_5425.JPG (1.52 MiB) Katsottu 13708 kertaa
- - -
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

320dALBE kirjoitti:Olisiko niin että kuusipyttyisissä tämä ei ole mahdollista, mutta näissä köyhän miehen malleissa toimii kuin ihmisen mieli? Onko sinulla masiaro kuusipyttyinen?
Kyllä täälläkin menee 10/2010 valmistuneen 320dA vakionopeudensäädin päälle ajonvakautuksen asennosta huolimatta. Masiaron mittaristosta päätellen olisi kuusipyttyinen (eikös se 328i tuo coupé ollutkin), joten noinkohan on tosiaan mukien määrästä kiinni tuokin toiminto :conf:
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Hiukan ajavakouden hallintajärjestelmästä. Ajoin eilen illalla Porvoon motaria kohti pääkaupunkiseutua. Keli oli pirullisen liukas, -3 astetta, oikea kaista aivan peilijäässä ja mereltä päin puskeva tuuli pöllytti irtolunta liukasteeksi. Saavutin vakkarilla ajaessani rekka-auton, jonka kärryä tuuli painoi vinoon ts. tienpinta oli niin liukas ja tuuli navakka, että perävaunu meni rekan perässä ajokoiraa.

Kytkin ajoelämysnappulasta Sport+:lle ja samatien kun koskin nappulaa irtosi bemunkin pito tiestä. Väitän, että bemun ajovakauden hallintajärjestelmä osallistuu - ei pelkästään ajovakauden saavuttamiseen - vaan auto käyttää tätä ominaisuutta aktiivisesti suuntavakauden yms. ylläpitoon. Myöhemmin kokeilin vielä tuolla liukkaalla pinnalla "heilutella" autoa ja DSC:n aktiivisuuden kuuli, mutta vakkari ei tipahtanut pois päältä kuin vasta reilummassa heitossa. Eli tuolla varusteella pelataan myös parempia ajo-ominaisuuksia...?

Tämä siis ainakin F20:ssä.

edit DTC muutettu DSCksi
Viimeksi muokannut JiiJii71, 15 Joulu 2012, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

Olisko toi lipeäminen johtunut kuitenkin siitä että koskiessasi sport+ namikkaa, cruiseri putosi pois päältä -> kevyt moottorijarrutus -> pito katosi? Luulisin, että mikäli BMW käyttäisi mullistavaa ajonvakautustekniikkaa, tämä olisi näkynyt myös markkinoinnissa.



t e v e
[OO=[][]=OO]
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Moi,

ohessa vielä todistusaineistoa tältä päivältä kun ajelin komeassa sivutuulessa peilijäisellä tiellä Turku-Kankaanpää-Turku -reitin. Ja jälleen luistonestottomuus toimi niin kuin se bemarissa vaan voi toimia tarjoten todellista ajonautintoa talviliukkaalla myös vakionopeudensäätimellä ajettaessa.
WP_000720.jpg
WP_000720.jpg (377.63 KiB) Katsottu 13433 kertaa
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

F20 ei suostu aktivoimaan vakkaria vaikka olisi DSC Off tilassa. Palauttaa luistoneston päälle vakkaria kytkettäessä ja samoin pudottaa vakkarin pois päältä jos heittää DSC Off tilaan.
Ex: F20 118dA
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Hmm,

