Ajonvakautus sekoilee talvirenkailla!

F30, F31, F32, F33, F34, F36
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Nyt on sitten tämä sama ongelma mistä olen lukenut jo viimme talvena uuden 1-sarjan omistajilta. Eli alla on nyt continentalin uudet kitka renkaat vakiokoolla. Nyt sitten vilkuttaa luistoneston valoa paljaalla asfaltillakin! On pikkuusen nihkeää menoa jos esim ohittaa autoa :curse: Mikä tähän nyt neuvoksi? Ei oikeen kiinnostaisi alaata renkaita vaihtamaan ja toivomaan et jos pelaas paremmin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itse ajelin moottoritiellä (320d f30) ja kun painoin kaasua 120 km/h nopeudesta (nokian hp7 nastarenkaat) niin luistonesto katkoi voimaa. Eli aika herkkä on luistonesto.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kaikista helpoin konsti on kokeilla erilaisten rengaspaineiden vaikutusta asiaan. Eikös joillain ollut apua rengaspaineiden muuttamisesta?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Rengaspaineilla on vaikutusta jonkin verran. Mersulla ajava kaveri löysi tuosta apua, kun nosti paineet reilusti suositusta ylemmäksi. Itselläni oli E92 335CiA:ssa tuo ilmiö myös Hkpl 5:lla, mutta ei ajoa häiritsevässä määrin.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

salmol kirjoitti:Itse ajelin moottoritiellä (320d f30) ja kun painoin kaasua 120 km/h nopeudesta (nokian hp7 nastarenkaat) niin luistonesto katkoi voimaa. Eli aika herkkä on luistonesto.
Kickdownilla? Ehkä vielä ok, jos vähän vilkuttelee täyskiihdytyksessä kickdownilla, mutta jos 5-8 vaihteilla kiihdyttää niin ei saisi vilkkua valo. 200kw koneella mulla vilkahtaa 3-kiihdyttäessä kitkoilla (Michelin x-ice II)
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Rengas paineet on nyt aika korkeat noin 2,8 mutta eipä tuolla nyt suuremmin ole merkitystä asiaa. En ole edes kokeillut tehtaan suosittamia 2,0-2,2 paineita,tuntuu aika matalilta...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Omassa tosin nastarenkaat(Britgestonet 205/60/16) mutta toimivat loistavasti liukkaalla/lumella.Melu asvaltilla on sitten aivan oma juttunsa...
Kait ne kitkat on sitten niin paljo löysemmät?
Pitäsköhän ne olla kovempiin nopeusluokkiin tarkoitetut,että ois kovemmat?
Tai sitten vaan tarjottava kaasupoljinta varovaisemmin Eco-asetuksilla...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
rxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:42

[quote
Ironic32 kirjoitti:Kaikista helpoin konsti on kokeilla erilaisten rengaspaineiden vaikutusta asiaan. Eikös joillain ollut apua rengaspaineiden muuttamisesta?
Kaikista helpoin keino on painaa kerran lyhyesti siitä vaihdekepin vierestä sitä pikku nappia.
ex bemut : E46 320d , E46 330d, E39 530da M sport , E90 330 xda, F30 328i
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

rxa kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:Kaikista helpoin konsti on kokeilla erilaisten rengaspaineiden vaikutusta asiaan. Eikös joillain ollut apua rengaspaineiden muuttamisesta?
Kaikista helpoin keino on painaa kerran lyhyesti siitä vaihdekepin vierestä sitä pikku nappia.
Minulla siinä on lähimpänä penkinlämmittimen napit, eli pitääkö painaa kuskin vai matkustajan puolen nappia ;) :lol:

Tokihan se DTC-nappulan painaminen auttanee, mutta yllättävän herkkiä nuo uudemmat bemarit kuulostaa olevan talvirenkaiden kanssa sutimaan.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
sonikk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 20:27
Auto: F11 520dA
Paikkakunta: Kerava

Kyllä nämä vanhemmat vilkuttelee yhtä lailla vaikka alla 235/45-17 uudet Bridgestonen nastat. Kyllähän tuo hieman ärsyttää jos vaikka lyhyt ramppi motarille, täytyy vaan muistaa napata DSC pois päältä ensin.
Kuva
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Ei tämä tosiaankaan ole mikään uusi ilmiö bemareissa. Mulla on seitsemäs bmw menossa ja kaikissa on sama ominaisuus.

Minulle tämä ei tuota ongelmia, kun rutiiniksi on muodostunut aina ennen liikkeellelähtöä kaiken ajonvakautuksen poiskytkeminen, kesät talvet, kaupungissa tai maantiellä. En vaan kertakaikkiaan siedä sitä tilannetta, kun "joku" puuttuu mun ajamiseen kesken kaiken, pelkkä tietoisuus siitä, että tämä ei ole nyt mun näpeissä on epämiellyttävää.

Parin vuoden välein kun vien auton vaihtoon, on DTC-painike ehtinyt kulua sellaiseksi kiiltäväksi.

