F31 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Tästä pyyhinasiasta tuli nyt mieleen, että mitenkäs F3x:ssä, jos sammuttaa autosta virrat juuri kun pyyhkijät ovat pyyhkimässä, niin laskeutuvatko pyyhkijät ala-asentoon vai jäävätkö keskelle tuulilasia? Onkos jollain tullut tämä vastaan?

E90 LCI:ssä ainakin jää vielä tökerösti keskelle tuulilasia kun samanikäisessä A4 Audissa ne laskeutuvat alas.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

hege kirjoitti:Tästä pyyhinasiasta tuli nyt mieleen, että mitenkäs F3x:ssä, jos sammuttaa autosta virrat juuri kun pyyhkijät ovat pyyhkimässä, niin laskeutuvatko pyyhkijät ala-asentoon vai jäävätkö keskelle tuulilasia? Onkos jollain tullut tämä vastaan?

E90 LCI:ssä ainakin jää vielä tökerösti keskelle tuulilasia kun samanikäisessä A4 Audissa ne laskeutuvat alas.
Tai missä tahansa muussa 70-luvun jälkeen tehdyssä autossa, paitsi E9x:ssä...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

hege kirjoitti:Tästä pyyhinasiasta tuli nyt mieleen, että mitenkäs F3x:ssä, jos sammuttaa autosta virrat juuri kun pyyhkijät ovat pyyhkimässä, niin laskeutuvatko pyyhkijät ala-asentoon vai jäävätkö keskelle tuulilasia? Onkos jollain tullut tämä vastaan?

E90 LCI:ssä ainakin jää vielä tökerösti keskelle tuulilasia kun samanikäisessä A4 Audissa ne laskeutuvat alas.
Ei jää enää näissä F-sarjoissa keskelle lasia. Nää on nykyaikaisia pelejä versus E9x-series, joissa moni asia oli perua vanhoista BMW-mallisarjoista ja muutenkin niin bemun omaa oivallusta lähes kaikki toiminnot.

F-mallisarjat on melko moderneja autoja. Vielä kun ne sais näihin automaattisen vilkun palautuksenkin eikä käyttäis tota kummaa bemun omaa filosofiaa enää, jossa vikku jää herkästi päälle kun viiksi ei mee aina itestään keskiasentoon. Tekisivät myös jotain niille 1- ja 3-sarjojen etupenkkien manuaalisäädöille. Toyotan ohella ainoa merkki, jossa on manuaalisäätöisissä penkeissä noin alkeelliset ja vanhanaikaiset etupenkkien korkeussäädöt ja selkänojien kaltevuuden säädöt. Samaten myös melkein ainoita merkkejä enää maailmassa, jossa ei ole esim. diskanttikaiuttimet edessä ja takana vakiona. Eli joiltakin osin vakiovarusteltuna vielä melko alkeellinen ja vanhoillinen tämä uusikin 3-sarja.

Tuo etupenkkien säätöjen säästömallisesti tehty toteutus on kanssa jotain aivan ihmeellistä. Suorastaan asiakkaan aliarvioimista ja ihme säästökohde muuten laadukkaaseen autoon. Samaten se on kumma juttu, että sportpenkkiinkin ristiseläntuen säätö on lisävaruste. Audissakin se kuuluu sportpenkin hintaan jopa silloinkin, kun se penkki on muutoin manuaalisäätöinen.
tonibergholm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 07:25
Auto: F31 320dXA M-Sport
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

J1978 kirjoitti:Vielä kun ne sais näihin automaattisen vilkun palautuksenkin eikä käyttäis tota kummaa bemun omaa filosofiaa enää, jossa vikku jää herkästi päälle kun viiksi ei mee aina itestään keskiasentoon.
Kyllä mulla ainkin vilkkuviiksi palautuu keskelle ja vilkutkin menee pois päältä automaattisesti käännöksen jälkeen...
Kesä: K46 -12, Talvi: F31 -13
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Vilkku palautuu ainakin minun autossani kuten tonibergholmilla.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

J1978 kirjoitti:Tuo etupenkkien säätöjen säästömallisesti tehty toteutus on kanssa jotain aivan ihmeellistä. Suorastaan asiakkaan aliarvioimista ja ihme säästökohde muuten laadukkaaseen autoon. Samaten se on kumma juttu, että sportpenkkiinkin ristiseläntuen säätö on lisävaruste. Audissakin se kuuluu sportpenkin hintaan jopa silloinkin, kun se penkki on muutoin manuaalisäätöinen.
No jotain hyvää sentään kun varuste 465 eli kääntyvät selkänojat kuuluu business pakettiin F30 -mallissa ja urheiluistuimet M-pakettiin sekä sportlineen. 3-sarjassa on mahdollista käyttää pelkkiin istuimiin yli 5000 euroa jos haluaa sähkösäätöiset urheiluistuimet nahkaverhoiltuna kaikilla herkuilla takapenkin lämmitystä myöten. 5-sarjassa varustevaihtoehtoja löytyy toki vielä enemmän (esim. comfortpenkit ilmastoinnilla).
Viimeksi muokannut ///Marko, 29 Elo 2013, 19:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