olen tässä vaihtanut bemaria aina 2,5 vuoden välein, mutta nyt taitaa mennä sitten tämän kolmannen e90:n kanssa aika pitkään. Kuulostaa ihan sietämättömältä "ominaisuudelta" tuo uusien bemarien vakionopeudensäädinvamma.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Talvirenkaat nyt vaan ovat niin pehmeät että DSC aktivoituu, näin on mulle käynyt E39:stä lähtien. Mutta kyllä vakionopeuden säätimen saa päälle, oli keli mikä hyvänsä, DSC asennossa.
Mutta näin liukkailla keleillä en missään tapauksessa koskisi DSC nappiin reissulla, antaa olla vaan "kaikeilla aisteilla" mukana. Pelasti mut kerran Tampere - Jyväskylä reitillä kun oli samanlainen pääkallokeli kun nyt etelä-suomessa.
Tämä ominaisuus ei ole mikään vamma, vaan hengenpelastustoiminto!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Ricracing kirjoitti:Talvirenkaat nyt vaan ovat niin pehmeät että DSC aktivoituu, näin on mulle käynyt E39:stä lähtien. Mutta kyllä vakionopeuden säätimen saa päälle, oli keli mikä hyvänsä, DSC asennossa.
Mutta näin liukkailla keleillä en missään tapauksessa koskisi DSC nappiin reissulla, antaa olla vaan "kaikeilla aisteilla" mukana. Pelasti mut kerran Tampere - Jyväskylä reitillä kun oli samanlainen pääkallokeli kun nyt etelä-suomessa.
Tämä ominaisuus ei ole mikään vamma, vaan hengenpelastustoiminto!
Makuasia kullakin, itse tykkään enempi ajaa puoliasennossa eli DTC-toiminto päällä. Sillä pääsee paremmin liukas mäkeä ylös, "hengenpelastustoiminnolla" ei pääse ylös vaan auto jarruttaa kokoajan. Harmi tosiaan, ettei minun autossani saa vakkari ollenkaan päälle, sitä on testattu monesti ja varmaksi. Testatut autot: 520d E61 07/2008 ja 520dA E61 12/2008.
- - -
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Ricracing kirjoitti:Talvirenkaat nyt vaan ovat niin pehmeät että DSC aktivoituu, näin on mulle käynyt E39:stä lähtien. Mutta kyllä vakionopeuden säätimen saa päälle, oli keli mikä hyvänsä, DSC asennossa.
Mutta näin liukkailla keleillä en missään tapauksessa koskisi DSC nappiin reissulla, antaa olla vaan "kaikeilla aisteilla" mukana. Pelasti mut kerran Tampere - Jyväskylä reitillä kun oli samanlainen pääkallokeli kun nyt etelä-suomessa.
Tämä ominaisuus ei ole mikään vamma, vaan hengenpelastustoiminto!
Tuo kaiken holhoava DSC on pakko tiputtaa ohituksissa tai vastaavissa DTC asentoon talviliukkailla. Muuten noi ohitukset saattaisivat kestää hiukan liian pitkään...
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
BabyMakingWheels
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Loka 2012, 23:59

BabyMakingWheels kirjoitti:Olen tilannu F31.sen tilannetta en ole kokeillut Bemulla mutta löytyy nykyisestä ja entisistä volkkareista. Eli niissä ainakin jos ajonvaukautus (ei luiston esto) menee päälle kaasu katkeaa vakkarilta. Mielestäni loogista kun silloin hallittavuus palautuu ohjaajalle. Toivottavasti Bemu pelaa samoin...


Kyllähän se näin näyttää olevan että ylämäessä kun automaatti lyö pienempää silmään , menee luistonesto päälle joka potkasee vakkarin poispäältä. Mäen päällä menee viimeistään takaisin päälle, jos nopeutta tarpeeksi. Herkempi kuin Vokkeloissa, tietysti perän keveys vaikuttaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BabyMakingWheels kirjoitti:
BabyMakingWheels kirjoitti:Olen tilannu F31.sen tilannetta en ole kokeillut Bemulla mutta löytyy nykyisestä ja entisistä volkkareista. Eli niissä ainakin jos ajonvaukautus (ei luiston esto) menee päälle kaasu katkeaa vakkarilta. Mielestäni loogista kun silloin hallittavuus palautuu ohjaajalle. Toivottavasti Bemu pelaa samoin...


Kyllähän se näin näyttää olevan että ylämäessä kun automaatti lyö pienempää silmään , menee luistonesto päälle joka potkasee vakkarin poispäältä. Mäen päällä menee viimeistään takaisin päälle, jos nopeutta tarpeeksi. Herkempi kuin Vokkeloissa, tietysti perän keveys vaikuttaa.
Perän keveys voi olla syy jossain 1970- ja 1980-lukujen takavedoissa, mutta ei se siitä pitäs olla kiinni näissä 2000-luvun autoissa. Näissähän on paljon enempi painoa takapäässäkin kuin mitä noissa vanhemmissa takavedoissa.
Vastaa Viestiin