Em. ongelmat saa siis nappia painamalla pois! :mus:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ei ole ollenkaan vastaavia ongelmia. Autona vielä hetken 320dA vm. 2011 ja alla Michelinin nastarenkaat ja eipä ole mitään sekoiluja tai sutimisia tai valojen vikkumisia. Taitaa tuo ongelma koskea tosiaan vain takavetoisia autoja. Tämä kun on nelikko. Vastaavaa kuin teillä muilla oli minulla silloin viimeksi kun autona oli samanmoinen auto kuin nyt, mutta takavetona. Sitä vaivaisi joskus kuvaamanne tyyliset "ongelmat", mutta sitäkin tosiaan vain satunnaisesti. Siinäkin oli nastat ja ne oli Continentalit.
rxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:42

Lyhyt painallus napista jättää kyllä ajonvakautuksen päälle, ainakin rajoitetusti. Pidempi painallus ja "DSC OFF" ja sitten ei enää ole mitään rajoitteita.
ex bemut : E46 320d , E46 330d, E39 530da M sport , E90 330 xda, F30 328i
GiraFFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
Auto: F20 LCI 118dA M-sport

DTC päällä vaan ei pysty käyttämään vakkaria vaan ajonvakautus tippuu aina oletus asentoon kun vakkarin laittaa päälle. Näin ainakin F20, joten oletan että sama myös F30.
Eli aina kun on ajanut edes hetken vakkarilla niin pitäisi painella uusiksi tuota DTC nappia että taas pääsee niinkuin pitääkin. Ei ihan paras mahdollinen käytettyvyys kun itse ainakin tulee käytettyä vakkaria mallia aina...
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Ihanko totta, aikamoinen huononnus e90->F30!

Toisaalta turvallisuusnäkökulmasta katsoen aika kummallinen feature tuo mahdollisuus yhdistää DSC OFF ja vakionopeudensäädin ON onkin ollut. Itselläni ainakin ekalla kerralla aikoinaan vanhalla ykköstiellä oli vähän rattihommia kun ajelin puolikoomassa jäisellä tiellä vakionopeudensäädin nopeusrajoitusten mukaan 110:ssä kun ylämäkimutkassa nopeuden hieman laskettua iski vakionopeudensäädin tallan pohjaan ja perä lähti liitämään rinnalle "melko äkkiä". Bemari oli hetken aivan tappisladissa, enkä millään ehtinyt poistaa vakkaria päältä niissä talkoissa. Sladi jatkui mäen päälle asti, kunnes mäki loppui ja vakkari hellitti kaasusta... :cools:

Tässä mielessä ehdoton turvallisuusriski, vaikkakin aika hauska ominaisuus, täytyy myöntää.

Kun päivitän joskus F30:een, joudun siis klikkailemaan DTC-painiketta yhä useammin tai olemaan käyttämättä vakkaria. Hmm... :conf:
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Siis hetkinen, ymmärränkö oikein, että F30:ssä ei ole mahdollista painaa ajonvakautusta pois päältä jos käyttää vakionopeussäädintä. Jos näin on, toden totta, tämä ongelma on todella vakava. Joka kerta talvirenkailla ylämäessa vakionopeudensäädin putoaa pois päältä? Ei kai sentään?

Miten kilpailevat merkit, MB, Lexus, saako niistä ajonvakautuksen pois vaikka vakionopeudensäädin on päällä? Pitääkö tässä alkaa katsella sivuille?
OlliL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Syys 2012, 17:05
Auto: F30 320dX Touring

Luistoneston jos ottaa pois (siis lyhyt painallus), vakkari tippuu pois päältä. Näin ainakin muutaman testin perusteella omassa F30-mallissani. Testailen vielä lähipäivinä lisää kunhan kelit ovat sopivasti pakkasella, pitää kokeilla sekä luistoneston (lyhyt painallus) että ajovakaudenhallinnan (pitkä painallus) toimintaa vakkarin kanssa. Pahoittelen jos termit ovat sekaisin näin viikon kokemuksella, siksi nuo tarkennukset suluissa.

Pari kertaa on vakkari tippunut päältä 16" Contin IceContacteilla, molemmilla kerroilla pistin ratin kytkimellä rajoituksen muuttuessa +10 tai +20 lisää vauhtia. Ainakin toisella kerralla oli ylämäki. Rengaspaineet 2.7bar joka puolella.

Muussa kuin noissa kiihdytystilanteissa en ole vielä onnistunut saamaan vakkaria tippumaan pois päältä, tosin vasta 600km mittarissa. Ei ole vielä kunnon lumikeliä tullut vastaan, vain jäistä asfalttia.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Vakionopeussäädintä ei pysty käyttämään jos ajonvakautus on pois päältä,ihan sama onko pois pelkkä luistonesto tai koko systeemi.
Jos ajat vakkari päällä ja painat ajonvakautusnappulaa,vakkari tippuu tietenkin pois päältä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Caput Mortuum
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 11:12

Entä toimiiko vakkari Sport+ -asennossa? Vai olisiko siitä edes apua?
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Ei toimi vakkari Sport+ asennossa. Kokeiltu on. On kyllä ikävä ominaisuus tämä liian herkkä luiston esto. Hermo meinaa välillä mennä. Kysyin houllosta tästä asiasta niin eivät tienneet koko asiasta yhtään mitään! olipa yllätys!
Vastaa Viestiin