///Marko kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Tuo etupenkkien säätöjen säästömallisesti tehty toteutus on kanssa jotain aivan ihmeellistä. Suorastaan asiakkaan aliarvioimista ja ihme säästökohde muuten laadukkaaseen autoon. Samaten se on kumma juttu, että sportpenkkiinkin ristiseläntuen säätö on lisävaruste. Audissakin se kuuluu sportpenkin hintaan jopa silloinkin, kun se penkki on muutoin manuaalisäätöinen.
No jotain hyvää sentään kun varuste 465 eli kääntyvät selkänojat kuuluu business pakettiin F30 -mallissa ja urheiluistuimet M-pakettiin sekä sportlineen. 3-sarjassa on mahdollista käyttää pelkkiin istuimiin yli 5000 euroa jos haluaa sähkösäätöiset urheiluistuimet nahkaverhoiltuna kaikilla herkuilla takapenkin lämmitystä myöten. 5-sarjassa varustevaihtoehtoja löytyy toki vielä enemmän (esim. comfortpenkit ilmastoinnilla).
Tottakai rahalla saa vaikka mitä... On mullakin kaikki sähköheebelit penkeissä ristiselätukia myöten, mutta se maksaa lisää. Tarkoitinkin sitä mitä on vakiona muihin automerkkeihin tai muihin premiumeihin verrattuna. Missään muussa premiumissa ei ole sellaista selkänojaa, että kädellä pitää sitä selkänojaa (manuaalisäätöisessä penkissä) auttaa pystyyn samalla kun kampea kääntää ja penkissä pitää tehdä painon eli oman perseen siirtelyjä, jotta se nousee ylös tai laskee alas. Välttämättä ei tarvitsisi tuollaisia täyssähkösäätöjä ostaa ollenkaan, jos selkänojan säätö olisi sellainen rulla kuin muilla merkeillä ja korkeutta säätelisi sellainen räikkä kuin muilla merkeillä. Nuo bemarin käsisäädöt on niin kivikautiset, että oman autonkäytön helpottamisen takia oli pakko ostaa kaikki sähkösäädöt kun tähän merkkiin vielä kolmannen kerran päädyin. Esim. Audissa olisi kelvannut käsisäätöinen penkki, koska käyttömekanismit ovat fiksummat käyttää.
Viimeksi muokannut J1978, 29 Elo 2013, 19:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Bemuawd kirjoitti:Vilkku palautuu ainakin minun autossani kuten tonibergholmilla.
Usemmiten kyllä minunkin autossani, mutta joissain tilanteissa (jossain tietynlaisissa käännöksissä tai kaarteissa yms.) se jää vahingossa ja herkemmin päälle kuin joissain toisissa automerkeissä. Se vilkun toiminta on ihan samalla tavalla toteutettu tässä F30:ssa kuin mitä se oli jo E90/E91 LCI:ssä. On tilanteita joissa vilkku jää joskus päälle ja lähtee pois vain kädellä pukkaamalla. Mitään vikaa siinä ei ole, se on vain BMW:n näkemys ja logiikka, joka on hieman erilainen kuin vaikka volkkarissa, jossa vilkun palautus on paljon herkempi.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Istuinaihetta löyhästi sivuten:

Haluaisin omien alcantara-verhoilujen tilalle Saddle brown -väriset nahat. Koska tätä väriä ei nykyisin M-sportiin saa rahallakaan, ajatuksena olisi verhoiluttaa istuimet joskus myöhemmin asiantuntevassa liikkeessä. Toki vaihtokin tulisi kysymykseen, mutta kukapa nyt nahkojaan alcantaraan vaihtaisi? :)
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Joo, nuo yllä mainitut erikoisuudet ovat todella ihmeellisiä! Toki vielä jostakin Peugeotista, Toyotan ja BMW:n lisäksi voi löytyä tuo käsittämätön portaallinen selkänojan säätö! Ei voi käsittää valmistajan ajatuksen kulkua?? Mutta siltikin ajellaan BMW;llä! :)

Markku
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:
Bemuawd kirjoitti:Vilkku palautuu ainakin minun autossani kuten tonibergholmilla.
Usemmiten kyllä minunkin autossani, mutta joissain tilanteissa (jossain tietynlaisissa käännöksissä tai kaarteissa yms.) se jää vahingossa ja herkemmin päälle kuin joissain toisissa automerkeissä. Se vilkun toiminta on ihan samalla tavalla toteutettu tässä F30:ssa kuin mitä se oli jo E90/E91 LCI:ssä. On tilanteita joissa vilkku jää joskus päälle ja lähtee pois vain kädellä pukkaamalla. Mitään vikaa siinä ei ole, se on vain BMW:n näkemys ja logiikka, joka on hieman erilainen kuin vaikka volkkarissa, jossa vilkun palautus on paljon herkempi.
Olisiko siinä kuitenkin jotain vikaa kun minulla ei ole ikinä jäänyt vilkku päälle...?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
miksu L
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 19:10
Auto: F30 320iA xDrive

Täällä vilkku toiminut moitteetta ja ei ole kertaakaan jäänyt päälle.
Noista selkänojista täytyy sanoa että omaan makuun portaallinen säätö on paljon rullaa näppärämpi. Ainakin aikaisemmassa volvossa rulla oli niin ahtaassa välissä että selkänojan säätäminen oli yhtä tuskaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kolmas bemari tämä nykyinen ja kaikissa vilkku jäänyt tietyissä tilanteissa päälle. Siis vilkuttamaan...Todellakin mm. VAG vehkeissä vilkun palautus toimii herkemmin ja tästä on ollut ihan TM:ssä ja Tuulilasissakin juttua bemarien koeajojen yhteydessä. On mainittu, että vilku logiikka on erilainen kuin jossain muissa autoissa eikä vilkku mene AINA niin herkästi pois päältä kuin jossain muissa autoissa. Mikskään viaksi sitä ei ole yksikään autolehti koskaan sanonut. Eli on vaan toteutettu siten kuin on.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

miksu L kirjoitti:Täällä vilkku toiminut moitteetta ja ei ole kertaakaan jäänyt päälle.
Noista selkänojista täytyy sanoa että omaan makuun portaallinen säätö on paljon rullaa näppärämpi. Ainakin aikaisemmassa volvossa rulla oli niin ahtaassa välissä että selkänojan säätäminen oli yhtä tuskaa.
Volvossa se toki on huonossa paikassa, mutta muissa merkeissä pääsääntöisesti se rulla on siellä missä pitää, eli siis fiksummassa paikassa.
daCosa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 18:34
Auto: F31 320iA XDrive Sport Line

Oma 320ia Xdrive Sport line tuli toukokuussa ja nyt on n. 13 000 kilsaa takana.

Runflat-renkaat vaihtuivat Nokialaisiin uskomattoman sattuman takia. Ajomukavuus ja melutaso paranivat kyllä.

Takuuseen on mennyt yksi parkkitutka ja takaluukun softclose-moottori. Takaluukku jäi melko usein auki.

Comfort accessin takia ei vetokoukun asentaminen onnistunut Koukkupajalla, mutta se taisi olla varovaisuuden maksimointia. Bemarilla sanoivat, että voi asentaa jalkatunnistimesta huolimatta.

Kulutus on ollut pettymys. Vie seka-ajossa helposti reilut 9 litraa. 1/3 kaupunkia ja 2/3 maanteitä tms.

Stop & go -vakionopeudensäädin on hieman ristiriitainen tuttavuus, mutta pääosin olen siihen tyytyväinen, varsinkin ruuhkassa.

Automaattiset kaukovalot toimivat paremmin kuin entisessä E61:ssä.

Oikein mukava auto ja erinomainen vaihteisto. Nelivetoa pääsee varmaan testaamaan tositoimissa vielä tämän vuoden puolella :thuup:
Ex. E61 530dA LCI '08
Ex. E85 Z4 3.0i Roadster '03
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

daCosa kirjoitti:Oma 320ia Xdrive Sport line tuli toukokuussa ja nyt on n. 13 000 kilsaa takana.

Stop & go -vakionopeudensäädin on hieman ristiriitainen tuttavuus, mutta pääosin olen siihen tyytyväinen, varsinkin ruuhkassa. :thuup:

Saan samanmoisen pelin alleni syyskun lopulla ja varustelistalta löytyy myös adaptiivinen vakkari - Ihan vain uteliaisuudesta: Mikä tuossa vakkarin toiminnassa kääntyy pettymyksen puolelle?

t e v e
[OO=[][]=OO]
daCosa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 18:34
Auto: F31 320iA XDrive Sport Line

teve kirjoitti:Saan samanmoisen pelin alleni syyskun lopulla ja varustelistalta löytyy myös adaptiivinen vakkari - Ihan vain uteliaisuudesta: Mikä tuossa vakkarin toiminnassa kääntyy pettymyksen puolelle?

t e v e
Moottoritiellä auto rupeaa jarruttamaan melko aikaisin, kun saavutetaan hitaampi ajoneuvo. Vasemmalle kaistalle joutuu siirtymään siis melko aikaisin, joka saattaa ärsyttää takaa nopeammin tulevia. Tämä, vaikka etäisyys on valittu lyhyimmäksi.

Toinen juttu on myös moottoritiellä, kun joku änkeää viime hetkellä eteen. Auto tekee melkoisen jarrutuksen, vaikka väliin tullut jatkaisi nopeammin matkaa. Vakionopeudensäätimellä menee yllättävän paljon aikaa taas nostaa nopeus samaksi ja taas takana ihmetellään :)

Rampista tai risteyksestä oikealle kääntyvät aiheuttavat joskus lähes paniikkijarrutuksen, vaikka eivät enää olisi kokonaan samalla kaistalla. Laitan nykyään jalan jo valmiiksi kaasulle, kun edellä ajava laittaa vilkun oikealle.

Piennarta pitkin menevä mopo tms. aiheuttaa myös usein voimakkaan hetkellisen jarrutuksen. Ei kiva, kun joku ajaa takana tai on itse unohtanut lieventää ilmiötä kaasulla.

Kerran rekkaa ohittaessa auto päätti jarruttaa hetken voimakkaasti rekan pakoputken kohdalla. Nyt tulee nekin tilanteet mentyä jalka hieman kaasulla.

Ei nämä kivoja juttuja ole, mutta niiden kanssa oppii elämään. Jalkaa joutuu käyttämään kaasupolkimella toiminnallisuutta pehmentämään turhan usein ja se ei mun mielestä ole vakkarin idea.

Parhaimmillaan siis kaksikaistaisella tiellä runsaassa liikenteessä, jossa on tarkoitus mennä rauhassa muun liikenteen mukaan. Toinen käyttökelpoinen on melko hiljainen motari. Parannusehdotus olisi mahdollisuus itse valita normaalin ja adaptiivisen välillä.

Toivottavasti et ihan masennu :tong:
Ex. E61 530dA LCI '08
Ex. E85 Z4 3.0i Roadster '03
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

No on kyllä pilattu hieno idea huonolla toteutuksella. Vähintää pitäisi tosiaan saada valita adaptiivisen ja tavallisen välillä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

Kaivelin noita F30 arkistoja ja sieltä löysin seuraavan viestin:

Jouni33 kirjoitti:Eikö muut ole käyttänyt aktiivista säädintä myös tavalisena vakionopeuden säätimenä, sehän neuvotaan ohjekirjassakin (vähän epäselvästi mutta kyllä se siellä lukee). siis näin, laitetaan aktiivinenvakionopeuden säädin päälle ja painetaan pari sekuntia jompaa kumpaa säädintä jolla säädetään välimatkaa edellä ajavaan autoon, mittaristoon muuttuu tavalisen vakionpeuden säätimen merkkivalo ja säädin toimii kuin tavallinen vak. säädin, takaisin aktiiviseen palataan painamallasäädintä jolla säädetään välimatkaa edellä ajavaan autoon. Toivottavasti ymmärsitte tuota selostusta kokeilkaa toimiiko myös muilla samalla tavalla.

Toimiiko siis aktiivivakkari ym. ohjein myös ihan perusvakkarina?

t e v e
[OO=[][]=OO]
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

teve kirjoitti:Kaivelin noita F30 arkistoja ja sieltä löysin seuraavan viestin:

Jouni33 kirjoitti:Eikö muut ole käyttänyt aktiivista säädintä myös tavalisena vakionopeuden säätimenä, sehän neuvotaan ohjekirjassakin (vähän epäselvästi mutta kyllä se siellä lukee). siis näin, laitetaan aktiivinenvakionopeuden säädin päälle ja painetaan pari sekuntia jompaa kumpaa säädintä jolla säädetään välimatkaa edellä ajavaan autoon, mittaristoon muuttuu tavalisen vakionpeuden säätimen merkkivalo ja säädin toimii kuin tavallinen vak. säädin, takaisin aktiiviseen palataan painamallasäädintä jolla säädetään välimatkaa edellä ajavaan autoon. Toivottavasti ymmärsitte tuota selostusta kokeilkaa toimiiko myös muilla samalla tavalla.

Toimiiko siis aktiivivakkari ym. ohjein myös ihan perusvakkarina?

t e v e

Toimii juurikin noin!
Vastaa Viestiin